PDA

View Full Version : Gitaar suggesties



RedBuell
25 februari 2012, 19:41
Zoals sommige van jullie misschien hebben gelezen in het Gestolen Topic is zowat mijn gehele gear uit mijn huis gehaald op een GenzBenz cab en de Charvel die ik toevallig bij me had na.

Een LTD EC 1000 met Dimarzio passief (super dist en paf pro) en Ibanez RG 770 MIJ met een Tonezone in de bruk en een Evolution in de hals is wat gitaren betreft weg.

Van Ibanez ben ik goed ziek, ook van de 5150II maar dat is een ander topic.. De LTD doet me niet veel dat ie weg is en had liever gehad dat die Charvel was gestolen ipv mijn Ibanez ( en dan te bedenken dat ik eigenlijk mijn Ibanez mee wilde nemen, dan had die Charvel dus weg geweest ) Maar goed, ik moet de boel weer een beetje opnieuw opbouwen en ben op zoek naar suggesties...

De Charvel Pro mod SO Cal gaat waarschijnlijk met de tijd weg omdat ik de Floyd niet prettig vind, de trem arm zit ongelukkig vast met die wartel en de plaats van de input jack, switch en de arm vind ik persoonlijk best onhandig, de trem kan slechts een klein beetje omhoog, wel zwevend dus met de nadelen die daarbij horen maar met minimale ruimte om omhoog te gaan. De sound is wel erg lekker, en vooral de feel van de hals, de scale, de frets en de 22 fret is echt helemaal mijn ding.

Waar ben ik nou naar op zoek, 2 gitaren 1 met zwevende floyd en 1 met vaste brug (alternatief stemmen). Wat hals betreft iets vergelijkbaars als met de Charvel SoCal. We spelen met de band nummers als Tush maar ook No one Knows van QOTSA, highway to hell van AC/DC en a tout le monde van megadeth. Ik heb nog geen versterker op het oog (ik had een 5150II) dus dat wordt nog ff lastig, maar ik wil van een lekkere blues tot een metal sound kunnen gaan. Ik speel de meeste leads in de band en geef meestal behoorlijk wat gas, de meeste nummers speel ik dus wat meer richting een hardrock/ heavey metal stijl met hier en daar een een pick/trem squeel en op sommige punten wat meer palm mutes dan het origineel, zo speel ik Paranoid meer in de stijl van Zakk Wylde Rockin in the free world meer zoals Bon Jovi hem speelt op One wild night. Maar, ik speel thuis de laatste tijd ook steeds meer blues en wat jazzy dingetjes.

Voor beide gitaren samen wil ik ongeveer +/- € 2000,- kwijt, een en ander ligt wel een beetje aan wat de verzekering uitkeert, welke amp het gaat worden en wat ik aan effecten terug koop. Ik heb zelf zitten denken aan een Ibanez Fireman of een Tokai love rock ULS 90 voor de fixed bridge en iets richting Ibanez JS voor de floyd. Maar er is natuurlijk vele malen meer op de markt. Van die fireman vraag ik me af of de elementen niet die dunne single coil sound hebben en van die Tokai vraag ik me af of de elementen niet te modderig zijn (2x paf) en of de hals me niet meer richting een bluesy stijl zal pushen. Wat betreft de Ibanez JS, ik was erg blij met mijn RG, de sound was echt mijn sound en tja het was mijn eerste echte gitaar.... Wat ik minder vond was dat het een vrij grote gitaar was (ben niet zo groot) en de hals was smal, dun en lang. Vandaar dus de JS...

Ik moet eigenlijk alles opnieuw kopen en hoewel ik geneigd ben om hetzelfde te kopen wil ik nu toch verder kijken dan mijn neus lang is en goed rondkijken wat er allemaal te koop is. Ik heb zelfs erg lekker gespeeld op bepaalde Fender strats, maar dat waren wel mega dure custom shop modellen waar ik automatisch blues en jazz op ging spelen.

Dus suggesties zijn van harte welkom...., o ja geen EMG's etc meer want die had ik net overal uit gehaald en vervangen voor DiMarzio's....

