PDA

View Full Version : Kleine buizenversterker gezocht meningen



freakystyle
23 februari 2012, 18:32
Hallo,

Ik ben op zoek naar een kleine buizenversterker voor thuis. (1 tot max 5 watt) Ik heb alleen vrij weinig verstand van kleine versterkertjes. Wat zijn volgens jullie de beste?

-budget tot zo'n 300 euro
-liefst met reverb
-goede equializer
-goed clean (surf) geluid
-mooi overdrive geluid

Dank u allen!

Nobler
24 februari 2012, 12:38
Mijn ervaring met buizenversterkers van 5 watt of minder is beperkt tot de Epiphone Valve Junior head, Harley Benton G5 combo en Laney cub 8. Geen van deze drie hebben reverb, een goede equalizer en (van zichzelf) een mooi overdrive geluid. Ze overdrijven alleen als je ze hard zet, en dan klinkt het meestal nog niet geweldig en is het vaak al te hard voor thuis. Toch zou ik van deze 3 de Cub 8 aanraden, en dan met een goeie externe 12" speaker en een tubescreamer. De Cub 10 is iets groter en heeft wel een regelbare gain en is wat beter zonder extern kabinet te gebruike. Wel iets duurder, maar blijft onder de 300 euro.

Mogelijk zijn er andere buizenversterkertjes van max. 5 watt zijn die wel reverb, uitgebreide equalizer en goed overdrive geluid hebben, maar de kans dat ze dan al weer snel over de 300 euro komen is groot.

Maar waarom eigenlijk een buizenversterkertje? Ik weet dat ik er ook op zoek naar ben geweest, maar op huiskamerniveau haal ik vaak sneller een lekker geluid uit een transistorversterkertje (Vox DA5 en Pathfinder!) dan uit een buizenversterker. Ook speel ik vaak verspreid over de avond korte stukjes. Een transistorbakje zet je snel even aan en uit. Bij het buizenversterkertje zit je dan constant dwars dat dat eigenlijk niet goed voor de buizen is.

tux2
26 februari 2012, 10:42
Probeer ook de Blackstar HT-1(R) ideaal klein buizenversterkertje.

Gr,
Tux2

RobertoL
26 februari 2012, 10:59
Probeer ook de Blackstar HT-1(R) ideaal klein buizenversterkertje.

Gr,
Tux2
Wel even vermelden dat die Blackstar HT serie versterkers niet volledig buizen zijn.

De Vox Little Nigt Train is wel volledig buizen (maar gaat dan misschien wel over je budget heen)

jules
29 februari 2012, 12:03
de blackstars niet vollegdig buizen ?? ook die ht20 niet??

RobertoL
29 februari 2012, 12:25
Ik ben niet helemaal thuis in Blackstarversterkers/buizenversterkers, maar effe zoeken en ik kreeg dit:

http://www.thegearpage.net/board/showthread.php?t=896629
http://www.marshallforum.com/other-amps/32701-blackstar-ht-venue-series-hybrid-amps.html

schwalbe
29 februari 2012, 13:03
Ik zie dat ze bij tonika de fender super champ xd in de aanbieding hebben. (waarschijnlijk omdat de opvolger al uit is). Lijkt me voor surf erg OK.

o0rollo0o
29 februari 2012, 13:49
de blackstars niet vollegdig buizen ?? ook die ht20 niet??

Zowel buizen pre-amp als buizen eindtrap, alleen zit er een diode clipper in, en puristen zien dat als 'niet volledig buizen'. Wat in principe waar is. Niks ernstig, een Marshall Silver Jubilee of JCM800 2205/2210 gebruiken ook clipping diodes.

da Liks
29 februari 2012, 16:08
Ik zie dat ze bij tonika de fender super champ xd in de aanbieding hebben. (waarschijnlijk omdat de opvolger al uit is). Lijkt me voor surf erg OK.

ja, maar die is 15 watt.. gaat hard, valt me tegen voor in de woonkamer!ik zet m echt op zolder..

muziekschuur
29 februari 2012, 16:45
VHT special 6 combo (nog geen 150 euro) en danelectro pedaaltjes naar keuze (35 euro p.st).

