PDA

View Full Version : Nieuwe gitaar raad



MisterG
24 februari 2012, 12:18
Hoi iedereen,

Ik heb tijdelijk een Stagg Stratocaster te leen van iemand om te kijken of ik gitaarspelen leuk vind.
Na een paar weken gespeelt te hebben wil ik definitief gitaar gaan spelen en ben ik dus opzoek naar een gitaar voor mezelf.
Na veel gelezen en gezocht te hebben leek mij deze gitaar en versterker geschikt.

Epiphone Les Paul Standard LTD Mahogany Candy Apple Red Metallic
http://www.musicstore.com/en_EN/EUR/Guitars/Paula-models/Epiphone-Les-Paul-Standard-LTD-Mahogany-Candy-Apple-Red-Metallic/art-GIT0016460-000

Marshall MG15R
http://www.musicstore.com/en_EN/EUR/Marshall-MG15R-/art-GIT0019873-000

Mijn vraag is nu of dit een goede gitaar en versterker is en ook of dit samen een goede set is?
Zo niet hoor ik graag wat jullie me aanraden en waarom.

Alvast bedankt

nickofzo
24 februari 2012, 12:36
wat voor stijl wil je spelen?

leuke gitaar, de versterker word vaak nog wel over gediscussieerd

scar tissue
24 februari 2012, 12:51
Voor versterkers moet je zeker weten even de Roland Cubes proberen, ik heb de 30 wat versie en die bevalt zeer goed.

http://www.youtube.com/watch?v=zBwq4UXI9VA

MisterG
24 februari 2012, 12:56
Ik wil classic rock zoals AC/DC gaan spelen en muziek als Kings of Leon.

o0rollo0o
24 februari 2012, 15:18
Leuke gitaar hoewel ik mer gecharmeerd zou zijn voor n Vintage guitar, die zijn wat goedkoper en hou je geld over voor een goed brug ellement. Versterker is al genoeg over geschreven op internet en dat ding valt over t algemeen niet zo in de smaak. Pas speelde ik bij een maat van me op zijn Kustom transistor ampje.. Dat ding klonk echt bizar goed, had er de hele avond op door kunnen spelen.

teun de weirdo
24 februari 2012, 15:29
Ik heb zelf een epi les paul, leuke gitaren maar veel kwaliteitsverschil tussen de gitaren. Zelfs in onderling wanneer gitaren uit de zelfde serie komen, deze zou ik dus liever bij een winkel met behoorlijke voorraad testen.
Die marshall amp heb ik geen ervaring mee maar wat ook leuke amps zijn: de vox vt serie voor classic rock en blues.
groeten, Teun

Fiendish
24 februari 2012, 15:41
Die Marshall MG's zijn de goedkoopste meuk die Marshall verkoopt, ik zou d'r ver uit de buurt blijven, klinkt echt nergens naar.
Epiphone zou ik niet ongezien kopen, ik heb te veel 'maandag morgen' modellen gezien bij Epiphone (ook bij Gibson overigens), de kwaliteit is verre van consistent.
Gewoon naar een winkel gaan en zelf gaan testen, en als er een bevalt, daar kopen.

petpas
24 februari 2012, 15:54
Je kunt wel meningen vragen maar iedereen hier heeft zijn eigen voorkeuren. Het beste advies dat ik je geven kan is naar de gitaarboer te gaan en daar gitaren en amps te testen.

Eric van Esch
24 februari 2012, 16:03
Je kunt wel meningen vragen maar iedereen hier heeft zijn eigen voorkeuren. Het beste advies dat ik je geven kan is naar de gitaarboer te gaan en daar gitaren en amps te testen.

En ga dan zonder iets te kopen weg en ga nog een keer terug een paar dagen daarna. Je voorkeur voor geluid is niet even consistent, dat kan per dag wat verschillen, ook je manier van spelen verschilt per dag. Om tot een goed besluit te komen niet over 1 nacht ijs gaan.

MisterG
12 februari 2013, 15:47
Hoi allemaal,

Ten eerste bedankt voor de raad van iedereen!
Ik ben blijven door lezen op internet en gitaren wezen uitproberen.

De Epiphone SG G-400 Pro is na proberen een favoriet. De gitaar heeft humbuckers die te splitten zijn.
Classic rock wil ik gaan spelen maar merk ook dat ik soms zin hebt om muziek te spelen van bijvoorbeeld de Dire Straits.
Mijn budget is echter niet toereikend om meteen 2 gitaren en 2 versterkers te kopen. Ik zoek dus een middenweg tot wanneer het budget er is voor een 2e gitaar.

Ik heb ook 2 versterkers geprobeerd: Fender mustang I en een roland cube 20xl.
Beide modellen bevallen me erg maar wat is in dit geval de beste keus en zijn er geen betere opties die me meer of betere kwaliteit kunnen bieden?

Alvast bedankt iedereen!

ieme
12 februari 2013, 16:28
andere vraag, wat wil je er mee gaan doen? lekker thuis pingelen of in een bandje? optreden? is wel belangrijk bij de keuze die je maakt

Marbles
12 februari 2013, 17:31
En wat is je budget?
Ik lees hier op het forum veel goede verhalen over de Cube. Zelf vind ik de Fender Vibro Champ XD een geweldig klinkend versterkertje voor thuis. Deze worden volgens mij niet meer gemaakt, maar zullen 2e hands vast wel te vinden zijn. (al zijn die wel een tikje duurder). Erg veel mogelijkheden.

