PDA

View Full Version : Easy Money



dacrow
26 februari 2012, 13:20
Zie hier wat ik tegen kwam op 2ehands, ze bieden gekloonde pedalen tegen een zacht prijsje aan.
Kan dit wettelijk?

By the way, wel een écht zacht prijsje als dit over een goede kloon van de Klon centaur zou gaan??!


BrickFX maakt clones van overpriced boutique effecten voor de mensen die geen 300 euro over hebben voor een 'boutique' effect à la Zvex.

Pedalen van de maand: Klon Centaur & Zendrive
Klon voor EUR130 en Zendrive voor EUR90!


http://www.2dehands.be/muziek/muziekinstrumenten/effecten/custom-effecten-routing-115052706.html?qq=zvex&pcpl=&list_cat=multi-effekt&pc_id=&afd=muziek%2Fmuziekinstrumenten%2Feffecten

Dirk_Hendrik
26 februari 2012, 14:08
Mogen?
Aangezien de adverteerder gebruik maakt van de naam van de bouwer zou die bouwer juridische stappen kunnen ondernemen.

Persoonlijk heb ik veel meer moeite met de mentailiteit. Juist om die reden sla ik bouwverzoeken van clones van boetiekkers die op de huidige mark aktief zijn altijd af. Het is verschrikkelijk gemakkelijk om online even een bouwprojectje te downloaden en dat tegen betaling in elkaar te zetten. Inderdaad Easy Money maar m.i. met een vies smaakje. Nul investering doen en alleen maar gebruik maken van het werk van anderen. Nee dank.

Pepe
26 februari 2012, 14:09
Hmmm... wel eens gekeken op zelfbouw amps en effecten hier? Er zijn complete winkels die bouwpakketten aanbieden en ik heb nog nooit gehoord van een wet die het verbied je eigen knutsels te verpatsen.

ah, ik had het tegen Dacrow.. D_H heeft wel eens gekeken op zelfbouw...

Dirk_Hendrik
26 februari 2012, 14:11
Hmmm... wel eens gekeken op zelfbouw amps en effecten hier? Er zijn complete winkels die bouwpakketten aanbieden en ik heb nog nooit gehoord van een wet die het verbied je eigen knutsels te verpatsen.

Je knutsels verpatsen is iets anders dan je als bedrijf presenteren:
BrickFX maakt clones van overpriced boutique effecten voor de mensen die geen 300 euro over hebben voor een 'boutique' effect à la Zvex.

Pepe
26 februari 2012, 14:21
Ach, het is lui en gebrek aan creativiteit, laakbaar misschien maar zolang het onder de radar blijft zijn het knutsels van de hobbiest. Jezelf als bedrijf presenteren... sja..dat wil nog niet zeggen dat je een bedrijf bent. Ik schat een knaap met een soldeerbout en teveel vrije tijd om handen.
Het is expanderend principe, wordt het echt een succes, dan wordt het wettelijk speelveld enger.

Dat sommige, simpel zelf te maken, pedaaltjes honderden euro's moeten opbrengen is ook een situatie die dit geknutsel in de marge triggert, ook een soort economisch principe.

Wacht maar tot de Chinese firma Joyo Europa bereikt, dat is van een andere orde.

Dirk_Hendrik
26 februari 2012, 15:49
Wacht maar tot de Chinese firma Joyo Europa bereikt, dat is van een andere orde.


Ah!
http://www.freestompboxes.org/viewtopic.php?f=7&t=16287

Pepe
26 februari 2012, 16:15
Ik heb daar geen account dus dat kan ik niet lezen.
Die MP en Wampler Joyo's... geen idee.. ze zullen ongetwijfeld een schema kunnen solderen maar ik betwijfel ook of ze dezelfde kwaliteit normen hanteren.

Door schade en schande geloof ik sterk in goedkoop is duurkoop dus mij krijgen ze niet gek. Niettemin, het is zuur dat ze varen op de kennis en marketing van anderen. Het BrickFX .. euh... effect.

