PDA

View Full Version : Hoort hier staal of nylon op?



sjoerd5
25 februari 2012, 19:02
De stemmechanieken doen denken aan stalen snaren.
De brug aan nylon snaren.

Wat hoort hier nou op?



288289290

Ernest01
25 februari 2012, 19:07
Nylon snaren. Stalen snaren trekken de brug eraf, hebben in ieder geval een veel te hoge spanning voor deze constructie.

ErikH
25 februari 2012, 19:10
Hangt er onder andere erg vanaf of er een truss rod in zit lijkt me. Ik zou voor het zekere gaan en er maar nylon op zetten. Een vriend van me heeft ook zo iets en daar zitten metalen snaren op. Stukje bij beetje vervormt het bovenblad en de brug ligt er bijna vanaf.

De brug doet in elk geval sterk vermoeden dat het de bedoeling is dat er nylon op komt.

grayfink
25 februari 2012, 19:16
Er hoort niks op, hij hoort in de open haard. :ok:

-Martijn-
25 februari 2012, 19:24
De stemmechanieken doen denken aan stalen snaren.

De stemmechanieken doen mij gewoon aan nylon snaren denken...

Jordy920
25 februari 2012, 19:31
De stemmechanieken doen mij gewoon aan nylon snaren denken...

Mij ook!
Doekje erlangs, nylon snaren erop!

Watchmaker
25 februari 2012, 19:39
De brug is heel specifiek voor nylon; er moet een lusje in gelegd worden. Zal vast wel op YT te vinden zijn dunkt me, of je weet wellicht zelf al hoe dat moet.

't Is een beetje een hondehok maar wie weet lijkt 't nog best ergens naar! Speel ze!

sjoerd5
25 februari 2012, 19:41
Er hoort niks op, hij hoort in de open haard. :ok:


De snaren zijn ook duurder dan de gitaar...

Rizz
25 februari 2012, 19:48
Ik zeg ook nylon, het brugzadel staat recht en is verder niet gecompenseerd, dus dat geeft 'm al weg. Zo op het oog is de hals ook erg breed en de stemmechanieken doen het ook vermoeden...

Verder kan je toets wel een drupje (of twee) olie gebruiken... :)

Veel speelplezier....

sjoerd5
25 februari 2012, 20:07
Het was bij de kringloop, waar ik eigenlijk bij ons nooit gitaren tegenkom.
Dus nu maar meteen toegeslagen: Ik heb ook zijn staalsnarige broertje meegenomen.

Ook lijkt geen trussrod aanwezig. Ik er maar dunne elektrische gitaarsnaren opgezet.
Want om hier nou met 0.12 aan te gaan trekken lijkt me ook iets te veel van het goede.
Hierdoor klinkt het wel een beetje als een rasp.
Nu heb ik dus een soort koekblik en een hondenhok.

Maar ik hou wel van die oude, obscure, afgeragde gitaartjes.
Respectievelijk 3 en 4 euro:

291

Desnoods geef ik ze weg ofzo...

-Martijn-
25 februari 2012, 20:11
Waarom zet je er niet gewoon nylon op? :???:

Eygen
26 februari 2012, 14:32
zowel brug als stemmechanieken zijn overduidelijk bedoeld voor nylon snaren. Er zijn wel Spaanse gitaren met een halspen, maar ik zou er zeker niet op rekenen en er gewoon nylon snaren op doen.

Mr.Fingers
26 februari 2012, 21:26
Die linkse kan met stalen snaren, die rechtse MOET nylons hebben.

ErikH
26 februari 2012, 21:29
Waarom vragen en dan de antwoorden gewoon negeren? :???:

Watchmaker
26 februari 2012, 22:20
Tja. Niet zo gek dat 't nergens naar klinkt zo... Staat toch minstens zo'n pakweg 15 kilo teveel trekkracht op 't bovenblad nu.

Maar goed, inderdaad, negeer de antwoorden hier gewoon. Ik weet ook niks van nylonsnarige gitaren, bespeel ze immers pas sinds 1980.

wietse
26 februari 2012, 22:29
jongens hij negeert de antwoorden niet, effe goed lezen, hij heeft het over het STAALsnarige broertje, en dat lijkt mij iets uit de egmond of famos stal dus daar kan je niet veel van verwachten.
die andere zie je op de foto duidelijk dat er nylon snaren op zitten.

sjoerd5
26 februari 2012, 23:16
Nee, ik negeer de antwoorden niet.
Er zit netjes nylon op. Hij speelt wel leuk en klinkt best grappig.

