PDA

View Full Version : Marble



Ansjo
26 februari 2012, 15:54
De Fender Deluxe Reverb (reissue) kon me niet echt bekoren. Haar adviseerde mij een Marble. De naam Marble Bluebird kan me wel bekoren. Dan moet er natuurlijk wel een blauwe speaker in. Een Marble dus voor pure, bluesy tonen. Dat als je de deuren openzet de jankende/huilende tonen van de Gibson ES 137 Classic over het land scheren.

Wie weet wat over Marble te vertellen? Hij doet me denken aan de Tweed Deluxe. Dezelfde lelijke gele, okergelige kleur. Dat is wel weer een minpuntje. Maar goed, het gaat om het geluid. Hij is me overigens wel wat aan de dure kant.

rpl
26 februari 2012, 17:29
http://www.marble-amps.com/marble.asp?pagina=17@Amplifiers_Vintage_.asp :D

Eko
26 februari 2012, 20:45
Ik heb van alles gehad in alle jaren dat ik live speel. Van London City ( in de seventies ) tot aan Fenders. Speel nu al jaren over Marble Clubreverb ( met en 15 inch) . Kortweg gezegd,klinkt zoals een Fender zou moeten klinken. Als je een Fender Customshop amp gaat zoeken kom je ook niet voor 500,- de winkel uit met amp. Marbe bouwt zelf de transformatoren en de complete amp vanaf de grond af aan met hand. Het geluid is prachtig , zeker als de speaker is ingespeeld.
Ga eens praten met Arie Jan in Renkum. Als je een amp wil hebben voor jaren dan moet je dit zeker doen. Wil je alleen iets anders is dit zeker niets voor je. Als je kunt aangeven waar je verlangen ligt, qua geluid, kan hij je een goed advies.
Ik heb naast de Marble ook nog een Victoria Golden Melody. Totaal verschillend. De Marble is sprankelend, helder, diep warm laag en zeker met de reverd stukken beter dan een Deluxe.

Tristan
26 februari 2012, 23:46
Volgens mij vind ik Tube Town lekkerder klinken, ik ben geen Marble liefhebber, best aardig, maar niet echt fantastisch.
Ach ja, ze zijn her en der wel te testen, dus gewoon eens uitproberen zou ik zeggen.

Ansjo
27 februari 2012, 15:02
Victoria, Victoria...Waar staan al die versterkertjes op een rijtje? Waar kun je rustig uren met die dingen in de weer zijn? Zonder te worden lastig gevallen.....Of zonder het storende geluid van anderen om je heen.....
De Marble Bluebird is niet echt duidelijk op Youtube te bewonderen. Ja, een gitarist van een oubollig Duits bluesbandje schijnt er over te spelen.

Hij is me nu in ieder geval nog te duur. Ik ga een 5E3 kloontje nemen. Dan ben ik € 800,- goedkoper uit. Daar werk ik het eigen repertoire verder mee uit. En mijn spel. Daarna moet ik er mensen bij zoeken. En dan pas kan er volop gespeeld worden. Maar dat zal niet eerder dan 2013 worden.

rpl
27 februari 2012, 16:40
Victoria, Victoria...Waar staan al die versterkertjes op een rijtje?

http://www.maxguitarstore.com/store/index.php?categoryID=764 :D

Ansjo
27 februari 2012, 18:01
Dus eigenlijk moet ik naar Den Haag afreizen. Om ze allemaal eens aan de tand te voelen. Waarom gaat de Victoria ook in het okergeel gekleed? Is dat omdat de Marbles, de Victoria's in wezen klonen zijn van een Fender Tweed? Ik wil er graag eentje in het zwart en blauw. Indigo blauw....

Eko
28 februari 2012, 09:40
Ansjo , die optie is er wel degelijk. Marble bouwt zelf en ik heb meer amps gezien met afwijkende bekleding. Victoria heeft een kleine uitvoering van de Golden Melody in andere kleuren.
De reden van de kleur is simpel. Het tweed is overal verkrijgbaar en dus niet al te duur. Ook vragen veel mensen om dit soort uitvoeringen omdat het een clone is uit die tijd. Het lijkt dus gewoon oud.
Versterkerbouwers zoals Marble ( maar ook CMW en anderen ) bouwen op bestelling en kunnen dus alles aanpassen. Je moet er wel om vragen en eventuele meerkosten willen betalen.

