PDA

View Full Version : Cubase, protools, etc



MarkV
24 februari 2012, 23:35
Ben van plan een m-audio ding te kopen en aan te sluiten op de Mac. Welke software heeft nu eigenlijk de meeste / beste versterker sims?

Terminus
25 februari 2012, 10:23
Elke VST-ondersteunende DAW op een Windows PC heeft de meeste (en IMHO beste) amspims. Dan heb je alle gratis ampsims én alle commerciele plugins worden ondersteund.

Omdat je op een Mac zit, zou ik kijken welke pluginsoorten verschillende DAW's en verschillende Ampsims (De beste professionele: Guitar Rig, Amplitube, Overloud) ondersteunen.

Als je in dat soort muziek geïnteresseerd bent: de nieuwste Meshuggah plaat (die binnenkort uitkomt) schijnt met de standaardplugins van Cubase opgenomen te zijn.

N.D.
25 februari 2012, 11:42
In Logic zit standaard al een vrij uitgebreide. Hoe die is in verhouding met anderen zoals Guitar Rig en Waves GTR heb ik nog niet geprobeerd.

MarkV
25 februari 2012, 13:47
Als je in dat soort muziek geïnteresseerd bent: de nieuwste Meshuggah plaat (die binnenkort uitkomt) schijnt met de standaardplugins van Cubase opgenomen te zijn.

Nou.. niet echt mijn ding, maar wel interessante ontwikkeling.

Maar goed, nu heb ik toch een ander soort vraag:

Ik wil dus eens mijn gitaar op mijn PC aansluiten en met van die AMP sims gaan spelen. Gewoon om te kijken hoe dat nou klinkt, beetje verschillende speakers uitproberen, etc.

Ik heb een redelijk nieuwe MacBook Pro die ik wil gaan gebruiken. Dus ik zat te denken aan een M-Audio FAST TRACK MKII. Daarmee sluit ik de gitaar op de PC aan. Meegeleverd wordt de SE versie van Pro Tools. Daarmee kan je opnemen en er zitten wat Sansamp AMP sims in begreep ik.

Voor een beetje fatsoenlijk geluid, niet die crappy laptop speakers, moet ik actieve monitoring hebben. Is dit wat?: http://www.thomann.de/nl/maudio_av40_studiophile.htm

Sluit ik die dan aan op de Mac of op de Fasttrack? De Fasttrack heeft maar 2 RCA uitgangen (L&R), maar die monitoren hebben neem ik aan zowel een L als een R RCA nodig?

Naast bovenstaande kan je dus ook nog met Guitar Rig, Amplitube, Overloud werken? Dit zijn alleen AMP sims? Kan je die dan binnen Pro Tools gebruiken? Of zijn dit standalone apps?

Ben een leek op dit gebied en kon helaas maar weinig praktische informatie erover vinden. Dank zover!

N.D.
25 februari 2012, 14:06
Speakers en/of koptelefoon moet je inderdaad aansluiten om de interface, dan heb je (bijna) geen last van vertraging en de beste kwaliteit.
En er loopt gewoon 1 kabel van je interface naar je L speaker, en eentje naar je R speaker, simpel zat ;)
(Toevallig niet bij de speakers van het linkje wat je postte zie ik, maar normaal gezien is dat wel zo)
Of die speakers de juiste keus zijn laat ik hier even in het midden, daar is op 't forum al héél veel over geschreven nml.

En die ampsims hebben vaak een stand-alone programma'tje én je kunt ze in DAW's gebruiken, als je dus niet wilt opnemen maar alleen wilt spelen is dat natuurlijk veel handiger, al helemaal als je geen kaas gegeten hebt van programma's als ProTools.

TimS
25 februari 2012, 14:33
Pro Tools SE is echt heel erg beperkt. Je kunt daar ook geen extra plugins in gebruiken, dan moet je een andere versie kopen.