PDA

View Full Version : Faceplate silverface Fender Pro Reverb 1981 en overige restauratie



breun
24 februari 2012, 23:50
Ik heb een tijdje geleden een silverface Fender Pro Reverb uit 1981 gekocht. Dit is dus de 70 Watt ultralinear versie met aparte master volume. De footswitch zat er niet bij, maar ik heb een nieuw exemplaar gekocht. De powerswitch overleedt een week nadat ik 'm gekocht had, maar dat was ook eenvoudig te verhelpen door de switch te vervangen. De rode knop voor het kiezen van het voltage ontbreekt ook.

Technisch lijkt de versterker prima in orde en hij klinkt prima. De vorige eigenaar heeft echter wel een hoop verbouwd aan het uiterlijk van de versterker. Hij heeft er een soort tweed amp van proberen te maken. Het zwarte tolex is vervangen door tweed en het zilveren speakerdoek is vervangen door bruin doek.

Onhandiger is dat de vorige eigenaar het blauw van de faceplate niet vond passen bij de tweed look en daarom alle belettering van de faceplate gepoetst heeft (!). De faceplate is nu dus gewoon een plaat kaal staal. Daarnaast zijn de knoppen aan de voorkant vervangen door cremekleurige chickenheads. Ik heb ondertussen wel een beetje in m'n hoofd welke knop voor wat is, maar toch is het wat onhandig.

Ik overweeg om het uiterlijk van de versterker stukje bij beetje terug te brengen in de originele staat, maar alleen als dat een beetje betaalbaar blijft. Echt origineel wordt ie toch nooit meer natuurlijk.

Om de silverface look te herstellen zouden volgens mij de volgende zaken moeten gebeuren:


Vervangende faceplate
Zwarte Tolex-bekleding
Zilverkleurig speakerdoek
Originele knoppen op de voorkant
Rode knop voor voltage-kiezer op de achterkant


Ik weet helaas niet hoe ik aan een vervangende faceplate zou kunnen komen. Ik neem aan dat Fender deze niet meer maakt en ik heb wel websites gevonden waar je vervangende faceplates voor Fender versterkers kunt kopen, maar ik heb er nog geen gevonden die een faceplate verkopen voor een silverface Pro Reverb met master volume. Een faceplate voor een blackface Pro Reverb zonder master volume is overigens geen probleem, maar die zal dus niet passen. Heeft iemand enig idee hoe ik aan een vervangende faceplate zou kunnen komen? Of zou ik de huidige (lege) faceplate ergens opnieuw kunnen laten beletteren misschien?

tux2
25 februari 2012, 09:04
Prima versterkers, ...maar wat heeft de vorige eigenaar de versterker lopen verkloten zeg als ik het zo lees zonde.

succes met het herstellen
groet
Tux2

Midwolda
25 februari 2012, 09:31
Misschien kun je eens bij zo'n reklame-beletteringsbedrijfje binnenlopen.
Die verdienen hun brood met massaproduktie van commerciële zooi, maar dit soort klusjes doet een beroep op hun vakmanschap en creativiteit en de meesten vinden dat een leuke uitdaging.
Neem dan de faceplate (of een tekening op ware grootte) en een print van wat er op moet (liefst in kleur) mee.
Het zal niet 100% gelijk worden aan het origineel, maar ze kunnen er heel dicht bij komen...
Succes!

breun
25 februari 2012, 22:15
De vorige eigenaar was geen gitarist, maar gebruikte de versterker voor mondharmonica. Het kanaal met reverb en vibrato gebruikte hij dan ook nooit (!).

Ik kreeg van iemand de tip om een te kijken bij Schaeffer (http://www.schaeffer-ag.de/index.php?id=55&L=1). Je kunt met behulp van hun software zelf een ontwerp aanleveren voor een faceplate. Ik ga eens kijken of dat wat is.

matto
25 februari 2012, 22:55
Je hebt pm.

breun
26 februari 2012, 00:43
Het vervangen van de faceplate en knoppen durf ik wel aan mezelf over te laten, maar bekleding vervangen door nieuw tolex en de speakergrill van nieuw doek voorzien laat ik misschien liever over aan iemand die dat vaker gedaan heeft. Zijn er mensen die dat doen en zo ja, kunnen jullie iemand aanraden? Wat zou zo'n klus naar jullie idee mogen kosten?