Die andere is een 'symphonie' uit de Nederlandse stal denk ik?
En dat is echt brandhout.

FruscianteFan
27 februari 2012, 00:41
De marskramer-gitaar die ik heb lijkt ook gebouwd voor nylon. De mechanieken/kop, de brug, ongecompenseerde brugkam, platte brede toets en het gebrek aan halspen wijzen daarop. Toch zitten er al sinds aanschaf westernsnaren op. Sinds een jaar of 2 zelfs 012, en dat gaat méér dan prima. Ik zou me er dus niet te druk om maken...

(edit: ik noem het m'n marskramer-gitaar omdat ik haar daar heb gekocht. niet het toppunt van kwaliteit...)

bernhardus
27 februari 2012, 13:07
Haha mocht je ze weg willen doen, nemen ik de linker graag van je over, 3 euro zei je toch?:soinnocent: :seriousf:

j3r03n
27 februari 2012, 13:33
Waarom zou je je druk maken om vervormingen t.g.v. de snaren als je de gitaren toch tegen de radiator aanzet? Kromtrekken gegarandeerd ;)

Kim Wilson
27 februari 2012, 13:39
Waarom zou je je druk maken om vervormingen t.g.v. de snaren als je de gitaren toch tegen de radiator aanzet? Kromtrekken gegarandeerd ;)

Hangt er natuurlijk vanaf of ie aanstaat. Als deze in een slaapkamer hangt, kan ik me zomaar voorstellen dat ie nooit openstaat. En misschien staan ze daar alleen voor de foto. :)

zoon van Piet
27 februari 2012, 13:59
Wat een boel discussie en misverstanden over ene gitaar van vier euro! ;)
Vreemd genoeg zie je dit soort oudere Europese gitaren best vaak met stalen snaren. En de toestand van die snaren gekoppeld aan de vroeger gebruikelijke vervangfrequentie ( alleen als er een brak en dan alleen de gebroken snaar) geeft aan dat veel van deze gitaren standaard wel degelijk met stalen snaren waren uitgerust. Vaak waren ze zelfs (on)geschikt voor beide snaartypen.
Deze gitaar heeft een versterkte brug ( op het bovenblad geschroefd, zie die witte 'inleg') en wel degelijk mechanieken die voor staal bedoeld zijn -althans die ertegen bestand zijn. Bovendien heeft datgene wat destijds de giveaway voor stalen snaren was: positie-inleg in de toets.
Maar het mocht allebei, dus als nylon goed klinkt, zou ik het zo houden..

Roal
1 maart 2012, 22:43
Meet de topkam es en check op welke maat de "slots" (gleufjes) in de topkam zijn ingevijld.
Wanneer er altijd staal op gelegen heeft zie je dat echt wel aan de hoge E slot.

wietse
1 maart 2012, 22:53
Meet de topkam es en check op welke maat de "slots" (gleufjes) in de topkam zijn ingevijld.
Wanneer er altijd staal op gelegen heeft zie je dat echt wel aan de hoge E slot.
deze gitaar heeft een 0 fret en dan gaat dat niet op, topkammen van gitaren met een 0 fret dienen puur ter geleiding en zijn vaak erg ruim gevijld.

beruk
2 maart 2012, 00:02
Wat een boel discussie en misverstanden over ene gitaar van vier euro! ;)
Vreemd genoeg zie je dit soort oudere Europese gitaren best vaak met stalen snaren. En de toestand van die snaren gekoppeld aan de vroeger gebruikelijke vervangfrequentie ( alleen als er een brak en dan alleen de gebroken snaar) geeft aan dat veel van deze gitaren standaard wel degelijk met stalen snaren waren uitgerust.
Maar het mocht allebei, dus als nylon goed klinkt, zou ik het zo houden..
Excact, de allereerste gitaar die ik hab (van grote zus) was ongeveer zo. Ook met stalen snaren. De reden waarom mijn zus ermee stopte....
vond nylon er veel beter op klinken, maar doe je ding, zou ik zeggen.