PDA

View Full Version : Wah pedaal gevoelig voor brom



Mimasu
24 februari 2012, 14:37
Ik heb recent een Carl Martin combinator gekocht. Fantastisch ding. Een nadeel: mijn wah pedaal bromt nu als de ziekte als hij aan staat. Het blijkt een bekend probleem. In de combinator zit een redelijk grote netvoeding voor zowel de combinator als voor het voeden van een aantal externe pedalen. Een wah is blijkbaar zeer gevoelig voor storing als gevolg van externe voedingen. Het probleem is weg als ik het wah pedaal ver van m'n combinator plaats maar dan zijn m'n benen niet lang genoeg meer ;).

Wat op internet gezocht en de oorzaak is blijkbaar de gevoeligheid van een spoel die in wah pedalen zit. Zit zoiets in alle wahs of zijn er alternatieven met een andere werking. Iemand ervaring met zoiets?

Leon

zoon van Piet
24 februari 2012, 16:55
Stelten! ;)

Niet alle wah's hebben spoeltjes... maar bijna alle bekende wah's wel..

Fuhgawz
24 februari 2012, 17:17
Mijn RMC wah had ook last van brom bij mijn Pedal Power. Heb toen Teese gemaild voor een oplossing en die stuurde mij een nieuwe spoel toe. Daar zit schijnbaar mu-metaal oid omheen, wat de straling van de voeding afschermt. Of zoiets ook los te krijgen is weet ik niet. Ik meen wel ooit te hebben gelezen dat blik ook werkt, maar pin me er niet op vast.

the sure thing
24 februari 2012, 17:21
Mijn fulltone wah bromt ook direct geplaatst naast mijn pedal power. Ik heb toen een stuk blik geplaatst ertussen (als shielding) en dat hielp zeker. Platen blik zijn te koop bij gamma/praxis/karwij en zijn goed te bewerken. Soms heb ik ook het idee dat het type spanning invloed heeft op de brom. Soms heb ik nl. helemaal geen brom, ook zonder blik!

Mimasu
24 februari 2012, 18:30
Stelten! ;)

Niet alle wah's hebben spoeltjes... maar bijna alle bekende wah's wel..

Stelten...... heb ik geprobeerd. Kreeg m'n microfoonstatief niet hoog genoeg.

Niet alle wah's hebben spoeltjes......zoiets zoek ik misschien, welke niet?

Leon

Dirk_Hendrik
24 februari 2012, 20:08
Ibanez WH10 (v2), de meeste Morleys (niet de bad Horsies), Tychobrahe Parapedal

zoon van Piet
25 februari 2012, 11:23
En of je van die krengen blij wordt.. is de vraag! ;)
Ik zou zoeken naar deugdelijke afscherming..

Mimasu
27 februari 2012, 16:54
Zover bedankt voor jullie reacties.

Heb nog even wat verder gezocht en geprobeerd. Heb een Cry Baby en een Hendrix Wah. De Hendrix wah bromt veel harder dan de Cry Baby. Komt wellicht omdat het spoeltje daar anders georienteerd in ligt. In beide gevallen echter nog veel te veel brom om te gebruiken.

Over blik e.d. lopen de meningen uiteen. Ik heb het gebrobeerd en een groot dik blik tussen de voeding en de wah doet bij mij bijna niets. Maakt daarbij verder ook niet uit of het geaard of niet.

Van de werking van mu-metaal zijn op youtube enkele goede voorbeelden te vinden. Kan niet goed vinden of bij RMC wahs nu standaard een met mu-metal afgeschermde spoel gebruikt wordt.

Bijkomend probleem is het feit dat ik de hendrix wah het beste vind klinken en die bromt juist het hardst. Ik begrijp wel dat jullie niet erg warm lopen voor de wahs zonder spoel, zijn er echt geen goede alternatieven?

NB: mogelijk lost mu-metaal ook een ander probleem bij mij op. Ik heb last van een brom in de reverb van mijn Dr Z Maz Sr. top. Een bekend probleem door het feit dat in die tops de galmveer nagenoeg tegen de voedingstrafo aan ligt.