PDA

View Full Version : Optreden met modelling



Liquid_Metal
25 februari 2012, 02:29
Bespreek hier je ervaringen, klachten en suggesties van het live-gebruik van modelling.

Ik ben net terug van een optreden dat ik gespeeld heb met de Boss GT-6, ongeveer de goedkoopste modeller die er is. Vorige keer was het via een combo amp, vandaag (met cab sim) direct naar monitor en FoH. De geluidsman was zeer te spreken over de totaalsound en het gemak van mixen. Ikzelf kreeg een lekker geluid over m'n monitor en heb daar goed mee kunnen spelen. Uit de zaal ook geen klachten.
Hoewel een blazende stack vetter is en beter klinkt heeft dit veel voordelen en is dit zeker voor herhaling vatbaar.

morris
25 februari 2012, 02:59
De gemiddelde geluidsman zal al snel tevreden zijn met een direct signaal van de gitarist. Dat is voor hem veel makkelijker mixen en sound is voor hem vaak ondergeschikt aan mix control (uitzonderingen daargelaten). Probeer feedback te krijgen van muzikanten/gitaristen in de zaal, daar heb je wat aan. Ik vind overigens mijn eigen sound op het podium minder belangrijk als het eindresultaat in de mix, daarom kun je beter het heft in eigen handen nemen en IEM gaan spelen met modeling. Je kunt dan je eigen mix, sound en verhoudingen maken en dat speelt 10 x relaxter dan wapperende broekspijpen met alle soundproblemen van dien...

Morris

Arvoitus
25 februari 2012, 03:23
Bespreek hier je ervaringen, klachten en suggesties van het live-gebruik van modelling.

Ik ben net terug van een optreden dat ik gespeeld heb met de Boss GT-6, ongeveer de goedkoopste modeller die er is. Vorige keer was het via een combo amp, vandaag (met cab sim) direct naar monitor en FoH. De geluidsman was zeer te spreken over de totaalsound en het gemak van mixen. Ikzelf kreeg een lekker geluid over m'n monitor en heb daar goed mee kunnen spelen. Uit de zaal ook geen klachten.
Hoewel een blazende stack vetter is en beter klinkt heeft dit veel voordelen en is dit zeker voor herhaling vatbaar.
Modelling gebruiken is ideaal voor live. Je geluid is veel constanter (optreden na optreden), je hoeft niet te slepen met zware amp's, podiumvolume is (als het goed is) een stuk rustiger/lager.

Grootste nadeel is dat je wel flink afhankelijk bent van een goede monitoring. De ideale oplossing daarvoor is dan in-ear, en als je dat met draad doet dan kan dat nog best betaalbaar blijven.

bluegate
25 februari 2012, 09:32
Ik vind het erg prettig om met mijn digitale set en In-Ears te spelen.
Mijn bandleden niet, die hebben het liefst dat ik op een versterker speel.
Dit is voornamelijk omdat niet iedereen mee wil doen met In-Ears, en dan klagen dat ze mij niet horen.
Ik zeg dan altijd vraag aan de monitor-man om mij op je monitor te zetten... :soinnocent:

Grote voordelen, minder slepen en geluid is altijd hetzelfde en ik hoor mezelf erg goed omdat ik zelf de mix tussen monitor en gitaar kan instellen.

Maar soms is het ook lekker om te blazen met een versterker... zeker met de zelfgebouwde SLO100 en dan zonder FX :supercool:

muziekschuur
25 februari 2012, 10:10
Even als geluidsman reageren. Modelling biedt meer variatie. De gitarist speelt dan per nummer op een verschillende versterker met meer effecten. Een analoog signaal via een SM57 heeft meer bewerking nodig. Compressie, reverb. Soms noisegating.

Modelling geluid betekent wel vaak dat een gitarist veel variatie heeft in volume. Niet alle patches staan vaak even luid. Dit omdat de gitarist in kwestie de patches niet even luid heeft afgesteld (gain).

Als al die kinderziektes eruit zijn zal modelling in een compacte set passen met een fijne geluidskwaliteit. Maar als er issues zijn en die liggen diep in een bepaald menu dan is dat tijdens die set vaak niet op te lossen. Je hebt dan een B route nodig.

Ik mix met analoog en digitaal. En met digitaal kun je het ook niet altijd terplekke oplossen. Vanwege de uitgebreide menu structuur en het zoeken daarin...

Maar een geweldige hotrod buizenversterker is nog steeds het lekkerst op een podium. Het geeft een "live-sound" die ik minder in een modeller terughoor. (Ik heb een v-amp2, heb gewerkt met tweede generatie line 6 en nu ook guitar-rig 5 (die wel heel goed klinkt).

Ik heb hier 5 buizenversterkers. De nuances van twee tikjes tegen de MID EQ knop en iets terugdraaien op de gitaar hoor je vaak niet bij de modeller speler. Want die kiest radikaal tussen zijn Fender twin patch en een Mesa scheur patch. Dat vind ik vaak minder vertellend. Als ik met iemand spreek, eerst "he hallo ik ken jou nog niet" naar "Oh echt waar, gebruik je mosterd om een gehaktbal te draaien? Klinkt lekker". Dan is dat een voortzetting van een gesprek. Dat verlies je vaak met modelling. En dat is live toch een belangrijk gegeven. Je staat in de bar. Let op de linker gitarist... (Mja, lekker hij moet nog warm worden, eh... effe pissen,....... komt terug..... "ach nou hangt ie lekker in die solo" , terwijl met modelling je dat kontakt kwijt kan raken.

paulusdeBKB
25 februari 2012, 13:06
Live spelen met een buizenversterker kan beter klinken dan met modeling. Maar ik was het zo zat dat mijn versterker telkens weer zachter moest op het podium (standje "nu klinkt 'ie niet meer lekker"), dat ik steeds vaker de amp thuis liet en alleen mijn DG-Stomp of G9.2tt mee nam. Van geluidsmensen niets dan lof over de sound, van bandleden geen klachten over het podiumvolume en van mijn rug ook geen klachten.

Spelen met een modeler is minder gaaf, maar zo veel constanter. Ik ben voor!

Pepe
25 februari 2012, 13:49
Ik neem er mee op maar live werkt het niet, voor mij. De parameters tussen live en geïsoleerd zijn te groot om de sounds vooraf te kunnen bepalen. Een live buizenamp heeft een dynamische compressie, dat is niet 1 vast gegeven. Galm en delay is ook zoiets, de ene live situatie kan meer hebben dan de andere. Dat geldt ook voor overdrive.
Een tube amp en pedaaltje pas je simpel aan, digitaal is te ingewikkeld en omslachtig.

Gisteren mijn Matchless Lightning weer eens meegenomen. Vier knoppen.. wat een sound. Mijn eerste reactie na 14 dagen moddelen.

Het is een kwestie van tijd natuurlijk maar het is er nog lang niet.

arjanb01
25 februari 2012, 14:48
Met modelling live spelen icm in-ear werkt alleen als iedereen in de band in ear speelt vind ik. Modelling is in de studio prima, maar live mis je teveel reactie van je manier van aanslaan, grilligheid wat modellers nog steeds niet hebben, zelfs de duurdere units.

Baker
25 februari 2012, 15:11
Ik vind dat een goed podiumgeluid de basis is voor een goed live optreden. Ook al is het nog zo'n klein kroegje waar je staat. En ook al heb je de monitoring nog zo goed voor elkaar, het blijft gekunsteld klinken. Live spelen met modelling is handig, maar haalt het never nooit niet bij een klein buizencombo'tje.

En ja ik spreek uit ervaring.

DemolitionColorScheme
25 februari 2012, 16:40
Het een of het ander? Misschien. In mijn geval treed ik live op met een Axe-Fx ULTRA met een Peavey 50/50 power amp en een Koch TS212 cab. Ik heb de felixibiliteit van modelling en de shitload aan verschillende sounds en zelfgemaakte presets, maar ook de live feel en oomph / push / thump van een on-stage setup.

Ik ga live nog niet DI omdat dat lastig is als de rest van de band dat niet doet, daarbij heeft niet elke venue een super PA en kan ik niet constant wisselen van een on-stage setup en een DI setup. Beiden moeten compleet anders afgesteld worden omdat DI gewoon anders klinkt dan iets door een buizen poweramp en cab laten blazen. Ik zou dan dubbel zoveel presets moeten hebben en dan in de repetitieruimte moeten zorgen voor een goede monitor. In onze ruimte hebben we kleine 10" monitors voor zang en toetsen/etc. maar een gitaar klinkt daar gewoon totaal niet door, dus afstellen in die situatie is totaal niet nuttig voor een live show met een eventuele goede of slechte PA. (denk aan wat showtjes in wat kleine venues in Frankrijk of zo)

crapton
25 februari 2012, 18:08
Ik heb vroegah opgetreden met V-Amp Pro, Line6 XTLive en later de X3Live. Uitversterkt via een transistor amp, later een combo. Tja toen ging dat wel. Ander referentiekader heet dat. Miste er wat? Jawel, het klonk achteraf gezien best wel vlak, maar omdat we allemaal toch niet zo geweldig waren viel dat niet op.

Tegenwoordig heb ik een GT8 met 4CM met een 50W tube head & 212 V30 cab. Wij spelen de bekende pop-rock covers dus flexibiliteit is belangrijk vandaar die GT8. Hoe mensen dat doen met pedaaltjes is me een raadsel, onprettig lijkt me. De crunch COSM sounds zijn niet zo bagger als je denkt, ik gebruik de dual sound optie.

Ofwel ik gebruik een combinatie van technologie. Iig heb je zo de flexibiliteit van een modeler met de sound, feel, respons van een tube amp.

Heel belangrijk is dat ik en de andere gitarist de amp/cab op een standaard hebben, en er vlak bij staan (1 m). Ik pas mijn volume aan aan de drummer. Kan mezelf zo altijd heel goed horen zonder in-ears enz. Wij spelen meestal in kroegen en de live set-up en feeling met de amps kan ik mij niet voorstellen met alleen een modeler en/of inears, voor onze muziek dan.

Ik heb tevens gezorgd dat de patch volumes goed staan afgesteld, en ook de sounds stel ik in op hoger volume dus niet de huiskamer. Dus geluidsman hoeft niets/weinig te doen. Regelmatig spelen we ook zonder uitversterking, geeft live zelfs een beter geluid.

DemolitionColorScheme
25 februari 2012, 19:38
Ik heb tevens gezorgd dat de patch volumes goed staan afgesteld, en ook de sounds stel ik in op hoger volume dus niet de huiskamer. Dus geluidsman hoeft niets/weinig te doen. Regelmatig spelen we ook zonder uitversterking, geeft live zelfs een beter geluid.
Dit gaat voor mij ook. Vooral die volume-verschillen zijn voor ons als band een pré. Daarom ben ik uiteindelijk ook overgestapt op een combinatie van pedalen, rack en modelling.

Overigens is er natuurlijk wel een verschil tussen effect-moddelling met een tube amp en amp modeling.

Analie-G
26 februari 2012, 19:21
Het spelen met modeling wil niet direct betekenen dat je met veel verschillende amps etc moet gaan werken..........hou het gewoon normaal want dan speel je toch ook gewoon met 1 echte buizenversterker......?

Ik gebruik zelf 1 clean en 1 overdrive....allebei zijn global amps en dus alle patches hebben exact hetzelfde sound en volume , waarbij clean en overdrive qua hoorbaarheid in balans zijn .....en als ik een keertje een snelle verandering maak , gaat dit automatisch voor alle patches waarin ik die 2 amps gebruik.fluitje van een cent en klinkt altijd super zowel voor opnames als recording........

Ik hoor ook vaak mensen met echte amps waarbij hun clean / overdrive balans een drama is dus niks te maken met modeling...gewoon simpel GOED je gear kennen ...:)

A+

DemolitionColorScheme
26 februari 2012, 20:23
Het spelen met modeling wil niet direct betekenen dat je met veel verschillende amps etc moet gaan werken..........hou het gewoon normaal want dan speel je toch ook gewoon met 1 echte buizenversterker......?
Wie zei dat dan? Ik gebruik live ook maar 2 modellen.

