PDA

View Full Version : Opknappen mishandelde Epiphone Genesis



Rickenbender
24 februari 2012, 10:46
Tijdens een zoektocht naar een gitaarkoffer op marktplaats kwam ik een koffer met deze gitaar er in tegen. Er stond doe een leuk bod en je krijgt de gitaar erbij, opknapper voor de liefhebber.
Het model sprak mij wel aan, alhoewel ik me kan voorstellen dan anderen hem spuuglelijk vinden. :)
In eerste instantie was ik te laat, er had iemand per mail 90 euro geboden. Later werdt er gemaild dat de bieder verstek had laten gaan. De aanbiedster had hem zo'n tien jaar geleden gekocht met de mededeling dat het een Vantange was. Ik kon het model niet vinden onder dat merk, maar ben overeen gekomen om de prima koffer met gitaar voor 50 euro te kopen. Ik dacht beetje opknappen en weer verkopen dan heb ik goedkoop een koffer. Na een nader onderzoek bleek er op de trussrod cover heel vaag nog Genesis te staan. even "googelen" en het bleek een Epiphone te zijn, gemaak in de periode 79 tot 81. Hij is behoorlijk mishandeld, van de kop is een stuk afgezaagd ( weg serienr.:()
Maar hij speeld nog wel, geen gekraak, gewoon een verrassend geweldig goed geluid.
Opknappen dus, maar weet nog niet hoe drastisch ik het ga aan pakken, helemaal kaal ( de lak is erg beschadigd met her en der een flinke buts, of zo laten en alleen de kop herstellen in de originele staat. Wat vinden jullie, het kriebelt wel om hem weer helemaal in showroomstaat te krijgen, ik hou niet zo van dat gehavende spul wat nu zo hot is.
Eerst maar een paar foto's voor een indruk.

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-3IA6GV3S.jpg
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-7FEZROAO.jpg

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-VZ6MIRIZ.jpg

Ike57
24 februari 2012, 10:54
Ziet er nog vrij compleet uit.
Leuk ding! Moet er veel aan gebeuren?

El_Mano
24 februari 2012, 11:04
Dat is geen slechte score Een Epiphone Genesis Ik heb er ook een en die gebruik ik erg veel. Ik vind de dikke hals en het geluid erg fijn. Beetje zwaar maar speelt heerlijk. Ze zijn redelijk gezocht voor zo ver ik weet en er is op YT en Wiki veel info over. De vrij grote headstock maakt dat er veel gebroken koppen tussen zitten. ( ook de mijne ) http://epiphonegenesislovers.blogspot.com/

Rickenbender
24 februari 2012, 11:55
Ziet er nog vrij compleet uit.
Leuk ding! Moet er veel aan gebeuren?

Veel is een relatief begrip, ik zit er over na te denken om hem helemaal te strippen en er een custum van te maken.
Compleet euh ja, maar er heeft een barbaar een paar centimeter van de kop gezaagd.:mad:
Zoek de verschillen

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-L7GNVYKW.jpg
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-FCE66QCQ.jpg

Rickenbender
24 februari 2012, 12:07
Dat is geen slechte score Een Epiphone Genesis Ik heb er ook een en die gebruik ik erg veel. Ik vind de dikke hals en het geluid erg fijn. Beetje zwaar maar speelt heerlijk. Ze zijn redelijk gezocht voor zo ver ik weet en er is op YT en Wiki veel info over. De vrij grote headstock maakt dat er veel gebroken koppen tussen zitten. ( ook de mijne ) http://epiphonegenesislovers.blogspot.com/

Bij mij zit er een barst in de lak bij de aansluiting neck body, maar het lijkt allemaal nog vast te zitten, kan geen speling ontdekken.
Zwaar is hij zeker, je kunt gelijk je fitness abonnement opzeggen als je er regelmatig mee optreedt.:seriousf:
Is het mogelijk dat jij voor mij de omtrek van de kop op een A4-tje zet en mailt zodat ik de kop weer kan reconstrueren, zou je zeer erkentelijk zijn.

Ace 1.15.19
24 februari 2012, 13:00
Haha ze hebben er volgens mij een soort Gibson headstock van willen maken.

Rickenbender
24 februari 2012, 13:09
Haha ze hebben er volgens mij een soort Gibson headstock van willen maken.

Dat idee heb ik ook, ze hebben hem een kopje kleiner gemaakt :seriousf:en de bovenste tuners naar onder verplaatst.
De vraag is hoe kan ik hem het beste weer origineel krijgen. Stukje er boven op zetten of schuin afzagen en een kompleet nieuwe kop er op? Wat zou de sterkste constructie zijn of heeft er nog iemand een beter voorstel?

Ace 1.15.19
24 februari 2012, 13:39
Ik vind hem zo mooier eerlijk gezegd, dus ik zou hem lekker zo laten. Maar als je hem orgineel wil maken dan kan je hem denk ik het het beste recht afzagen en er dan een nieuw stuk hout tegen aan lijmen. Vervolgens daar de orginele kop op aftekenen en frezen. Ga je hem compleet opnieuw lakken of alleen de headstock?

stijnkenens
24 februari 2012, 13:55
Die grote kop is toch mooier, zeker die tuners die bij de ingekorte kop naast de trussrod cover zitten, zien er zeer bizar uit.
Ik zeg: terug naar de grote kop!!!

Kop strippen, 2mm van voor en achterkant afschaven, dan met een schuine verbinding een nieuw stuk eraan, 2mm fineer vooraan en achteraan erop lijmen.
Kop in vorm, aflakken en klaar !!!


s.

Ace 1.15.19
24 februari 2012, 13:58
..., dan met een schuine verbinding een nieuw stuk eraan,...
Ah ja tuurlijk, anders kan je hem nergens fatsoenlijk tegen elkaar klemmen.

aaronstonebeat
24 februari 2012, 14:03
Het lijkt me eerder dat twee stukken kops hout tegen elkaar bijna onmogelijk sterk te lijmen zijn; er is dan geen doorlopende nerf.
Als je daar snaarspanning op gaat zetten, breekt het geheid af.

Toffe gitaar, jammer van de barbarij.

rijsberman
24 februari 2012, 14:05
Leuk ding!

Maar allememaggies, wat maakt nepiphone toch godsgruwelijk lelijke headstocks. Ik kan me de motivatie van de man met de zaag wel voorstellen (al is hij wel erg rigoureus tewerk gegaan). Is dat ding met originele headstock niet enorm kopzwaar?

Rickenbender
24 februari 2012, 14:29
Op welk punt en hoe, kan ik hem dan het best schuin afzagen ( kun je een schetje maken ) . En de onderste gaten opvullen met ronde proppen hout?
Ik heb nog wat stukken mahonie liggen van het vorige bouw project, moet even kijken of daar bruikbare stukken bij zitten.
Ik hoop ook dat El-Mano reageert voor een layout van de kop, dat is nauwkeuriger dat een reconstuctie via een foto.

barno
24 februari 2012, 14:37
je kan gewoon werken op basis van die foto van de originele epi : overtrekken en verschalen zodat aansluit op je headstock.

Rickenbender
24 februari 2012, 15:02
Aaron, mijn ervaring met lijmen van hout is dat als je een goed vlak lijmvlak hebt en het klemt met goede lijm ertussen, het praktisch onmogelijk is dat het breekt op het lijmvlak.

Rijsberman, we kunnen niet allemaal moeders mooiste zijn, ik denk dat hij is gaan zagen tijdens een vlaag van verstandsverbijstering, wat hij eerst te groot was is hij nu te klein:seriousf:.
De body is masief mahonie dus waarschijnlijk genoeg tegengewicht.