Ukeloeder
26 februari 2012, 16:20
LOL een clone van een clone van een Klon. Wat een clowns.

Ik had die draad op FSB al eens bekeken. Zoiets heeft op TDPRi ook al eens gelopen. Ik weet nou niet goed of het onderwerp het waard is met een opgeheven vingertje over moet praten. Aan de ene kant is het misschien verwerpelijk te noemen andermans ontwerp (intellectueel eigendom) te kopiëren, aan de andere kant plakt men er in elk geval niet de naam van de ontwerper op. Zeker in de zelfbouwelarij (of het pedalen, gitaren of wollen truien betreft) geldt toch "beter goed gepikt dan slecht bedacht". Maar zeer weinigen is het gegeven een origineel ontwerp te lanceren dat ook nog eens in de smaak valt c.q. verkocht wordt. Anders wordt het natuurlijk wanneer je adverteert met gebruikmaking van de naamsbekendheid (investering) van anderen. Dat is denk ik wat D_H tegen de borst stuit.

Overigens is Joyo al een heel tijdje terug in Europa geland. En de pedalen 'van Joyo' worden ook al een tijdje onder andermans naam op de markt gebracht.

Kieftenbelt
26 februari 2012, 18:40
Als ik het allemaal zo zie zijn het bouwpakketten van afkomst als UK-electronic, Musikding en Newtone.
Het is een makkelijke manier van geld verdienen ja, zolang er eerlijkheid in zit, en dus vermeld dat 'zijn taak' alleen het monteren van een bouwpakketje is, vind ik het totaal geen probleem. Maar dat punt is alleen vaak het probleem...

Dirk_Hendrik
26 februari 2012, 18:44
Anders wordt het natuurlijk wanneer je adverteert met gebruikmaking van de naamsbekendheid (investering) van anderen. Dat is denk ik wat D_H tegen de borst stuit.


Exact.
En voor commercie gebruik maakt van het werk van een ander die, op dat origineel, een ontwerp heeft gemaakt voor DIY gebruik.

Dirk_Hendrik
26 februari 2012, 18:46
Ik heb daar geen account dus dat kan ik niet lezen.


Samenvatting dan?

http://www.toxicpedals.com/

Dit zijn omgecatte jojo's. met de claim van volledig eigen uniek design.

Mitch
26 februari 2012, 19:30
h, net als die meneer eeeeh....ben zijn naam effe kwijt. Nou ja, de Alpha Drive. Grappig dat er wéér een stumperd is die ze in een eigen doosje stopt. OEM anno 2012 http://img3.harmony-central.com/acapella/ubb/facepalm.gif

Dirk_Hendrik
26 februari 2012, 22:14
h, net als die meneer eeeeh....ben zijn naam effe kwijt. Nou ja, de Alpha Drive. Grappig dat er wéér een stumperd is die ze in een eigen doosje stopt. OEM anno 2012 http://img3.harmony-central.com/acapella/ubb/facepalm.gif


Freekisch Blues bedoel je? Basement made... Jojo stole the freekesh blues design... etc etc
http://img3.harmony-central.com/acapella/ubb/facepalm.gifhttp://img3.harmony-central.com/acapella/ubb/facepalm.gifhttp://img3.harmony-central.com/acapella/ubb/facepalm.gif die ja. Thanks Ken!

Pepe
26 februari 2012, 23:29
Begrijp ik het nou goed? Toxic zijn Denen die eigenlijk Chinees zijn die op hun beurt weer nageaapte Zweden zijn?
Zal je zien dat die Zweed het ook gewoon weer heeft van een schema wat ergens slingerde.
Wat een gedoe allemaal.

dacrow
27 februari 2012, 14:38
Mogen?
Persoonlijk heb ik veel meer moeite met de mentailiteit. Juist om die reden sla ik bouwverzoeken van clones van boetiekkers die op de huidige mark aktief zijn altijd af. Het is verschrikkelijk gemakkelijk om online even een bouwprojectje te downloaden en dat tegen betaling in elkaar te zetten. Inderdaad Easy Money maar m.i. met een vies smaakje. Nul investering doen en alleen maar gebruik maken van het werk van anderen. Nee dank.