Liquid_Metal
26 februari 2012, 22:11
Wie zei dat dan? Ik gebruik live ook maar 2 modellen.

Neem aan dat dat clean en dirt is. Hoe maak je een verschil tussen ritme- en leadpartijen met drive?

Analie-G
26 februari 2012, 22:28
Wie zei dat dan? Ik gebruik live ook maar 2 modellen.


de ervaren geluidsman ` Muziekschuur`.......:)

Chiel
27 februari 2012, 00:14
Het spelen met modeling wil niet direct betekenen dat je met veel verschillende amps etc moet gaan werken..........hou het gewoon normaal want dan speel je toch ook gewoon met 1 echte buizenversterker......?

Ik gebruik zelf 1 clean en 1 overdrive....allebei zijn global amps en dus alle patches hebben exact hetzelfde sound en volume , waarbij clean en overdrive qua hoorbaarheid in balans zijn .....en als ik een keertje een snelle verandering maak , gaat dit automatisch voor alle patches waarin ik die 2 amps gebruik.fluitje van een cent en klinkt altijd super zowel voor opnames als recording........

Ik hoor ook vaak mensen met echte amps waarbij hun clean / overdrive balans een drama is dus niks te maken met modeling...gewoon simpel GOED je gear kennen ...:)

A+

Exact. Kom zelf niet verder als 3 amps waarvan de 2de en 3de dezelfde zijn enkel met andere gain instellingen.

morris
27 februari 2012, 00:39
Ik speel al jaren IEM en gebruik maar 3 of 4 amp models, waarbij ik er op let dat de karakteristieken van de sounds niet te zeer uiteen lopen. Dan heb je een zeer consistente sound die zelfs 'ervaren geluidsmannen' niet kunnen verkloten ;-)
als je op je podje de facory presets doorloopt heb je inderdaad de problemen die muziekschuur ervaart.

joeyonfire
27 februari 2012, 08:10
Ik heb een aantal optredens met enkel een Line6 POD X3 live gespeeld. Na het eerste optreden besefte ik al dat je teveel afhankelijk bent van je monitor. Dus daarop een mooie actieve monitor gekocht. Dat heb ik 3 optredens zo gedaan maar dat bleek het toch ook net niet te zijn. Toen de POD maar aangesloten op een versterker. Dat ging al stukken beter.

Omdat ik eigenlijk maar 3 patches gebruikte heb ik er inmiddels toch maar weer vanaf gestapt. Vooral eigenlijk ook omdat onze andere gitarist wel met een full-stack wil spelen.

Persoonlijk vond ik het spelen met enkel de POD geen enkel probleem, alleen het nadeel is dat je jezelf echt via de monitor terug moet kunnen horen. En dat is waar het voor mij een beetje stuk liep. Ik repeteer er nog wel mee. Gitaar en 1 koffer in de auto en gaan.

Easy as hell. En geen centje (rug)pijn.

DemolitionColorScheme
27 februari 2012, 11:06
Neem aan dat dat clean en dirt is. Hoe maak je een verschil tussen ritme- en leadpartijen met drive?
EQ en additionele dirt die voor de amp modeling gaat (TS (intern, in de Axe) / Catalinbread Dirty Little Secret).

pdmusix
7 maart 2012, 01:23
Het heeft enorme voordelen en zeker ook nadelen. Ik ben bijna een jaar aan het tweaken geweest en eindelijk de sound voor elkaar. Alhoewel ik tegenwoordig een buizenkit reserve heb staan. Gear: begonnen met de Line 6 X3 Pro. Al gauw kwam in de fx loop een old school Roland GP-8. En ietsje later ook nog een Blackstar Booster met een gemodificeerd buisje. De drives van Line 6 zijn me toch niet romig genoeg. Teveel hoog-mid-anti-tandsteen... Vandaar de analoge tussenschakels. Monitors via 2 AER's Compact 60.

Klinkt echt wel heel erg goed. Heel allround en ook makkelijk als je akoestisch moet, want dan zet je de simulatie uit en klinkt het te gek. Het nadeel: wat je ook doet, hoe mooi je het ook maar weet te programmeren, je mist dikwijls toch speaker-reactie. Terwijl het nogmaals, echt wel heel goed klinkt hoor. En biedt veel voordelen. Als je op in-ear moet zonder backline, niets aan de hand. Nog minder sjouwen.

Dus nu bepaal ik voor de gig welke set mee gaat, de AER's met modeling, of de buizenbakkies zonder modeling. In het laatste geval gebruik ik de X3 Pro slechts als effectenbakje, en dan ook nog alleen de delays en de reverbs. Niet vergeten de juiste presets in te laden van te voren....


Sent from my iPad using Tapatalk HD

tidalwave_sideburns
8 maart 2012, 13:08
Ik heb ook een tijdje op een modelling/multifx ding gespeeld. Ik vond het programmeren van die presets een drama. Ik wou dan af en toe kunnen schakelen tussen reverb aan/reverb uit, of tremolo aan, en dat kon alleen via een aparte patch. Tremolo aan/uit, reverb aan uit, drive met reverb, drive met reverb en tremolo, enz. Dan moest dat allemaal nog kloppen met de tracklist zonder 10 keer te moeten drukken: kut met peren.

Ik speel nu met een soort tussenweg. Ik neem geen amp meer mee naar optredens, maar ook geen modelling: een kist met een preamp pedaal, tubeman, echo, tremolo en reverb. Die kan rechtstreeks in de PA of via de fx return over een versterker, klinkt prima, kan altijd beter maar toch, en is net aan mee te sjouwen met OV.

hole
8 maart 2012, 14:28
Ik heb ook een tijdje op een modelling/multifx ding gespeeld. Ik vond het programmeren van die presets een drama. Ik wou dan af en toe kunnen schakelen tussen reverb aan/reverb uit, of tremolo aan, en dat kon alleen via een aparte patch. Tremolo aan/uit, reverb aan uit, drive met reverb, drive met reverb en tremolo, enz. Dan moest dat allemaal nog kloppen met de tracklist zonder 10 keer te moeten drukken: kut met peren.
Dat dat niet kon ligt meer aan het apparaat / footcontroller die je gebruikt, dan het feit dat het modelling is natuurlijk. Just sayin'

DemolitionColorScheme
8 maart 2012, 14:45
Dat dat niet kon ligt meer aan het apparaat / footcontroller die je gebruikt, dan het feit dat het modelling is natuurlijk. Just sayin'
Inderdaad. Gewoon een kwestie van RTFM ... Dat wat jij wilde zou heus wel mogelijk zijn geweest.
Ik vind het altijd wel grappig dat men rackgear of multi-FX units te moeilijk vind. Ik denk, in alle eerlijkheid, dat veel mensen gewoon geen zin hebben om ècht een unit te leren kennen.

hole
8 maart 2012, 15:28
DCS, inderdaad! De leercurve van digitale apparaten is wellicht wat steiler dan die van een analoge (pedalen + amp) setup, maar die investering verdien je dubbel en dwars terug met flexibiliteit en diversiteit.

(Overigens: ook zonder je te verdiepen in alle 'deep settings', kun je met de huidige generatie van modellers al een prima geluid neerzetten (niet uitsluitend de Axe, ook Eleven Rack, PodHD, Kemper))

..en nee, het zal nooit precies klinken zoals je boutique handwired class-A amp en vintage TS808 tubescreamer.....(even los van het feit of je dat verschil echt hoort in een band-setting), maar het KLINKT wel, en daar gaat het om (en de 20kilo die ik minder te versjouwen heb, ben ik ook niet rouwig om)

jim__
8 maart 2012, 16:49
Begon ook met meerdere presets in mijn Pod X3 Live met verschillende ampmodeling, uiteindelijk bleven er maar 2 amps over en trapte ik daar de effecten bij of af. Een probleem: ik heb flink de tijd genomen met de pod, en hoe beter ik het ding leerde kennen hoe meer het geluid me ging tegenstaan. Geluidsmannen waren nadat ik alle presets op gelijk volume had altijd dik tevreden over het ding (begrijpelijk), maar echt leven deed die pod niet en ik raakte m'n geluid domweg zat.

Speel nu normaal gesproken met losse pedaaltjes over een buizencombo, maar heb voor noodgevallen een tech 21 blonde om rechtstreeks te kunnen spelen. De grap is dat die tech 21 meer dynamiek heeft dan uit die pod te halen viel, en ik prima met het geluid van de tech 21 kan leven.

Wat dat betreft ben ik zeker niet tegen modeling en optreden ermee, maar ik ben tijdens de optredens wel achter één belangrijke basisregel gekomen: minder is meer, en zeker bij modeling. Bij die pod had ik heel erg de neiging alles vol te stoppen met allerlei ambient effecten, eq-curves en wat meer terwijl je dikwijls beter een goed ampmodel kan gebruiken zonder teveel rotzooi eromheen. Prikt beter door de mix, en komt je dynamiek vaak ten goede. Nadeel van de meeste modelers is dat ze vaak 30+ verschillende versterkers na moeten bootsen, maar dat er vaak maar 1 of 2 daarvan redelijk klinken en reageren op je spel. De overige vielen direct of na verloop van tijd ook door de mand. Gelukkig zijn er inmiddels betere alternatieven (Kemper, AxeFX, Elevenrack), maar zolang die nog boven mijn budget blijven hou ik het lekker bij mijn huidige analoge setup.

tidalwave_sideburns
8 maart 2012, 16:59
De functie van " vorige/volgende patch" ipv " aan/uit" waar de analoge pedalen voor dienen is toch wel echt direct verbonden met modelling.

Liquid_Metal
8 maart 2012, 17:52
De functie van " vorige/volgende patch" ipv " aan/uit" waar de analoge pedalen voor dienen is toch wel echt direct verbonden met modelling.

Wel als de parameters van je 'analoge pedalen' per patch veranderen. Anders kan het ook met een goede MIDI-controlled setup.

josan
17 mei 2012, 01:40
Ik gebruik helemaal geen amp-modelling uit mijn Digitech RP355. Alleen de effect modelling. Ik heb maar vier verschillende patches, die ik ook nog in stompbox mode kan bedienen, zodat ik de effecten een voor een aan/uit kan zetten.
Clean met alleen reverb.
Een milde TS9-overdrive met een beetje reverb en in stompbox-mode bijschakelbare chorus en delay.
Een stevig distortion-pedal effect met een beetje reverb en in stompbox-mode bijschakelbare chorus en delay.

Verder onder het expressiepedaal gewoon de volumeregeling en de distortion kan ik nog bijsturen door het volume op de gitaar aan te passen. Ready to rock.

Nitefly7
15 juli 2012, 13:35
Teveel hoog-mid-anti-tandsteen... Vandaar de analoge tussenschakels. Monitors via 2 AER's Compact 60.

Klinkt echt wel heel erg goed. Heel allround en ook makkelijk als je akoestisch moet, want dan zet je de simulatie uit en klinkt het te gek. Het nadeel: wat je ook doet, hoe mooi je het ook maar weet te programmeren, je mist dikwijls toch speaker-reactie. Terwijl het nogmaals, echt wel heel goed klinkt hoor. En biedt veel voordelen. Als je op in-ear moet zonder backline, niets aan de hand. Nog minder sjouwen.

Dus nu bepaal ik voor de gig welke set mee gaat, de AER's met modeling, of de buizenbakkies zonder modeling. In het laatste geval gebruik ik de X3 Pro slechts als effectenbakje, en dan ook nog alleen de delays en de reverbs. Niet vergeten de juiste presets in te laden van te voren....