De Special 6 is een heel leuk combootje met buizen zonder verdere regeling. Maar je zal snel merken dat minder meer is. En met die Danelectro pedaaltjes (coolcat drive), een tremolo en reverb pedaaltje) zul je merken dat je zeer veelzijdig aan de gang kan.

tux2
29 februari 2012, 17:56
Zowel buizen pre-amp als buizen eindtrap, alleen zit er een diode clipper in, en puristen zien dat als 'niet volledig buizen'. Wat in principe waar is. Niks ernstig, een Marshall Silver Jubilee of JCM800 2205/2210 gebruiken ook clipping diodes.

helemaal eens,...inderdaad hoe buis wil je ze hebben ;-)

Blackstar HT-1(R) prima versterkertje om te oefenen
gr
Tux2

Rock Bottom
29 februari 2012, 18:17
De meeste 5 watters zijn juist niet bedoeld voor clean geluid maar juist meer om op laag volume al die marschall crunch te krijgen.
De vht special 6en vooral de ultra zijn imo de meest geschikte en het meest fender achtige voor surf.

schwalbe
29 februari 2012, 19:27
Over die fender: Hij kan best nog luid ja, maar gezien de drive door moddeling is geregeld hoef je hem helemaal niet hard te zetten. Ik vind het best een goed idee hoor: de voordelen van buizen met de voordelen van modeling combineren.

Sanderltd
29 februari 2012, 23:11
Ik weet dat ze een slechte reputatie hebben, maar ik kan er niets dan goeds over zeggen: Bugera V5!

Absoluut héél veel waar voor het geld. Ik heb hem tweedehands voor 100 euro gekocht, nieuw waren ze iets van 150-200 denk ik? Maximaal. Er zit een (digitale) reverb op die echt wel goed klinkt. Ook heb je de mogelijkheid om het vermogen te schakelen tussen 0,5, 1 en 5 watt. Op die manier kun je veel verschillende klanken krijgen.
De drive is echt verrassend goed, en ook clean doet hij goed. Ik gebruik hem voor in de slaapkamer en voor opnames; echt een geweldig ding. Ze zijn ook érg robuust gebouwd vind ik, en netjes afgewerkt.

freakystyle
29 februari 2012, 23:42
moeilijk, moeilijk.. Veel goede suggesties, ik kan alleen geen winkel in de buurt vinden waar ze alle suggesties op voorraad hebben. Binnenkort maar eens even langs tonika om te kijken wat ze daar hebben en desnoods bestel ik iets via internet..

Meer suggesties zijn natuurlijk welkom

SGbanez
1 maart 2012, 16:01
Hey, probeer ook eens de Vox lil' nighttrain uit. Heb er vanmiddag een tijd op gespeeld en vond hem echt geniaal klinken. Ik vond hem zelf veel lekkerder dan de HT-5. Er zit geen reverb op, maar denk dat je er wel wat surf tonen uit kan trekken. Geen Het is geen combo maar een head. Met bijpassend 10 inch cabinet voor ongeveer 300 eurootjes te halen. Heb hem ook getest icm het 12 inch cabinet uit dezelfde serie van Vox en die vond ik eigenlijk stukken beter. Dan ben je alleen niet met 300 euro klaar. Ik vrees dat ik me dit weekend niet meer kan bedwingen en het zelf ga doen.

geert1976
1 maart 2012, 21:57
Spaar even door en probeer een oude Fender Champ op de kop te tikken, zit weliswaar geen reverb op, maar dan kun je altijd nog een goede reverb pedal kopen.

fastfolkert
2 maart 2012, 00:21
Is de Blackheart Little Giant al genoemd? 5W SE klasse A. Triode en pentode schakelbaar; geen reverb, wel EQ, 150 Euro bij onze oosterburen
Ik heb 'm aangesloten op een 1x12 Celestion open back en dat gaat behoorlijk hard. Hij blijft tot ongeveer "12 uur" redelijk clean en daarboven komt er een mooie buizencrunch in het geluid. Tubescreamer ervoor voor wat meer drive desgewenst.
Heb er niet mee gereperteerd maar ik denk dat hij ook dan nog prima meekomt.

YMMV

Kim Wilson
2 maart 2012, 08:56
Waarom per se een buizenversterker? De nieuwere modelling amps zijn vooral voor thuisgebruik een stuk prettiger in de omgang dan buizenampjes.

Montecristo
2 maart 2012, 09:02
Geen nieuwe suggestie, alleen een +1 voor de blackstar ht-1r.
Onlangs zelf ook gekocht. Volume uitstekend voor slaapkamer, maar wel de fijne karakteristieken van een buizenamp. Helaas voor jou geen afzonderlijke EQ, alleen de ISF knop. Daarmee is op grote lijnen de tone wel te regelen, met het grote voordeel dat alle standen goed klinken. Erg fijne ervaring voor mij was dat ik eindelijk mijn buizenamp eens vol open kon draaien, het buizenkarakter komt dan echt lekker naar voren. Dit kan op slaapkamer niveau echter niet met de gain voorbij 12 uur dan wordt het toch nog echt knetterhard. Is wel eens verfrissend t.o.v. mijn andere buizen amp (5150 head). Ik speel erover met o.a. een american standard strat en een gibson LP studio, beide klinken erg lekker. Voor een over the top scheurgeluid met een Ibi (JS en SQ) heb ik toch nog wel een tubescreamer (OD808 ) nodig. Versterker heeft dat echter niet nodig met de LP. Daarnaast werkt de versterker erg goed samen met pedaaltjes ervoor.

Ik zou zeker adviseren om deze versterker te proberen, hij bevalt mij erg goed.

geert1976
2 maart 2012, 10:19
Is de Blackheart Little Giant al genoemd? 5W SE klasse A. Triode en pentode schakelbaar; geen reverb, wel EQ, 150 Euro bij onze oosterburen
Ik heb 'm aangesloten op een 1x12 Celestion open back en dat gaat behoorlijk hard. Hij blijft tot ongeveer "12 uur" redelijk clean en daarboven komt er een mooie buizencrunch in het geluid. Tubescreamer ervoor voor wat meer drive desgewenst.
Heb er niet mee gereperteerd maar ik denk dat hij ook dan nog prima meekomt.

YMMV

Inderdaad ook een prima versterker voor surf.
Ik heb zelf zo'n versterker gehad, prima dingen.

In bandverband komt die gewoon iets tekort, althans dat is mijn ervaring en echt overdreven hard spelen in de oefenruimte doen wij niet.

Nobler
6 maart 2012, 17:35
[QUOTE=geert1976;2805619In bandverband komt die gewoon iets tekort, althans dat is mijn ervaring en echt overdreven hard spelen in de oefenruimte doen wij niet.[/QUOTE]

Mijn ervaringen zijn net zo. Ik heb verschillende 5 watt buizenversterkertjes die thuis erg hard leken te gaan uitgeprobeerd op repetities, en wij spelen ook niet overdreven hard, maar alles wat ik van dat formaat tot nu toe heb geprobeerd schiet dan te kort.

fastfolkert
6 maart 2012, 19:58
Mijn ervaringen zijn net zo. Ik heb verschillende 5 watt buizenversterkertjes die thuis erg hard leken te gaan uitgeprobeerd op repetities, en wij spelen ook niet overdreven hard, maar alles wat ik van dat formaat tot nu toe heb geprobeerd schiet dan te kort.

Kon wel eens kloppen mijn little giant komt tijdens de repetitie nog net mee (50s-60s coverbandje), maar live gebruik ik een Princeton; blijft iets langer clean (sort of...)

Koeb
8 maart 2012, 18:43
Orange AD-5.
Deze heeft geen equalizer noch reverb.
Er zijn slechts twee knoppen: tone & volume.
Dit belet het beestje niet een erg knap overstuurd geluid voort te brengen.
Op repetitie hield hij zich zelfs staande tussen een fender bassman 100 en animal van de muppetshow.