PDA

View Full Version : brom 18W TMB zelfbouw



lemo
25 februari 2012, 22:43
Hallo allemaal,

Na lang vooral in de "werkbank"meegelezen te hebben een vraagje.
Ik heb een 18 watt TMB bij Tonefactory besteld en deze opgebouwd.Harstikke leuk pakket.
Tot voor kort wist ik hoegenaamd niets van de werking van buizenversterkers (nu nog niet veel in vergelijking met de deskundigen hier) maar na alle enthousiaste verhalen hier wilde ik het ook eens proberen.
Inmiddles weet ik een beetje hoe een buis werkt, de globale functie van alle trappen en vooral dat je op moet passen met de hoge spanningen en vooral dat je de filtercaps steeds moet ontladen.
Moet genoeg zijn om het er in ieder geval levend vanaf te brengen.
Nu het probleem.
Na 2 weken lekker knutselen en solderen was ie af en tot mijn verbazing deed hij het direct.
Fantastisch geluid en best loeihard voor zo'n kleintje.
Alle spanningen op de buisvoetjes gemeten en zitten naar mijn idee wel goed (als ik zo op internet rondneus).
Alleen: een brom op het TMB kanaal die erger wordt naarmate de volume en master verder wordt opengedraaid. Onder standje 5 is de brom denk ik heel acceptabel.
Tig keer alles nagelopen: aarding van alle input jacks, potmeters etc.: kan geen fout vinden maar dat wil niets zeggen heb ik begrepen..
Als ik de volumeknop van de gitaar dicht draai is de brom weg.
Ter info: volgens de bouwhandlieding wordt "unshielded"draad gebruikt vanf de input jacks naar V1.
Kan het dat zijn?
Als ik het chassis aanraak is de brom ook minder.
Misschien iemand een idee hoe ik dit aanpak?
Alvast bedankt,

Leon

bass blom
25 februari 2012, 23:07
heb je hem in een geaard stopcontact?

ropp
25 februari 2012, 23:17
Heb je de heater bedrading goed getwist?

matto
25 februari 2012, 23:23
Gitaar is uitgerust met enkelspoels elementen? en je staat ermee onder een TL bak en pal voor de versterker?

lemo
26 februari 2012, 10:49
Wow,snelle reacties. Geweldig forum dit.
Bass: ja, ook in andere kamer geprobeerd maar geen verschil
Ropp: de heater draden zaten al getwist in het pakket, dus dat zit denk ik wel goed. Alleen het mikken van 2 18 gauge draden in EEN oogje van de buisvoetjes was voor mijn ogen die uit de tijd van Hendrix stammen een beste opgave.
Matto: alles in tegendeel: humbucker, ouwerwetse gloeilampen en een lang snoer naar de versterker.
Maar ik heb nog iets ontdekt: als de treble pot boven standje 5 wordt gedraaid ontstaat er een piep ( noemen ze dat oscillatie?) en valt het geluid wat weg.Raar, kan geen fout in bedrading ontdekken.
Het "normale"kanaal werkt volgens mij goed.
Ik zou graag een foto van de bedrading willen posten maar ik zie niet direct hoe dat meot.

tommus42
26 februari 2012, 10:59
......Ik zou graag een foto van de bedrading willen posten maar ik zie niet direct hoe dat meot.

Kan via een media-hosting-site(?), zoals imageshack. Uploaden en dan de forumcode kopieren en plakken in je post:ok:.

Hendriks
26 februari 2012, 11:04
Ik heb er ook 1 gebouwd en had hetzelfde , ik heb de bedrading naar de buisvoeten toen opnieuw gedaan , korter gemaakt en zorgen dat er zo weinig mogelijk gekruist werd en toen was het over.
Versterker op de kop , aanzetten en voorzichtig met een geisoleerde schroevendraaier ,alle draden bijlangs , voorzichtig wat duwen en trekken , als de brom verminderd heb je de boosdoener , pas wel goed op dat je niet met je blote vingers erin zit.