Barno, foto verschalen is een goede mogelijkheid maar een foto is vaak onder een hoek genomen, dus je hebt altijd vertekening.
Als het precieser kan heeft dat de voorkeur.

stijnkenens
24 februari 2012, 15:05
zoiets:

http://i475.photobucket.com/albums/rr111/stijnkenens/vanalles/kopverlengen.jpg

Waarbij het rood nieuw is / eerste verwijderd en daarna terug aangevuld. (Anders heb je kans dat je stemmechanieken niet meer passen)
Let niet op de dikte van de topplaat, ik was iets te snel (heb het op een minuutje getekend in paint ...)

Ik zie net dat er een soort 'voluut' aan de achterkant van de kop zit, dan heb je een mooie rand waar je kan eindigen.


s.

edit:
Wat ASB zegt mag je wel geloven: 2 stukken kopshout tegen elkaar lijmen is not done. Zonder extra versteviging, dat komt gegarandeerd los !!! (Je kan het proberen met epoxy, maar ik geef je geen garantie !)

Rickenbender
24 februari 2012, 15:23
Bedankt Stijn voor de reactie, dacht al wel dat je het zo bedoelde maar wilde even zekerheid. Bedoel je met "voluut' de scherpe overgang van kop naar hals? En kan ik niet beter eerst het schuine stuk eraan zetten en dan pas voor en achterkant schaven?

stijnkenens
24 februari 2012, 15:26
Voluut is inderdaad die scherpe overgang tussen kop en hals.
Ik zou eerst versmallen,, tot bijna de juiste dikte, dan het stuk eraan lijmen, en daarna afwerken om het fineer te kunnen lijmen.


s.

El_Mano
24 februari 2012, 16:55
Ja natuurlijk geen probleem. stuur me maar even een pm, dan heb je de tekening zsm in huis. Ik heb er een messing topkammetje op zitten dat is het enige dat er niet origineel aan is maar de Gitaar zelf is erg in de belangstelling en er is zelfs een soort fanclub voor. Ik heb er op wiki ook een interessant artikel over gelezen en de pickups zijn helemaal naat mijn smaak vooral op de middenstand met iets meer neck dan brug volume en de tone op 6 of 7.

http://img88.imageshack.us/img88/8233/1005541.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/88/1005541.jpg/)

http://img138.imageshack.us/img138/3873/1005543v.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/138/1005543v.jpg/)

Er is geen enkele sprake van een kopzware gitaar de body weegt genoeg :seriousf: Ook ik vind de kop een beetje lelijk en groot maar origineel zijn ze gewoon zoals ze horen en nogmaals zoek er eens wat over op en je ontdekt dat het voortreffelijke en vooral ook veelzijdige gitaren zijn

aaronstonebeat
24 februari 2012, 17:04
Ik vind dat die kop een heel eigen elegantie heeft; 'een beetje vreemd maar wel lekker'!

barno
24 februari 2012, 17:20
Ik vind dat die kop een heel eigen elegantie heeft; 'een beetje vreemd maar wel lekker'!

+1

en als ze al kopzwaar zou zijn, zou dat niet komen door grote headstock maar door het ophangpunt van bovenste strap dat ver naar achter zit. Als de body retezwaar is, zal het idd geen probleem zijn

RS-Rik
24 februari 2012, 19:16
Dafuq!

Zoeentje had ik eens in wijnrood van het merk Pearl (hebben ook gitaren gemaakt blijkbaar). Die was wel fancier afgewerkt dan deze. Creme neckbinding en superdistortion achtige pickups. Maarja ik was zo'n daap toendertijd. Ik weet niet meer waarom ik die heb weggedaan.

http://t2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSedFMEZI4BWaUFnunRLsnIsN86-K-vCRo-Pu0R4G2xMzo4Z69N_BhGmi6iYg

El_Mano
24 februari 2012, 19:17
Nou de gitaar is zwaar, heel zwaar maar de balans is helemaal joepie vind ik. Nu na drie jaar erg intensief gebruik ben ik een beetje verslaafd geraakt aan de zware body die de gitaar ook lekker stabiel maakt voor mij die de hals graag ietwat omhoog bespeeld.telkens als ik hem ruil voor de les Paul, ES, of El Maya mis ik het gebruiks gemak van die 2 volume en 1 tone pot waarop ik blind mijn sound kan vinden.
@ Rickenbender, Ook bij mij is de lak bij de body aanhechting gebarsten Ik heb aan een zijde dat met een scheermes scherp mesje weg gesneden en er blijkt aan de halsverbinding niets te mankeren. De koppen breken bij deze gitaren snel doordat de kophoek en vooral de lengte er van, zorgt dat dat het eerst de grond raakt. Ik heb dan ook een koffer gemaakt waarvan de hals steun er voor zorgt dat de kop nog de bodem of deksel raakt. De gebroken kop is bij de mijne heel goed hersteld, op de dubbele binding na. Hier ontbrak op een deeltje de dubbele zwarte streep. Dat stoorde me enorm.

Ik heb de stem mechanieken er toen af gehaald de kop met plamuur weer strak gemaakt, en opnieuw gespoten waarbij ik de inlay had afgeplakt en uitgesneden. De binding heb ik met een heel klein beetje glasvezel plamuur uit gevuld en een drupje gebroken wit er op laten vloeien. Nadat dat droog was met een watervaste tekenpen 0.5 mm de streepjes getrokken en daar na de kop twee maal in de blanke lak. Over de breuk heb ik wat donkerbruin tabacco uitgewaaierd, en daar zie je nu weinig meer van. Ik vind hem lekker doorleefd en weet dat hij binnenkort aan een her fret toe is. Iets waar ik niet echt naar uitkijk i.v.m. de binding die op de bovenkant van de fret doorloopt. Alle goede raad is welkom.

Rickenbender
24 februari 2012, 23:53
Het her fretten moet bij die van mij ook gebeuren, zijn erg versleten. Ik zit te denken aan een complete make over en hem te customizen naar een custom uitvoering, dus met uitgebreide bindings op de kop, hals en body.
Ik overweeg ook de uitgang naar de zijkant te verhuizen, net als bij een Les Paul.:eek:
Deze overweging houdt in dat hij niet meer origineel is maar dat is hij zo wie zo niet met de afgezaagde kop.
Is wel een hele klus dus moet er nog een nachtje over slapen.

rinaldo
26 februari 2012, 12:45
ach ja,de epiphone genesis. ik heb er vroeger ook een gehad. ik heb hem toen gekocht als back up gitaartje, maar ik kwam er al snel achter dat het gewoon een erg goeie gitaar was, met een erg goed geluid. ik heb er toch wel veel op gespeeld, en hem uiteindelijk toch weer verkocht. maar zoals vaak met dat soort dingen, ik heb er toch wel spijt van gehad, en zou er eigenlijk best wel weer eentje willen hebben. dus ehh, mocht je hem kwijt willen....... de koffer mag je houden.:seriousf:

Rickenbender
26 februari 2012, 22:09
Ik wil geen spijt krijgen Rinaldo, trouwens als hij is opgeknapt is hij onbetaalbaar;)

El_Mano
26 februari 2012, 22:52
De 1 op 1 tekening is op de post! de foto's zend ik je per Email.

Rickenbender
26 februari 2012, 23:01
Te gek Dick, ik hoop dat ik je in de toekomst ook een keer van dienst kan zijn.

Rickenbender
28 februari 2012, 21:40
Tijdens een zoektocht op internet kwam ik foto's tegen van een, naar het schijnt, opnieuw op de markt te brengen Epiphone Genesis.
Hierbij wat foto's van de heruitgave die in eerste instantie in een beperkte opgave in september wordt verwacht.:cheerup:

http://www.mijnalbum.nl/Foto-TXYSW3VS.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto-X7BN3GUH.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto-C4P6ZLA8-1.jpg

Ike57
28 februari 2012, 21:50
Mooie gitaar :ok:

Die headstock is best wel "passend" voor deze gitaar.

El_Mano
2 maart 2012, 10:21
Ik zal vandaag even wat maten en zo door geven. Moest eerst een klusje afmaken dat a.s zondag moet worden opgeleverd bij een optreden van King Mo In Den Haag hahaha

El_Mano
7 maart 2012, 19:50
Sorry voor de late inlossing van de belofte je wat maten te doen toekomen, maar mijn zoon is in het ziekenhuis beland na door vijf man in elkaar geslagen te zijn. De aanleiding was zijn verzoek op te houden met een quad door het woonerf straatje te blijven racen.!

Gelukkig is hij weer thuis bij vrouw en kinderen die net als 12 buren getuige waren van het gebeuren, zonder dat er een van de mannelijke buren een vinger uitstak of hulp bood.

Oke Hier dan de maten:

Grootste lengte dus van de bovenzijde fretbord tot de bovenzijde van de bolle kant van de "snor" 208 mm
Grootste breedte dus onderzijde "Snor" 87mm
smalste deel van de kop in de holle lijn 60mm
grootste breedte onderzijde van de kop 75mm
De versmalling naar de halsbreedte vanaf dat punt is bij jouw exemplaat nog in tact evenals de breedte van 75 mm

Succes

Tabula Rasa
7 maart 2012, 20:14
Gezellige buurt. Lekker dan, zulke buren.

Ike57
7 maart 2012, 21:00
Daar word je dus even stil van ....

Hopelijk neemt hij een goede advocaat in de arm om ervoor te zorgen dat dat tuig krijgt wat het verdient.

Rickenbender
7 maart 2012, 23:44
Ik lees net wat er met je zoon gebeurd is, snap niet wat zulke mensen bezielt. Ik hoop dat het goed gaat met je zoon, dat hij er geen nadelige gevolgen aan over houdt. Ik heb zelf twee zoons en ben blij als ze na een avondje stappen weer gezond thuis komen.
En dan na al dat gedonder ook nog even de maten doorgeven, had echt nog wel even kunnen wachten Dick, maar ik weet het zeer te waarderen .

El_Mano
8 maart 2012, 12:01
Even of topic, maar bedankt voor de reacties. Er is buiten het trauma dat het hele gezin treft geen blijvende medische schade behalve kneuzingen. Het blijkt dat het je in je eigen woon omgeving kan overkomen in een prima buurt met dure koophuizen als de gemeente bedenkt dat de duur uitgevallen huurwoningen dus voor alles en iedereen toegankelijk moet zijn en de buurt dus de nieuwe bewoners dus wel doen aanpassen aan hun normen en waarden. Je huis van 3 ton verkopen beheert helaas hierdoor nu niet meer tot de mogelijkheden.

teunallica
8 maart 2012, 17:10
Kwam deze net tegen
http://www.speurders.nl/overzicht/muziekinstrumenten/elektrische-gitaren/f_particulier_zakelijk-particulier/mooie-epiphone-genesis-104805045.html?fh_start_index=120

Bieden vanaf 250... lijkt me niet zoveel, of wel?? voor degene die m dus echt graag wil;) moest meteen aan dit draadje denken en al die mensen met spijt dat ze er een verkocht hebben

Plant
8 maart 2012, 19:03
Het blijkt dat het je in je eigen woon omgeving kan overkomen in een prima buurt met dure koophuizen als de gemeente bedenkt dat de duur uitgevallen huurwoningen dus voor alles en iedereen toegankelijk moet zijn en de buurt dus de nieuwe bewoners dus wel doen aanpassen aan hun normen en waarden. Je huis van 3 ton verkopen beheert helaas hierdoor nu niet meer tot de mogelijkheden.

Daar kwam in de jaren 80 al een film over: Flodder. Op doek lijkt het grappig, maar als je ernaast woont ... Sterkte ermee!

rinaldo
8 maart 2012, 19:22
hee teunallica, ik was degene met spijt, ik heb die gozer meteen gebeld, en ga zaterdagmiddag even kijken, bedankt voor de tip:cheerup:

Rickenbender
9 maart 2012, 00:00
hee teunallica, ik was degene met spijt, ik heb die gozer meteen gebeld, en ga zaterdagmiddag even kijken, bedankt voor de tip:cheerup:

Hij beweert dat hij uit 1978 komt, maar volgens mij zijn ze gebouwd van 1979 t/m 1981 :???:

Midwolda
9 maart 2012, 06:36
<knip>
Ik vind hem lekker doorleefd en weet dat hij binnenkort aan een her fret toe is. Iets waar ik niet echt naar uitkijk i.v.m. de binding die op de bovenkant van de fret doorloopt. Alle goede raad is welkom.

Stuur eens een PM naar Wietse, hier op het forum, die heeft een meer dan prima herfret gedaan op mijn Ibanez 2350 met binding langs de hals.

teunallica
9 maart 2012, 09:42
hee teunallica, ik was degene met spijt, ik heb die gozer meteen gebeld, en ga zaterdagmiddag even kijken, bedankt voor de tip:cheerup:

Kijk! Dat is nou leuk om te horen! Laat je nog wel even weten of het gelukt is (nu ben ik ook wel benieuwd:seriousf:)

Harry
9 maart 2012, 10:44
pfff, wat een verhaal over je zoon. Veel sterkte ermee.


En succes met de gitaar, ben benieuwd wat je er van gaat maken!

El_Mano
9 maart 2012, 10:52
Ook de volume en tone pots zijn niet origineel. De elementen van de genesis zijn echt heel erg goed en duidelijk anders van sound color dan de Les Paul pups. Maar als het jou niet stoort is het even goed een leuke gitaar. Maar ik preek voor eigen parochie want ik ben dol op dat ding. Er is een boel te vinden over deze gitaar en zijn ontwerper op wikipedia. daar staat zelfs een plaatje van de folder.

Rickenbender
9 maart 2012, 15:09
Ook de volume en tone pots zijn niet origineel. De elementen van de genesis zijn echt heel erg goed en duidelijk anders van sound color dan de Les Paul pups. Maar als het jou niet stoort is het even goed een leuke gitaar. Maar ik preek voor eigen parochie want ik ben dol op dat ding. Er is een boel te vinden over deze gitaar en zijn ontwerper op wikipedia. daar staat zelfs een plaatje van de folder.

Ik heb bij die van mij de hardware er af en de Pups zijn volgens mij niet origineel, de ene is een tokai 57 PAF en de andere een super 70 Humbucker(IBanez), de laatste zou volgens het serienr. uit 1976 stammen. Dat is dus 3 jaar voor dat de eerste Genesis in produktie kwam.:(
Weet eigelijk niet of dit een verbetering is maar hij is toch al niet origineel meer.
De headstock is inmiddels weer op ware grootte, moet alleen nog aan de voor en achterkant 2 mm er af halen en en fineer er op lijmen. Trouwens dick, de grootste breedte aan de onderzijde is bij mij 70 mm, zit schijnbaar toch verschil in de types of in de jaargangen wat betreft de afmetingen.

rinaldo
9 maart 2012, 15:36
hij heeft de originele elementen nog liggen de ene deed het niet meer, en de andere stoorde nogal. ik zal hem vragen of ik ze erbij kan krijgen, misschien kan ik er nog wat mee. je weet maar nooit.

Rickenbender
10 maart 2012, 19:03
Even een foto van de elementen, weet iemand hier wat meer over te vertellen?

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-S8GKRMHZ.jpg

Even wat foto's van de headstock reconstructie.

Eerst schuin afgezaagd.

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-QT44WWSW.jpg

Onderstaande foto's tonen het toegevoegde stuk mahonie op de headstock in de klemmen.

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-O4NJEBQI.jpg

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-LZSXJXJK.jpg

Tenslotte de headstock in de oorspronkelijke vorm terug gebracht.

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-QRGRQN6H.jpg
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-ZJ6HCKBK.jpg

Komt nog een lastig gedeelte, twee millimeter van voorkant en achterkant afhalen en platen fineer er op.
Weet nog niet helemaal hoe ik dit ga aanpakken want ik heb geen schaaf.

Ike57
10 maart 2012, 19:13
Komt nog een lastig gedeelte, twee millimeter van voorkant en achterkant afhalen en platen fineer er op.
Weet nog niet helemaal hoe ik dit ga aanpakken want ik heb geen schaaf.

Netjes!
Heb je ruimte genoeg voor de bovenfrees? Dan aan beide kanten een geleidelatje voor de hoogte.
Ik kan alleen niet goed zien of je dat red bij de truss rod, maar in principe kun je daar ook omheen.

rinaldo
11 maart 2012, 12:59
Kijk! Dat is nou leuk om te horen! Laat je nog wel even weten of het gelukt is (nu ben ik ook wel benieuwd)

ik heb hem gistermiddag op gehaald, en ben er erg blij mee. het is een custom met serie nummer 1000473 volgens mij dus nummer 473 van de eerste serie. hij heeft de originele elementen er bij geleverd, maar er zit geen draad aan. volgens de verkoper doet een van de elementen het nog wel, maar geeft de andere alleen maar brom. is er misschien iemand in de buurt van drachten die verstand heeft van elementen, en deze dingen nieuw leven in kan blazen? ik zou hem graag weer origineel willen hebben, compleet met coilsplit. want die zit er nu ook niet meer op. verder een beest van een gitaar, die je na een avond op het podium een dubbele hernia bezorgd. wat is dat ding zwaar zeg:punk:

teunallica
11 maart 2012, 15:51
ik heb hem gistermiddag op gehaald, en ben er erg blij mee. het is een custom met serie nummer 1000473 volgens mij dus nummer 473 van de eerste serie. hij heeft de originele elementen er bij geleverd, maar er zit geen draad aan. volgens de verkoper doet een van de elementen het nog wel, maar geeft de andere alleen maar brom. is er misschien iemand in de buurt van drachten die verstand heeft van elementen, en deze dingen nieuw leven in kan blazen? ik zou hem graag weer origineel willen hebben, compleet met coilsplit. want die zit er nu ook niet meer op. verder een beest van een gitaar, die je na een avond op het podium een dubbele hernia bezorgd. wat is dat ding zwaar zeg:punk:

Gefeliciteerd kerel! Leuk dat je m nu hebt
Succes met de pickups!

Rickenbender
13 maart 2012, 23:07
Hé Rinaldo, geweldig dat je de oude elementen er nog bij hebt gekregen. De elementen zijn vast wel weer leven in te blazen, in het ergste geval moet je er een overnieuw wikkelen maar ook dat is mogelijk. In Assen woont Aaronstonebeat hij heeft veel ervaring met het zelf maken van elementen, misschien dat hij je kan helpen. Ik zou ook best behulpzaam willen zijn maar woon in Hilversum, dat is niet direct in de buurt.

Heb even de restauratie op een laag pitje gezet ivm de blauwe brief die voor 1 april de deur uit moet :nervous:
Heb vandaag wel bij de Aldi lijmklemmen gescoord, twee sets, 4 x klein,4 x middel en 4 x groot voor €10,- in totaal.

@ Ike, dat met de bovenfrees is een oplossing waar ik ook aan dacht maar voor de achterkant is dat wat lastiger.
Moet de body schuin omhoog liggen om hem vlak in te spannen, is denk ik wel mogelijk maar wel lastig.
Kan natuurlijk ook een schaaf kopen maar een goede is vrij prijzig, ben in augustus jarig en een mens moet ook wat te wensen hebben:D

Rickenbender
26 maart 2012, 00:00
We zijn weer een stapje verder, met de bovenfrees zoals Ike voorstelde.

Voor de voorkant had ik nog een stukje Mahonie.

http://www.mijnalbum.nl/Foto-M4HISMM4.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto-L7FCTAXM.jpg

Voor de achterkant een restje maple.

http://www.mijnalbum.nl/Foto-EJQHVXQQ.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto-BCKFBPKP.jpg

Nog even de gaten voor de tuners boren.

Volgende stap is de inlay met naamlogo.
Wat voor materiaal zou hier voor gebruikt zijn, motherof pearl ?
En waar kan ik zo'n groot stuk kopen (ruim 5 cm bij 1,5cm)
Of is het van een ander materiaal, kunnen de bezitters van een Genesis licht op de zaak werpen?:???:

Ike57
26 maart 2012, 08:10
Je kon dus niet wachten tot je verjaardag dus, hoppa, de frees erin :D

Goed gelukt zo te zien. :ok:

Rickenbender
26 maart 2012, 14:23
Je kon dus niet wachten tot je verjaardag dus, hoppa, de frees erin :D

Goed gelukt zo te zien. :ok:

Nou het ging niet eventjes van hoppa, er ging nog wel wat passen, stellen en meten nog even een bakkie koffie, nog even meten en dan van ogen dicht en god zegen de greep :seriousf: vooral de achterkant ging met samen geknepen billen :nervous:
Maar het is inderdaad aardig gelukt.

El_Mano
26 maart 2012, 19:05
De letters Epiphone zijn van M.O.P. de letters genesis op de truss rod cover zijn gegraveerd.

Wellicht kan je een goede sjabloon maken met de PC als iemand het juiste font weet?

http://img600.imageshack.us/img600/7039/1006026.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/600/1006026.jpg/)

http://img85.imageshack.us/img85/2952/1006025uk.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/85/1006025uk.jpg/)

http://img694.imageshack.us/img694/329/1006024.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/694/1006024.jpg/)

rinaldo
27 maart 2012, 19:18
ziet er goed uit rickenbender, hij heeft weer dat karakteristieke koppie wat de genesis zo herkenbaar maakt. met een beetje fantasie kun je er zo een stones tong van maken:)

pueblo
29 maart 2012, 00:19
is dat wel echt MOP? is dat niet gewoon een soort van sticker/decal oid dat er op zit?

HaroldA
29 maart 2012, 10:20
Of een van deze?

http://www.luthiersupply.com/image_update/Epiphone-Logo-1.jpg
http://www.luthiersupply.com/image_update/Epiphone-Logo-2.jpg

http://www.luthiersupply.com/replacement_logo/replacement_logos.html


PS: topic over hetzelfde logo met betere foto's: http://www.gibson-talk.com/forum/epi-center/79584-epi-g400-headstock-logo-question.html

El_Mano
29 maart 2012, 11:44
Nee hoor, dit zijn foto's van mijn eigen Genesis en dat is echt ingelegd.

Rickenbender
29 maart 2012, 16:43
Of een van deze?

http://www.luthiersupply.com/image_update/Epiphone-Logo-1.jpg
http://www.luthiersupply.com/image_update/Epiphone-Logo-2.jpg

http://www.luthiersupply.com/replacement_logo/replacement_logos.html


PS: topic over hetzelfde logo met betere foto's: http://www.gibson-talk.com/forum/epi-center/79584-epi-g400-headstock-logo-question.html

Harold bedankt voor de link, maar jammer genoeg hebben ze niet de juiste uitvoering van het logo.:(


Nee hoor, dit zijn foto's van mijn eigen Genesis en dat is echt ingelegd.

Dat ze maar even weten dat het geen nep zooi is, we gaan voor the real thing.;)

HaroldA
29 maart 2012, 16:45
Harold bedankt voor de link, maar jammer genoeg hebben ze niet de juiste uitvoering van het logo.:(

Jammer.

Uit dat gelinkte topic: "the Epi-Logo on your SG looks similar to the Logo on my Lucille and Nighthawk" misschien geeft dat meer zoekresultaten?

Rickenbender
29 maart 2012, 22:17
Had vanavond een meevaller met de trussrod cover.:cheerup:
Ik dacht dat de naam Genesis er afgesleten was, maar vanavond bleek dat een vorige eigenaar er met een zwarte filtstift overheen gegaan was.:???:
Na schoonmaken kwam er dit weer tevoorschijn.:crazyhappy:

http://www.mijnalbum.nl/Foto-AVNSEU7U.jpg

Wat kunnen simpele zaken het leven soms mooi maken:ok:

bass blom
29 maart 2012, 22:20
hahaa, mooiman :D

P-Five
4 april 2012, 21:01
Hoi,

Ik ben ook een mishandelde Epiphone Genesis aan het opknappen. Het fretboard laat los aan de kant van de body. Ik ben bezig met het kaal schuren van de gitaar en merk dat ik door diverse lagen lak heen moet. Op sommige plekken ongeveer 1 mm. De gitaar was eerst blank gelakt. Daarna een kleurlaag. Dan weer blanke lak. Dan een sunburst en dan een topcoat. Daaroverheen zit weer een zwarte kleur en daaroverheen weer een topcoat ;-) Ik heb de body nu kaal maar verbaas me over het hout. Ik weet niet of dit wel mahonie is. Het ziet er meer uit als esdoorn/essen. Heel licht van kleur. Dat is ook niet zo vreemd omdat de meeste Genesis gitaren een transparante kleurlaag hebben. Daarvoor is mahonie toch niet geschikt?

Bij de verbinding van de neck met de body zitten ook kieren. De hals zit nog wel goed vast. Ik ben van plan de gitaar een kleurtje te geven (weet nog niet welke) en hem daarna in de olie te zetten. (Tung of Danisch).

Ook heb ik een illustrator file van het logo. Dat wil ik uit MOP zagen of frezen. Mocht iemand dat logo willen hebben, stuur me een PM.

P-five

Rickenbender
4 april 2012, 22:56
Hoi,

Ik ben ook een mishandelde Epiphone Genesis aan het opknappen. Het fretboard laat los aan de kant van de body. Ik ben bezig met het kaal schuren van de gitaar en merk dat ik door diverse lagen lak heen moet. Op sommige plekken ongeveer 1 mm. De gitaar was eerst blank gelakt. Daarna een kleurlaag. Dan weer blanke lak. Dan een sunburst en dan een topcoat. Daaroverheen zit weer een zwarte kleur en daaroverheen weer een topcoat ;-) Ik heb de body nu kaal maar verbaas me over het hout. Ik weet niet of dit wel mahonie is. Het ziet er meer uit als esdoorn/essen. Heel licht van kleur. Dat is ook niet zo vreemd omdat de meeste Genesis gitaren een transparante kleurlaag hebben. Daarvoor is mahonie toch niet geschikt?

Bij de verbinding van de neck met de body zitten ook kieren. De hals zit nog wel goed vast. Ik ben van plan de gitaar een kleurtje te geven (weet nog niet welke) en hem daarna in de olie te zetten. (Tung of Danisch).

Ook heb ik een illustrator file van het logo. Dat wil ik uit MOP zagen of frezen. Mocht iemand dat logo willen hebben, stuur me een PM.

P-five

Klopt het is bij mijn exemplaar ook geen mahonie, zowel de hals als body is hetzelfde hout.
Het lijkt veel op esdoorn maar kan inderdaad ook Essen zijn, ben daar geen expert in.:makeup:

Hou me aanbevolen voor het illustrator file, heb alleen een probleem voor het vinden van een groot genoeg stuk MOP.
Via een buitenlandse website is het wel te kopen maar dan wordt het erg kostbaar.
Als je een leverancier in Nederland weet hou ik me aan bevolen.:)

P-Five
4 april 2012, 23:40
Ik ben van plan twee stukjes MOP te bestellen bij Vox Humana en ze dan aan elkaar te plakken. Zelfs als dat niet stevig is, je gaat het toch inleggen en er komt een laag lak overheen... Je kunt het logo ook in twee delen uitzagen.

Rickenbender
5 april 2012, 00:09
Twee stukken is een alternatieve mogelijkheid, alhoewel ik het mooier zou vinden als het uit één stuk gemaakt kan worden.
Zit er toch ook nog over na te denken om het van ander materiaal te maken. Echt origineel is hij al lang niet meer, serienummer is weg, geen originele elementen meer, brug is slecht en moet vervangen worden en hij wordt opnieuw gespoten want hij is behoorlijk gebutst en vol met lelijke krassen. Geen normale gebruiks slijtage maar gewoon slecht behandeld anders had het me niet zo gestoord.

HaroldA
5 april 2012, 00:48
... geen originele elementen meer ...

Die stonden laatst een setje op 2ehands.be.

P-Five
5 april 2012, 08:58
Hier het Epiphone logo als EPS. Het is niet op de juiste groote. Als je het logo wat dikker of juist dunner wilt hebben, kun je er een zwarte of witte lijn omheen zetten. Wie het logo in een ander bestand wil hebben (GIF, JPG, PNG...) moet dat even melden...

http://www.studiolangezaal.nl/Epiphone logo.eps

El_Mano
7 april 2012, 21:18
[ Trouwens dick, de grootste breedte aan de onderzijde is bij mij 70 mm, zit schijnbaar toch verschil in de types of in de jaargangen wat betreft de afmetingen.[/QUOTE]

Ik lees dit nog eens na en denk dat de oorzaak van het verschil mogelijk zit in de binding met dubbele lijn die er bij mij opzit?

Rickenbender
7 april 2012, 22:48
Dat de oorzaak misschien door de binding kwam was bij mij ook al opgekomen. Ik laat het in ieder geval zo als het nu is, ziet er niet verkeerd uit wat betreft de verhouding. Vandaag niks kunnen doen de wasmachine ging stuk en toen die weer gemaakt was lekte de afvoer, na veel zoeken bleek er een barstje in de buis te zitten, maar toen ik dat eindelijk ontdekte waren de winkels al dicht:(
Soms zit het mee en soms zit het tegen. :confused:

P-Five
8 april 2012, 12:12
[ Trouwens dick, de grootste breedte aan de onderzijde is bij mij 70 mm, zit schijnbaar toch verschil in de types of in de jaargangen wat betreft de afmetingen.


Ik lees dit nog eens na en denk dat de oorzaak van het verschil mogelijk zit in de binding met dubbele lijn die er bij mij opzit?

De breedte aan de onderzijde is bij de kop met enkele binding en bij de kop met driedubbele binding gelijk: 70 mm. Ik heb beide versies dus heb het even nagemeten.

barno
8 april 2012, 12:57
die headstock is duidelijke esdoorn. je zegt dat de body zelfde hout is, dan moet dat een erg zware gitaar zijn, niet?

P-Five
8 april 2012, 13:05
die headstock is duidelijke esdoorn. je zegt dat de body zelfde hout is, dan moet dat een erg zware gitaar zijn, niet?

Die van mij is ongeveer 3,5 kilo. En dan heb ik de meeste lak er al af ;-) De body bestaat uit een aparte top en een aparte back. Daartussen zit een ander soort hout, opgebouwd uit meerdere delen en iets roder kwa tint. Maar nog steeds geen mahonie!

P-Five
8 april 2012, 13:30
Dit zijn de eerste beelden ;-)

http://www.studiolangezaal.nl/Epi-1.jpg
http://www.studiolangezaal.nl/Epi-2.jpg
http://www.studiolangezaal.nl/Epi-3.jpg
http://www.studiolangezaal.nl/Epi-4.jpg
http://www.studiolangezaal.nl/Epi-5.jpg
http://www.studiolangezaal.nl/Epi-6.jpg
http://www.studiolangezaal.nl/Epi-7.jpg

rinaldo
8 april 2012, 14:03
dat ziet er idd niet echt uit als mahonie, maar ik vermoed dat de eerste exemplaren uit 1979 die in japan gebouwd werden van betere kwaliteit waren dan de latere die in taiwan werden gebouwd. misschien dat ze daar lokale houtsoorten gebruikten die qua structuur wel op mahonie lijken, maar qua kleur een stuk lichter zijn. maar het geeft wel aan dat ze gebouwd werden met wat er voor handen was, dus afval stukken werden net zo makkelijk weer aan elkaar gelijmd om weer een volledige bodie van te maken. maar ik ben toch wel benieuwd wat het dan wel is, ik heb nl net een genesis aangeschaft, en vertel iedereen trots dat dit een gitaar is van mahonie, met de zelfde kwaliteit als de les paul, ze werden indertijd zelfs wel de les paul killers genoemd. na ja hoe dan ook het is een leuk gitaartje, en hij klinkt verder prima, maar ze zijn omringt met mysteries:cooler:.

barno
8 april 2012, 14:24
die van Pfive lijkt me zeker geen esdoorn, idd waarschijnlijk lokaal hout. wat een puzzel, die body :)
wel mooie gitaar

rinaldo
8 april 2012, 20:59
ik heb eens even gegoogled op taiwanese houtsoorten, en kwam op de site van de arnhemse ffijnhouthandel ramin tegen, een loofboom die groeit in taiwan, en volgens mij komt hij aardig overeen met wat ik op de foto zie.
ik weet even niet zo snel hoe ik die foto hiet moet krijgen, maar als je even op de site van de arnhemse kijkt. dan vind je hem wel.

ik baal er toch wel een beetje van, hoezo mahonie, je word genept waar je bij staat.:???: maar desondanks vind ik het toch een goeie gitaar, met een prima klank. en er word toch maar weer bewezen dat er vele houtsoorten zijn die gebruikt kunnen worden voor gitaarbouw.

ik heb er trouwens zelf ook twee gebouwd van koto, een vergelijkbare houtsoort met een lichte tekening en dezelfde structuur ongeveer, ik dacht eerst dat dat het was, maar dat is een afrikaanse houtsoort als je het mij vraagt, dus dat lijkt me niet logisch.

anyway laten we het maar taiwanees mahonie noemen:seriousf:

Guitar GoD
8 april 2012, 21:04
zou nog goed mahonie kunnen zijn hoor, goed werk trouwens!

oigun
8 april 2012, 22:09
Ramin heeft een vreemd luchtje lastig te omschrijven maar wel erg herkenbaar.

rinaldo
8 april 2012, 22:52
ik neem aan dat dat vreemde luchtje vrijkomt als het bewerkt word? net als ovankol bv? dat stinkt echt naar stront als je het bewerkt. maar jij hebt ervaring met ramin? misschien kan p-vife dat vreemde luchtje bevestigen? zo niet dan kunnen we dat uitsluiten. dan is het misschien toch nog gewoon heel erg bleke mahonie;)

P-Five
8 april 2012, 23:54
ik neem aan dat dat vreemde luchtje vrijkomt als het bewerkt word? net als ovankol bv? dat stinkt echt naar stront als je het bewerkt. maar jij hebt ervaring met ramin? misschien kan p-vife dat vreemde luchtje bevestigen? zo niet dan kunnen we dat uitsluiten. dan is het misschien toch nog gewoon heel erg bleke mahonie;)

Ik heb niks vreemds geroken aan het hout. Ik heb net met 80 grit geschuurd en moet nog tot 320 grit schuren nadat ik een aantal zaken heb gerepareerd. Misschien dat dan de lucht me opvalt maar ik denk het niet...

P-Five
9 april 2012, 10:49
Net even met mijn neus boven het hout gehangen. De top ruikt naar ... euh... vers hout. En de zijkanten hebben inderdaad een vreemde geur. Zou het dan toch Raminhout zijn?

muziekschuur
9 april 2012, 11:11
Dit bewijst me weer dat mijn twee Stagg L400 gitaren niet slecht zijn (qua hout). Wie weet welk chinees hout er gebruikt is in mijn twee gitaren...

P-Five
9 april 2012, 11:36
Raminhout is nu een beschermde houtsoort en wordt in Nederland niet meer verkocht. Ik weet niet wanneer het een beschermde soort is geworden maar ik zou me kunnen voorstellen dat Stagg dat hout niet gebruikt voor zijn gitaren. Wat betreft de Epiphone Genesis; die is gemaakt van een beschermde houtsoort. Ik zie de prijs al omhoogschieten ;-)

barno
9 april 2012, 12:50
Tegenwoordig bestaat voor zowat alles een app. ik bedenk me nu dat een houtherkenningsapp wel supertof zou zijn. ff fotootje van het hout en de app vergelijkt het met een databank. nja, waarschijnlijk te duur om te ontwikkelen en te kleine doelgroep.

El_Mano
9 april 2012, 13:02
Wellicht is dit een optie? http://www.fijnhout.nl/3%20Houtinfo/beschrijving/2/ramin.htm

rinaldo
9 april 2012, 13:07
tja het lijkt er qua uiterlijk wel veel op, maar als ik lees dat de werking van het hout erg groot is, kan ik mij niet voorstellen dat je er halsen van gaat bouwen, die zouden binnen no time krom staan zou je zeggen. het raadsel is wat mij betreft nog niet opgelost.

El_Mano
9 april 2012, 13:15
Hier vind ik de meeste gelijkenis en Limba is natuurlijk een heel ander verhaal!
http://www.fijnhout.nl/3%20Houtinfo/beschrijving/limba.htm

P-Five
9 april 2012, 13:17
tja het lijkt er qua uiterlijk wel veel op, maar als ik lees dat de werking van het hout erg groot is, kan ik mij niet voorstellen dat je er halsen van gaat bouwen, die zouden binnen no time krom staan zou je zeggen. het raadsel is wat mij betreft nog niet opgelost.

Als ik mijn gitaar bekijk zijn de voor en achterkant en de hals van hetzelfde hout. Dat ruikt ook hetzelfde. Of dat Esdoorn is durf ik niet te zeggen. De body is van een ander hout gemaakt wat een beetje vreemd ruikt. Of dat Ramin is durf ik ook niet met zekerheid te zeggen.

rinaldo
9 april 2012, 13:20
idd limba heb ik ook aan gedacht,en dat is zeker een ander verhaal, daar heb ik ook twee halzen van gebouwd en die zijn zo stabiel als maar kan. maar ik dacht dat limba schaarser was als mahonie? maar misschien in die tijd wel niet. maar het idee van limba spreekt mij meer aan dan ramin. limba kan ik wel mee leven;)

Rickenbender
11 april 2012, 13:44
Heb de discussie de laatste dagen wel gevolgd, maar was te druk met andere zaken om me er in te mengen, ben nu alleen wel heel nieuwsgierig wat er onder de mijne vandaan komt. Wordt het ook een mozaïek als bij P-Five, weet bijna wel zeker dat het geen voledige mahonie body wordt. Heb nog eens gezocht op historie van de Genesis, de folders waar in staat dat het mahonie is, zijn volgens mij allemaal uit 1979, het jaar waarvan beweerd wordt dat hij werdt gebouwd in Japan.
Zou het zo zijn dat alleen de eerste mahonie waren en toen de productie naar Taiwan ging het goedkoper moest met ter plekke voorhande zijnde houtsoorten. En dat de laatste (1981) gebouwd zijn van de overgebleven restjes hout :seriousf:

Heb vandaag wel een stuk "MOP" gevonden waaruit het logo uit één geheel gemaakt kan worden. Het is een hanger (hartje)van 8 cm doorsnee koste maar 2,95 maar nog wel 6,95 aan verzendkosten:( , maar het was met twee stukken en verzendkosten bij Fox Humana niet goedkoper geweest.

P-Five
11 april 2012, 14:21
Heb de discussie de laatste dagen wel gevolgd, maar was te druk met andere zaken om me er in te mengen, ben nu alleen wel heel nieuwsgierig wat er onder de mijne vandaan komt. Wordt het ook een mozaïek als bij P-Five, weet bijna wel zeker dat het geen voledige mahonie body wordt. Heb nog eens gezocht op historie van de Genesis, de folders waar in staat dat het mahonie is, zijn volgens mij allemaal uit 1979, het jaar waarvan beweerd wordt dat hij werdt gebouwd in Japan.
Zou het zo zijn dat alleen de eerste mahonie waren en toen de productie naar Taiwan ging het goedkoper moest met ter plekke voorhande zijnde houtsoorten. En dat de laatste (1981) gebouwd zijn van de overgebleven restjes hout :seriousf:

Heb vandaag wel een stuk "MOP" gevonden waaruit het logo uit één geheel gemaakt kan worden. Het is een hanger (hartje)van 8 cm doorsnee koste maar 2,95 maar nog wel 6,95 aan verzendkosten:( , maar het was met twee stukken en verzendkosten bij Fox Humana niet goedkoper geweest.


Het mooie van een forum is dat je kennis kunt delen. Zou je ook even kunnen vertellen waar je dat stukje MOP hebt gekocht?

Rickenbender
11 april 2012, 15:51
Het mooie van een forum is dat je kennis kunt delen. Zou je ook even kunnen vertellen waar je dat stukje MOP hebt gekocht?

Tuurlijk dat kan altijd, mijn kennis is jullie kennis http://vantoenennu.eu/index.php/hartjes/parelmoer-hart/p_809.html
Doe er je voordeel mee.
Toen ik al besteld had vond ik deze link http://www.pompoenzaden-decoshop.nl/decoreren-2-schelpen-en-zeesterren/1811275-capiz--500-gr-camar-shell-schelpen.html is misschien nog wel interresanter.:ok:

El_Mano
11 april 2012, 16:55
ik heb de lak er nooit afgehaald natuurlijk en mijn serienummer is een van de eerste nr 66 om precies te zijn maar de houtstructuur lijkt :cooler: verdacht veel op Limba

El_Mano
11 april 2012, 16:56
Briljant gevonden die site(s) Rickenbender!

Rickenbender
11 april 2012, 17:26
ik heb de lak er nooit afgehaald natuurlijk en mijn serienummer is een van de eerste nr 66 om precies te zijn maar de houtstructuur lijkt :cooler: verdacht veel op Limba

Zouden we ze nog een proces aan de broek kunnen hangen wegens het geven van foute product informatie, of is het al verjaard?

El_Mano
11 april 2012, 17:41
Whoeoeoeoeoehaaaaaaaaaaa.... dat zou een zaak worden hahaha. Ik ben evengoed erg blij met de Genesis en gebruik hem/haar veel op oefenavonden en podium www.chitlincrew.com
De houtsoort Limba of Mahonie ligt wat structuur betreft niet erg ver uit elkaar. de cel en vezelstructuur bedoel ik. In 1968 werkte ik op een scheepswerf en was het een geliefde houtsoort door zijn fijne structuur en eigenschappen. De kleurverschillen zijn wel groter meer geel dan rood. Hoewel ook daar erg veel variatie inzit.

Geen idee hoe de wetgeving destijds in elkaar stak voor wat betreft de juistheid van hun gegevens in brochures. Voor zover ik het begreep zijn de berichten ook niet erg duidelijk over de plaats van fabricage, en is heel kort daarna Epiphone overgenomen.

In de zelfde periode was er nog een model in productie dat een wonderlijke krul had

http://www.matsumoku.org/models/epiphone/scroll/scroll.html

ook dit model is opnieuw in de belangstelling maar destijds wilde (ik in elk geval niet) je met zo'n ding het podium op. Maar gelet op de specs ook zeker geen rommel.

Rickenbender
11 april 2012, 18:04
Destijds was de uitstraling van de gitaar belangrijker, terwijl we op onze leeftijd nu van onszelf zo'n uitstraling hebben, dat de gitaar de gitaar is geworden wat het eigenlijk moet zijn een goed instrument ;)

Rickenbender
12 april 2012, 18:52
Het hartje van "MOP" kwam vandaag met de post binnen.
Het goede nieuws ik kreeg €6,45 retour aan verzendkosten. Het slechte nieuws het was kapot en het is heel dun met een laag plastic er omheen, vraag me af of het wel echt is.
Niet geschikt dus, maar wel een ervaring rijker voor €3,45.
Ben bang dat de andere link ook te dun materiaal is, zag er nogal doorzichtig uit.
Jammer maar we gaan verder met de speurtocht.

P-Five
12 april 2012, 19:02
http://shop.rothkoandfrost.co.uk/70-x-30mm-White-Mother-of-Pearl-Blank-p/in238.htm

Als je kwaliteit wil zul je ervoor moeten dokken ;-)

Rizz
12 april 2012, 19:16
Er was laatst ook iemand die dit vroeg. Misschien kan dit topic (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?153414-Nieuw-plus-gelijk-een-vraag&highlight=vietnam) je verder helpen..

Rickenbender
12 april 2012, 23:46
http://shop.rothkoandfrost.co.uk/70-x-30mm-White-Mother-of-Pearl-Blank-p/in238.htm

Als je kwaliteit wil zul je ervoor moeten dokken ;-)

Het hoeft niet voor niks, maar het moet ook niet meer kosten dan de gitaar gekost heeft. En de uiteindelijke prijs is bij bestellingen in het buitenland niet altijd van te voren helemaal duidelijk. En ik blijf er bij (eigenwijs als ik ben) dat ik het uit één stuk wil maken. Blijft nog steeds de mogelijkheid om het van een heel ander materiaal te vervaardigen. Ik ben er nog niet uit en ga verder zoeken en ondertussen ook iets proberen met ander materiaal. Wel een leuke site trouwens

P-Five
12 april 2012, 23:53
Het hoeft niet voor niks, maar het moet ook niet meer kosten dan de gitaar gekost heeft. En de uiteindelijke prijs is bij bestellingen in het buitenland niet altijd van te voren helemaal duidelijk. En ik blijf er bij (eigenwijs als ik ben) dat ik het uit één stuk wil maken. Blijft nog steeds de mogelijkheid om het van een heel ander materiaal te vervaardigen. Ik ben er nog niet uit en ga verder zoeken en ondertussen ook iets proberen met ander materiaal. Wel een leuke site trouwens

Het Epiphone logo is 5,5 cm lang dus aan een stuk van 7 x 3 cm heb je voldoende. Bij alle andere leveranciers moet je maar afwachten wat het formaat is wat je krijgt opgestuurd. Hier weet je zeker dat het logo uit het stuk te halen is. Ik wil best twee of drie stukken bestellen om de verzendkosten te drukken maar dan moet ik het ook weer naar jou opsturen. Dat schiet niet op dus...

Rickenbender
13 april 2012, 00:11
Of je moet vlak bij Hilversum wonen, dan is het geen probleem.
Heb trouwens geen flauw idee hoe de pond zich verhoud tot de euro, en wat de bijkomende kosten voor verzenden en tax zijn vanuit de UK.

Rickenbender
8 augustus 2013, 10:52
Eindelijk tijd gemaakt voor het afronden van de restauratie Genesis :makeup:

Zie dat het ruim een jaar geleden is sinds de laatste post dus het wordt inderdaad wel eens tijd.
Het struikelblok was het Epiphone logo wat ik in eerste instantie in MOP wilde uitvoeren.
Dit heb ik losgelaten ivm de hoge kosten en het niet ervaren zijn in het zagen van dit materiaal.
De ervaring met aluminium leerde al dat het een erg moeilijk logo is om uit te zagen, en dit is bij lange na niet zo kwetsbaar als MOP.
De oplossing die ik gekozen heb, is dus uit aluminium (geen kosten) en parelmoer nagellak van de Hema, (waar mijn vrouw nu ook plezier van heeft) welke een paar euro kost.
Dit alles niet omdat ik krenterig ben of het geld er niet voor heb, maar omdat ik vindt dat een gitaar van 25 euro, die zowiezo niet origineel meer is dit niet nodig heeft en het leuker is om het op een andere manier proberen op te lossen.

Zo was het

http://www.mijnalbum.nl/Foto-3IA6GV3S.jpg

Zo is het nu

http://www.mijnalbum.nl/Foto-Y73TQ83E.jpg

Je ziet van dichtbij wel dat het geen parelmoer is maar ik vindt het niet onaardig als alternatief.
Met dank aan El_Mano voor de informatie over de afmetingen van de kop :ok:

El_Mano
8 augustus 2013, 11:16
Ik vind hem Super!
Goed gelukt en weer een fijne gitaar gered van een roemloze dood. Ook ik heb al een paar experimenten gedaan met aluminium. Het lukt me wel om dat fatsoenlijk uit te zagen maar de tip om het met nagellak een paarlmoer uitstraling te geven vind ik echt een idee datje met elkaar moet delen THANKS.

barno
8 augustus 2013, 11:36
Dat ziet er zeer goed uit!
Hoe ben je tewerkgegaan kwestie inlay icm het zwart lakken van de headstock? Moet ik nl binnenkort ook doen

Rickenbender
8 augustus 2013, 12:17
@ El_Mano
Daar is dit forum voor om mekaar op ideeën te brengen.

@ barno
Ik heb eerst de inlay van aluminium (2mm) er in gelijmd met 2 componenten lijm met zwarte inkt er doorheen.
Het logo met tape afgeplakt en uitgesneden (een k klus) en toen de kop zwart gespoten.
Tape van logo verwijdert en logo goed vet vrij gemaakt met terpentine.
Met een fijn penseel de parelmoer nagellak erop geschildert, en 24 uur laten drogen.
Toen het geheel licht geschuurd met P1000 waterproof schuurpapier.
Daarna aflakken met een flink aantal lagen blanke lak.
Voor de lak heb ik voor het eerst die van de action gebruikt, kosten €2,09 per bus van 400ml.
Is op acryl basis, maar ik vindt hem snel drogen en goed te polijsten tot hoogglans.
Zal zich op de lange duur nog moeten bewijzen maar scheelt wel veel. (ons hollanders bent zunig)

Alleen een volgende keer zou ik het in een andere volgorde doen.
Eerst zwart spuiten van de kop, dan logo in frezen en als nodig zwart langs randen bijwerken.
Dan het logo lakken met parelmoer nagellak (randen worden strakker).
Voor de rest hetzelfde, dus lijmen schuren en aflakken.
Ik hoop dat je er wat mee kunt, veel succes:ok:

barno
8 augustus 2013, 12:25
thx R !

die methode was ik ook van plan. alleen, heeft het zin om eerst de kop zwart te spuiten? want ik ga mijn parelmoer inlay toch gelijk moeten schuren met het hout.

Dat lakken met parelmoer nagellak, heeft dat zin voor mij? heb jij dat gedaan om het aluminium te kleuren waarschijnlijk?

Rickenbender
8 augustus 2013, 13:13
Dat is juist barno, de parelmoer nagellak is omdat ik aluminium gebruikt het ipv echt parelmoer dus voor jouw nvt.
In jouw geval is het inderdaad handiger om eerst in te leggen en dan vlak te schuren.
Het lastigste is om het netjes afgeplakt te krijgen voordat je het zwart spuit, het loopt altijd wel een beetje onder de tape door.
Moet je dan weer weg krabben met kans op krassen.
Als je het eerst zwart spuit en zorgt dat het logo niet te hoog licht (liever net iets dieper) kun je het verschil met genoeg lagen blanke lak vlak krijgen.
Wat het mooiste wordt is moeilijk te voorspellen of je moet twee proef plankjes maken en beide manieren uitproberen.
Veel wijsheid gewenst en ik volg je topic met belangstelling welke methode je toepast.

barno
8 augustus 2013, 13:18
heb je Frisk film gebruikt of gewone plakband?

Harry
8 augustus 2013, 15:25
wauw, mooi gedaan! Respect voor je geduld, volhardendheid en vakmanschap!

Rickenbender
8 augustus 2013, 15:50
Nee, geen Frisk film (even opgezocht wat dat was) maar blauwe afplak tape.

barno
8 augustus 2013, 15:53
Nee, geen Frisk film (even opgezocht wat dat was) maar blauwe afplak tape.

heb die tip van lakgoeroe fred dons, denk dat dat stuk beter werkt. enfin, ik zal het je binnenkort weten te zeggen :)

Rickenbender
8 augustus 2013, 16:08
De Genesis is weer opgebouwd en zoals gewoonlijk doet iets van de elektronica het niet (brug element).
Zal wat verkeerd hebben gedaan met aansluiten, zal ook in eens in één keer goed gaan.
Gaat wel goed komen, nu eerst even een totaalplaatje.

http://www.mijnalbum.nl/Foto-DXTH3AGS.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-KDYWBVTZ.jpg

da Liks
8 augustus 2013, 20:48
das eel schoon geworden!

barno
8 augustus 2013, 21:32
Magnifique man!

Rickenbender
8 augustus 2013, 22:25
Bedankt voor de positieve reacties, ben er zelf ook wel tevreden over, hoewel er wel wat kleine puntjes zijn die beter konden.
Het aflakken is altijd een lastige klus als je niet de optimale ruimte en spullen hebt.
Maar ik weet dat binnen afzienbare tijd er krassen en butsen gaan komen en heb er vrede mee.
Eerst even een pauze, dan het probleem met het brugelement oplossen.
Dan gauw naar mijn nieuwe project, waarvoor ik al headless tuners heb gemaakt en een oude strathals gebruik en de body al grof heb uit gezaagd.
Ofwel de bouw van de Flytebender.

Ike57
9 augustus 2013, 19:25
Da's een knappe gitaar geworden Ben. Mooie inlay ook :ok:

Lijkt me een leuk model om een keer te bouwen!

El_Mano
9 augustus 2013, 19:40
Ik kan als je wil wel een foto maken van mijn Epi wat de aansluitingen betreft als je daar iets aan hebt?

Rickenbender
9 augustus 2013, 23:18
Da's een knappe gitaar geworden Ben. Mooie inlay ook :ok:

Lijkt me een leuk model om een keer te bouwen!

Thanks Ike, laat me maar weten als je de maten wil hebben.

Rickenbender
9 augustus 2013, 23:25
Ik kan als je wil wel een foto maken van mijn Epi wat de aansluitingen betreft als je daar iets aan hebt?

Foto is altijd welkom Dick, maar zou er ook zonder uit moeten kunnen komen. Heb elektronica gehad op school vroeger dus moet het kunnen oplossen. Zal in de haast wel wat vergeten zijn of een slechte schakelaar of potmeter.

ErikH
10 augustus 2013, 10:26
mooi geworden! Dat heb je netjes gedaan