PDA

View Full Version : Champ mod voor humbuckers



scartube
24 februari 2012, 17:05
Ik bouw ben sinds een tijdje bezig met DIY Champs te maken. Dit lukt goed en de meeste mensen zijn tevreden over het geluid dat ze er uit krijgen. Vorige week was er echter een iemand die kwam testen met een Gibson Les Paul. Ik speel zelf (net zoals de meeste champ freaks :crazyhappy:) altijd op gitaren met een single coil en had er verder eigenlijk niet bij nagedacht. Nu blijkt dat die champjes nogal modderig klinken indien je met Humbuckers speelt.

Weet iemand een leuke tweek of mod om dit probleem te verhelpen. Het zou leuk zijn moest het mogelijk zijn om enkel aanpassingen te maken aan de componenten tussen de jack en de voorversterking. Hierdoor kan je dan een twee kanaals amp bouwen. Een kanaal voor Humbucker en een voor single coils...



Mijn laatste projecten kun je op de onderstaande link bekijken:

http://www.youtube.com/user/ScarTubeAmps?ob=0#p/a/u/0/jPa8jnWi2l4

arcane
24 februari 2012, 17:11
Ik bouw ben sinds een tijdje bezig met DIY Champs te maken. Dit lukt goed en de meeste mensen zijn tevreden over het geluid dat ze er uit krijgen. Vorige week was er echter een iemand die kwam testen met een Gibson Les Paul. Ik speel zelf (net zoals de meeste champ freaks :crazyhappy:) altijd op gitaren met een single coil en had er verder eigenlijk niet bij nagedacht. Nu blijkt dat die champjes nogal modderig klinken indien je met Humbuckers speelt.

Weet iemand een leuke tweek of mod om dit probleem te verhelpen. Het zou leuk zijn moest het mogelijk zijn om enkel aanpassingen te maken aan de componenten tussen de jack en de voorversterking. Hierdoor kan je dan een twee kanaals amp bouwen. Een kanaal voor Humbucker en een voor single coils...



Mijn laatste projecten kun je op de onderstaande link bekijken:

http://www.youtube.com/user/ScarTubeAmps?ob=0#p/a/u/0/jPa8jnWi2l4

Ik heb de ballen verstand van electronica, maar misschien kan een schema van een Champion 600 je verder helpen, die heeft immers 2 inputs.
Ik heb zelf een 600 clone, de Fame tube 5, die heeft geen 2 inputs, maar een schakelaartje, misschien dan ook een optie.

driftkop
24 februari 2012, 17:59
Voor de Tweed Deluxe, een groter broertje van de Champ, is er een veelgebruikte 'humbucker mod', precies voor dit soort situatues. Of die ook in een Champ past/werkt weet ik niet, maar het lijkt me zeker de moeite waard om hier eens naar te kijken.

scartube
24 februari 2012, 18:40
To Driftkop: Hmmm interessant, ga ik toch eens even checken... Zal wel niet simpel zijn om aan te passen, vrees dat dit trail and terror wordt ;-)

To Arcane: Die mod heb je ook op de champ, geeft echter niet genoeg om dat modderig gedeelte uit het geluid te halen. Toch bedankt voor de reply.

Midwolda
24 februari 2012, 19:09
Ik doe altijd single coils op input 1 en humbuckers op input 2 van m'n 1978 SF Champ... werkt prima :???:

scartube
24 februari 2012, 20:20
SF werkt met een 12AX7 als voorversterker, deze lamp geeft van nature meer gain. Je eindtrap gaat normaal gezien sneller in oversturing met een 12AX7 als voorversterker. Ik gebruik de 6SJ7 voor "the more tweed-like tone", iets cleaner geluid dus... Mss is de 6SJ7 gewoon niet geschikt voor Humbuckers op aan te sluiten. Heb al geprobeert om de ingangsweerstand te verlagen naar 50K maar dan begint de nest te oscilleren. Denk dat ik wat verschillende schematjes moet gaan bouwen om voorversterking aan te sturen... T was alleen leuk geweest al iemand dit al ooit geprobeerd heeft. Scheelt me een paar maanden tijd (die ik zo al niet heb).

Tweede bedenking: als de 12AX7 sneller overstuurd, moet dat toch nog een grotere belasting op je eindtrap zijn. Logisch geredeneerd resulteert dit toch in een nog modderiger geluid... Fucking elektronica... its a pain in the ass