Even alle antwoorden gelezen maar dit is inderdaad waar ik het op bedoelde, trouwens wie heeft er nu een originele Klon Centaur om te vergelijken?? Juist, diegene die het heeft gaat zeker geen clone van een Clone van een Klon bestellen :)

Mitch
27 februari 2012, 14:58
Nee, maar als je een Klone hebt en je hebt een kennis met een Klon kun je ze natuurlijk altijd naast elkaar leggen :soinnocent:

Ukeloeder
27 februari 2012, 15:12
Wat een misKløn.

zoon van Piet
27 februari 2012, 16:06
Nul investering doen en alleen maar gebruik maken van het werk van anderen.
helemaal mee eens, dat kan niet. Maar vraag is dan ook hoe origineel de originelen zijn. Hoeveel boetiekpedalen zijn slechts een deftig verklede fuzzfaces, Muffs of Tubescreamers? En was de TS zelf niet gejat van een circuit van Dumble, of - erger- van een schakeling van Boss?

Was de eerste Marshall niet een kloon van een fender?

Ukeloeder
27 februari 2012, 16:29
Goed punt. Maar waar het misgaat is waar men een opklopverhaal houdt over customshop dit en handweetikwat dat, maar de enige eigen inbreng een andere sticker met een beduidend dikker prijskaartje is. Wanneer je dan nog codes op PCBs gaat wegkrassen om de oorsprong te verbergen ben je een nog grotere kneus dan je denkt dat je klanten zijn. Da's gewoon bedrog om snel centjes te maken.
Overigens vind ik een kloon (clone) iets heel anders dan een omgekat product. Voor een kloon moet je je verdiepen in hoe zo'n pedaal werkt en hoe de componenten samenwerken om het te laten klinken zoals het doet. Een omgekat pedaal is gewoon knollen voor citroenen verkopen.

Lich Bane
27 februari 2012, 18:11
Hha:p Een kennis van mij, ik weet niet of het bij hun was maar dat vraag ik even na, heeft zo een klon bij hun gekocht.
(Terwijl ik dat evengoed voor hem kon maken voor materiaalprijs en een pintje...)

Toen hij het vertelde dacht ik ook, loool ze hebben je zwaar in het zak gezet:D
Hij heeft er geloof ik 130 voor neergeteld. Als elektronica freak heb ik die pedaal opengelegd:
-Geen cheapo kit van weet ik veel waar maar een strakke (zelf geetste) print en alles proper gesoldeerd.
-En hij klonk nog goed ook! Ze hadden er een blend pot opgezet (geen idee wat en hoe...) waarmee je nog gave dingen mee kon doen (geen clean blend, wat ik dus dacht:p)
Ok, het was een lelijk alu doosje, en waarschijnlijk zijn de helft van hun pedalen kits van newtone of musikding...
Maar voor mensen die zelf geen effecten kunnen solderen is het wel mooi meegenomen.

Geen idee of dat clonen illegaal is, maar newtone verkoopt toch ook kits waarbij ze duidelijk het originele pedaal vermelden?
En geef toe, wie van jullie heeft nooit een zelfgemaakte pedaal verkocht?:p
En wie heeft er daadwerkelijk 300 euro over voor een woolly mammoth? Die heb ik ook al voor vrienden gemaakt hoor...
Zvex is misschien custom en boutique en weet ik veel wat, maar dude, meer dan 300 euro voor iets wat 40 euro materiaal kost vind ik helemaal erover, afgezien van de strakke paintjob:p
Moest ik niets van elektronica kunnen en een klon clone willen, zou ik dat doen en vind ik het het geld waard.
Maar die kits, die je trouwens duidelijk eruit kunt vissen vind ik een beetje oplichterij, maar bon, hangt er vanaf wat hun prijzen zijn...