Sent from my iPad using Tapatalk HD

Heb je die AER's nog vergeleken met andere actieve monitors?
Mij lijkt dat dat die AER's (als 'akoestische versterkers') toch een andere 'neutrale' stand hebben, dan een generieke PA actieve monitor..?

bluegate
15 juli 2012, 14:03
Ik gebruik graag mijn 11Rack + Eventide live, maar ik merk wel een behoorlijk probleem.
Omdat bij ons niet iedereen in-ears gebruikt klagen een aantal mensen dat ze mij niet kunnen horen.
Zelf hoor ik alles door de in-ears, echt heerlijk om jezelf goed te kunnen horen en alle zang etc tijdens een optreden.

Maar de basist, drummer en toetsenist hebben er problemen mee, zij vragen dan vaak mijn gitaar op hun monitors maar dat gaat niet altijd goed.
Wel als we met ons vaste geluidsbedrijf werken, maar bij optredens waar al een PA aanwezig is gaat het vaak mis.

prinspatrick
15 juli 2012, 20:29
met mijn ene band (top40 coverband) gebruik ik uitsluitend de axe-fx II en krijg via inears een mooie mix. enkel de drum is nog acoustisch, voor de rest geen lawaai op het podium. zalig, maar het is wel anders, je krijgt niet hetzelfde gevoel als met boxen en monitors. het is net alsof je met een CD meespeelt.

met mijn andere band (rock) gebruik ik de axe-fx II, direct outs naar de FOH en achter mij ga ik (voor de axe-fx cab) via output 2 naar een eindversterker en 4x12" marshall box. ook zalig!
wel gebruik ik voor geluidsconsistentie enkel 4 patches en steeds dezelfde IR-cab. daardoor verschillen de sounds tussen de patches niet zo, enkel de drive is verschillend (van clean naar solo). ik gebruik hier ook bewust zo weinig mogelijk FX (zelden chorus, soms delay en een tikje reverb), past beter in het rock concept

Meneer I.
15 juli 2012, 22:33
Ik speel met een AMT preamp pedaal, een Line6 M13 (met expressiepedaal) en een Palmer PDI-09 via de PA. Enige vereiste is een eigen monitor en bij voorkeur dezelfde geluidsman.
De AMT (prima sound btw!) heb ik ingesteld op drie basissounds; clean, mild drive, heavy drive, alle drie de volume niveaus zijn gelijk. De M13 heb ik ingesteld met 12 preset patches. Bijvoorbeeld een LEAD knop, die een Mid Focus EQ en een delay aanschakelt. Dus 3x12 sounds waarmee ik een zeer groot aantal songs kan coveren. Alles in een pedalboardkoffer en klaar!

De volgende stap voor mijn coverband wordt draadloos. Ik denk aan In Ear Monitoring (IEM) en een Line6 Relay G30/50. Ben me nog aan het verdiepen in de IEM technology. Ik wil een bandmix kunnen mixen met mijn eigen (lead)gitaar sound en dan (draadloos) naar de IEM.
Suggesties?

harrie-beton
16 juli 2012, 02:02
Het is mij net iets te duur maar de nieuwste generatie digitale mengtafels, bv de presonus studiolive heeft ipad en wifi ondersteuning. Iedere muzikant kan via een app zijn eigen mix instellen (en bewaren). Kost twee ruggen maar dan heb je ook wat.

Henri H
20 juli 2012, 02:10
....... Hoe mensen dat doen met pedaaltjes is me een raadsel, onprettig lijkt me. .....Ik heb ook verschillende modelers gebruikt, maar vond de drives en COSM amp sectie van de GT-5 en GT-8 i.c.m. een buizenamp nagenoeg onbruikbaar. Met een goede actieve monitor(-set) klonk het al een stuk beter (GT-8 ).
En ja, het heeft ook zeker z'n voordelen, zowel 4 kabel methode als modeling, maar ik was ook continu aan het tweaken. Bovendien miste ik toch een goede overdrive, en ook de phasers en flangers e.d. lieten te wensen over naar mijn idee.
Nu heb ik een stuk of 7 effecten op m'n board staan, en dat is idd wel 's lastig schakelen, maar dat had ik ook met m'n GT-8 wel 's, want ik kwam toch altijd patches en CC's te kort. Het is ook een kwestie van leren omgaan met je gear, en op tijd b.v. de tubescreamer uitzetten, chorus/phaser/etc. aan en een draai aan de volume pot v.d. gitaar. Het blijft toch altijd wel behelpen denk ik.

De 11Rack is de enige modeler waar ik nog een zwak voor heb, omdat die goed klinkt, genoeg goede effecten heeft, en eenvoudig te bedienen is, maar de noodzaak ervan zie ik niet, omdat mijn buizenversterkers ook op relatief laag volume goed klinken, en ik mag graag een beetje druk voelen, liefst wapperende broekspijpen. :)
Het extra sjouwen heb ik er graag voor over.

Ieder z'n ding....

iWishmaster
20 juli 2012, 11:41
Zal ik het dan maar zeggen? Live spelen met modelling is als neuken met een condoom. Heeft veel voordelen, maar stiekem doet iedereen het liever zonder.

showband
20 juli 2012, 14:00
mmm.

Ik vind met in-ears eigenlijk wel lekker spelen als de band groter en harder is. Om nou anno 2012 nog met mijn ene oor naast een crash en mijn andere voor een trompet te gaan staan vind ik niet meer zo fijn als vroeger. ;)

Wat de rest van de band er van vind boeit dan even niet.

Ik heb trouwens gewoon voor clean een boss parameetpedaal en voor vervormd een digitech hotrod in het floorboard. Samen met een compressor en een veelzijdige gitaar heb ik voldoende om de versterker thuis te laten.

maar goed, Voor het sjouwen maakt het mij niet uit. Ik werk al 20 jaar met piepkleine laagvermogen versterkertjes.

showband
20 juli 2012, 14:05
Ik gebruik graag mijn 11Rack + Eventide live, maar ik merk wel een behoorlijk probleem.
Omdat bij ons niet iedereen in-ears gebruikt klagen een aantal mensen dat ze mij niet kunnen horen.
Zelf hoor ik alles door de in-ears, echt heerlijk om jezelf goed te kunnen horen en alle zang etc tijdens een optreden.

het kan nooit een groot probleem zijn dat de gitaar te zacht is...

arjanb01
20 juli 2012, 15:00
het kan nooit een groot probleem zijn dat de gitaar te zacht is...

IEM kan alleen werken als de hrle band daarmee speelt, anders vind ik het compleet zinloos! Heb het geprobeerd bij mn vorige band en het werkte niet omdat niet iedereen in ear gebruikte. Bovendien is het nuttig als je echt veel optreedt, zo'n 50 tot 100x per jaar. Je oren zullen het vooral niet zo tof vinden als je met blazende amps zoveel per jaar gaat spelen, ben je voor je 40ste doof!

showband
20 juli 2012, 16:00
zodra zang en gitaar aan de in-ear gaan is meestal het podiumvolume 80% beter beheersbaar. Dat zijn in de meeste gevallen degene die zichzelf het hardst erbovenuit willen horen. Als dat wegvalt stort bijna altijd de bodem onder de volumeoorlog uit.

Als gitarist alleen IEM gaan heeft juist daarom vaak een hoop zin.

overigens is dit volgens mij ook reden dat "acoustische band" een tijd zo populair was. In die bands was feitelijk alleen de knallende scheurplank vervangen door een acoustische gitaar. De rest bleef hetzelfde en toch was het zachter....

:hide:

Kim Wilson
20 juli 2012, 16:07
Ja, en de drummer speelde met kwastjes of "hotrods" (zie plaatje). Scheelt ook nogal wat aan volume.

http://www.highstreetmusic.com.au/xcart/images/P/PRO-MARK-HOT-ROD_medium.jpg

bluegate
20 juli 2012, 17:38
Mijn band leunt erg op mij, dus als ze mij niet horen raken ze in paniek...

Ik vind het heerlijk zonder blazende versterker op het podium, en het wordt gewoon een stuk rustiger op het podium.
Ook ben je veel minder moe als je met in-ears speelt.

harrie-beton
22 juli 2012, 09:53
In-ear en monitoren is goed te combineren. Onze vocalisten spelen in-ear en de rest op monitoren. Ik schreef ook al in ander topic dat ik nu twee PROEL flash 12a monitoren heb, als de drummer me slecht hoort draai ik 1 monitor meer naar hem toe. De spreiding van de flash is trouwens stukken beter dan mijn vroegere gitaarversterkers.

The Ed
17 augustus 2012, 13:20
Ik heb een tijdje enkel en alleen met modeling (Digitech iPB-10) opgetreden, 2 outputs rechtstreeks naar de mengtafel en mijzelf terughorend op 2 conventionele monitoren (Stereo). Zelf was ik erg tevreden over het podiumgeluid echter onze FOH-geluidsman was minder tevreden. Hij vond het te 'digitaal' klinken en vond dat hij te weinig kon met het geluid, zijn voorkeur gaat sterk uit naar een amp met mic voor de speaker. Zelf viel mij op dat ik op een of ander manier niet altijd lekker door de mix kwam of dat nu aan de geluidsman lag of aan de modeling, weet ik niet.

Heb sinds kort een VOX AC 30 erbij aangeschaft en heb nu een combi van modeling en real. De pre-amp van de Vox zit in de effectloop van de iPB-10, dus naast de modeling pre-amps kan ik nu ook kiezen voor een buizen pre-amp. Deze gebruik ik met name voor de geluiden met randje. Voor distortion geluiden gebruik ik dan de modeling JCM800 of 900 en voor hele cleane geluiden de Fender Twin. De stereo output gaat nog steeds rechststeeks naar de PA en de mono output gaat naar de VOX die met mic. wordt doorversterkt. Perfecte combi wat mij betreft.

Zaterdag j.l. voor het eerst met deze combi opgetreden op een festival, dus niet met eigen PA.
Maar goed dat ik een echte amp bij had, want de PA had niet genoeg monitor groepen door miscomunicatie of zo. Heb mijzelf maar opgeofferd omdat ik nu ook monitoring had van mijn eigen amp had....
Moet eerlijk zeggen dat het wel weer lekker was om een echte amp achter mij te hebben!

harrie-beton
17 augustus 2012, 20:28
Wat ik persoonlijk onwenselijk vind is dat pa geluid niet hetzelfde als je monitor.

Beetje ingewikkelde oplossing vind ik, er zijn veel betere modelers die minder digitaal klinken. Daarmee goedkoper dan een echte vox ac30.
Kan die digitech de modeling aanzetten voor de pa en tegelijk zonder modeling naar je vox?
In theorie is de buizen pre amp van de vox veel beter dan de pre amp van de digitech of hoor je geen verschil?


Nb voor optredens altijd een priklijst klaar hebben voor de geluidsman. Bij bands in vaste samenstelling kan je deze gewoon op je bandsite zetten.

The Ed
18 augustus 2012, 03:05
@ harrie-beton, ingewikkelde oplossing valt m.i. eigenlijk wel mee.
Ik vind het digitale klinken zelf eigenlijk wel meevallen maar onze vaste FOH-mixer vind het prettiger werken met mic. voor de gitaarspeaker. Daarbij is er momenteel geen enkele oplossing die met een iPad werkt als interface of iets wat daarop lijkt. Dit werkt echt te gek! Zo makkelijk om geluiden te creeeren. Voor de manier waarop ik werk, elk nummer een eigen patch in volgorde van de setlist, werkt perfect.

Met de Vox erbij heb ik als extraatje dat ik wel een echte buizen pre-amp kan kiezen. M.a.w. OF ik kies voor een modeling pre-amp OF ik kies voor de Vox....Ik heb de echte Vox pre-amp wel eens vergeleken met de modeling-equivalent maar de laatste doet er niet veel voor onder, echte is wel beter hoor!

Met de iPB-10 heb je overigens ook de mogelijkheid om een extra effect(chain) in de digitale effect-loop toe te voegen. Zo heb ik wel eens een Boss DS-1 toegevoegd en deze vergeleken met de DS-1 in de Digitech en met verschillende potmeterstanden geexperimenteerd. Werkelijk waar, gewoon geen verschil! Toch knap hoe ze dat voor elkaar krijgen met modeling.

