PDA

View Full Version : Hulp gevraagd bij pedalboard en connectoren!



Sem
25 februari 2012, 14:12
Hallo allemaal,

Na flinke tijd verzamelen heb ik mijn Ibanez vintage 8-serie compleet. Daarnaast heb ik nog wat leuke effecten, true bypass loopers, 3 pedal powers, tuner, noisegate, etc. gekocht. Tijd dus om eindelijk aan de flightcase/pedalboard te beginnen. De showmaster 48 is qua ontwerp een aardig voorbeeld, maar was helaas voor mij te klein. Dus ik heb verschillende materialen bij elkaar gezocht om een soortgelijk iets te gaan maken. Het pedalboard zal een 100cm breed, 60cm diep en 25cm hoog gaan worden. In het pedalboard wil ik drie etages van hout gaan maken. Een leuk project waar ik me al lang op verheug. Ben nu dus de winkelwagen aan het vullen, maar loop tegen nog wat zeken aan rondom de connectoren. Nu wil ik graag de aansluitingen verwerken in de buitenkant van de flightcase. Ik lees dat dat ook wel een patchbay wordt genoemd....

Ik heb weer aardig wat rond gezocht maar ik begin onderhand een wat duizelig te worden van al die topics vaak lang, dus ga toch maar gerichte vragen stellen. Hoop dat jullie even tijd hebben.... excuses alvast ;)

-Vaak zie ik de Neutrik ingangen langskomen, maar kan nergens echt de achterkant zien.
http://www.flightcase-brico.be/index.php?productID=278
Hoe werkt dit aansluiten? Hoe ik begrijp van iedereen heel eenvoudig, maar ik heb er nog geen beeld bij. Klopt mijn gedacht dat ik 1 ingang aan de buitenzijde plaats en dan in het pedalboard een paneeltje bouw met exact dezelfde neutrik ingangen ofwel dan dus worden het de uitgangen waar ik dus gewoon de draadjes soldeer aan dezelfde punten? Moeten ze overigens in het board ook perse deze zijn of is er waar toch niemand bij kan een goede goedkopere oplossing?

-In de praktijk zou je in eerste instantie gaan voor 4x 6,3mm jacks, (input, output, send, return) toch zie ik vaker 5 ingangen en lees ik ook wat over amp 1 en amp 2.. Wat houdt het in en hoe werkt dit qua aansluiten. Ik wil het graag meteen goed doen en alle nodige opties die er zijn hebben overwogen. Als er dus nog zaken zijn die handig zijn hoor ik dat graag!

-Iedereen kiest toch wel als we kijken naar de stroomvoorziening voor powercon. Hoe werkt dit precies qua aansluiting.
Mijn pedalpowers kan ik onderling linken, dus ik hoef eigenlijk maar 1 stekker in te steken. Vanuit de powercon soldeer je, je naar?...naar een stekker doos waar ik de stekker weer kan insteken of rechtstreeks kabel van de pedal power afknippen en solderen? Een extra stopcontact in het pedalboard is op zich natuurlijk niet weg en heeft eigenlijk wel de voorkeur.

-Qua kabels heb ik een lading cordial cfi kabels in verschillende maten gekocht.
http://www.thomann.de/nl/cordial_cfi_03_rr.htm
Kan ik die gewoon inpluggen, lees namelijk van geïsoleerde jacks en niet geïsoleerde jacks?

citaat van hier: Het valt overigens wel aan te raden om geisoleerde jacks te gebruiken ivm groudloops, zeker als er ook een FX-loop loop op zit. De behuizing moet je overigens wel aarden, 1 niet-geisoleerde jack lost dat netjes op.

Hoe zit dit precies en zijn mijn patchkabels geïsoleerd? Ik zag ook iemand die iets van zilverpapier gebruikt had. Alle die (stroom, midi en 6,3mm) aansluitingen kunnen gewoon bij elkaar en worden in de binnenkant worden ingesloten in een metalen "kistje"? Heb nog wel wat dun plaatmateriaal...

-Dan wil ik nog graag een ingang kan maken voor mijn 7 polige mesa footswitch. Dit is de kabel:
http://www.thomann.de/nl/mesa_boogie_footswitchcable_ftriple_recti.htm
Vond deze vrouwelijke connector:
http://www1.conrad.nl/scripts/wgate/zcop_nl3/~flN0YXRlPTM3OTc3NzY2Njc=?~template=PCAT_AREA_S_BR OWSE&glb_user_js=Y&shop=NL2&p_searchstring=Din+Connector&s_haupt_kategorie=&zhmmh_area_kz=&p_init_ipc=X&p_page_to_display=DirektSearch&~cookies=1gclid%3dCIC4vYOWua4CFYcm3god7WAUQg&adcampaign=google&gclid=&scrwidth=1280

Hiervan ook weer 1 op de buitenzijde en 1 in de binnenzijde, waarbij dezelfde polen weer aan elkaar gesoldeerd worden?

En tenslotte:
Wat zijn de opties om ingangen netjes weg te werken, zodat het een beetje terugvalt in de wand van de flightcase. Dit is een leuk voorbeeld, maar ja dan moet met stroom er nog bij wel drie schotels plaatsen en daar heb ik de plaats eigenlijk niet voor.
http://www.flightcase-onderdelen.nl/schotels-en-labels/geponst/schotel-smal-met-2x-d-connector-gat
Zijn er schotels of oplossingen dat de aansluitingen compacter verwerkt kunnen worden en toch wat terugvallen ivm beschadiging? Wat zijn jullie ideeën hierover. Had al eens gedacht over een blinde schotel en dan zelf de gaten korter bij elkaar opboren... stevigheid...
Weet niet of er er nog andere varianten zijn qua schotels. Lange smalle kom ik beter mee weg.


Een hele bulk vragen, maar hoop echt dat iemand zich even de moeite kan doen om me goed op weg te helpen. Voor mij een vraag en hopelijk voor jullie een weet.

Alvast bedankt voor de hulp!!

Sem
26 februari 2012, 13:16
Wie o wie heeft er wat verstand van?!