PDA

View Full Version : Missende "Screen Grid Resistors"



HaroldA
27 februari 2012, 14:40
Heren,

Een paar maanden geleden heb ik de EL34 eindbuizen van mijn JMP2204 uit 1980 vervangen en toen kwam ik er achter dat hij geen screen grid weerstanden heeft. Ik had ook geen 1K5W draadgewonden weerstanden liggen ...

Inmiddels zijn die besteld en binnen en met het volgende in gedachten lijkt het me verstandig ze te monteren:


Screen Grid Resistors

Most of the older Marshalls did not have grid resistors. Back then they used Mullard EL34's that could handle up on 800V on the plates. Screen grid resistors are typically the 1K5W resistors that are mounted across pins 4 and 6 on the output sockets. Pin 6 is not used in the EL34 tube, so it makes a convenient mounting point for the grid resistors. The screen grid resistors limit the current that can flow thru the grid. They also have a safety function of burning out when the output tube shorts, instead of the transformer. So, if they look burnt, its best to replace them.


Is het plaatsen van de 2 weerstanden tussen pin 4 en 6 voldoende, of moet ik nog iets anders controleren?

erwin_ve
27 februari 2012, 15:17
Als er geen screen grid is dan staat er B+ rechstreeks op pin 4. Draadje van pin4 moet naar pin 6 als de weerstand is aangebracht. Je kan ook een 1K weerstand ipv 1K5 gebruiken(5W is safe).

HaroldA
27 februari 2012, 15:21
Als er geen screen grid is dan staat er B+ rechstreeks op pin 4. Draadje van pin4 moet naar pin 6 als de weerstand is aangebracht.

Goed punt, nu snap ik ook precies hoe hij aangesloten moet worden!

Ga ik nog iets merken aan de amp na deze 'mod'?

erwin_ve
27 februari 2012, 15:48
Goed punt, nu snap ik ook precies hoe hij aangesloten moet worden!

Ga ik nog iets merken aan de amp na deze 'mod'?
Feel bij hogere volumes veranderd, maar bij 6L6 kan ik het verschil niet echt horen(verschil tussen 470ohm en 1k)
o ja: Misschien opnieuw biassen.

HaroldA
28 februari 2012, 13:32
Hier de "voor" foto:

https://lh3.googleusercontent.com/-6hoV_pSz_Fs/T0zI3_CneII/AAAAAAAAAjY/SQnQlnq3emY/s800/CameraZOOM-20120228125616621.jpg

De weerstanden zitten er op, was een eitje. Gele draad is verplaatst naar pin 6 en toch zeker 1cm ingekort!

Van tevoren natuurlijk goed gemeten of de bleederweerstanden hun werk hadden gedaan: netjes 0.1v DC op de condensatoren.

HaroldA
28 februari 2012, 15:22
Wat me ook is opgevallen dat hij de 5k6 grid stoppers niet heeft. Is dat normaal in 50 Watt Marshalls?

HaroldA
28 februari 2012, 15:52
Voltage tussen pin 3 en 8: 392V DC. Bias, gemeten met de biasadapter (http://www.tonefactory.nl/shop2/biasadapter-plug-play-p-2933.html): 39.8mV DC.

Voor de operatie had hij een bias van 37.5mV dus ik moet een klein tikje aan de bias pot geven...