PDA

View Full Version : Hook Captain 34 of Marshall Silver Jubilee ?



StevenStrat
24 februari 2012, 10:36
Ik geraak er maar niet uit, dus ik ben benieuwd naar jullie input.

Ik ben op zoek naar een (100w) marshall-voiced EL34 amp om naast m'n Two-Rock (6L6 fender/dumble) te gebruiken.

Ik heb de captain al in het verleden getest, klonk heel goed en was vooral onder de indruk van de punch van dat ding. Ik heb me niet echt gefocused op marshall tones of meer specifiek jubilee tones, dus C34 owners, zit dat er in (3e kanaal) ?
Het enige dat me destijds weerhield van 'm gewoon mee te nemen was het gewicht. wat een zwaar kreng voor een top ! 30kg is toch wel heel veel...

Dan de jubilee. Bijna alle jubs die je ziet voor een redelijke prijs zit al wat sleet op, dus deze zou ik custom laten maken, ceriatone met custom transfo's en caps, etc.
Hij klonk goed, en Bonamassa z'n lead sound is eigenlijk een silver jubilee met een van weelden of two-rock in stereo.
De jubilee heeft een goeie sound, maar een beetje een one trick pony in vergelijking met de captain.

Dan is er nog een plexi zoals de YJM100 (een 1959slp met attenuator built-in)...

de captain kan ik tweedehands krijgen dus scheelt niet zo veel met een custom Jubilee.

Ik geraak er niet uit ! wat denken jullie ervan ?

AoDf
24 februari 2012, 10:49
Zoals je zelf al aangeeft, Bonamassa gebruikt nooit de Jubilee alleen. In interviews geeft hij ook aan dat de EQ instellingen van zijn amps niet bepaald gebruikelijk zijn, maar dat de mix van de verschillende amps tegelijk een mooi geluid vormt. Wil je dus specifiek de Bonamassa achtige sounds zou ik denk persoonlijk voor de Jubilee gaan, van Ceriatone inderdaad bijvoorbeeld en mixen met je Two-Rock. Is denk ik ook beter te betalen dan de Captain?

StevenStrat
23 april 2012, 21:32
Het moment is aangebroken dat ik ga moeten kiezen:

koop ik een 100W jubilee in goeie staat voor 1400 eur, of een hook captain 34 voor 1800 eur ?


wat denken jullie ?

alfred
23 april 2012, 22:09
Jubilee.
De HOOK kom je veel vaker tegen dus die kun je altijd nog kopen.

Mitch
23 april 2012, 23:16
Ik heb die Captain nou een paar keer gehoord met verschillende spelers, maar ik vind dat niks met Marshall te maken hebben. De crunch is anders van structuur, de dynamiek in volume is anders, de globale voicing is anders... kwaliteit hoor, absoluut, maar "Fender clean en Marshall crunch": ik heb het er niet in gehoord.

muziekschuur
23 april 2012, 23:45
Jubilee. Wat ik van de Captain heb gehoord, sluit me aan bij Mitch.

Voor die 400 euro twee Koch attenuators...

E-J
24 april 2012, 12:13
Ik vind de Silver Jubilee een hele mooie versterker maar je zult het ding maar voor één ding gebruiken: oversturing. Het (rode) lead kanaal vind ik maar zo zo, het clean is tamelijk vlak en 'kaal'. Een Captain is met zijn drie kanalen een stuk veelzijdiger en heeft vast minder die typische eind jaren '80 klank van de Jubilee.

the sure thing
24 april 2012, 12:16
Het is idd appels met auto's vergelijken. Wat wil je er mee DOEN? In een coverbandje spelen, thuis dat ene typische geluid proberen na te spelen...

Rick trodat
24 april 2012, 12:34
Grote verschil ( naast de schakelmogelijkheden ) tussen de twee vind ik de respons. De hook is heel direct en snel met volle bas. Hele eerlijke amp. De Marshall is smeriger meer sutain en minder clean

Orpheo
24 april 2012, 13:06
voor mij de silver jub. de captain is wel directer en precieser, maar de silver jub is wat smeriger, rauwer. tubescreamertje ervoor en dan krijg je die ook nog wel een stuk strakker als het moet.

StevenStrat
24 april 2012, 20:47
Het is idd appels met auto's vergelijken. Wat wil je er mee DOEN? In een coverbandje spelen, thuis dat ene typische geluid proberen na te spelen...

Ik wil bovenal m'n eigen sound creëren. Toen ik Bonamassa live hoorde, was dat de tone die ik jaren hoorde in m'n hoofd. Een vergelijkbare (of dezelfde) setup zou dus geen domme zet zijn, maar ik zou niet graag als een kopie van JB uitvallen (ondanks 'tone zit in de vingers' etc)

Ik streef naar een heel volle dikke, 3d sound met strak en veel laag, en geen scherpe hoge tonen.


De algemene consensus lijkt de Jubilee te zijn ?

Tristan
25 april 2012, 00:03
Je kan dus een tweedehands Jubilee kopen?
Is het een originele of zo'n Slash signature?
Ik vind 1400 euro wel belachelijk veel geld voor die amp eerlijk gezegd, als je ziet dat een gewildere JCM800 eenkanaals top tegenwoordig voor tussen de 800 a 1000 euro gaat (waarbij 1000 echt veel is), die 1400 euro krijg je nooit meer terug als je het ding weer te koop zet mocht het uiteindelijk toch niet helemaal je ding zijn.