Heel erg bedankt voor de hulp alvast.

Midwolda
26 februari 2012, 10:42
Het vervangen van de faceplate en knoppen durf ik wel aan mezelf over te laten, maar bekleding vervangen door nieuw tolex en de speakergrill van nieuw doek voorzien laat ik misschien liever over aan iemand die dat vaker gedaan heeft. Zijn er mensen die dat doen en zo ja, kunnen jullie iemand aanraden? Wat zou zo'n klus naar jullie idee mogen kosten?

Heel erg bedankt voor de hulp alvast.

Eerste die me te binnen schiet: Giablo (http://www.giablo.nl/page26.php).

breun
26 februari 2012, 12:24
Dit is overigens hoe de versterker er momenteel uitziet:

http://i.imgur.com/1XpfA.jpg

Ik overweeg om er een silverface Twin Reverb met master volume faceplate op te zetten, omdat die wel te krijgen zijn en precies dezelfde layout lijken te hebben.

De zwarte skirted knoppen die ik nodig heb (12 stuks) kan ik zo te zien bij Thomann krijgen: http://www.thomann.de/nl/fender_skirted_knobs_verstaerkerknoepfe.htm Of weet iemand een goedkoper adresje?

Tolex en speakerdoek ga ik waarschijnlijk laten doen, om te voorkomen dat ik dat verpruts.

Om het helemaal af te maken, maar echt essentieel is het wat mij betreft niet, zou ik dus nog het knopje van de voltage selector switch moeten zien te vinden. Ik zie dat ik bij Tube Amp Doctor een compleet nieuwe switch met knop kan krijgen: http://www.tubeampdoctor.com/en/shop_Switches_Optocouplers_Switches_Optocoupler/voltage_selector_switch_254 Weet iemand of je zo'n knop ook ergens los kan krijgen? Het plaatje van de voltage selector is zwart, en niet rood zoals ik veel tegenkom, dus een zwarte knop lijkt me wel gepast.

Voorlopig gaat het de goede kant op in ieder geval. :)

fredv
26 februari 2012, 20:10
Dit is overigens hoe de versterker er momenteel uitziet:

http://i.imgur.com/1XpfA.jpg

Ik overweeg om er een silverface Twin Reverb met master volume faceplate op te zetten, omdat die wel te krijgen zijn en precies dezelfde layout lijken te hebben.

De zwarte skirted knoppen die ik nodig heb (12 stuks) kan ik zo te zien bij Thomann krijgen: http://www.thomann.de/nl/fender_skirted_knobs_verstaerkerknoepfe.htm Of weet iemand een goedkoper adresje?

Tolex en speakerdoek ga ik waarschijnlijk laten doen, om te voorkomen dat ik dat verpruts.

Om het helemaal af te maken, maar echt essentieel is het wat mij betreft niet, zou ik dus nog het knopje van de voltage selector switch moeten zien te vinden. Ik zie dat ik bij Tube Amp Doctor een compleet nieuwe switch met knop kan krijgen: http://www.tubeampdoctor.com/en/shop_Switches_Optocouplers_Switches_Optocoupler/voltage_selector_switch_254 Weet iemand of je zo'n knop ook ergens los kan krijgen? Het plaatje van de voltage selector is zwart, en niet rood zoals ik veel tegenkom, dus een zwarte knop lijkt me wel gepast.

Voorlopig gaat het de goede kant op in ieder geval. :)

Amp ziet er best cool uit. Waarom zou je deze weer helemaal origineel willen maken?
Heel veel werk, veel kosten, en dat terwijl tweed-looks juist zo gaaf zijn.
Ik zou er hoogstens een zwarte face-plate op zetten, en dan ziet t er prima -en bijzonder - uit (vind ik.....).

