PDA

View Full Version : sorry nogmaals bias



nak
25 februari 2012, 23:30
Ik weet er is zoveel over geschreven maar ik zie door de bomen het bos niet meer.
Nu bezit ik geen probe maar las ook ergens dat dit niet persee nodig is, spanningen meten is de methode en word zelfs geprefereerd.
Nu wil ik pas ergens aan draaien als ik precies weet wat er zal gaan gebeuren en niet wat ik denk wat er zal gebeuren.
Kortom theorie is voor mij ook belangrijk om het te verklaren.

Mijn vraag is daarom of iemand aan de hand van een schema mij het bias instel verhaal wat uit kan leggen.
Hoeft niet een joekel van schema te zijn maar een schema maakt het wel eenvoudiger voor mij, ws omdat ik nogal visueel ben ingesteld ipv grammatikaal.

bvd

tommus42
26 februari 2012, 00:15
De bias van een buis kun je instellen met de negatieve (stuur)rooster spanning. Als je die spanning hoger (minder negatief) instelt, bijvoorbeeld van -45V naar -40V, gaat de ruststroom door de buis (tussen de kathode en anode) omhoog. Andersom, meer negatief, wordt de stroom lager (buis staat 'kouder').

Een eenvoudige manier om de ruststroom te meten is via de spanning over de kathodeweerstand, meestal zitten er voor dat doel weerstanden van 1 of 10 ohm.

De negatieve voorspanning verlagen kan nooit kwaad, de stroom neemt dan af, de buis staat kouder. Andersom moet je oppassen dat ie niet te heet wordt.

Geen schema, maar misschien heb je er wat aan:ok:.

tommus42
26 februari 2012, 10:46
Even aan het freubelen, -U1 is de bias-supply, na de 10K gridstopper (2, bij een EL84) meet je de negatieve voorspanning. Over de kathodeweerstanden meet je de biasstroom, in dit geval 22ohm weerstanden, even op de rekenbak voor de stroom (V=i.R). Belangrijk is dat de buizen ongeveer gelijk staan, bij een gematched setje zal dat ongeveer het geval zijn. In dit schema zijn gematchte buizen noodzakelijk, daar je niet per buis kunt afstellen.
http://img14.imageshack.us/img14/6964/el84eind.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/14/el84eind.jpg/)

nak
28 februari 2012, 23:00
Ben van plan een probe te bouwen waar 4 buizen tegelijk op kunnen, maar wat ik niet snap is dat men een weerstand in de kathode lijn opneemt ipv de anode.
Terwijl ik toch geluiden hoor dat je beter met de anode kan werken want met de kathode methode komt de gridstroom er ook nog eens bij.
Inmiddels ben ik erachter dat fixed bias niet zo 'fixed' is en dat met weerstanden in de kathode lijn men een selfbias krijgt, waar je niets aan kunt regelen.
Ben nog steeds op zoek naar iets overzichtelijks, maar ga eerst wel ff wat bouwen.

flo123
29 februari 2012, 17:57
... maar wat ik niet snap is dat men een weerstand in de kathode lijn opneemt ipv de anode.
Er zit ook een weerstand in de anodelijn: De (helft van de) primaire kant van de uitgangs trafo.
Als je deze weerstand meet terwijl de versterker uit staat en daarna de spanning eroverheen als de versterker aan staat, kun je de Anode stroom berekenen.
Als je dan ook nog de Anode-Kathode spanning meet, kun je het vermogen dat door de buis gedissipeerd wordt berekenen:
Vermogen = Anode Kathode spanning * Anode stroom