Ik zou zeggen, ga ze in ieder geval allebei testen, neem dan ook je Two Rock mee en kijk of die combinatie lekker voor je werkt.
Natuurlijk tellen de speakers ook mee dus je moet ook even kijken op welke speakers je alles probeert aangezien dat ook precies het verschil kan maken tussen top of flop.
Bij een groot en dik geluid denk ik persoonlijk al gauw aan G12-65's, G12M20's, Weber C12N of Blue Dog, Tone Tubby en misschien EV.

Overigens, heb je de Hook R40 al eens geprobeerd?
Zou wel eens kunnen zijn wat je zoekt, clean is 'ie in ieder geval erg mooi.
Het drivekanaal vond ik zelf wat punch missen, maar het zou gezien je omschrijving precies kunnen zijn wat je nodig hebt, zeker als je er nog een Two Rock naast zet.
Of Budda, dat is ook zoiets waar ik nu meteen aan moet denken, een vrij vloeiende maar ook hele vette sound en niet scherp ofzo.
Speelde Bonamassa daar niet ook een tijdje op?

Ik denk dat het waarschijnlijk beter is als je niet zo vasthoudt aan puur deze twee keuze opties.
Ik zou gewoon eerst kijken waar ongeveer de sound uit zou kunnen komen die je zoekt (daar kunnen wij je hier ook een beetje bij helpen door suggesties te geven), zoveel mogelijk van die amps uitproberen met verschillende speaker/cab combinaties en daarna pas iets kopen.

Amps met een dik, maar toch een beetje vintage geluid:
3 Monkeys Orangutan, Virgil
Ampeg
Bogner Ecstacy, Goldfinger, Shiva
Budda Superdrive
Hook Captain 34, R40
Marshall Plexi, Silver Jubilee
Matamp GT1
Orange TH30, Rockerverb, Thunderverb, AD50 Custom, Retro 50, OR50H
Sunn
Supro

Sommige amps (3 Monkeys, Ampeg, Bogner Ecstacy, Shiva, Hook Captain 34, Matamp, Orange AD50 Custom, Retro 50, OR50H, Sunn) hebben meestal wel wat meer korrel/buzz dan een Marshall Plexi dus als je dat niet wil denk ik dat ze je waarschijnlijk niet gaan bevallen, maar even uitproberen kan nooit kwaad natuurlijk, dan weet je het pas echt zeker. :)

StevenStrat
25 april 2012, 21:06
Je kan dus een tweedehands Jubilee kopen?
Is het een originele of zo'n Slash signature?
Ik vind 1400 euro wel belachelijk veel geld voor die amp eerlijk gezegd, als je ziet dat een gewildere JCM800 eenkanaals top tegenwoordig voor tussen de 800 a 1000 euro gaat (waarbij 1000 echt veel is), die 1400 euro krijg je nooit meer terug als je het ding weer te koop zet mocht het uiteindelijk toch niet helemaal je ding zijn.

Ik zou zeggen, ga ze in ieder geval allebei testen, neem dan ook je Two Rock mee en kijk of die combinatie lekker voor je werkt.
Natuurlijk tellen de speakers ook mee dus je moet ook even kijken op welke speakers je alles probeert aangezien dat ook precies het verschil kan maken tussen top of flop.
Bij een groot en dik geluid denk ik persoonlijk al gauw aan G12-65's, G12M20's, Weber C12N of Blue Dog, Tone Tubby en misschien EV.

Overigens, heb je de Hook R40 al eens geprobeerd?
Zou wel eens kunnen zijn wat je zoekt, clean is 'ie in ieder geval erg mooi.
Het drivekanaal vond ik zelf wat punch missen, maar het zou gezien je omschrijving precies kunnen zijn wat je nodig hebt, zeker als je er nog een Two Rock naast zet.
Of Budda, dat is ook zoiets waar ik nu meteen aan moet denken, een vrij vloeiende maar ook hele vette sound en niet scherp ofzo.
Speelde Bonamassa daar niet ook een tijdje op?

Ik denk dat het waarschijnlijk beter is als je niet zo vasthoudt aan puur deze twee keuze opties.
Ik zou gewoon eerst kijken waar ongeveer de sound uit zou kunnen komen die je zoekt (daar kunnen wij je hier ook een beetje bij helpen door suggesties te geven), zoveel mogelijk van die amps uitproberen met verschillende speaker/cab combinaties en daarna pas iets kopen.

Amps met een dik, maar toch een beetje vintage geluid:
3 Monkeys Orangutan, Virgil
Ampeg
Bogner Ecstacy, Goldfinger, Shiva
Budda Superdrive
Hook Captain 34, R40
Marshall Plexi, Silver Jubilee
Matamp GT1
Orange TH30, Rockerverb, Thunderverb, AD50 Custom, Retro 50, OR50H
Sunn
Supro

Sommige amps (3 Monkeys, Ampeg, Bogner Ecstacy, Shiva, Hook Captain 34, Matamp, Orange AD50 Custom, Retro 50, OR50H, Sunn) hebben meestal wel wat meer korrel/buzz dan een Marshall Plexi dus als je dat niet wil denk ik dat ze je waarschijnlijk niet gaan bevallen, maar even uitproberen kan nooit kwaad natuurlijk, dan weet je het pas echt zeker. :)

Hoi Tristan, bedankt voor je uitgebreide reactie.

het is de slash signature, een jubilee 10 jaar later gemaakt dus.
de meeste staan te koop voor 2000 eur, dus deze leek me een realistische prijs.