RoelSmoel
25 februari 2012, 23:33
Kijk eens naar een EVH Wolfgang Special, heb 'm zelf ook al meer dan een jaar, en ben er nog steeds dik tevreden over. Voor om en nabij de €1000,- is 't echt een topgitaar.
Het fijnste vind ik nog de brug, een Floyd die alleen maar omlaag kan. Super voor omlaag te stemmen, klinkt trouwens ook super in een lagere stemming, ik heb het idee dat hij dan pas echt tot leven komt icm de EVH versterker.
Qua scale, het is een 25.5" mensuur die ze een stukje naar achteren hebben geplaatst, soort Les Paul gevoel krijg ik erbij. Speelt erg makkelijk, dat dan wel weer. Pick squeels, daar schreeuwt deze gitaar gewoon om.
Maar goed, ik heb maar 2 gitaren, deze en een strat, en deze vind ik toch echt de topper.
Mocht je 'm tegenkomen, probeer hem eens, en dat kun je bij de rest beter doen ook..
Hopelijk heb je er wat aan.

RedBuell
26 februari 2012, 20:20
Ik heb ook aan een Evh Wolfgang zitten denken maar de dive only trem zint me niet zo. Ik heb op een gitaar met trem liefst full floating en een gitaar met een vaste brug ernaast.

YannickH
26 februari 2012, 20:46
misschien is kijken naar een bo-el mc6?
kun je veel mee hoor!

Orpheo
26 februari 2012, 21:00
ik zou bijna zeggen, neem een gotoh floyd voor je charvel, dan heb je dat probleem van de arm niet meer, en neem een tremstopper. qua vaste brug: les paul of een tele. of beiden, dat kan makkelijk van dat budget...

verder: wat een klotemanier om je spullen kwijt te raken, wat een nare reden om gear opnieuw op te gaan bouwen.

RedBuell
27 februari 2012, 11:29
Zou ik met een andere trem wel verder omhoog kunnen of zou er gefreesd moeten worden?

Orpheo
27 februari 2012, 11:42
oh wacht, je wilt ook omhoog? dat heb ik er niet uit gehaald, sorry. ik dacht dat je alleen wilde duiken! Met de gotoh kan je dan evenveel als nu, indien verstande dat je dan niet meer dat geknoei hebt met die arm; die zit anders vast namelijk.

als je wilt diven moet je denk ik kijken naar ibanez-en of jacksons of schecters die echt floating zijn.

of de 'trigger pullen' en kijken bij warmoth. dan kan je precies bestellen wat je wilt; stratbody van alder met lak en floyd-route, hals erop, de goeie trem erop (gotoh is mijn advies omdat je dan niet meer dat geklooi hebt met de arm van een 'gewone' floyd!) pickups erin die jij tof vindt, en je hebt 'm te pakken voor ongeveer 850E inclusief belasting. Heb je nog plusminus 1100E over; kan je dus mooi een LP en tele kopen a raison de 550 euro per stuk. (ik meen gelezen t ehebben dat je daar tussen twijfelde ofzo, of is 't gewoon dat ik te weinig slaap heb gehad vannacht en dat fantaseer :seriousf: ?)

RedBuell
27 februari 2012, 13:23
Haha nee nee, ik zat te denken aan een Tokai Love Rock. Heb een mooi ding gezien, zit zo op de 1100 euri geloof ik. Ik zit voor een fixed bridge dus aan een tokai te denken of aan een Ibanez Fireman. Ben bang dat de Love Rock te veel richting blues en rock pushed wat playability betreft en dat de Fireman wat dat betreft beter speelt maar weer bang dat de single coil DiMarzio injectors dat dunne van single coils te veel hebben.... Testen zou de uitkomst zijn natuurlijk alleen heb ik ook geen versterker meer natuurlijk en weet nog niet precies wat ik wil hebben...


Als ik een floyd gitaar heb wil ik toch het liefst ook echt die floyd goed gebruiken.. Voor de rest gebruik ik dan de gitaar met vaste brug....

Tankman
27 februari 2012, 13:52
Wat dacht je van een Framus Diablo of een Framus Panthera? Zit nu zelf te dubben of ik voor een Diablo zal gaan.