Met die face-plates goed nagaan of de gaten op precies dezelfde plek zijn geboord, ander heb je een miskoop.

breun
26 februari 2012, 20:23
Blackface faceplates voor deze knoppenconfiguratie bestaan volgens mij niet. Ik zoek in ieder geval al een tijdje naar een vervangende faceplate voor deze versterker, maar alleen silverface faceplates met master volume passen. Of ik moet dus speciaal een faceplate laten maken, maar ik vraag me af of dat mooi gaat worden.

Nieuwe faceplates voor oudere Pro Reverbs (pre 1976: zonder mid en zonder master volume) zijn wel redelijk makkelijk te krijgen, maar die passen dus niet.

Ik weet nog niet zeker of ik de versterker opnieuw laat bekleden. Het kost inderdaad wel een zakcentje.

Midwolda
26 februari 2012, 20:35
Ja, ik vind die tweed look ook erg fraai op deze amp.
Begin er bijna spijt van te krijgen dat ik tolex gekocht heb voor m'n 12" SF Champ combo kastje...

Een beletteringsbedrijf kan zeker een zwarte "decal" voor je blanco SF faceplate maken.
Maakt het voor hun alleen maar makkelijker. Zou er zeker een poging aan wagen.

breun
27 februari 2012, 01:21
Ik ga eens informeren bij een beletteringsbedrijf in de buurt of ze mijn faceplate opnieuw zouden kunnen beletteren.

breun
16 maart 2012, 23:59
Heeft iemand toevallig een silverface Twin Reverb met master volume die z'n faceplate zou willen opmeten voor mij? De plaat van mijn versterker is 62,1 cm x 4,8 cm x 1 mm en ik probeer te achterhalen of een silverface Twin Reverb faceplate met master volume zal passen op mijn silverface Pro Reverb met master volume.

matto
17 maart 2012, 10:30
Dat past, het is exact hetzelfde chassis maar dan met twee eindbuizen minder.

breun
1 april 2012, 11:16
Ik heb gisteren een faceplat van een silverface Twin Reverb met master volume op m'n Pro Reverb gezet. Dat past inderdaad prima. Als iemand ooit nog een faceplate voor silverface Pro Reverb met master volume in de aanbieding heeft, dan hou ik me aanbevolen.

Volgende project: gisteren ontdekte ik dat de vibrato het niet meer doet. :( Footswitch (nieuw) doorgemeten en buizen vervangen, maar dat bracht nog geen oplossing. Zo te zien zijn er nog wat meer mogelijk oorzaken: http://www.geofex.com/ampdbug/vibrato.htm

cluseau
1 april 2012, 11:27
Volgende project: gisteren ontdekte ik dat de vibrato het niet meer doet.

Zet de vibrato aan en kijk of de optocoupler gemoduleerd wordt. Dit kun je goed zien in een beetje donkere ruimte. Ook wil de cinch connector wel eens slecht contact maken, om dat te omzeilen kun je de connector in het chassis gewoon tegen massa houden. Met de vibrato op max moet je het neonlampje dan zien flikkeren.

breun
22 juni 2012, 13:19
Ik heb de vibrato laten repareren, die werkt nu weer. Als iemand nog eens ergens een silverface Pro Reverb faceplate met master volume tegenkomt hou ik me aanbevolen.

Bernardduur
22 juni 2012, 14:15
Ik heb gisteren een faceplat van een silverface Twin Reverb met master volume op m'n Pro Reverb gezet. Dat past inderdaad prima. Als iemand ooit nog een faceplate voor silverface Pro Reverb met master volume in de aanbieding heeft, dan hou ik me aanbevolen.

Volgende project: gisteren ontdekte ik dat de vibrato het niet meer doet. :( Footswitch (nieuw) doorgemeten en buizen vervangen, maar dat bracht nog geen oplossing. Zo te zien zijn er nog wat meer mogelijk oorzaken: http://www.geofex.com/ampdbug/vibrato.htm

Heb ik voor je liggen als je wilt!

Komt uit de amp in mn sig!

Edit; sorry, ik lees te snel. Ik heb een Twin Reverb SF faceplate, niet een Pro Reverb. Sorry!