Met de two-rock gebruik ik G12-65's, met de marshall zou ik EV's gebruiken.

De hook R40 vond ik heel mooi clean, maar overstuurd vond ik er niets aan. Te schel, weinig body, en ook vrij fender gevoiced dus lijkt me geen ideale aanvulling voor de two-rock.

Budda klinkt idd tof, en Bonamassa heeft ze gebruikt, maar is ermee gestopt omdat hij ze steevast opblies.

Binnenkort ga ik eens m'n two-rock kunnen naast een groot aantal marshalls, soldano, etc kunnen zetten.
oa een DSL (die kan blijkbaar in de buurt komen van een jubilee), dus ik zou een idee moeten krijgen van wat best zou werken.


De captain 34 lijkt jullie geen goede aanvulling op de two-rock ? Ik vond 'm goed klinken, en het 3e kanaal deed me toch erg denken aan marshall.
De amp is in wezen een kopie van een CAA OD-100, welke dan weer is gebaseerd op een plexi.

Sinner1980
25 april 2012, 23:36
Bijkomend voordeel van zo'n Slash jubilee is dat deze wel een gelimiteerde is en dan is 1400 geen verkeerde prijs, zeker vergeleken met de prijs die Max guitar durft te vragen (gesigneerd, zoals alle bijbehorende snakeskin hoezen bij deze amp).
Slash is en blijft toch wel een populair menneke in gitaarland dus gewild zal deze amp wel blijven, ben ik niet bang voor Gaat het trouwens om de jubilee uit IJmuiden op MP? Ik ken de eigenaar toevallig; mooie en eerlijke versterker hoor, niks mis mee (en nee, ik ben niet stiekem de verkoper dus loop niet te spammen ;))
Een kennis van me heeft er ook één met mercury travo's, klinkt geweldig!

tillens
26 april 2012, 00:09
Ik wil bovenal m'n eigen sound creëren. Toen ik Bonamassa live hoorde, was dat de tone die ik jaren hoorde in m'n hoofd. Een vergelijkbare (of dezelfde) setup zou dus geen domme zet zijn, maar ik zou niet graag als een kopie van JB uitvallen (ondanks 'tone zit in de vingers' etc)

Ik streef naar een heel volle dikke, 3d sound met strak en veel laag, en geen scherpe hoge tonen.


De algemene consensus lijkt de Jubilee te zijn ?

Nou dan zou ik zeker eens naar Matchless kijken! Volle 3d sounds, strak en veel laag en mooi hoog! Jij moet een Independence man! En anders ik wel! :) Maar serieus kijk daar maar eens naar, zou zomaar je ding kunnen zijn. Die Independence vs de Hook was geen spel, zou zo de Matchless kopen. Wellicht is de Chieftain ook iets voor je, of de Phoenix. Zou je aan Michael AE kunnen vragen! Succes!

muziekschuur
26 april 2012, 08:42
Ik denk wel dat de OP een onbeheersbaar luide setup creeert. Ik heb net zoveel van die spullen. So I know... Heb je een vrijstaand huis ergens buiten, ok. Maar heb je een rijtjes huis, dan lijkt me dit een onhandige setup.

Op dit moment zijn er onwijs veel mooie 20 watt heads. Als je die combineert kom je ook aan die sound.

Marc Oblivian
26 april 2012, 10:01
Ik denk dat TS de set up ook vnl gaat gebruiken voor gigs en niet thuis:-)

Rick trodat
26 april 2012, 10:51
Hook:

- Is een multi channel amp, waarbij hij samen met de bogner xtc geschikt is voor een heel scala aan muziekstijlen zonder ook maar qua sound in te leveren op een channel. Maw elk kanaal is volledig bruikbaar en live valt te schakelen met groot gemak. Het is een amp met kwaliteitsonderdelen. De sound is direct en eerlijk, maar wel vintage. Pakt tevens pedalen heel goed. Uit het derde kanaal is makkelijk een plexi sound te halen, maar je moet niet vergeten door wie hij is gemaakt en met welk doel. De amp komt vooral tot zijn recht in coverbands, bij sessiemuzikanten of bands met uiteenlopende muziek. Zo wordt elk kanaal en feature gebruikt ( en dit zijn er nog al wat ) ondanks dit alles heeft de hook toch een unieke voicing.

- De SJ is een rechtoe, rechtaan (plexi EDIT)Rock amp. Smerig en vol in het midden. Verwacht er geen blackface dingen uit te halen, maar daar koop je dit ding ook niet voor.

- De matchless zou ik niet doen. Heeft inderdaad 3d sound qua belletjes en diepte, maar is niet wat jij zoekt.

- Ondanks het feit dat meneer Bonamassa meer en meer op marshalls speelt is zijn setup niet echt veranderd. Hij speelt nog steeds over EV's. En zijn lead sound, die hij via de lehle schakelt, staat nog steeds op een caroll ann, of een van weelden. En volgens mij heb jij een two rock. Deze evenaart dit geluid vrij goed en dit betekend dat jij voor zijn ritme geluid ( als Bonamassa dit al heeft ) een andere amp nodig hebt ( of kan hebben ). Dit hangt dan weer af van jouw speelstijl. Bonamassa speelt heel veel met zijn volume en tone knoppen. Hierdoor kan hij uit zijn SJ een bruikbare tone halen. De hook zal deze tonen makkelijker evenaren.