Wat betreft het aan en uit zetten van modeling. Bij de jack outputs zit een switch om te kiezen tussen direct of doorversterken met een guitar amp. In het laatste geval zijn alleen de effecten en eventueel pre-amp gemodeld dus zonder speaker-simulator. De XLR uitgangen, die ik gebruik voor om rechtsteeks op de mengtafel aan te sluiten, zijn altijd gemodeld (nieuw werkwoord: "modelen", ik model, jij modelt, wij modelen, wij hebben gemodeld...)

Een bijkomend voordeeltje nog is dat ik altijd een soort van back up heb tijdens een gig.
Als het floorboard de geest geeft, heb ik altijd nog de Vox, welliswaar zonder effecten maar met een beetje behelpen kan ik toch spelen.
Als de Vox het begeeft, heb ik nog het floorboard en doe ik alles via modeling....

The Ed
18 augustus 2012, 03:06
oh ja.. onze priklijst is altijd perfect in orde. Helaas dat niet alle geluidsbedrijven of organisatoren van festival dit even goed lezen...

Rinze
18 augustus 2012, 09:47
oh ja.. onze priklijst is altijd perfect in orde. Helaas dat niet alle geluidsbedrijven of organisatoren van festival dit even goed lezen...
Als ze het ding al niet meteen na ontvangst kwijt zijn geraakt..

The Ed
18 augustus 2012, 11:45
Als ze het ding al niet meteen na ontvangst kwijt zijn geraakt..

Idd! dat maak je ook nog wel eens mee!

Mr.Bluesbreaker
31 augustus 2012, 15:49
IEM kan alleen werken als de hrle band daarmee speelt, anders vind ik het compleet zinloos! Heb het geprobeerd bij mn vorige band en het werkte niet omdat niet iedereen in ear gebruikte. Bovendien is het nuttig als je echt veel optreedt, zo'n 50 tot 100x per jaar. Je oren zullen het vooral niet zo tof vinden als je met blazende amps zoveel per jaar gaat spelen, ben je voor je 40ste doof!

Deze uitspraak snap ik nooit helemaal. In mijn 9 koppige band spelen onze blazers oa. met IEM, die veel beter kunnen intoneren hierdoor. Net zoals de leadzangeres. Toetsenist en ik vaak met monitor, zeker als ik via de amps speel. Speel ik met een modeler, is het soms inear. Goede doppen dempen zoveel van het omgevingsgeluid dat mijn blazers nooit last hebben van mijn podiumvolume als ik met echte amps werk, en de rest idem dito. Dus een combi lijkt me niet per definitie niet werken. Een mengtafel met 16 auxilaries hebben helpt wel die altijd meegaat in dit scenario moet ik zeggen.

Over verschillende modelers: tijdje lang de Tonelab LE van Vox meegehad als ht echt klein moest. Dit keer op een tour op Bonaire, Arbuba en Curacao bij gebrek aan (veelzijdige) amps en het zelf niet mee willen vliegen van mijn pedalboard een Line 6 HD400 meegenomen: echt wel weer een hele stap verder. Het begint er op te lijken en ik neem nu ook zonder tegenzin mijn modeler mee als het wat kleinere gelegenheden zijn. Ik speel zo'n 70 tot 80 keer per jaar, en kies per gelegenheid wat uit om mee te nemen.

Mitch
2 september 2012, 14:40
Toen ik nog met in-ear speelde was het ook geen probleem hoor. Zanger en ik (toetsen, gitaar, zang) altijd, drummer soms en bassis en lead gitarist nooit. Geen enkel probleem, everybody happy zou ik willen zeggen. En dat was ook in een U2 Tribute dus daar ligt het niet aan :D

marc_o
5 september 2012, 17:53
Ik ga ook serieus op zoek naar een goede modeller, en ga binnenkort uitvoerig de Line6 HD500/400 en 300 testen om te zien of ik daar de sounds die ik voor m'n coverband nodig heb uit kan halen.
Heb van de week m'n Bogner XTC plus box weer eens van zolder naar beneden en weer naar boven gesjouwd en gatver...je zou bijna met muziek stoppen (ligt ook aan de trappen van mijn huis uit 1722, ik geef het toe).
De hele band speelt In-ear, drumstel is ook digitaal (2-box, wat een ongelooflijk goed ding!!!), bassist over een Aguilar pre-amp en ik sinds een jaar of 3 met een Blackstar HT-Dual rechtstreeks in de PA. Het klinkt feitelijk erg goed.
Ik heb 2 basisgeluiden en een volumeknop op mijn gitaar en zo heb ik het feitelijk ook altijd op mijn normale amps benaderd....maar hier en daar een effect zou in sommige nummers niet misstaan.
Ik ga zeker nog meer merken bekijken, maar ik heb wel wensen: het MOET een makkelijk te vervoeren floorunit zijn, dus geen board plus een rack. Feitelijk is het zo dat ik met een gigbag op mijn rug en 1 flinke koffer in de hand naar mijn optredens kan. Heeft ook te maken met het zeer laat thuiskomen in de binnenstad en dan hup, langs de nachtbrakers in 1 keer kan doorstiefelen...
Gemiddeld 1 op de 3 optredens komt er een "gitarist" aan mijn hoofd zeuren dat een echte amp vetter is, hey, dat weet ik ook wel, maar 99% van de mensen staat wat te dansen en te zuipen en mee te bleren, naar de kont van dat ene lekkere wijf te kijken en die weten het verschil niet tussen een bijzet-tafel een een class-A amp...dat zal me dus danig aan de reet roesten...

hugo
5 september 2012, 18:24
Denk er precies zo over, maar je verwoord het meesterlijk.

Liquid_Metal
5 september 2012, 18:27
Volgens mij heeft de POD HD de beste kwaliteit van de huidige floor modellers. Ik speel zelf geregeld met een Boss GT-6 en als je weet wat je wilt én hoe je dat kunt bereiken is dat ook een heel degelijke modeller.

dml
5 september 2012, 21:17
Ik ga ook serieus op zoek naar een goede modeller, en ga binnenkort uitvoerig de Line6 HD500/400 en 300 testen om te zien of ik daar de sounds die ...................... t/m.............................een een class-A amp...dat zal me dus danig aan de reet roesten...

En zo is het. Heb al vrij snel besloten om m'n Mesa + 4x12 lekker in de "opslag" te laten staan en met m'n POD HD Pro behaal ik absoluut goede resultaten. Zelfs onze geluidsman was eerst sceptisch toen ik 'm vertelde dat ik met een POD zou gaan spelen maar gaf na het eerste optreden met de POD ruiterlijk toe dat dit toch wel heel erg goed klinkt en dat dit de eerste POD is live ook overtuigt. Het is ook enorm ontspannen opbouwen, spelen en afbreken.
Laat je overigens niet verleiden om allerlei ampmodels te gebruiken maar benader 'm zoals je dat ook met je Bogner zou doen. Ik gebruik 'm ook als zodanig, gewoon vier kanalen waar ik alle nummers (Top 100) mee doe. Af en toe een delay of chorus aan en that's it.

morris
6 september 2012, 01:37
Ik kan je geen ongelijk geven Marc, ik doe het al jaren. Het maakt dingen zoveel makkelijker, zeker wanneer de hele band toch al op IEM staat. Zelf heb ik toch een mini rackje met de axefx. Hier zitten ook mijn IEM amp en evt. zender in, en dan is een rackje toch makkelijker en compacter dan een floorboard zoals de POD. Wel iets om over na te denken. Een compact controllertje zoals de MFC5 en eventueel je favo boost pedaaltje ernaast, rest in een compact rackje klaar. En opeens heb je veel meer alternatieven dan alleen een floorpod... Maar als je zelf geen IEM gebruikt maar monitors is een podje wel weer makkelijker uiteraard.

Morris

arjanb01
6 september 2012, 09:24
Ik ga ook serieus op zoek naar een goede modeller, en ga binnenkort uitvoerig de Line6 HD500/400 en 300 testen om te zien of ik daar de sounds die ik voor m'n coverband nodig heb uit kan halen.
Heb van de week m'n Bogner XTC plus box weer eens van zolder naar beneden en weer naar boven gesjouwd en gatver...je zou bijna met muziek stoppen (ligt ook aan de trappen van mijn huis uit 1722, ik geef het toe).
De hele band speelt In-ear, drumstel is ook digitaal (2-box, wat een ongelooflijk goed ding!!!), bassist over een Aguilar pre-amp en ik sinds een jaar of 3 met een Blackstar HT-Dual rechtstreeks in de PA. Het klinkt feitelijk erg goed.
Ik heb 2 basisgeluiden en een volumeknop op mijn gitaar en zo heb ik het feitelijk ook altijd op mijn normale amps benaderd....maar hier en daar een effect zou in sommige nummers niet misstaan.
Ik ga zeker nog meer merken bekijken, maar ik heb wel wensen: het MOET een makkelijk te vervoeren floorunit zijn, dus geen board plus een rack. Feitelijk is het zo dat ik met een gigbag op mijn rug en 1 flinke koffer in de hand naar mijn optredens kan. Heeft ook te maken met het zeer laat thuiskomen in de binnenstad en dan hup, langs de nachtbrakers in 1 keer kan doorstiefelen...
Gemiddeld 1 op de 3 optredens komt er een "gitarist" aan mijn hoofd zeuren dat een echte amp vetter is, hey, dat weet ik ook wel, maar 99% van de mensen staat wat te dansen en te zuipen en mee te bleren, naar de kont van dat ene lekkere wijf te kijken en die weten het verschil niet tussen een bijzet-tafel een een class-A amp...dat zal me dus danig aan de reet roesten...

Hahahaha, mooi verwoord: gasten die het verschil niet zien tussen een bijzet tafel en een class-a amp en naar de kont van dat ene lekkere wijf kijken.... You made your point voor modelling.
Iedereen moet zelf weten wat 'beter' is. Maar mijn ervaring is dat het alleen werkt als IEDEREEN in de band in ear gaat spelen, want dan benut je het gemak versus rust op het podium optimaal. En tuurlijk klinkt een buizenamp voor conservatieve gitaristen zoals ik lekkerder, dus ik blijf lekker spelen met mijn combo en g-major in de loop, prima combi !

marc_o
6 september 2012, 10:49
Direct inpluggen heeft voor mij grote voordelen.
Zoals gezegd speel ik nu als volgt:
Gitaar > Wah > Blackstar HT-Dual > PA
We hebben een eigen geluidsman, eigen installatie licht, afijn, alles erop en eraan. Geluidsman voegt desgewenst wat reverb, chorus en delay toe.
Laatst had ik wat tijdproblemen onderweg naar een optreden, de rest was reeds opgebouwd en gecheckt, en voila, met een beetje zweet op de bovenlip en concentratie stond ik binnen 8 minuten opgebouwd, gestemd, in ear in mijn hoofd, line-check en alles geregeld...klaar om te spelen.
Zoiets zoek ik in een Floorboard, (redelijk) klein, weinig kabels, hup en go!
De clips die ik hoor van Axe-FX vind ik echt heel erg goed, maar omdat ik me eerst thuis wil gaan voelen in de modellingwereld vind ik de prijs van een paar honderd euro tegenover de forse investering van de prachtige Axe plus floorboard iets om over na te denken....wie weet komen zij ook ooit eens met een floorunit..
De optie van nieuwste Koch Pedaltone met enkele pedalen staat ook nog steeds open...ben daar wel fan van hoor!

marc_o
6 september 2012, 10:52
Volgens mij heeft de POD HD de beste kwaliteit van de huidige floor modellers. Ik speel zelf geregeld met een Boss GT-6 en als je weet wat je wilt én hoe je dat kunt bereiken is dat ook een heel degelijke modeller.