Dirk_Hendrik
27 februari 2012, 18:34
een heel verhaal...
Allemaal mooi.
- Clonen is niet illegaal. Clones verkopen met melding dan het een clone is van een bestaand (en verkrijgbaar) produkt wel.
- vele boetiekpedalen zijn idd gebaseerd op andere ontwerpen. Gebaseerd op is iets anders dan een circuit pikken.
- Clonen is ook iets anders dan een bestaand ontwerp van het net trekken, printje etsen met het doel van verkoop.
- Clones verkopen met het argument dat het (nog verkrijgbare) origineel te duur is is diefstal. Niemand verplicht de gitarist dat ding te hebben.
- Onderdelennwaarde als uitgangspunt is een kutargument. Een bouwer die professioneel wereldwijd verkoopt heeft te doen met zaken als personeel, afschrijving op gereedschap, huur, een distrubutienetwerk (wereldwijd dus) en zo kan ik nog even doorgaan. Daar betaal je ook voor.

Dus,
Bouw je een clone van een op de huidige markt verkrijgbaar produkt voor eigen gebruik, dan zal je van mij allle credits krijgen voor he initiatief. Op het moment dat je met winstoogmerk clones gaat verkopen en daarbij gebruik maakt van de naam van anderen of van open source materiaal, ben je m.i. fout bezig.

Lich Bane
27 februari 2012, 18:55
Dus,
Bouw je een clone van een op de huidige markt verkrijgbaar produkt voor eigen gebruik, dan zal je van mij allle credits krijgen voor he initiatief. Op het moment dat je met winstoogmerk clones gaat verkopen en daarbij gebruik maakt van de naam van anderen of van open source materiaal, ben je m.i. fout bezig.

Akkoord
Ik ga zeker hun werkwijze niet promoten, en je hebt gelijk dat Zvex die prijzen heeft.
Maar ik denk dat de mensen die de sound willen die bijvoorbeeld een super hard on hun geeft en daar niet het geld voor (over) hebben
daar niet echt problemen van gaan maken dat het allemaal niet echt volgens het boekje gebeurt.

Maar bon, ik hou me erbuiten:p Voordat de politie voor mijn deur staat omdat ik wel eens effect aan een maat verkoop voor wat pintjes:p De rebel dat ik ben!;)

Mitch
27 februari 2012, 19:01
Allemaal mooi.
- vele boetiekpedalen zijn idd gebaseerd op andere ontwerpen. Gebaseerd op is iets anders dan een circuit pikken.

Misschien moet je dit nog even in het pickups topic melden in de kruistocht tegen Bareknuckles :p

titzenpitzer
27 februari 2012, 19:01
Die kerels doen dat voor mensen die niet kunnen of willen solderen. Hun bouwschema's en zo halen ze inderdaad van Newtone en consoorten. Van een "dikkere prijs" is ook geen sprake, ze rekenen hoogstens wat extra geld aan voor de werkuren en de print.
Ze zijn trouwens rond de 16-17 jaar.

Dirk_Hendrik
27 februari 2012, 19:25
Die kerels doen dat voor mensen die niet kunnen of willen solderen. Hun bouwschema's en zo halen ze inderdaad van Newtone en consoorten. Van een "dikkere prijs" is ook geen sprake, ze rekenen hoogstens wat extra geld aan voor de werkuren en de print.
Ze zijn trouwens rond de 16-17 jaar.

Klopt.
Maar de "kerels" die het kopen zouden kunnen overwegen gewoon te sparen voor het echte ding.... of zich afvragen of ze dat ding echt nodig hebben voor ze naar het jatwerk gaan kijken. Het "arme student" argument is iets waar ik al jaren kriebels van krijg. Niemand verplicht je dat ene ding te hebben. Bouw je het zelf, kudo's. Koop je een kopie van een ander die em met doel van verkoop heeft gemaakt... brr.

