PDA

View Full Version : Gibson Les Paul alternatieven?



Haifisch
25 februari 2012, 14:18
Hallo,

Ik was aan het zoeken naar een Gibson Les Paul Studio, totdat ik Tokai ontdekte waar ik veel positiefs over hoorde. Dus ik dacht, er zullen vast meer van dat soort merken zijn!
Dus mijn vraag is simpel, wat voor alternatieven zijn er als je graag een degelijke Les Paul wil kopen, maar niet dik voor het merkje wil betalen?

Alvast bedankt!

kunk
25 februari 2012, 14:24
Tokai, Burny, Greco, Edwards en Orville zijn zo wat made in Japan Les Paul merken die allen een goede reputatie hebben.
Heb zelf sinds gisteren een Tokai Love Rock en moet zeggen dat dit een erg goede plank is.
Zo zijn er vast nog wel wat merken op te noemen waarvan sommige ook weer uit dezelfde fabrieken komen als b.v. de Tokai.

Hendriks
25 februari 2012, 14:33
Ik heb zelf ook een Tokai en ben hier ook blij mee. Tijdje terug ook nog een Fenix gehad en die doet niet onder voor de Tokai.
Er staan momenteeel diverse leuke LP's te koop , een Orville en wat Tokai's , dus sla je slag.

stijnkenens
25 februari 2012, 14:43
Helemaal mee eens!!!
Net een orville aan het herfretten, en ik moet zeggen: nice job !!!
De eigenaar heeft ook nog 2 burny's. Ook dar is hij ongelofelijk tevreden van.
Hij heeft nu 3 lespaul modelletjes voor minder dan de prijs van 1 (één) echte.
Maar de kwaliteit hoeft niet onder te doen.

Enkel misschien eens pups verwisselen en andere stemsleutels, maar dat valt allemaal wel mee, eigenlijk.


s.

Hendriks
25 februari 2012, 15:00
Elementen wissel is vaak helemaal niet nodig , in mijn Tokai zaten Pearly Gates toen ik hem kocht , maar nu weer met de originele en die vind ik zelf beter klinken , ook de Fenix had fijne pickups.

Hotpepper01
25 februari 2012, 15:13
De Gibson Studio 60's of 50's zijn zeer betaalbaar, licht in gewicht, spelen prima en klinken ook nog eens erg goed. Ik vind dat een bijzonder goed alternatief voor een Gibson LP Standaard/Traditional. Ik heb een goldtop met P90s erin, helemaal super is dat ding.
Los daarvan idd Edwards, Tokai, Burny, Greco etc. Zelf heb ik ook een Edwards Les Paul Custom met P90s en ebben toets, een geweldig goed ding. En als je het niet in de Les Paul modellen zoekt, kijk dan eens naar een jaren 80 Ibanez Artist, een Yamaha SG of een Gibson SG....

Mr.Fingers
25 februari 2012, 15:13
Anders ook eens kijken naar Hagström:

http://www.hagstromguitars.eu/index.php?option=com_zoo&view=category&Itemid=5

zeiler
25 februari 2012, 15:17
de TF heeft nog een paar Swing LP's staan... Ooit daar op gespeeld en vond dat erg lekker: had toen nog geen Gibson studio dus durf geen vergelijking te trekken maar Swing maakt lekkere gitaren: volgens mij willen ze ze eruit hebben (flink afgeprijsd) dus ook daar zou je eens naar kunnen kijken :)!

tankard
25 februari 2012, 17:34
..wellicht een Michael Kelly Patriot Custom, prima afwerking en goede sound. Check ff youtube of google. Uiterst positieve reviews op internet te vinden.

succes

Ace 1.15.19
25 februari 2012, 17:51
Dikke plus één voor Michael Kelly. Leuke gitaren voor het geld, heel leuk zelfs!

guitarkid
25 februari 2012, 19:07
Anders ook eens kijken naar Hagström:

http://www.hagstromguitars.eu/index.php?option=com_zoo&view=category&Itemid=5

Je was me voor! +1 voor Hagström!

SloeGin
25 februari 2012, 19:11
Zelf heb ik een Gibson LP custom uit 1985 en een Tokai LS150.
Man die Tokai begint men favo gitaar te worden. Speelt ongeloofelijk vlot en weegt een pak minder dan de Gibson.
Een goeie Tokai is volgens mij een goedkoper en mss wel beter alternatief voor de Gibson ;)

R.J
25 februari 2012, 20:05
Heb hier een ouwe ibanez les paul (pre-lawsuit, oudje dus) staan, voordat ik deze kocht ook op een jaren 90 gibson gespeeld (studio) en -naar mijn mening- is dit(de ibz) een veel betere gitaar. Heb er dimarzio anniversary's in laten leggen omdat het kan, maar de standaard pickups zijn ook zat rijk aan tone en heat. (het kon gewoon, dus heb ik 't gedaan)

Die gibson was meh.... bouwkwaliteit vond ik matig, slechter dan mijn 2007 ibanez made in indoneesja.
Klank van die gibson lag mij ook totaal niet, maar dit is smaak.
Daarentegen ook weer een gibson ver buiten mijn budget gespeeld, daar gaat meteen de broek van strak staan zo fijn was die.
Maarja, de pegeltjes stonden het niet toe.