Kijk, die heeft onze toetsenist dus ook. Toen ik van de week (godzijdank in de woonplaats van de toetsenist) ineens een probleem had met mijn Blackstar, heeft hij die opgehaald, vlot 3 sounds erin gezet, te weten, clean, crunnch en lead, kon ik verder en eigenlijk viel het me zeer mee. Had echt maar een minuut of 10 om sounds te maken...was een bruiloft, dus stoppen is echt geen optie.

showband
6 september 2012, 10:54
toch voor goed geluid wint zacht in balans spelen met backline nog altijd van power harnassen en dan via in-ear teruggeven.

voor het zaalvolume maakt het niet uit
het geluidsbeeld is mooier
omdat je gelijk op een zacht en mooi setje speelt sjouw je met een 10 watt amp niets meer dan een 19inch rek


ik zit dan met 10 man via in-ears te knetteren maar als je gewoon in een kroeg staat kun je met vier man in een stationwagen gewoon conventioneel spelen zonder PA en een superieur geluid neerzetten. Dat gaat met meer apparatuur nooit beter worden.

Ik snap niet dat zo veel bands die voor 20 tot 120 man spelen zo snel naar modelling en in-ears gaan. Dan heb je toch eigenlijk geen probleem om op te lossen met techniek?

marc_o
6 september 2012, 11:25
toch voor goed geluid wint zacht in balans spelen met backline nog altijd van power harnassen en dan via in-ear teruggeven.

voor het zaalvolume maakt het niet uit
het geluidsbeeld is mooier
omdat je gelijk op een zacht en mooi setje speelt sjouw je met een 10 watt amp niets meer dan een 19inch rek


ik zit dan met 10 man via in-ears te knetteren maar als je gewoon in een kroeg staat kun je met vier man in een stationwagen gewoon conventioneel spelen zonder PA en een superieur geluid neerzetten. Dat gaat met meer apparatuur nooit beter worden.

Ik snap niet dat zo veel bands die voor 20 tot 120 man spelen zo snel naar modelling en in-ears gaan. Dan heb je toch eigenlijk geen probleem om op te lossen met techniek?

Weet ik niet hoor, wij spelen voor kleine kroegjes, maar ook feesttenten met 2000 man. Onze sound is in principe altijd hetzelfde, we kunnen soundchecken zonder dat het publiek dat in de gaten heeft via de in-ears, we kunnen in kleine kroegjes al onze spullen zeer makkelijk kwijt met het drumstel wat minder ruimte inneemt en nog meer van zulke voordelen. Het gaat ons erom dat we in principe bij iemand in de woonkamer een optreden moeten kunnen doen met zo ongeveer hetzelfde geluid als in een grotere zaal. natuurlijk is het een andere beleving en je hebt minder luchtverplaatsing, allemaal waar, maar het kan. Dat dit voor ons goed werkt, bewijst de praktijk waarin wij steeds maar worden teruggevraagd vanwege het geluid, het volume wat nagenoeg perfect aan de ruimte kan worden aangepast zonder lastige mannetjes met dB-meters enzovoorts.
Uiteraard kwamen we vroeger ook aan met volle bepakking, de drummer met zijn DW-customshop, ik met mijn Bogner 100 watt en de bassist met een SWR waar je een gemiddeld grote herkauwer op 100 meter afstand spontaan kon laten braken uit al zijn of haar magen tegelijk....tegelijk!!
Nee, een hoop cafe-eigenaren beginnen al met hun ogen te draaien wanneer daar die halve kroeg wordt volgeplempt met amps en drumzooi.
Uiteindelijk zijn zij de mensen die ons boeken, dus dat is voor ons van belang. Ook cafeetjes die normaal gezien alleen unpluggedbandjes, al dan niet wat versterkt, laten spelen, boeken ons.
Wat dat etrefvind ik dat we een probleem of wat hebben opgelost, te weten:
Geluidsoverlast
Soundcheck zonder herrie
Snelheid opbouw
Constant goed geluid
Ruimte

Samen carpoolen is overigens geen optie voor ons, we wonen veel te veruit elkaar, varierend van 40 tot 65 kilometer.

johantipker
6 september 2012, 11:48
Ik ga ook serieus op zoek naar een goede modeller, en ga binnenkort uitvoerig de Line6 HD500/400 en 300 testen om te zien of ik daar de sounds die ik voor m'n coverband nodig heb uit kan halen.
Heb van de week m'n Bogner XTC plus box weer eens van zolder naar beneden en weer naar boven gesjouwd en gatver...je zou bijna met muziek stoppen (ligt ook aan de trappen van mijn huis uit 1722, ik geef het toe).
De hele band speelt In-ear, drumstel is ook digitaal (2-box, wat een ongelooflijk goed ding!!!), bassist over een Aguilar pre-amp en ik sinds een jaar of 3 met een Blackstar HT-Dual rechtstreeks in de PA. Het klinkt feitelijk erg goed.
Ik heb 2 basisgeluiden en een volumeknop op mijn gitaar en zo heb ik het feitelijk ook altijd op mijn normale amps benaderd....maar hier en daar een effect zou in sommige nummers niet misstaan.
Ik ga zeker nog meer merken bekijken, maar ik heb wel wensen: het MOET een makkelijk te vervoeren floorunit zijn, dus geen board plus een rack. Feitelijk is het zo dat ik met een gigbag op mijn rug en 1 flinke koffer in de hand naar mijn optredens kan. Heeft ook te maken met het zeer laat thuiskomen in de binnenstad en dan hup, langs de nachtbrakers in 1 keer kan doorstiefelen...
...

Voor het sjouwen zijn toch wel oplossingen te bedenken:



- steekwagentje met luchtbanden; kun je een top + cab op zetten, gitaar op je rug en je loopt moeiteloos
door stads centra of no parking zones heen, ook heerlijk in grote gebouwen...
- een cab rol je evt met een self made rol / loopplank zo je auto in..
-opslag grotere spullen ergens gelijksvloers begane grond in loods of schuur...
Trappen op en af is idd niet fijn :D

maar als die blackstar fijn klinkt, waarom dan moeilijk doen?:???:

johantipker
6 september 2012, 11:53
toch voor goed geluid wint zacht in balans spelen met backline nog altijd van power harnassen en dan via in-ear teruggeven.

voor het zaalvolume maakt het niet uit
het geluidsbeeld is mooier
omdat je gelijk op een zacht en mooi setje speelt sjouw je met een 10 watt amp niets meer dan een 19inch rek


ik zit dan met 10 man via in-ears te knetteren maar als je gewoon in een kroeg staat kun je met vier man in een stationwagen gewoon conventioneel spelen zonder PA en een superieur geluid neerzetten. Dat gaat met meer apparatuur nooit beter worden.

Ik snap niet dat zo veel bands die voor 20 tot 120 man spelen zo snel naar modelling en in-ears gaan. Dan heb je toch eigenlijk geen probleem om op te lossen met techniek?
Sterke post, een een goede drummer kan fluisteren en toch groove=n / knallen op laag volume..
dan kan alles zachter, en dat klinkt imo altijd gebalanceerder en more natural dan een uitgebreid pa...

marc_o
6 september 2012, 12:09
Voor het sjouwen zijn toch wel oplossingen te bedenken:



- steekwagentje met luchtbanden; kun je een top + cab op zetten, gitaar op je rug en je loopt moeiteloos
door stads centra of no parking zones heen, ook heerlijk in grote gebouwen...
- een cab rol je evt met een self made rol / loopplank zo je auto in..
-opslag grotere spullen ergens gelijksvloers begane grond in loods of schuur...
Trappen op en af is idd niet fijn :D

maar als die blackstar fijn klinkt, waarom dan moeilijk doen?:???:

Ik doe toch niet moeilijk?

Ik wil het gewoon anders, heb van mijn 19e tot mijn 40e met amps op het podium gestaan, ik schat om en nabij de 1500 optredens, geloof me, ik heb echt wel een keer een versterker opgetild, van combo tot full-stack, racksyteem en combinaties daarvan.

Daarbij hoef ik niemand te overtuigen van hetgeen ik graag wil, maar wil wel graag aangeven wat de redenen zijn dat wij als band in-ear en allemaal amploos spelen....en daarbij ga ik dus op zoek naar een modellingfloorboard wat voor mij werkt.

Een drummer die zacht grooved vind ik helemaal niet aan de orde, iedereen moet zich kunnen uitleven en beuken als hij dat wil of nodig acht en "klein" spelen wanneer een nummer dat vraagt.

johantipker
6 september 2012, 12:17
Ik doe toch niet moeilijk?

Ik wil het gewoon anders, heb van mijn 19e tot mijn 40e met amps op het podium gestaan, ik schat om en nabij de 1500 optredens, geloof me, ik heb echt wel een keer een versterker opgetild, van combo tot full-stack, racksyteem en combinaties daarvan.

Daarbij hoef ik niemand te overtuigen van hetgeen ik graag wil, maar wil wel graag aangeven wat de redenen zijn dat wij als band in-ear en allemaal amploos spelen....en daarbij ga ik dus op zoek naar een modellingfloorboard wat voor mij werkt.

Een drummer die zacht grooved vind ik helemaal niet aan de orde, iedereen moet zich kunnen uitleven en beuken als hij dat wil of nodig acht en "klein" spelen wanneer een nummer dat vraagt.

nee, je doet niet moeilijk, ik verwoord dat op de letter niet correct, excuses....

waarschijnlijk ben ik natuurlijk hartstikke jaloers op jouw Bogner XTC.. :D

en ik ken het gezeul en gesleep met spullen, (paid my dues) ik begrijp je motivaties prima om in ear te willen
spelen... ik mocht laatst "2 ziekenfondsvergoede in-ears" uitzoeken bij de gehoorspecialist..
we worden ouder papa...

marc_o
6 september 2012, 12:41
nee, je doet niet moeilijk, ik verwoord dat op de letter niet correct, excuses....

waarschijnlijk ben ik natuurlijk hartstikke jaloers op jouw Bogner XTC.. :D

en ik ken het gezeul en gesleep met spullen, (paid my dues) ik begrijp je motivaties prima om in ear te willen
spelen... ik mocht laatst "2 ziekenfondsvergoede in-ears" uitzoeken bij de gehoorspecialist..
we worden ouder papa...

Hahaha, dat zeker ook, ouder en papa, allemaal tegelijk.
Vanwege luiheid mijnerzijds, ik geef het ruiterlijk toe, kwam het zo voor dat mijn top en box en paar maanden in de woonkamer stonden....alwaar bleek dat Fynn Sloopdijk (zoals we onze 2-jarige zoon graag noemen) de input gebruikte als sleutelgat en zodra de versterker "gestart" was, hij aan de knoppen draaide onder een luid en duidelijk "vroem-vroem-henggggg!!"

Ik heb 4 dagen in de foetus-houding huilend en mezelf meermalen bevuilend, onder een koude douche gelegen, wachtend op verlossing in de vorm van een massive heart attack.

showband
6 september 2012, 12:53
nogmaals, met de grote band zijn wij al jaren terug op in-ear overgegaan. Dus ik ken de voordelen.
Maar Bogner 100 watt vergelijken met in-ear is niet helemaal eerlijk. Dan is de stap natuurlijk erg groot ook voor cafe's

Maar ik draai al jaren met 5, 10 en 30 watt versterkers. (omdat het goedkoper en kleiner is heb ik er ook meer)
Bij kroegen gaat een 8 of 10 inch gitaarversterkertje met 10 watt echt niet harder dan een zangset met DI gitaar. En als ik heel eerlijk ben gaat het geluid er stukken op vooruit als je gewoon met een klein zacht drumstel, en echte versterkertjes naturel gaat spelen. Plus je hoeft het rek met in-ear apparatuur (toch al snel 22 units) niet mee te nemen of aan te sluiten. Dus uiteindelijk is het nog sneller ook.

Voor kroegjes, bruiloftjes en sessies gaat de in-ear wat mij betreft op achterstand. Het geluid is beter met minder schakels. Dus JA je hebt met in-ear altijd hetzelfde geluid. Maar die is gemiddeld beter. Alleen niet altijd. Daarom nemen we bij kleine optredens geen in-ears meer mee. We zijn inmiddels oud en ervaren genoeg om gewoon op het juiste volume te spelen.

dml
6 september 2012, 12:59
nogmaals, met de grote band zijn wij al jaren terug op in-ear overgegaan. Dus ik ken de voordelen.
Maar Bogner 100 watt vergelijken met in-ear is niet helemaal eerlijk.

Misschien niet helemaal lekker verwoord maar je kan natuurlijk ook prima je 100 watt buizenamp + in-ears spelen, heb ik ook een paar jaar gedaan, gaat ook prima.

Luie gitaristen..... :soinnocent:

marc_o
6 september 2012, 13:02
nogmaals, met de grote band zijn wij al jaren terug op in-ear overgegaan. Dus ik ken de voordelen.
Maar Bogner 100 watt vergelijken met in-ear is niet helemaal eerlijk. Dan is de stap natuurlijk erg groot ook voor cafe's

Maar ik draai al jaren met 5, 10 en 30 watt versterkers. (omdat het goedkoper en kleiner is heb ik er ook meer)
Bij kroegen gaat een 8 of 10 inch gitaarversterkertje met 10 watt echt niet harder dan een zangset met DI gitaar. En als ik heel eerlijk ben gaat het geluid er stukken op vooruit als je gewoon met een klein zacht drumstel, en echte versterkertjes naturel gaat spelen. Plus je hoeft het rek met in-ear apparatuur (toch al snel 22 units) niet mee te nemen of aan te sluiten. Dus uiteindelijk is het nog sneller ook.

Voor kroegjes, bruiloftjes en sessies gaat de in-ear wat mij betreft op achterstand. Het geluid is beter met minder schakels. Dus JA je hebt met in-ear altijd hetzelfde geluid. Maar die is gemiddeld beter. Alleen niet altijd. Daarom nemen we bij kleine optredens geen in-ears meer mee. We zijn inmiddels oud en ervaren genoeg om gewoon op het juiste volume te spelen.

Ik geloof het meteen, maar goed, wij hebben ons concept als band en daaraan willen we ons houden.
Zoals iedere top-100 band willen en kunnen we van kleine liedjes a la Follow Rivers, ineens overschakelen naar onze Queen medley van 16 minuten met de daarbij behorende drive, grote klanken enzovoorts. Ik ga dat met een klein zacht drumstel en kleine amps niet zo lekker voor elkaar krijgen als op de manier waarop we tegenwoordig spelen. Het zal best lukken tot op zekere hoogte hoor, maar goed, zo willen wij het nu eenmaal.
Welke ampjes gebruik jij zoal Showband?
Ik heb ook nog wel wat laag wattagespul staan, te weten een Marshall Class 5, Epiphone junior, Fender excelsior, Crate 15 wattertje.

marc_o
6 september 2012, 13:03
Misschien niet helemaal lekker verwoord maar je kan natuurlijk ook prima je 100 watt buizenamp + in-ears spelen, heb ik ook een paar jaar gedaan, gaat ook prima.

Luie gitaristen..... :soinnocent:

Die stap heb ik ook nog gedaan inderdaad....maar niet lang hoor.

showband
6 september 2012, 14:02
Welke ampjes gebruik jij zoal Showband?
Ik heb ook nog wel wat laag wattagespul staan, te weten een Marshall Class 5, Epiphone junior, Fender excelsior, Crate 15 wattertje.

in-ear heb ik een volledige line6+variac set en een effectenbak die ook wel op de pedalenbakken thread heeft gestaan
60 % tot 70 % van de tijd speel ik over de DI bak....

Bij de rest kies ik uit amps:
-jazz chorus 77
-een peavey classic 15 (10 inch 15 watt) en classic 30 (die gaat er uit, ik gebruik hem nooit)
-een set met twee persoonlijk verbouwde samick SM15's (hilarisch omdat op het oog het versterkers van 75euro nieuw zijn ;) )
-een palmer+monitorgitaarspeaker met topjes 5watt volbuizen / samick SM15 top (echt waar) / crate backuptopje
-En wat gruis vox, e.d

daarbij neem ik wel een beyer M201 + sennheiser 609 microfoon mee omdat je kleine amps met zorg moet uitversterken als dat nodig is.

goede amps voor dit soort werk zijn ook de tiny terror combotjes. En ik denk dat met een bogner tweaker je met een amp weg kan komen.
Maar ik heb er al veel. Ik ben zelfs al aan het verkopen.... :chicken:

marc_o
6 september 2012, 14:49
Nou, ben wel benieuwd naar de klank..
Ergens iets op youtube staan ofzo, of een site van je band waar e.e.a. is terug te horen?

Liquid_Metal
9 september 2012, 10:06
Interessante discussie, heren. Ik heb er het volgende uit gehaald. Dit overzicht is vooral voor mezelf, omdat ik twijfel over de opties voor live gigs.
- Een modeller is veel makkelijker om mee te nemen en geeft rust op het podium. De geluidsmensen zijn er vaak ook erg blij mee. Zeker als iedereen IEM speelt is een modeller ideaal.
- Als er IEM wordt gebruikt kan een 19" modeller handig zijn omdat dat in hetzelfde rack past. Idem voor draadloos.
- Als de sound echter via monitors komt kan een floor modeller beter zijn, omdat dat een volledige oplossing biedt. Daarentegen zit je dan vast aan de layout van de modeller; met een rack unit kies je je eigen MIDI-board.
- Het publiek hoort het verschil tussen een bijzettafel en een Class-A amp toch niet dus daarvoor hoeven we geen kwaliteit mee te nemen.
- Bij onversterkte gigs (kroegen, koninginnedag, etc.) biedt een modeller geen meerwaarde; de versterker kan hard genoeg en er is sowieso geen gekloot met microfoons, monitors, IEM e.d. Daar is het van belang dat de sound in balans is (ik ga niet mee in het argument dat een goede drummer ook fluisterstil kan spelen) en moet de gitaar dus met de drums mee kunnen


Nu heeft mijn band op dit moment geen gigs, maar we gaan dat wel weer plannen. De gigs zullen altijd uitversterkt zijn (kleine zaaltjes, nooit kroegen) en we spelen via monitors. Er zijn geen plannen voor draadloos of IEM. De meest voor de hand liggende optie is dan een floor modeller (HD500 bv).
Ik heb sinds een jaar een Boss GT-6 en heb daar enkele gigs mee gedaan. Hoewel de kwaliteit te wensen over laat was het live best wel vet; de sound was superstrak en ook voor het publiek goed te horen. Zelfs in slechtere zaaltjes. De control opties vind ik echter wel wat minder dus een eigen MIDI-controller is misschien wel prettig.
Ik heb nog niet veel gigs gedaan dus wil absoluut meer ervaring met het slepen van en spelen met veel gear. Dat is echter niet altijd mogelijk (heb op dit moment überhaupt geen eigen vervoer) en ik ben best geïnteresseerd in de nieuwste generatie modelling.

dml
9 september 2012, 10:31
Wat betreft de laatste generatie modeling (en ook nog betaalbaar) is er op dit moment geen betere optie dan een POD HD. Ben sinds jaar en dag enorme fan van Roland/ Boss en heb nagenoeg alle GT's, GP's en GR's gehad maar zelfs de nieuwe en mijns inziens nauwelijks verbeterde GT-100 kan nog niet eens in de schaduw staan van een POD HD.

Wij spelen uitstluitend met IEM en ook onze andere gitarist heeft gisteren de stap gezet niet meer met een amp op het podium te staan. Het scheelt inderdaad een hele hoop sjouwwerk, opbouwtijd en geluid op het podium. De bassist speelt nu nog wel met een cab plus versterker maar waarschijnlijk gaat dat zeer binnenkort ook veranderen en komt er een 19" rek met een preamp voor de bassist, mijn POD en een paar ontvangers. Een compleet IEM-rek hebben we maar die zit al vol met een mixer, vijf IEM-zenders, drie mic-ontvangers, een antenne distributieversterker, twee lades met draadloze mic's en batterijen en een patchbay dus daar is geen ruimte meer voor onze "backline". Sowieso zou alles in één kist te groot worden.

Martijn-w
9 september 2012, 16:19
Ik heb een line 6 xt live en ik gebruik em nu eigenlijk alleen voor de effecten.
Ik heb een tijdje twee bands gehad. Toen was het wel handig, want toen gebruikte ik mijn versterker in het oefenhok van de ene band en de xt live in het hok van de andere.
Nu zit ik nog in 1 band en speelde sindsdien eigenlijk alleen nog met de versterker en thuis dan met de xt live. Maar nu ga ik weer wat meer effecten gebruiken en gezien ik toch de xt live heb gebruik ik die daarvoor.

Amp-modeling heb ik wel gebruikt in het oefenhok toen ik nog twee bands was. Maar dit vond ik helemaal niet intuitief en er zitten zoveel mogelijkheden op (afstand microfoon, welke microfoon etc etc) dat ik het nauwelijks fatsoenlijk ingesteld kreeg. Het lastigste was nog om iedere preset ongeveer even goed door de mix te laten prikken.

peter_heijnen
10 september 2012, 10:10
Het publiek hoort het verschil tussen een bijzettafel en een Class-A amp toch niet dus daarvoor hoeven we geen kwaliteit mee te nemen.
Even deze misvatting: je neemt dus geen class-a mee voor het publiek maar voor jezelf. Het gaat er namelijk om hoe jij er van gaat spelen, en dat hoort het publiek zeker. Ga jij lekker spelen met een modeler dan is een modeler de perfecte keuze. Speel jij beter met class-a (of vind je dat zelf ;)....) dan is dat de betere keuze.

Kim Wilson
10 september 2012, 10:34
Ik ben ervan overtuigd dat het publiek wel hoort wanneer er een goeie sound staat. Het zijn alleen de muzikanten die er de vinger op kunnen leggen waar dat goeie geluid vandaan komt. Om de eventueel mindere sound weg te wuiven met het argument "het publiek hoort het toch niet", gaat IMO niet op. Nuances hoor je idd niet, maar een goed geluid wordt echt wel herkend.

Liquid_Metal
10 september 2012, 10:39
Even deze misvatting: je neemt dus geen class-a mee voor het publiek maar voor jezelf. Het gaat er namelijk om hoe jij er van gaat spelen, en dat hoort het publiek zeker. Ga jij lekker spelen met een modeler dan is een modeler de perfecte keuze. Speel jij beter met class-a (of vind je dat zelf ;)....) dan is dat de betere keuze.

Dat zeg ik ook niet. Ik zei dat je voor het publiek geen Class-A mee hoeft te nemen. Ik speel ook absoluut lekkerder als ik een beter geluid heb dus voor mij is het absoluut de moeite om daar zorg voor te dragen.


Ik ben ervan overtuigd dat het publiek wel hoort wanneer er een goeie sound staat. Het zijn alleen de muzikanten die er de vinger op kunnen leggen waar dat goeie geluid vandaan komt. Om de eventueel mindere sound weg te wuiven met het argument "het publiek hoort het toch niet", gaat IMO niet op. Nuances hoor je idd niet, maar een goed geluid wordt echt wel herkend.

Hoewel ik me afvraag in hoeverre wij daar als gitarist aan bijdragen. Natuurlijk wel wat, maar denk je niet dat dat voornamelijk in handen van de geluidsman is? Ik hoor een duidelijk verschil tussen een Boss GT-6 en een ENGL SE, maar kan met beide een geluid neerzetten waar het publiek dik tevreden mee is.

Baker
10 september 2012, 11:14
Ik ben ervan overtuigd dat het publiek wel hoort wanneer er een goeie sound staat. Het zijn alleen de muzikanten die er de vinger op kunnen leggen waar dat goeie geluid vandaan komt. Om de eventueel mindere sound weg te wuiven met het argument "het publiek hoort het toch niet", gaat IMO niet op. Nuances hoor je idd niet, maar een goed geluid wordt echt wel herkend.

Ben ik helemaal met je eens Kim, men gaat compleet voorbij aan het gegeven dat een "Goeie sound" van vele factoren afhankelijk is.
Het feit dat een muzikant erg blij is met zijn lekkere (beheerste) buizensound klinkt uiteindelijk ook door in de kwaliteit van het totaalplaatje. De "leek" kan er niet de vinger op leggen, maar hoort het wel.