@ Mitch...
Moet ik toch echt eerst die kruistocht gaan bestuderen. Ik doe al sinds 1994 met dezelfde set DiMarzio's :makeup:

DeJokke
20 oktober 2014, 22:28
Ik botste op deze topic door op internet wat op te zoeken over brickfx en alhoewel de post al bijna 3 jaar oud is wou ik toch even reageren want het blijft volgens mij een actuele topic:
Ik begrijp de meeste reacties hierboven maar de realiteit is volgens mij toch iets complexer. Ok, die jongens van brickfx (ik ken ze niet) hebben het warm water niet uitgevonden. Ze verkopen een clone van een boetiek effekt voor mensen die het geld niet hebben om het origineel te kopen, niet kunnen solderen, of gewoon iets eigen of unieks zoeken... maar ze maken er er geen geheim van dat het om een clone gaat. Ze doen zich ook niet echt als een bedrijf voor vind ik (geen website, etc...), het lijken idd gewoon enkele DIY-jongens die een centje willen bijverdienen en daar heb ik totaal geen probleem mee om eerlijk te zijn.
Veel minder transparant vind ik bedrijven zoals lovepedal (om er ééntje te noemen) die, laten we een kat een kat noemen, exact hetzelfde doen: namelijk met nul R&D kosten een kopie van een bestaand circuit verkopen onder een eigen naam en merk, voor een belachelijk hoge prijs, claimen dat ze wél het warm water hebben uitgevonden én er bovendien nog mee wegkomen ook. Iedereen weet ondertussen dat 90% van de effectpedalen die nu op de markt zijn gewoonweg kopieën zijn van vintage effecten. Het probleem zit wellicht in de wetgeving, er lijkt geen copyright op een circuit te zijn en de vraag is of dat uberhaupt wel mogelijk is want als je één waarde van een component aanpast of een andere transistor steekt heb je al een 'mod'. Moraal van het verhaal is: Ik geef uiteindelijk mijn geld liever aan jongens die écht vernieuwende dingen maken (die bestaan wel degelijk) of jongens zoals brickfx die eerlijke pedals maken voor een eerlijke prijs, dan 300 EUR te dokken aan een bedrijf dat gewoon een goed marketing team heeft.

dunhill1
21 oktober 2014, 09:01
Interessant dejokke,
Je weet er kennelijk veel van af.

Benieuwd, ik heb een lovepedal cot. Waar zou dat dan een clone van moeten zijn?

Gearjunkie
21 oktober 2014, 09:47
Ach, als je de skills hebt kan je toch ook zelf een ontwerp maken?
Klonen ok, maar dan voor eigen gebruik en niet voor commerciele doeleinden.
geen belasting, geen marketing, geen r&d, geen CE
Stel dat je een versterker 'kloont' en de argeloze koper electrocuteerd zichzelf. Wat dan???


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

Dirk_Hendrik
21 oktober 2014, 15:51
DeJokke kan m'n eerdere reacties in deze thread lezen. Ik ben in de afgelopen jaren niet veel van mening veranderd en blijf het easy money over de rug van anderen vinden.




Benieuwd, ik heb een lovepedal cot. Waar zou dat dan een clone van moeten zijn?
Zoals praktisch alle Lovepedal pedalen is de COT, in al z'n varianten, één van de vele versies die Lovepedal heeft verzonnen op basis van de Elektra Distortion. Waarom die? Omdat de Elektra zo ongeveer de simpelste dist is die iemand kan maken.

Mitch
21 oktober 2014, 20:10
Daarom is 't ook zoveel TOOOooOOOne. Puur en onaangetast :D

dunhill1
21 oktober 2014, 21:49
Lol,
Weer wat geleerd.
Nog nooit gehoord van het origineel.
Who cares, het ding klinkt prima en heeft gelukkig maar 1 knopje :seriousf: