PDA

View Full Version : Iemand ervaring met dit zaagje ( voor fretten? )



grizzly
24 februari 2012, 17:06
Ik kwam dit ding tegen bij de Kijkshop, was daar momenteel niet leverbaar, maar de zaagblaadjes 50.8 mm diameter, zagen er interessant uit.
Ergens ruim onder de 1mm dik (leek me achter glas)
Misschien dat iemand er al ervaring mee heeft? anders zou het bruikbaar kunnen zijn voor het zagen van fretsleuven.

http://www.onlinebouwmarkt.nl/winkel/images/uploads/prec_circ_saw_groot.JPG


http://www.youtube.com/watch?v=--UUltZ8k9I

http://www.kijkshop.nl/product/23972/246-489-1881/vrije-tijd/gereedschap/cirkelzagen/ferm-precisie-cirkelzaag-fes-350/

barno
24 februari 2012, 17:17
lijkt me wel een gedoe om goed recht te zagen; ook met geleiding, beetje risky

grizzly
24 februari 2012, 17:41
Mij ook Barno, Ik heb daarvoor in principe een uitstekende Stewmac zaagmal.
Maar stel dat je dit ding ergens onder vast monteert?

wietse
24 februari 2012, 21:21
mooi ding maar lijkt mij meer geschikt om bij een herfret de fretsleuven schoon te maken, mits de hals geen binding heeft.

Mattia
25 februari 2012, 10:21
wietse: juist niet. Een fietsslot opschonen met een handzaag is veilig, vlot en makkelijk. Dit ding ondersteboven in een tafeltje gemonteerd...misschien. Maar het is een Ferm. Ben ik niet bepaald fan van (zachtjes uitgedrukt).

grizzly
25 februari 2012, 13:44
Ferm ben ik ook niet van gecharmeerd.
Maar als je zoiets alleen zo gebruiken voor dat ene doel, en dan goed vast opgesteld? (frets zagen blijft een karweitje dat tijdrovend is).
Alles natuurlijk voorop gesteld, dat het zaagbladje ergens rond de 0.5mm a 0.6 mm is, en dat is nog niet duidelijk.
Het was ook meer de vraag of iemand zo'n ding had en er iets over wist.

Tabula Rasa
25 februari 2012, 15:01
Ik ken het apparaatje niet, maar zo te zien heeft ie redelijk haakse zijkanten en is ie prima op te sluiten in een constructie. Misschien iets met een sleede die alleen maar naar voren en naar achteren kan in combinatie met een fretlineaal?

Aan de andere kant.... hoeveel toetsjes zaag je op jaarbasis? Slaufjes zijn in principe zo gezaagd met een goeie japanse zaag.

Mattia
25 februari 2012, 17:29
Nou, met de StewMac mitre box en template, en een japanse trekzaag (Dictum of Axminster) kan ik binnen een kwartiertje ongeveer een ebben toets inzagen hoor. Heel snel is anders, maar echt tijdrovend wil ik het niet noemen. Gewoon betere handzaag kopen :)

grizzly
27 februari 2012, 09:06
Tabula, Mattia,

Die mitterbox en Japanse trekzaag heb ik. (pas gekocht NA mijn laatste gitaarbouw.)
Daar was ik best wel lang aan het stoeien met de toets, dus heb ik de Stwemac mitterbox aangeschaft.
En inderdaad maak ik op jaar basis niet veel toetsen, dus eigenlijk heb ik het zelf niet nodig.

Ik kom alleen dat dit type zaagmachinetjes niet veel tegen en dacht gelijk aan de fretjes :)
Als je dat vaker moet doen was een elektrische zaag mal met fretlineaal misschien een leuke oplossing.
Thanks voor de reacties.

Mattia
27 februari 2012, 14:44
Zou ik eerder (als je een single purpose apparaat wil) een Proxxon mini zaagtafel aanschaffen.

Rizz
27 februari 2012, 17:15
Zou ik eerder (als je een single purpose apparaat wil) een Proxxon mini zaagtafel aanschaffen.

Die is dan ook weer handig voor heel veel andere zaken! briljant apparaatje, heb er op de cursus al een aantal dingetjes mee gezaagd en voor toetsen is hij zeer geschikt... Ook voor fijne dingetjes waar je lintzaag weer te grof voor is..


Kan jou het schelen, grizz, je hebt al zoveel staan.. :D

crazycow
4 maart 2012, 09:39
Ik gebruik ook een proxxon mini zaag tafel met een 0,56(?) mm zaagblaadje. Met een zelfgemaakt sleetje werkt het goed. Bij hardhout (ebben) is het nadeel wel dat ie weinig capaciteit heeft en snel vastloopt (ik heb het kleinste model (€100 geloof ik, er is een sterkere versie maar die is ook weer een stuk duurder). Als ie vastloopt brandt ie al snel door (ik heb een aantal reservespoeltjes om 'm dan weer aan de praat te krijgen), dus daar moet je heel voorzichtig mee zijn (bij vastlopen heel snel uitzetten of als ie dreigt vast te lopen het hout even een beetje optillen of iets terughalen).

Hij werkt overigens ook prima voor het zagen van binding/purfling, top/zadelkammen van been etc. En ik wil 'm ook gaan gebruiken voor het maken van kerfing (moet nog ff nadenken over een malletje/sleetje o.i.d.).