MisterG
12 februari 2013, 17:44
Het is gewoon om lekker thuis te pingelen.
ik heb niet echt een vast budget maar had maximaal €500,- in gedachten, echter wanneer het beter is om iets meer uit te geven zal ik dit zeker overwegen.

RobinH
12 februari 2013, 19:06
G400 Pro heb ik zelf ook, is zeker een fijne gitaar naar mijn mening :). En ook naar die van een aantal anderen. Enige nadeel eraan is de neck dive (de hals is zwaarder dan de body, dus die trekt omlaag). Sowieso is de G400 pro geschikt voor heel veel stijlen.

Qua versterker zou ik dan voor de Cube 20XL gaan, ik vind Roland zelf fijner dan Fender. Je kan ook voor een tweedehands Cube 30x gaan, kosten max 120 euro.

Marbles
12 februari 2013, 19:45
Ik zou net als je voor de gitaar hebt gedaan ook de versterkers vergelijken, en als het kan testen. RobinH zou voor een cube gaan, ik voor deze vibrochamp http://www.youtube.com/watch?v=ehD3TgcE5G8 omdat ik vind dat het dcht in de buurt komt bij zn grotere broers. (Ik ken de mustang serie niet zo goed, maar die lijkt wat minder te zijn) en de volgende die post misschien een blackstar of een vox.

Het lastige is: Wij zullen allemaal aangeven wat wij zelf het beste vinden klinken, maar dat kan voor jou totaal iets anders zijn. Je budget is prima om een goede start te maken. Meer dan een hoop anderen hebben gehad. Je kan altijd doorsparen voor iets beters, maar ook als je een budget van 2000 zou hebben kun je beter (dat houdt nooit op).

Zoek een muziekwinkel op met een uitgebreid assortiment, selecteer de categorie versterkers en maak een selectie op prijs van goedkoop -> duur. Kijk welke in jouw budget passen en zoek wat filmpjes op. De kwaliteit van de filmpjes zegt natuurlijk niet hoe het in het echt klinkt, maar geeft je wel een beetje een idee van de mogelijkheden en misschien vallen er dan al een paar af. (Meestal zijn er voor versterkers in dezelfde prijsklasse (als je een beetje engels kunt lezen) vaak veel vergelijkingen te googlen). Tel de tips die je hier krijgt daarbij op en stap een muziekwinkel binnen die een groot deel van die versterkers op voorraad heeft en luister naar welk geluid in de buurt komt met wat in jouw hoofd zit.

oigun
12 februari 2013, 20:41
Ik vind de fender mustangs (amps) erg veelzijdig voor het geld. En klinken ook nog eens best fatsoenlijk.

1969
13 februari 2013, 11:13
Ik zou wel niet te veel toegevoegde waarde verwachten van gesplitte humbuckers, ik heb deze ook op m'n Epi Wilshire Pro. Gesplit klinkt eerder dof ivg met een echte single coil gitaar.

Jilles
13 februari 2013, 11:52
Het is niet the real deal nee, maar met splitbare humbuckers krijg je er naar mijn mening wel wat bruikbare sounds bij. Ik zou een gitaar er niet meer op uitkiezen. (vroeger wel gedaan, toen vond ik het wel kek :D)

Pontimic
16 februari 2013, 15:17
Ik heb zelf een epi les paul, leuke gitaren maar veel kwaliteitsverschil tussen de gitaren. Zelfs in onderling wanneer gitaren uit de zelfde serie komen, deze zou ik dus liever bij een winkel met behoorlijke voorraad testen.
Die marshall amp heb ik geen ervaring mee maar wat ook leuke amps zijn: de vox vt serie voor classic rock en blues.
groeten, Teun

Hier sluit ik me helemaal bij aan. Heb zelf een epi les paul std bij tonika gekocht. Ze hadden er een stuk of 5 uit dezelfde serie, maar wat een verschil.....heb zeker 2 uren zitten proberen voor ik de beste (voor mij dan) naar voren kwam.
Wat versterkers betreft ben ik het ook met teun eens....speel zelf ook op een vox vt30. Wat een toffe versterker voor relatief weinig geld.

Grts Michel

Tupelo
16 februari 2013, 19:30
Als beginner kan je niet stuk gaan met een Roland Cube 20 of 30.
Wanneer het zuigt wat je hoort kan je er een gerust hart op hebben dat het aan jou ligt, niet aan je amp.

Ik grijp thuis met regelmaat naar mijn Cube 20X.
Wanneer ik op mijn Jazz gitaar speel (zal ook met het genre en compressie te maken hebben) vind ik die zelfs beter tot recht komen op mijn Cube 20X dan op mijn Vox AC30.

Het zijn gewoon goede beginnersamps, niet te slopen en ze hebben al een berg gemakkelijk te bedienen effecten aanboord (Boss kwaliteit en klankkleur) om mee kennis te maken.

Tegen de tijd dat je aan een dikke buizenbak toe bent houd je je Cube erin omdat die zo handig is, op laag volume kan en je 'm zo gemakkelijk kunt aansluiten op je laptop etc.