Ansjo
28 februari 2012, 11:57
Oké Eko , bedankt voor de informatie. Wat is er wat op de markt qua retro…… Gisteren kwam ik 65 versterkers tegen. Daar had ik ook nog nooit eerder van gehoord. Handmade, USA, geen ingrediënten uit China (dat komt nog wel). Kortom, dit was helemaal fantastisch. Je zou er bijna gek van worden. Voor een oude look ga ik niet betalen. Dat interesseert me niet.

E-J
28 februari 2012, 13:40
Je hebt ook nog Tube King, die zijn volgens mij best redelijk geprijsd. Wie weet is dat een alternatief?

Ik wil ook graag eens de iets grotere Tweed versterkers proberen, een Pro of Bandmaster. Eén van mijn favoriete gitaristen (Pete Townshend van The Who) gebruikte in de studio vaak een Gretsch 6120 over een Tweed Bandmaster... geweldig geluid.

Eko
28 februari 2012, 14:06
Kopie van een Bandmaster zie ik niet veel , eigenlijk nooit. Mijn Victoria is een mengeling :tonestack van een 59 bassman , reverb uit een superreverb en een tremelo van een tan-concert. Nu mijn main amp . De Marble gaat nog regelmatig mee naar kleinere gigs en is daar onverslaanbaar qua toon. Het sprankelende van deze amp blijft boeien.
Townshend speelt ook regelmatig over Vibroking. Ook een leuke amp!

Nobler
29 februari 2012, 12:46
Voor een oude look ga ik niet betalen. Dat interesseert me niet.

De Marble Bluebird is volgens mij gewoon een kloon van een Fender Tweed Deluxe, een 5E3 dus. Of minimaal 'geďnspireerd op'. Bovendien is hij uit de 'vintage' serie van Marble. Logisch dus dat ze hem in principe uitvoeren zoals een Tweed Deluxe er uit hoort te zien: in Tweed. Zo zou tenslotte ook een originele 5E3 Deluxe er uit (horen te) zien als je die kon kopen. Juist als je wilt dat hij er ánders uitziet zul je er dus waarschijnlijk voor moeten betalen. En als het je niet interesseert, waarom heb je dan bezwaar tegen het tweed?

Ansjo
29 februari 2012, 13:36
Tja…. Dat ding heet gewoon Marble Bluebird. Marble ‘Tweet Tweed’ Bluebird was dan netter geweest. Naar de oorspronkelijk ontwerpers toe, de nabestaanden van. Een bluebird is een blauwe Amerikaanse lijster. Waarom dan in vredesnaam die vieze gele kleur gebruiken? Ik zal de maker een woedende mail sturen…… Miles Davis inspireert mij. Maar dan ga ik er nog niet zo bij lopen… Liggen bedoel ik. En ook niet zo blazen.

erwin_ve
29 februari 2012, 13:51
Tja…. Dat ding heet gewoon Marble Bluebird. Marble ‘Tweet Tweed’ Bluebird was dan netter geweest. Naar de oorspronkelijk ontwerpers toe, de nabestaanden van. Een bluebird is een blauwe Amerikaanse lijster. Waarom dan in vredesnaam die vieze gele kleur gebruiken? Ik zal de maker een woedende mail sturen…… Miles Davis inspireert mij. Maar dan ga ik er nog niet zo bij lopen… Liggen bedoel ik. En ook niet zo blazen.

Wat loop je nou te piepen; moet je een video clip opnemen of zo; bevalt de sound je? Dan laat je een bijpassend cab maken in jouw kleuren. Arie-Jan van Marble zal er niet wakker van liggen.

Ansjo
29 februari 2012, 16:23
Wie heeft het hier over piepen? Grapje natuurlijk. Ik vind die kleur gewoon niet mooi.

erwin_ve
29 februari 2012, 16:36
Je kunt dit topic natuurlijk heel lang maken of heel kort. Nou ja maak van je hart iig geen "tweed" moordkuil zullen we maar zeggen...

Ansjo
29 februari 2012, 16:46
Dit schreef Arie-Jan terug:

Je hebt in ieder geval een leuke mening over onze kleuren!
Wij maken tweed versterkers, van mij mag het ook wel eens een ander kleurtje, maar ja de meeste klanten prefereren toch tweed.

Daarnaast vroeg ik hem of de Bluebird ook aan zaken in Groningen werden geleverd. Nee, dus.....

tnijland
29 februari 2012, 18:48
Je zou ook eens kunnen nadenken over een Mesa Boogie Lonestar. Die klinken goed, zijn veelzijdig en ook leverbaar in blauw (stond er laats eentje op MP).