Verder:

- De hook klinkt ook goed op lager volume
- De marshall naar mijn mening niet

E-J
26 april 2012, 11:24
Grappig, ik vind de Silver Jubilee op een laag volume juist ook heel goed klinken. Ik zou ook hem absoluut niet willen verwarren met een Plexi. Dat is toch wel een heel ander geluid.

Ik denk niet dat de TS de drie kanalen van de Hook nodig zal hebben, in dat opzicht is de Silver Jubilee in al zijn eenvoud wellicht al voldoende.

Wat je overigens ook kunt doen, is één 4x12 cabinet gebruiken met EV speakers, en dan twee stuks laten aansturen door de Two Rock, en twee door de Silver Jubilee/Hook. Dit doet Bonamassa geloof ik. Bespaart je het kopen van een extra cabinet... al zal een 4x12 met EV's waarschijnlijk niet te tillen zijn ;)

Tristan
26 april 2012, 11:48
Het bespaart het kopen van extra cabinets, maar daarmee kan je dus al gauw je amp opblazen, zie het rig videotje van Bonamassa er maar eens op na, daarin blaast 'ie zijn Carol Ann op.
Ik denk ook dat het niet aan de Budda ligt dat 'ie 'm telkens opblies, zo'n setup met twee amps over een speakerkast is gewoon niet zo handig i.m.o.

Ik ken de Slash Sig niet, maar gezien het feit dat de reissues van Marshall naar mijn ervaring eigenlijk altijd slechter zijn dan de originelen en die Slash Signature blijkbaar veel duurder is dan de Jubilee, zou ik er niet aan beginnen.
Lekker testen, maar vooral niet kopen.

De R40 schel, die ervaring heb ik niet, eerder het tegenovergestelde, maar dat zou goed te maken kunnen hebben met welke speaker erin zat, volgens mij had degene die ik getest heb geen Alnico Gold, waarschijnlijk een (goed ingespeelde) Vintage 30 ofzo.
Ik vond hem wel behoorlijk richting de Budda gaan in het Lead kanaal.

Matchless kan je zeker eens testen, hoewel ik ook denk dat het niet is wat je zoekt, ze zijn namelijk ontzettend direct en er zit veel hoog in.
Het hangt een beetje van je gitaar en speelstijl af of het een lekkere match is of niet, met de juiste (een beetje vintage style) gitaar zijn ze superdynamisch en ik vind het misschien wel de beste amps ooit, maar of het wat voor jou is, dat weet ik niet.

Rick trodat
26 april 2012, 11:59
Over dat opblazen is mij geheel ontgaan trouwens. Vraag me af hoe hij dit doet? Ik bedoel zijn CA is 100 watt over twee eV's met elk 300 watt aan power handling. Als je de versterker vol open zet, en je zet er nog een pedaal tussen, dan nog mag hij niet opgeblazen worden. tenzij je speaker kabel het begeeft.

HaroldA
26 april 2012, 12:04
Als je de versterker vol open zet, en je zet er nog een pedaal tussen, dan nog mag hij niet opgeblazen worden. tenzij je speaker kabel het begeeft.

... of DC (een geclipt signaal) naar de speaker stuurt. Vinden ze niet fijn.

Rick trodat
26 april 2012, 12:10
Maar dan blaas je toch je speaker op?? Niet de versterker

bass blom
26 april 2012, 12:11
Maar dan blaas je toch je speaker op?? Niet de versterker

kan natuurlijk heel snel er achter aan gaan die versterker, als die speaker opgeblazen is.

Rick trodat
26 april 2012, 12:12
kan natuurlijk heel snel er achter aan gaan die versterker, als die speaker opgeblazen is.

Ja dat is waar.

the sure thing
26 april 2012, 13:01
De R40 is een super amp, maar met humbuckers hou je m bijna niet clean...

Gibsonman
26 april 2012, 18:30
De R40 is een super amp, maar met humbuckers hou je m bijna niet clean...

Welke buizenamp blijft wel echt clean met humbuckers? Je neemt toch geen humbuckers voor clean geluid!

btw Ik zou voor de Hook gaan.

Sinner1980
26 april 2012, 18:55
Welke buizenamp blijft wel echt clean met humbuckers? Je neemt toch geen humbuckers voor clean geluid!

btw Ik zou voor de Hook gaan.

Marshall Major.

Knappe jongen die 200 watt weet te oversturen zonder dat de toko instort!;)

Gibsonman
26 april 2012, 18:59
Marshall Major.

Knappe jongen die 200 watt weet te oversturen zonder dat de toko instort!;)

Bwahahaha. Dan weet ik in iedergeval welke amp in niet wil. Geef mij maar een randje aan mijn clean:hippie:

big dooley
26 april 2012, 19:43
Marshall Major.

Knappe jongen die 200 watt weet te oversturen zonder dat de toko instort!;)

de major is een ultralinear ontwerp... als je de eindtrap daarvan laat oversturen blaas je hem op

Sinner1980
26 april 2012, 20:32
de major is een ultralinear ontwerp... als je de eindtrap daarvan laat oversturen blaas je hem op

Zou wel scoren op Youtube denk ik!:rockon:

big dooley
26 april 2012, 21:18
Zou wel scoren op Youtube denk ik!:rockon:

ja, je hebt ook idioten die hun subwoofers aansluiten op een stopcontact...

StevenStrat
1 mei 2012, 19:31
en de knoop is doorgehakt...








*tromgeroffel*






















Jubilee !

Fireburst
1 mei 2012, 20:08
Knoop doorgehakt of is hij al onderweg ?

StevenStrat
1 mei 2012, 20:21
ik ga 'm binnenkort gaan halen.



ben benieuwd, in stereo met de two-rock. waar ligt mijn bonamassa bril nu weer...

Sinner1980
2 mei 2012, 17:01
Cool, nog steeds die uit IJmuiden?

StevenStrat
2 mei 2012, 18:31
inderdaad, lijkt me in goede staat te zijn..

Sinner1980
2 mei 2012, 21:47
Ik zit tegenwoordig met deze gast in een band (sinds vorige week) als zanger. Die top is volgens mij in prima staat. Hij doet m weg omdat de lead gitarist over exact de zelfde amp speelt; geluid lijkt teveel op elkaar.

StevenStrat
9 mei 2012, 12:30
jezus, nu begin ik toch weer wat te twijfelen, een plexi met pedalen voor OD kan misschien nog beter zijn...



vertellen jullie me het maar jongens, jubilee, of plexi met OD pedalen.. ?

Tristan
9 mei 2012, 12:56
Ik zou zeker niet voor een Jubilee gaan, en al helemaal niet voor dat Slash ding, veel te duur voor wat het is, maar goed, mijn smaak en mijn mening.

muziekschuur
9 mei 2012, 13:29
Gewoon Jubilee. Als het niks is... Dat ding verkoopt zichzelf.... Kun je geen buil aan vallen.... Ik speel over een Hiwatt achtige. En die slikt pedalen als een malle. Die Jubilee doet dat ook. Heb je en een Marshall sound en een veel universeler clean sound waar je van alles en nog wat voor kan zetten. Ga je veel plezier aan hebben. Die dingen hebben al een cultstatus....

StevenStrat
9 mei 2012, 23:50
Ik ga toch inderdaad voor de jubilee gaan.


Ik moet de bonamassa setup eens geprobeerd hebben...

Sinner1980
12 mei 2012, 21:20
Van gedachten veranderd??

StevenStrat
12 mei 2012, 22:46
inderdaad.

Ik twijfel te hard, en 1400 eur neerleggen voor een amp met een specifieke sound wanneer ik niet zeker ben van m'n stuk is geen slimme zet.


Ik kan me uit de slag trekken met de TR dus het is nog niet zo dringend, en heb dus nog tijd om te beseffen wat ik echt nodig heb en wil.

SmartyMarti
18 mei 2012, 12:27
Toevallig heb ik ze alle twee :-)
Ligt er ook aan wat je precies wilt. Gaat het je alleen maar om die ene specifieke sound en die vind je in de Jubilee (of 2555SL in dit geval) dan zou ik daar voor gaan. Want zoals je al zegt de Hook weegt ca 30 kg en je sjouwt je een breuk aan dat ding, foei. Maar wil je een amp die ook toepasbaar is in andere situaties, dan zou ik zonder enige twijfel gaan voor de Hook. De Hook kan alles wat de jubilee kan (ik kan exact hetzelfde geluid uit kanaal 2 van de hook halen als uit de Jub en wie dit niet geloofd komt maar eens langs), maar de Jub kan lang niet alles wat de hook kan. Zo is het clean van de Hook veel beter. Het clean van de Jub is vlak, eendimensionaal, saai, kortom zoals we dat kennen van Marshall uit die tijd. Ook heb je bij de Jub te maken met de gedeelde gain regelaar voor zowel clean als lead. Werkt ook niet altijd lekker. het is natuurlijk ook niet voor niets dat Slash twee aparte tops heeft voor clean en lead. En dan douwt hij in de cleane versterker ook nog eens andere eindbuizen. De Hook heeft echter gescheiden toonregeling en gescheiden gain regeling voor het clean en drive kanaal. Met daarbovenop een '3e' kanaal met aparte gain en volume regeling voor bv het solowerk. Bij de Jub zul je hiervoor met pedalen in de weer moeten. De hook heeft nog eens schakelbare boost op alle kanalen en nog wat meer opties. Ook om over na te denken: de Jub klinkt pas lekker met de master voorbij 7, de Hook doet het ook lekker op lagere volumes. Al met al voor mij redenen om de 2555SL om marktplaats te zetten (Oops spam). Ik hoop dat je hier wat aan hebt. Als je wilt mag je ze hier wel uit proberen.

the sure thing
18 mei 2012, 20:30
De Hook kan alles wat de jubilee kan (ik kan exact hetzelfde geluid uit kanaal 2 van de hook halen als uit de Jub en wie dit niet geloofd komt maar eens langs),
Now we're talking :-)

Fireburst
18 mei 2012, 21:29
Ik twijfel te hard, en 1400 eur neerleggen voor een amp met een specifieke sound wanneer ik niet zeker ben van m'n stuk is geen slimme zet.


Ik hoop dat je hier wat aan hebt. Als je wilt mag je ze hier wel uit proberen.

Ik wist het wel, zo'n kans mag je niet laten liggen.

StevenStrat
19 mei 2012, 21:06
Toevallig heb ik ze alle twee :-)
Ligt er ook aan wat je precies wilt. Gaat het je alleen maar om die ene specifieke sound en die vind je in de Jubilee (of 2555SL in dit geval) dan zou ik daar voor gaan. Want zoals je al zegt de Hook weegt ca 30 kg en je sjouwt je een breuk aan dat ding, foei. Maar wil je een amp die ook toepasbaar is in andere situaties, dan zou ik zonder enige twijfel gaan voor de Hook. De Hook kan alles wat de jubilee kan (ik kan exact hetzelfde geluid uit kanaal 2 van de hook halen als uit de Jub en wie dit niet geloofd komt maar eens langs), maar de Jub kan lang niet alles wat de hook kan. Zo is het clean van de Hook veel beter. Het clean van de Jub is vlak, eendimensionaal, saai, kortom zoals we dat kennen van Marshall uit die tijd. Ook heb je bij de Jub te maken met de gedeelde gain regelaar voor zowel clean als lead. Werkt ook niet altijd lekker. het is natuurlijk ook niet voor niets dat Slash twee aparte tops heeft voor clean en lead. En dan douwt hij in de cleane versterker ook nog eens andere eindbuizen. De Hook heeft echter gescheiden toonregeling en gescheiden gain regeling voor het clean en drive kanaal. Met daarbovenop een '3e' kanaal met aparte gain en volume regeling voor bv het solowerk. Bij de Jub zul je hiervoor met pedalen in de weer moeten. De hook heeft nog eens schakelbare boost op alle kanalen en nog wat meer opties. Ook om over na te denken: de Jub klinkt pas lekker met de master voorbij 7, de Hook doet het ook lekker op lagere volumes. Al met al voor mij redenen om de 2555SL om marktplaats te zetten (Oops spam). Ik hoop dat je hier wat aan hebt. Als je wilt mag je ze hier wel uit proberen.

interessant, bedankt voor je reactie.

Kan je uit de captain echt identiek de jub sound krijgen ?

http://www.youtube.com/watch?v=h-MvF6cYLDo

op 2:40 hoor je zijn jub alleen.


Jubilees hebben een heel specifieke sound, ik vind het opmerkelijk dat de captain deze zou kunnen produceren, maar als dat het geval is, zou ik het nadeel van 30 kg wel door de vingers zien...

muziekschuur
19 mei 2012, 21:22
Twee versterkers 30 knoppen.... En jij gaat steeds die specifieke sound vinden.
Twee versterkers 6 knoppen.... En jij gaat steeds die specifieke sound vinden..

Als ik op bovenstaande kansberekening ga, bij de aanname; er zijn 10 standjes per knop..
Welke kansberekening denk je heeft de grootste zekerheid....

Bij de "eenzijdige versterkers" heb je (6 knoppen x 10 standen=) 60 mogelijkheden.... Je zoekt er 1. Dus 59x is fout
Bij de "veelzijdige versterkers" heb je (30 knoppen x 10 standen=)300 mogelijkheden..... Je zoekt er 1. Dus 299x is fout

De eenzijdige versterkers zullen in de gecombineerde setup waarschijnlijk meer "zekerheid" bieden...
Want je hebt bij de "simpele versterkers" tevens vrij kleurloze versterkers die goed pedalen slikken, wat ze in zichzelf trefzeker en gecontroleerd veelzijdig maken...

Jouw keuze...

Henri H
19 mei 2012, 21:31
Ik heb de Jubilee nog nooit zelf bespeeld, maar ik betwijfel of je die sound met (het 2e kanaal van) een HOOK kan maken.
De HOOK heeft naar mijn idee toch wel een eigen karakter, minder open en wat "stugger" vermoed ik dan een Jubilee.
Ik zou graag 's naar Zelhem komen om die 2 naast elkaar te horen, en evt. mijn JCM 800 2204 ernaast.....

In dat laatste filmpje hoorde ik JB het ook even over zijn cabs hebben, rond 2:15, EV 12L's.
Die zullen ook nog een behoorlijke invloed hebben wellicht.

SmartyMarti
20 mei 2012, 19:42
Ik heb de Jubilee nog nooit zelf bespeeld, maar ik betwijfel of je die sound met (het 2e kanaal van) een HOOK kan maken.
De HOOK heeft naar mijn idee toch wel een eigen karakter, minder open en wat "stugger" vermoed ik dan een Jubilee.


Het is juist net andersom.

SmartyMarti
20 mei 2012, 19:43
Met de volgende instellingen klink ik over de Hook exact hetzelfde als over de 2555SL:
Marshall:
Lead kanaal
Presence: 5.8
Bass: 7
Mid: 7.5
Treble: 5.8
Output Master: 7
Lead Master : 2.5
Input gain: 4
Full Power (100 watt)

Hook:
Kanaal lead 1
Boost: on
Edge: on
Gain 1: 4.5
Bass: 6.5
Mid: 7.2
Treble: 5.8
Level 1: 5
Presence: 7
Pull Deep: off
FX loop: on
Return level: 3

Gitaar: Gibson flying V
Cab: Bogner 4x12” V30, straight

En om jullie een idee te geven hoe dit klinkt: ongeveer als de gitarist van Faith no More op het album Epic en dan met name bij de Black Sabbath cover (warpig?)

Lijkt dus voor geen ene meter op Joe B. of als Slash.
En het lukt me ook alleen maar met deze instellingen. Met name de balans op de 2555 tussen de output master, de lead master en de input gain luistert nogal nauw.

JB geeft zelf aan dat hij nogal extreme instellingen gebruikt, dus ik denk niet dat je dat gaat redden met de Hook. (Had ik gezegd dat ik de hook kon laten klinken als JB? Nee toch).

Dus ik blijf bij mijn ‘advies’. Kies voor de Jub/2555 als je het te doen is om die ene specifieke sound. Kies voor de Hook als je een versterker wilt die breder inzetbaar is. Het cleane kanaal is met bovenstaande instellingen bijvoorbeeld onbruikbaar op de 2555.

SmartyMarti
20 mei 2012, 21:12
interessant, bedankt voor je reactie.

Kan je uit de captain echt identiek de jub sound krijgen ?

http://www.youtube.com/watch?v=h-MvF6cYLDo

op 2:40 hoor je zijn jub alleen.


Jubilees hebben een heel specifieke sound, ik vind het opmerkelijk dat de captain deze zou kunnen produceren, maar als dat het geval is, zou ik het nadeel van 30 kg wel door de vingers zien...

Dat geluid wordt voor en groot deel bepaald door de EV speakers.

Speakerkasten zijn zowiezo een niet te onderschatten factor. Ik heb de Hook ook al 's geprobeerd over een Marshall kast met V30, maar dat klonk nergens naar.

StevenStrat
27 mei 2012, 19:36
Dat geluid wordt voor en groot deel bepaald door de EV speakers.

Speakerkasten zijn zowiezo een niet te onderschatten factor. Ik heb de Hook ook al 's geprobeerd over een Marshall kast met V30, maar dat klonk nergens naar.

Ik heb een captain 34 eens over een Brunetti 2x12 met V30s getest, en dat klonk geweldig;


Het ziet er naar uit dat er binnenkort een Captain naast de two-rock zal komen te staan.

Deze man z'n tone is niet mis:
http://www.youtube.com/watch?v=5DUEXVWWIOc&feature=relmfu


Ik ben ervan overtuigd dat er een goeie Marshall sound uit het 3e kanaal te krijgen is, om samen met de two-rock een goeie Bonamassa tone neer te zetten.

Tristan
28 mei 2012, 01:22
Ik vind het vreselijk, zo'n geluid, ontzettend klinisch, gecompressed en met veel te veel oversturing.
Hij heeft wel nog redelijk wat tone in z'n vingers anders was het al helemaal niks geworden, het is dat de rest van die band fluisterzacht de instrumenten aan het aaien is anders had je van de hele gitaarsolo niks gehoord.

Henri H
28 mei 2012, 01:36
Ik vind het wel een mooie sound, past goed bij die muziek, maar het is zeker geen typische Marshall sound.
Het derde kanaal lijkt sowieso het minst op Marshall naar mijn idee, veel te gecompressed, maar wel geschikt voor zingende leads.
Het beste van de HOOK zit hem naar mijn mening in het cleane kanaal, wat nog het meest op een vintage Marshall lijkt, en een goede basis is voor pedalen.

Die gast kan wel spelen trouwens!

Tristan
28 mei 2012, 01:42
Of het goed in de muziek past is een kwestie van wat je erin wil horen natuurlijk, maar dit lijkt gewoon een vrij klinische niet echt soulfull of funky coverband te zijn dus dan past het wel, ik hoor in deze muziek liever een wat authentiekere sound, altijd eigenlijk.
Duidelijk geen Marshall geluid inderdaad, ik denk ook niet dat je een goede Marshall sound uit het derde kanaal van de Captain gaat halen, misschien het tweede kanaal nog.

StevenStrat
28 mei 2012, 10:44
Of het goed in de muziek past is een kwestie van wat je erin wil horen natuurlijk, maar dit lijkt gewoon een vrij klinische niet echt soulfull of funky coverband te zijn dus dan past het wel, ik hoor in deze muziek liever een wat authentiekere sound, altijd eigenlijk.
Duidelijk geen Marshall geluid inderdaad, ik denk ook niet dat je een goede Marshall sound uit het derde kanaal van de Captain gaat halen, misschien het tweede kanaal nog.

je bent wel heel erg kritisch vandaag Tristan, heb je een voorbeeldje van wat je dan wel een goeie tone vindt (uit nieuwsgierigheid) ?

Tristan
28 mei 2012, 11:51
Dit misschien, retesaaie gitarist, maar wel een goede sound:
http://www.youtube.com/watch?v=f95ce3mI7Kk

Of dit:
http://www.youtube.com/watch?v=NWNVqVZ2Whs

Of als je van Hardrock en een beetje klinisch houdt, maar toch erg goed:
http://www.youtube.com/watch?v=9xgs9jOZzcQ

Allemaal nog steeds redelijk in het klinische, maar het klinkt wel goed, ik weet me zo gauw even ook geen betere youtube filmpjes met vergelijkbare sounds te herinneren.