lemo
26 februari 2012, 11:24
Hendrix: ga ik proberen.
Poging tot foto's bijvoegen:

http://img848.imageshack.us/img848/7586/heater.jpg
en

http://img546.imageshack.us/img546/3434/potso.jpg

Leon

Update: met een stokje wat tegen de draden geduwd naar de buisvoetjes (vooral V3, omdat het TMB kanaal van deze buis gebruik maakt): geen/nauwelijks effect.
Vreemd is, dat als de master onder de 8 staat en/of de treble onder de 5, op een forse ruis na (wat mij niet abnormaal in de oren klinkt) alles in orde lijkt. Daarboven valt het geluid weg en gaat hij piepen.

matto
26 februari 2012, 13:34
Wissel,de anode aansluitingen op de eindbuizen eens om, kan zijn dat de oscillatie die je waarneemt dan verdwijnt.

lemo
26 februari 2012, 15:04
Wissel,de anode aansluitingen op de eindbuizen eens om, kan zijn dat de oscillatie die je waarneemt dan verdwijnt.

Hoi Matto,

heb je voorstel net uitgevoerd: helaas geen verschil. Weer piepen en geluid valt weg vanf stand 8 op de Master en Treble boven 5.
Heb alle spanningnen nog eens nagemeten, maar ik denk dat het daar niet aan ligt:
pin V1 V2 V3 V4 V5
1: 139,6 199 139 - -
2: 0 37 0 0 0
3: 0,92 75 0,88 11,8 11,8
4: h h h h h
5: h h h h h
6: 137,5 196 259 - -
7: - 36 139 352 355
8: 0,92 75 144 - -
9: h h h 335 335

Opties: de bedrading? (maar ik heb alles al zo kort mogelijk gehouden), shielded drrad gebruiken vanaf inputs? ergens een kapotte component in de buurt van de tonestack?
Maar ik ben maar een leek op dit gebied en laat me graag adviseren,
Leon

lemo
26 februari 2012, 16:49
misschien opgelost!

Alle suggesties van iedereen nog eens goed nagelopen en dank daar voor, de avonturen van Hendrix met zijn 18 watt kit nog eens gelezen (voorzover ik het snapte) en eindelijk een doorbraak (denk ik nu, maar met dit soort zaken kan het morgen weer anders zijn).

http://img440.imageshack.us/img440/2537/img2005e.jpg

Als je het draadje vanaf pin 6 (anode fase inverter) optilt verdwijnt tot mijn vreugde maar ook stomme verbazing de oscillatie.
Alleen optillen helpt, niet zijdelings verplaatsen. Blijkbaar mag dit draadje niet te dicht bij de heater draad lopen.

Leon

HalfBlindLefty
27 februari 2012, 22:48
Gitaar is uitgerust met enkelspoels elementen? en je staat ermee onder een TL bak en pal voor de versterker?

Bekende situatie... Als je dan ook nog Elixir snaren gebruikt is het echt mhh.. leuk

driftkop
28 februari 2012, 19:37
Heb je de heater bedrading goed getwist?

En zorg ook dat de heaterdraden steeds naar dezelfde pin op de buisvoetjes gaan.

lemo
29 februari 2012, 20:26
Hoi Driftkop,

Yep, is in orde (precies de bouwhandleiding gevolgd.
Dat oscillereen heb ik nu voor elkaar: kwestie van 2 draden ietsjes verleggen na poken met een houtje.
Brom op hoog volume zit er wel nog in en rommelen met draadjes helpt hier niet tegen.
Ik zal proberen het te omschrijven:

1.niets in de inputs (inputs zijn dan vanzelf geaard): geen brom, alleen wat ruis zoals een oude TV,Klinkt mij gezond.
2. losse jack zonder snoertje eraan in de input (aarde is dan verbroken): idem
3.gitaar snoer er in zonder gitaar: voila, brom.
4. gitaar erin: brom , maar verdwijnt als je volumeknop gitaar dichtdraait
5. gitaar erin: brom verdwijnt grotendeels als je de snaren aanraakt.
6. ander stopcontact: maakt niets uit

Een hele hoop symptomen maar wat is de diagnose?
Ik denk zelf aan een brak electriciteitssysteem in mijn (oude ) huis maar zou toch willen uitsluiten dat het toch aan de versterker ligt.

Leon