Eko
29 februari 2012, 20:31
Als je er nog niet aan toe bent omeen versterker te laten bouwen hoef je er geen smoezen voor te verzinnen. Als je er 1 wilt rij je desnoods van Groningen naar Maastricht omhem te testen en te kopen. Renkum is midden in het land en dus niet ver weg.
Voor mijn andere amp ben ik vele malen verder gereden ( Victoria). A.J. bouwt heel goed spul , alleen wel voor de liefhebbers. Maar probeer rustig ook eens een Tubeking. Trouwens Heins in Sneek zit ook in het Noorden en levert volgens mij ook Marble.

danny wild
3 maart 2012, 10:53
Ik speel nu drie maanden op een 5F6A Bassman van Hbamps en dit is echt een openbaring. Ik heb al heel wat versterkers gehad maar dit is echt de enige die ik nooit meer kwijt wil. Hij is op bestelling gebouwd met de beste onderdelen en het lijkt alsof ik vleugels heb gekregen. Ik heb nooit geweten dat een versterker en zeker een simpele versterker als een Bassman dit allemaal in zich had. Dit is mijn eerste versterker die zacht net zo lekker klinkt als hard. Heb nog een andere handgebouwde 5F6A Bassman van een andere bouwer maar deze is niet te vergelijken met de Hbamps. Echt een absolute aanrader en de prijzen zijn redelijk.

Eko
3 maart 2012, 11:28
Danny , mooi om te horen. Een amp gebouwd met klasse onderdelen en in elkaar gezet door een vakman is een instrument. Het kost tijd om te leren hoe zoiets goed ingezet kan worden. Met toonregeling kun je het hele karakter wijzigen. Ook kun je per soort pick-up zorgen dat het geluid blijft klinken zoals jij wilt. Een tele hoort te kunnen bijten en een hollow body moet zoet warm kunnen klinken in elke situatie.

danny wild
3 maart 2012, 12:19
Ja, ik heb het 20 jaar moeten doen met de versterkers die geweldige beoordelingen kregen in de gitaarbladen maar het toch allemaal net niet bleken te hebben. Met het geld wat ik hierdoor verknoeid heb had ik een hele dikke auto kunnen kopen. Met dank aan de makers van deze bladen dus! Gelukkig kwam ik er door toeval achter toen ik de gitarist van Boozn Blues hoorde spelen op zo'n versterker. Hij speelde op een soort Super Reverb van Hbamps maar wat een geluid. Dat hoor je alleen maar bij de grote jongens met dito beurs. Een ander voordeel is dat ik door deze amp steeds beter ga spelen. Ik heb ineens ontdekt dat je met je aanslag wonderen kunt doen omdat elke nuance echt te horen is. Het lijkt alsof deze precies versterker aanvoelt wat je wil en inderdaad ook met elke gitaar. Ik kan nu eindelijk wat geld sparen voor andere leuke dingen.

Eko
3 maart 2012, 12:55
Ik heb een hoop geleerd van ene Alan Gascoigne ( gaspiepe van Normaal) . Die man heeft een middagje laten horen wat je kunt doen met een plectrum en de plek waar je aanslaat. Hoe je een amp gebruikt en hoe je sommige zaken met toonregeling doet. Deze man gaat naar een radiostudio met een hele kleine amp zoals een Pignose en is in staat dat nog te laten klinken. Oude jap ES 335 en spelen maar.
Met een hele goede amp worden dit soort zaken ineens heel duidelijk hoorbaar. Je bent ook steeds meer geneigd allerlei pedalen thuis te laten. Ik blijf gek op reverb en tremelo. Die tremelo ontbreekt op de Marble. De Victoria heeft een tremelo waar je helemaal verliefd op raakt. Samen met de reverb is het een instant Duane Eddy in a box. Gretsch erbij ( uiteraard ) en je bent in de toonhemel.

danny wild
3 maart 2012, 14:07
Ik gebruik ook graag reverb en vibrato maar een Super Reverb of een volledig custom made amp o.i.d. lag een beetje buiten mijn budget.
Henk gaf mij daarom het advies om mijn Holy Grail en Orange Flip Tremolo te lussen tussen de beide kanalen van de Bassman. Dit werkt ook te gek en ik mis de kledderende veren en de pompende vibrato helemaal niet. Verder gebruik ik soms alleen een oude Tube Screamer en een Marshall BB die door Henk gemod zijn (true bypass en stuk minder ruis) pedaal in deze volgorde tussen gitaar en amp. That's all, meer heb ik echt nooit meer nodig.