Dus je kan ook eens kijken of je nog wat pre-lawsuitjes kan scoren :)

Kakihara
25 februari 2012, 20:16
Af en toe zie je op tweedehandswebsites een Gordon Smith (http://www.gordonsmithguitars.com/) passeren: een merk dat je toch eens moet uitgeprobeerd hebben.

HaroldA
25 februari 2012, 20:19
Dus je kan ook eens kijken of je nog wat pre-lawsuitjes kan scoren :)

Er is nooit een lawsuit geweest, dus alle Ibanezen zijn pre-lawsuit, zelfs die in 2012 gemaakt zijn.

Ibanezjes uit eind jaren 70 zijn trouwens beter dan die met de Gibson-achtige headstock. Zeker die met Super70's zijn erg gaaf!

blademan
25 februari 2012, 21:54
aangezien ik ook aan het rondkijken ben voor een LP, check ook de London’s Burning van Custom 77, eens. Die zijn ook erg mooi.
Bovendien moet je de Vintage V100 serie niet vergeten.Die zijn ook zeer de moeite waard, en dan lach je je een breuk als je de prijs ziet

R.J
26 februari 2012, 15:24
Er is nooit een lawsuit geweest, dus alle Ibanezen zijn pre-lawsuit, zelfs die in 2012 gemaakt zijn.

Ibanezjes uit eind jaren 70 zijn trouwens beter dan die met de Gibson-achtige headstock. Zeker die met Super70's zijn erg gaaf!

Die super 70's had ik in de mijne, erg gave elementen inderdaad :) heb ze ook nog steeds liggen, als ik ergens een goedkope dual humbucker gitaar zie met klote-pickups gaan ze daar in.

yavin
26 februari 2012, 17:47
Heb vorige week een Granada Les Paul gekocht van Marktplaats, komt uit de Matsumoko fabriek, en is een zeer degelijke kopie-gitaar. Wel met een bolt-on neck... Mocht je er eentje tegenkomen, probeer 'm op z'n minst even.

Braindead
26 februari 2012, 22:22
Haha Hilarisch



Er is nooit een lawsuit geweest, dus alle Ibanezen zijn pre-lawsuit, zelfs die in 2012 gemaakt zijn.

guitarkid
26 februari 2012, 22:34
Er is nooit een lawsuit geweest, dus alle Ibanezen zijn pre-lawsuit, zelfs die in 2012 gemaakt zijn.

Ibanezjes uit eind jaren 70 zijn trouwens beter dan die met de Gibson-achtige headstock. Zeker die met Super70's zijn erg gaaf!


Haha Hilarisch

Nee, maar Gibson heeft wel gedreigd met een lawsuit en het feit dat de headstock-vorm veranderde heeft daar alles mee te maken. Dus zo raar is de term pre-lawsuit nou ook weer niet! Redelijk gangbaar zelfs....

Daemon
27 februari 2012, 00:59
Lang niet op dit forum iets gepost, maar reageer weer eens mee.
Als je een alternatief zoekt op een Les paul, kan ik je het merk Tuscany ook absoluut aanraden!
Ik heb zelf o.a. een gibson Les Paul, en daarnaast de tuscany als les paul model gitaren. Kwa bespeelbaarheid zijn het allebei pracht gitaren (ik speel metal en klassieke muziek). Kwa geluid heeft 't ook allebei zijn eigen + punten. De Tuscany is zelfs denk ik iets gedefineerder als de Les Paul, al heeft die weer net iets meer warmte + een net iets massiever geluid naar mijn mening. Een vriend van me vond echter de Tuscany beter klinken, dus zal ook aan smaak liggen.
Mocht je dit interessant vinden klinken en het willen uitproberen of meer weten: stuur maar pm, ben tenslotte niet vaak online.

Hier is in ieder geval een foto geripped vd versie die ik heb:

http://guitarmania.it/public/zoom_21736871_tuscany_rush_cust.jpg

Haifisch
27 februari 2012, 13:38
Zo, wat een reacties! Heel erg bedankt allemaal!
Ik zal morgen even in de winkel kijken, ik zie op hun site helaas alleen maar Tokai staan.