Mitch
28 mei 2012, 12:13
Ik moet bij dat voorbeeld eerlijk gezegd ook meteen denken aan een met een POD opgenomen improvisatie over een backing track :makeup:
Compressie, te veel mids. Enige dat ontbreekt is een delay om in te verzuipen... Ik vind persoonlijk het probleem met dit soort sounds dat je ze uit eender welke gitaar zou kunnen halen. Karakterloos.

heavy-metal-thunder
28 mei 2012, 22:03
Dit misschien, retesaaie gitarist, maar wel een goede sound:
http://www.youtube.com/watch?v=f95ce3mI7Kk

Of dit:
http://www.youtube.com/watch?v=NWNVqVZ2Whs

Of als je van Hardrock en een beetje klinisch houdt, maar toch erg goed:
http://www.youtube.com/watch?v=9xgs9jOZzcQ

Allemaal nog steeds redelijk in het klinische, maar het klinkt wel goed, ik weet me zo gauw even ook geen betere youtube filmpjes met vergelijkbare sounds te herinneren.

dat eerste vind ik niet bepaald een ferme tone. Clean is OK, maar dat krijg ik uit een ordinaire Marshall TSL. Het Led Zep stukje vind ik dan nog tamelijk oK

DEA100MKIV
28 mei 2012, 23:07
masrshall sulver jubilee heeft echt een heerlijke scheur sound

SmartyMarti
29 mei 2012, 16:12
Het ziet er naar uit dat er binnenkort een Captain naast de two-rock zal komen te staan.

Ik ben ervan overtuigd dat er een goeie Marshall sound uit het 3e kanaal te krijgen is, om samen met de two-rock een goeie Bonamassa tone neer te zetten.

Lijkt mij een verstandig besluit.

muziekschuur
2 juni 2012, 11:08
Heb je dan twee combo's? Lijkt me wel een heel stuk handiger dan twee toppen en twee cabinetten...

Mitch
2 juni 2012, 12:48
Ben jij zijn roadie dan? :D Het is maar net wat je handig vindt en hoe je het vervoert natuurlijk. Maar ik heb zo'n vermoeden dat Steven zijn sound belangrijker vindt dan de logistiek.

ruezzz
2 juni 2012, 13:42
...zijn sound belangrijker vindt dan de logistiek.

Meestal draait dat na verloop van tijd langzaam andersom...
Of het gaat in golfbewegingen... ;-)

Mitch
2 juni 2012, 16:53
Lineair verband. Met het toenemen van het aantal optredens, in combinatie met de mate van eigen betrokkenheid bij de logistiek, wordt draagbaarheid steeds belangrijker :D Los daarvan zou twee 2x12 combo's of twee tops en twee kasten me geen drol uitmaken. Het is dan toch al veel.

Lexvandoef
2 juni 2012, 18:14
ik denk ook niet dat je een goede Marshall sound uit het derde kanaal van de Captain gaat halen, misschien het tweede kanaal nog.

Ik vind zelf dat er uit het tweede kanaal plus boost een betere, openere, cleanere marshall sound te halen valt dan uit het derde kanaal van mijn Captain 34. Tenminste, met wat ik als Marshall associeer.

Hoewel ik de sound die ik hoor in dat clipe van Bonamassa waar die al die amps een voor een demonstreert juist weer uit het 3e kanaal van mijn Captain kan trekken, niet helemaal 100% dan, maar een dikke redelijk gesatureerde overdrive is er makkelijk uit te halen. Maar ik associeer specifiek die sound dan weer niet met Marshall.

kassie
2 juni 2012, 19:22
Ik heb ook een silver-jub.. en het beestje is inderdaad wel eigenzinnig. De preamp is eigenlijk wat meer 'overdrive' gevoiced dan de plexi's/jcm800 lijn. En dan weer een stuk prettiger dan zijn nakomeling de 900.

Nou heb ik in het verleden ook een 900 gehad. En met een goedkoop guvnor2 pedaaltje had ik voor 90% dezelfde sound (geloof het of niet). In principe hebben ze een guvnor1 overdrive vanuit hun eerdere pedaal als inspiratie gebruikt om een led-gain stage toe te voegen, en voila de heerlijke overdrive sound van de jubilee was geboren, gek genoeg vind iedereen de Silver Jub de 'heilige Marshall', maar blijft iedereen van het 'kut'pedaal guvnor2 af...

euh.. idd voor de bonamassa sound heb ik ook wel eens moeite om door de mix te prikken met een band. Ik heb ook vooral het idee dat JB een flinke boost krijgt vanuit de mengtafel hoor.

StevenStrat
2 juni 2012, 22:06
Heb je dan twee combo's? Lijkt me wel een heel stuk handiger dan twee toppen en twee cabinetten...

de captain bestaat niet in een combo (zou 'm toch niet kopen).

Ik draag liever een top en cab apart dan met een grote en zware combo te sleuren.

@mitch: inderdaad ! Ik heb lang de captain niet overwogen vanwege z'n gewicht, maar sound komt op de 1e plaats. Ik sleur graag als ik daarmee de sound heb die ik wil.


Nu nog beslissen welke 2x12 cab erbij komt.
Een hook ported ? Of toch closed back ?
brunetti 2x12 ? die klonk heel goed icm de captain...
... ?

the sure thing
3 juni 2012, 00:12
Brunetti 2x12 is prima, maar het schijnt dat met de oude ijzeren handvatten van een betere constructie en hout waren. Ik heb zelf een ported Hook 2x12, ook zeer goed.