Daarnaast is de omgeving ook erg belangrijk. Als ik in een feesttent naar een coverband sta te kijken heb ik geen moeite met het feit dat de band compleet met modelling speelt. Maar ik moet er niet aan denken om in een rokerige motorclub naar een bluesband te kijken met allemaal de nieuwste POD HD onder hun poten.

Kim Wilson
10 september 2012, 11:26
Hoewel ik me afvraag in hoeverre wij daar als gitarist aan bijdragen. Natuurlijk wel wat, maar denk je niet dat dat voornamelijk in handen van de geluidsman is? Ik hoor een duidelijk verschil tussen een Boss GT-6 en een ENGL SE, maar kan met beide een geluid neerzetten waar het publiek dik tevreden mee is.
Oh, ongetwijfeld. Maar een goed gitaargeluid kan wel degelijk bijdragen aan een goed totaalbeeld, ongeacht PA.

En, zoals Baker ook al aangeeft, het is ook per band en gitaargeluid verschillend. Als je alleen óf helemaal clean óf vol distortion gebruikt, denk ik dat modelling heel goed kan. Maar ik kan me nog niet voorstellen dat ik een lekkere bluessound kan halen uit modelling. Ik moet er ook niet aan denken zeg, jaren 50 en 60 blues met alleen een 19" rack en IEM.

dml
10 september 2012, 11:37
Maar ik kan me nog niet voorstellen dat ik een lekkere bluessound kan halen uit modelling. Ik moet er ook niet aan denken zeg, jaren 50 en 60 blues met alleen een 19" rack en IEM.

Een jaar of 10 - 15 geleden kwam er een nieuw album uit van een behoorlijk bekende bluesgitarist, naam is me helaas ontschoten. Zoals gewoonlijk was iedereen weer lovend over zijn gitaargeluid. Bleek dat hij het hele album had opgenomen met een Yamaha DG.
Ik zal het nog eens opzoeken, geweldig verhaal.

marc_o
10 september 2012, 12:09
Voordat er een misverstand ontstaat met een discussie die nergens heengaat:
Ik had opgegooid dat het publiek het verschil tussen een bijzettafel en een class-A amp niet weet, en natuurlijk is dat overtrokken.
Afijn, feitelijk weten ze het ook niet, maar het gaat erom dat waar je ook op speelt, ik er vanuit gaat dat je je best doet het zo goed mogelijk te laten klinken en dat kan absoluut zowel met een versterker als met een floorunit, of dat nou een Line6 is, een Koch Pedaltone of een Blackstarpedaal, heus, er zijn zeer prima resultaten mee te behalen, zeker wanneer je een geluidsman hebt die zijn vak verstaat, wat een discussie op zich is :-)
Het blijft altijd zoeken: wat wil je laten horen, wat is belangrijk en wat voor band heb je....zoek daarin je beste sounds en leef je uit.
Ik heb ook bands gezien met de mooiste buizenamps die het echt niet snapten naar mijn mening, heel knap om daar een walgelijke sound uit te halen en toch gelukt...Geluidsmensen zonder enig gevoel voor verhoudingen of volumes, dus een goed podiumgeluid is van vele zaken afhankelijk. Zaak is uiteindelijk dat het jou, als gitarist moet bevallen wat je hoort en dat het in de band past...voor de rest is het niet zo belangrijk wat je gebruikt.

Kim Wilson
10 september 2012, 12:12
Daar ben ik het dan ook weer helemaal mee eens. Het gaat er ook niet om wat voor spullen je hebt, maar om wat je ermee doet. Zo heb ik eens met verbazing staan te kijken bij een countrybandje, waarbij de gitarist de beschikking had over een Roland Cube. Die vent speelde de sterren van de hemel.

En toch had ik hem liever gehoord over een mooie Fender buizenamp.

marc_o
10 september 2012, 12:12
Oh, ongetwijfeld. Maar een goed gitaargeluid kan wel degelijk bijdragen aan een goed totaalbeeld, ongeacht PA.

En, zoals Baker ook al aangeeft, het is ook per band en gitaargeluid verschillend. Als je alleen óf helemaal clean óf vol distortion gebruikt, denk ik dat modelling heel goed kan. Maar ik kan me nog niet voorstellen dat ik een lekkere bluessound kan halen uit modelling. Ik moet er ook niet aan denken zeg, jaren 50 en 60 blues met alleen een 19" rack en IEM.

Die lekkere bluessound zal echt geen probleem zijn, de beleving en luchtverplaatsing wel, in dat opzicht snap ik het, maar de sound an sich....eitje, mits....je geluidsman het ook snapt.

Pepe
10 september 2012, 20:26
Het gaat niet eens over goed geluid wat mij betreft, er zijn zoveel goeie amps die doen wat ik wil horen. Hetzelfde geldt min of meer voor een gitaar. Als ik er maar happy mee ben en aangezien ik het mag zeggen...

Alleen een goed overdrive pedaal, met alles is wel wat mis. Maar goed, de een zijn screamer from hell is de ander zijn green nirvana.

Philippe
10 september 2012, 23:35
Een jaar of 10 - 15 geleden kwam er een nieuw album uit van een behoorlijk bekende bluesgitarist, naam is me helaas ontschoten. Zoals gewoonlijk was iedereen weer lovend over zijn gitaargeluid. Bleek dat hij het hele album had opgenomen met een Yamaha DG.
Ik zal het nog eens opzoeken, geweldig verhaal.

Ik denk dat je Doyle Bramhall II bedoelt. Check ook eens de In The Flesh dvd van Roger Waters.
Daar speelt ie ook over die Yamaha DG en heeft ie een heerlijk geluid.


http://www.youtube.com/watch?v=6F4wSalYQF8

Henri H
10 september 2012, 23:39
't Blijven ondingen! Gewoon een draai aan de volumeknop! Kedeng! In your face sounds, geen modeler die dat kan!

Liquid_Metal
11 september 2012, 09:24
't Blijven ondingen! Gewoon een draai aan de volumeknop! Kedeng! In your face sounds, geen modeler die dat kan!

EVH: Volume is tone

Maar ooit van loudness war gehoord, Henri? Met jouw tactiek is het niet lekker samen spelen (enkel voor degene met het hoogste volume).

Henri H
11 september 2012, 13:04
Hehe, ja. Ik bedoelde eigenlijk meer dat ik liever een amp heb waarbij ik alleen maar even de volume (een beetje) open hoef te zetten om een in your face sound te krijgen. Dat hoeft echt niet loeihard hoor.
Nu je het toch over EVH hebt, ik heb die 5150III 50 Watter pas eens getest bij American Guitar Store.
Ik had hem op vrij laag volume staan, totdat Kai eraan kwam en een slinger aan de master gaf! :o Wereld van verschil, wat een sound!
Maar ook met een (cleane) Fender bak vind ik de sound 10 keer beter dan van welke modeler ook.
Dat het publiek het verschil niet hoort zal mij worst wezen, als ik het maar hoor/voel.

Tunes
22 december 2012, 12:19
Dat klopt, maar ik blijf het zeggen "de yamaha dg is wat dat betreft het beste wat je kon krijgen.
6 versterker typen (en gelukkig niet de fout gemaakt om die de namen van bekende versterkers te geven), 4 effecten en gemotoriseerde pots.
simpeler heb ik een modeling nog niet gehad, gewoon draaien op store drukken en klaar.

Ik denk dat dat ook het probleem is met modeling, te veel, beter een paar goede keuzes dan tig mindere.

Groeten uit de koekstad.

snessiram
22 december 2012, 14:53
@Tunes: Dat is inderdaad een heel goed punt, dat je soms 'te veel' keuzes krijgt. Aan de ene kant is het eigenlijk heel handig. Als je dan iets hebt van 'oh, als ik nu gewoon nét iets meer x kon hebben'... dan kan je dat gewoon instellen. Aan de andere kant kan zo'n massa aan keuze er snel voor zorgen dat het moeilijk wordt een goeie setting te vinden om mee te starten. Eigenlijk zou je gewoon een 'easy mode' moeten hebben met wat simpele instellingen waarmee je 'altijd' wel iets goed hebt, en dan de optie hebben in 'advance mode' te gaan voor fine-tuning. Ik heb zelf een unit waarbij je alles in heel veel detail kan instellen en ik moet eerlijk toegeven dat ik het wel tof vind te weten hoe veel controle ik heb, maar ik tegelijkertijd soms wou dat ik gewoon 2-3 knoppen draaide en ik klaar was!

Even terug zag ik een stukje van een demo van de Boss GT 100 op youtube waarbij je een patch kan beginnen met te kiezen voor een genre, gevolgd door het type toon binnen dat genre. Daarna krijg je een soort xy-as waarop de klank als een punt wordt aangeduid. Om de klank wat meer in te stellen naar jouw smaak verplaats je dat punt simpelweg op de xy-as. That's it! Nadien kan je het verder fine-tunen, maar de basisklank is er! Ik heb nooit met het toestel gewerkt en heb absoluut geen idee of de klanken goed zijn, maar het idee op zich vond ik wel geniaal. Het originele filmpje dat ik zag vind ik niet meteen terug maar hier kan je zien waarover ik het heb (@12m6s):


http://www.youtube.com/watch?v=sGN9Sx1-Z-c&t=12m6s

Tunes
22 december 2012, 14:55
Is het risico dan niet dat er weinig "eigen geluid" in terug komt.
Het ding maakt het geluid op basis van je muziek stijl en toonsoort, dus als je twee gitaristen hebt die de zelfde stijl en toon soort spelen dan klinken ze hetzelfde ?

snessiram
22 december 2012, 15:10
Dan kan je toch hetzelfde zeggen over 2 gitaristen die dezelfde Marshall amp gebruiken, waarbij je ook maar enkele knoppen moet verdraaien?

Maar dan nog is de kans dat de klank hetzelfde is klein, denk aan:
1) Ze moeten echt al op exact dezelfde plaats op de xy-as terechtgekomen zijn
2) Andere gebruikte effecten
3) Andere gitaar / pickups
4) Andere speelstijl / techniek

Het idee van die Boss zou je ook op een effect kunnen toepassen. Je zegt ik wil een chorus, van dat type, verplaatst een punt op de xy-as en bam, je hebt je klank. Dan kan je nog altijd de klank met de uitgebreide instellingen gaan fine-tunen, maar je hebt toch al een vertrekpunt dat in de buurt komt.

patrick0108
22 december 2012, 15:49
De Boss Gt 100 heb ik na 5maanden de deur weer uit gedaan omdat ik niet de tijd heb en zicht om alles te tweaken wat volgens mij echt nodig is voor een eigen sound gezien de presets.
Mijn ervaring:
Thuis patches maken en tweaken is mogelijk maar voor live gebruik moet je ze copieeren en met een ervaren geluids technicus die wat van frequenties af weet afregelen.
De tweede display is een + maar ik liep toch te kloten met me brilletje en ben terug naar een paar losse effecten met een switch. Tweaken met de GT serie vond ik leuk maar uiteindelijk ging het mij veels te veel tijd kosten.:strat:

bluegate
22 december 2012, 16:02
Ik ga ook weer wijzigen van setup.
De 11Rack gaat uit mijn liverack, wordt thuis gebruikt voor ProTools en opnames.

Laatste tijd heb ik op verzoek van mijn bandleden de zelfbouw SLO100 gebruikt en er gaat toch niets boven een echte buizenamp qua gevoel op het podium.
Ga een racklade aanschaffen met wat pedaaltjes die ik voor de SLO wil gebruiken, in de loop zit de Eventide Orville.

TimS
22 december 2012, 17:28
Ik heb de 11R een tijdje gebruikt en toen ben ik weer overgestapt naar een combo. Daarna nog een keer een gekocht waar ik nooit mee heb opgetreden omdat ik er thuis geen lekker geluid meer uit kon krijgen (blijkbaar was ik kritischer dan de eerste keer). Gebruikt nu een Marshall 2061X + Bogner 2x12, maar zit toch weer een beetje naar een Axe-FX te kijken. Scheelt toch wel een heleboel slepen en er is ook niet zo'n groot voordeel aan een top + kast als je met inear gaat spelen.

@bluegate: ik heb nog zo'n racklade liggen en woon in de buurt, stuur maar ff een pm als je geïnteresseerd bent

arjanb01
22 december 2012, 17:37
Ik ga ook weer wijzigen van setup.
De 11Rack gaat uit mijn liverack, wordt thuis gebruikt voor ProTools en opnames.

Laatste tijd heb ik op verzoek van mijn bandleden de zelfbouw SLO100 gebruikt en er gaat toch niets boven een echte buizenamp qua gevoel op het podium.
Ga een racklade aanschaffen met wat pedaaltjes die ik voor de SLO wil gebruiken, in de loop zit de Eventide Orville.

Grappig en weer eentje die overstapt van modelling naar the real deal.... Zou mij benieuwen hoeveel axe-fx units er over een jaartje of 3-5 voor weinig op marktplaats staan !

Pepe
22 december 2012, 17:44
Ze gaan er allemaal uit op den duur denk ik. Verouderd, geen updates en ondersteuning, verbeterde versies... tis net windows. Het hoeft natuurlijk ook geen leven mee, da's ook waar.

bluegate
23 december 2012, 02:26
Qua slepen speel ik liefst op de 11Rack, maar mijn bandleden missen een versterker op het podium.
Zelf merk ik ook dat het lekkerder speelt, maar je sleept je wel weer suf met rack, amp, cab en gitaar.

Ik heb een mxr Dyna Comp en Phase 45 die ik op een rackshelf wil hebben.
zoek nog een leuke UniVibe en boost pedaal.
Wil dit switchen met de G-Lab x4 midi looper.
Hoop binnenkort mijn nieuwe kleine midicontroller te ontvangen uit US.


@TimS, you got mail...

arjanb01
23 december 2012, 12:31
Ach prima dat slepen. Spaar je de sportschool uit, nietwaar? Evh zei ooit, hoe zwaarder de amp en de trafo's, hoe beter die klinkt. En dat kan wel kloppen.

Johannes
23 december 2012, 14:58
Ik gebruik de axefx nu zo'n 2 jaar in de oefenruimte en live. Genre metal/rock. Ik plug altijd rechtstreeks in de PA, daarnaast gebruik in de fx loop van de axe om een signaal zonder cab/mic model naar mn gitaar amp te sturen (momenteel de eindtrap van een ENGL powerball). Dat werkt erg praktisch, zowel het zaalgeluid en het eventuele podium (en oefenruimte) geluid zijn volledig controleerbaar en erg nauwkeurig in te stellen. Ik ben inmiddels dus zeer tevreden met de klank en het praktisch gebruik van de axefx. Veroudering van het ding ben ik niet zo bang voor, dat gaat namelijk niks af doen aan de klank :)

Ik kan me wel voorstellen dat voor heel dynamisch gespeelde pure muziek (blues, jazz, muziek met een lege en open sound) de voorkeur gegeven wordt aan een mooie simpele buizen amp. Dat zou waarschijnlijk ook mijn keuze zijn :)

TimS
23 december 2012, 16:37
Evh zei ooit, hoe zwaarder de amp en de trafo's, hoe beter die klinkt. En dat kan wel kloppen.
Hmm, als EVH het zegt zal ik dan maar m'n 2061X weg doen...

gnojedre
26 december 2012, 14:32
Is er niemand hier die met een frfr speelt? Dus eigen actieve monitor die achter hem staat. Ik heb een pod hd500 nu via een eind bak met speakers, maar ben niet tevreden over mijn geluid. Het komt niet volledig tot zijn recht denk ik op deze manier. Zeker de cabmodelling niet. Kan iemand mij hier actieve pa speakers recommenderen die goed klinken en redelijk betaalbaar zijn?

EJ

dml
26 december 2012, 19:25
Is er niemand hier die met een frfr speelt? Dus eigen actieve monitor die achter hem staat. Ik heb een pod hd500 nu via een eind bak met speakers, maar ben niet tevreden over mijn geluid. Het komt niet volledig tot zijn recht denk ik op deze manier. Zeker de cabmodelling niet. Kan iemand mij hier actieve pa speakers recommenderen die goed klinken en redelijk betaalbaar zijn?

EJ

Ik speel live met een HD Pro, rechtstreeks naar de PA maar in de oefenruimte gebruik ik een Behringer B212D, daar blaas ik met gemak de drummer en/ of bassist mee weg. Die dingen kosten nieuw geen drol en klinken gewoon prima. Tuurlijk, er zijn vast wel "betere" alternatieven, zoals bijv. de Mackie SRM's maar die kosten ook een stuk duurder.
Overigens, als je persé stereo wil spelen, voldoen twee Behringer B210D's ook. Stukje compacter maar de laagweergave is echt belachelijk goed voor zijn formaat. Ben je voor nog geen € 300,- klaar voor twee stuks.

harrie-beton
27 december 2012, 00:40
ik had al geschreven dat ik op de line6 pod HD pro twee stuks proel FLASH 12 monitoren gebruik. Ik speel stereo, ze kunnen hard en blijven heel goed klinken. Ook de overstuurde sounds komen lekker door de mix. Op mijn strat is het tikkie schel maar daar zitten ook fat50 elementen in en die hebben veel "twang".
Ik zou voor de strat (zoals ik wel voor mijn akoestische gitaar heb gedaan) aparte patches moeten maken.

groovieguitarguus
2 januari 2013, 23:36
Direct inpluggen heeft voor mij grote voordelen.
Zoals gezegd speel ik nu als volgt:
Gitaar > Wah > Blackstar HT-Dual > PA
We hebben een eigen geluidsman, eigen installatie licht, afijn, alles erop en eraan. Geluidsman voegt desgewenst wat reverb, chorus en delay toe.
Laatst had ik wat tijdproblemen onderweg naar een optreden, de rest was reeds opgebouwd en gecheckt, en voila, met een beetje zweet op de bovenlip en concentratie stond ik binnen 8 minuten opgebouwd, gestemd, in ear in mijn hoofd, line-check en alles geregeld...klaar om te spelen.
Zoiets zoek ik in een Floorboard, (redelijk) klein, weinig kabels, hup en go!
De clips die ik hoor van Axe-FX vind ik echt heel erg goed, maar omdat ik me eerst thuis wil gaan voelen in de modellingwereld vind ik de prijs van een paar honderd euro tegenover de forse investering van de prachtige Axe plus floorboard iets om over na te denken....wie weet komen zij ook ooit eens met een floorunit..
De optie van nieuwste Koch Pedaltone met enkele pedalen staat ook nog steeds open...ben daar wel fan van hoor!

Marc.... Klinkt dat daadwerkelijk goed een Blackstar rechtstreeks de PA...???
Vraag klinkt synischer... dan ik het bedoel... Meen het echt???

Stel... ik heb nu een behoorlijk uitgebreidt pedalboard... die prik ik nu in op mijn 2 kanaals amp.
Zou ik de 2 kanaals amp kunnen vervangen voor een Pedaal met 2 kanalen die rechtstreeks de tafel in gaat?
Kan me voorstellen dat dit een wat simpele insteek is... Maar wellicht zijn er ervaringen?
Uiteraard is de mogelijkheid er ook om mijn Amp in een Palmer Speaker Sim te prikken... Wordt allemaal weer extra...

Mss zijn hier soortgelijke ervaringen?

harrie-beton
9 februari 2013, 17:40
Zo oefen ik en wordt ook voor optredens gebruikt.

http://www.besidesdata.nl/gear/2013gear_a.jpg

http://www.besidesdata.nl/gear/2013gear_b.jpg

Veel mogelijkheden en "weinig" spullen. Veel hulp van digitale techniek.

line6 pod hd pro plus floorboard.
1 gitaar
1 ipad met alle akkoorden / muziek erop. Ook soms metronoom.
1 sm58
2 keer monitoren van PROEL, de flash12.

Ik programmeer veel patches met de bovenste rij effecten als stompboxes. Dat kan met dit type modeling.
Je hebt dan minder patches nodig en kunt meer on the fly je effecten gebruiken.

Kingfisher
9 februari 2013, 19:22
Welke apps draai jij op de ipad?

harrie-beton
9 februari 2013, 21:18
guitar toolkit
musicreader 4
Karajan pro
ORB live
iAnnotate PDF
soms Ibook maar meeste muziek is in MusicReader 4 (alles PDF) - setlijstjes soms in Ibooks.

KoenGuitar
12 april 2013, 13:03
Ik wordt nu toch wel benieuwd naar modeling optreden, scheelt een hoop werk. Heb wel een tweetal vragen die dan weer niet wat te lullig zijn om een apart topic voor te openen, mocht iemand kunnen antwoorden graag.

Ik heb (aan het eind) van mijn pedalboard een Pod XT Live. Er zit een geluidskaart in, maar zou 'ie nog in een DI-box moeten? En indien niet nodig, is het dan slecht voor het geluid dat wel te doen?

Nu heb ik ook nog een aantal losse drives en een wah aan 'board'. Mijn ervaring is dat overdrivepedalen (tubescreamer) vaak slecht werken met bijvoorbeeld transisoramps, levert een losse drive voor een amp-model uit een modeler wel een aardig geluid op op voor zover iemand weet?

Mocht iemand kunnen antwoorden, bedankt! ;).

showband
12 april 2013, 13:19
Als je gewoon in een oefenruimte/kroeg een 12 kanaals zanginstallatie gebruikt hoeft dat niet. Je prikt dan een (gebalanceerde) jack in de zangset. Maar die kunnen je gitaar amper aan. Dus dan is een gitaarcombo handiger. Eenvoudig omdat je dan goedkoper, sneller en beter af bent.

Voor de rest.....JA, je hebt een DI nodig.
Een pa heeft soms te kort aan DI's (afhankelijk van de verhuurder)
Dus het is handig / veilig zelf mee te nemen. Die doosjes kosten niet veel.

beste keuze: Radiall (by far! en hoorbaar mooier)
BSS zie je veel bij betere verhuurders maar vind ik niet ok in prijs/prestatie.
Behringer is eigenlijk best OK als je de DI100 Ultra-DI active DI-Box Neemt.

Ga je vaak over echt el-cheapo geluid? Dan kan het slim zijn een passieve DI te kopen. Eenvoudig omdat de fantoomvoeding niet altijd OK is.
gewoon een Behringer Iltra-DI DI400P is dan afdoende.

Rinze
12 april 2013, 16:17
Waarom heeft ie een DI nodig? In die POD XT Live zitten gebalanceerde XLR's, toch?

showband
12 april 2013, 17:11
ik heb een POD XT Live. Zitten geen XLR's op.

http://cachepe.zzounds.com/media/quality,85/podxtlive_rear-36dfa2db52d3c3f517fc4084029fb8fc.jpg

Rinze
12 april 2013, 17:28
Ok, dan zat ik ernaast, stond me bij dat die dingen erop zitten. Leek me ook logisch, eigenlijk. Ik zie het al, was in de war met de X3 Live.

KoenGuitar
12 april 2013, 23:15
Thanks voor de info ;)! Zie op feedback.nl Radial vanaf 20 euro, is dat al redelijk? Daarna gaat ;t direct naar de 100. Die eerste Behringer is 32, dat kan ik als student ook nog wel hebben. Als het aanzienlijk meer zou worden blijf ik wel met m'n combo sjouwen, haha.

En omdat we een pagina verder zijn herhaal ik deze ook even; is het af te raden aparte overdrive-pedalen voor de modelingprocessor te zetten?

harrie-beton
13 april 2013, 13:18
Absoluut niet, de pod xt heeft meer dan genoeg overdrive klanken aan boord. Haast teveel om uit te kiezen en de overdrive effecten zijn natuurgetrouw.