PDA

View Full Version : Brommend geluid uit speakers



Ace 1.15.19
23 februari 2012, 12:08
Gisteren tijdens de repetitie merkte ik voor het eerst op (of het al langer zo was weet ik niet) dat mijn amp een brommend geluid uit de speakers gaf. We stonden een beetje te ouwehoeren en ik had het volume op mijn gitaar dicht gedraaid, het geluid was duidelijk te horen.

Op standby gezet: toen ging het weg. Weer aan gezet: niks aan de hand. Tot ik voor de eerste keer weer wat aansloeg... Het is dus duidelijk geen ruis maar echt een zoemend geluid uit beide speakers, niet de versterker zelf. Hij doet het ook als er geen instrument ingeplugd zit dus daar ligt het niet aan.

Ik heb een Marshall 4140 die ik in een bepaalde hoek achterover gekanteld heb zodat ik hem beter hoor. Bij het recht zetten van de amp verdween na drie seconden de brom, zonder iets te doen. Als ik hem weer achterover zette begon hij weer zodra ik wat aansloeg. Weer rechtop: na drie seconden stil.

Herkent iemand dit probleem en kan iemand me zeggen of het een kleinigheidje is? Anders ga ik er gewoon even mee langs de reparateur.

Buzzel
23 februari 2012, 12:49
Oei. Als de brom weggaat als je amp recht zet lijkt mij dat er iets los zit.

PeeVee
23 februari 2012, 16:40
Hangen er TL-buizen in de repetitieruimte?

Ace 1.15.19
23 februari 2012, 16:41
Neen.

+ de andere tekens...

Buzzel
23 februari 2012, 16:44
Hangen er TL-buizen in de repetitieruimte?

Dan zou de brom niet weggaan als je hem kantelt. Lijkt mij zo.

Midwolda
23 februari 2012, 17:42
Heb ik ook wel eens als ik de gitaar op een bepaalde plek t.o.v. de versterker neerzet.
Rondzingende strooivelden, of een andere ludieke term. :chicken:

Ace 1.15.19
23 februari 2012, 17:44
Ik heb zelf eerder de indruk dat het meer een technisch mankement is, anders zou hij het denk ik niet alleen doen als hij gekanteld stond. Heb de versterker ook op een andere plaats in de ruimte neer gezet en toen deed hij het ook.

PeeVee
23 februari 2012, 21:58
Dan zou de brom niet weggaan als je hem kantelt. Lijkt mij zo.
Het zal je verbazen.

Buzzel
23 februari 2012, 22:48
Het zal je verbazen.

Inderdaad. En ik maak ook wel gekke dingen mee met mijn amp. Tijdje geleden riep ik wat in de microfoon van de PA en ik had mijn delay aan staan. Ik hoorde mijn stem herhaaldelijk galmen op mijn versterker, en nee mijn pickups zijn niet microfonisch. Ik heb zelf altijd last gehad van TL buizen die mijn gitaarsignaal verstoren, maar niet de versterker zelf.

cluseau
24 februari 2012, 00:23
Ik heb zelf eerder de indruk dat het meer een technisch mankement is

Ik ook, maar als ik zo je post lees lijkt het me een 100Hz brom. 50Hz hoor je duidelijk de overeenkomst met het aanraken van je gitaarkabel. In geval van 100Hz hoef je niet in de ruimte te zoeken. Geen randaarde, geen TL etc. Zuiver een voedingsprobleem uit je amp. Dat wil niet zeggen dat je voeding defect is maar dat hij de gevraagde stroom niet kan leveren. Dit kan oa veroorzaakt worden door een defecte buis, lekke koppelcap of een van de vele andere mogelijkheden. Het denk dat het een ritje EHBBGAOESH wordt.

Ace 1.15.19
24 februari 2012, 00:26
Okee, bedankt voor je reactie!


Het denk dat het een ritje EHBBGAOESH wordt.
Uhm, help me even...

cluseau
24 februari 2012, 00:28
Okee, bedankt voor je reactie!


Uhm, help me even...

eerstehulpbijbrommendegitaarampsondereenschuinehoe k :hide:


Maar wel serieus bedoeld

Ace 1.15.19
24 februari 2012, 00:29
Haha, ik kwam niet verder dan de eerste drie letter. ;)

Maar ik ga morgen inderdaad even langs le shop.

cluseau
24 februari 2012, 00:31
Haha, ik kwam niet verder dan de eerste drie letter. ;)


Hoef je je niet voor te schamen :D. we horen het morgen wel.

Buzzel
24 februari 2012, 08:42
Haha, ik kwam niet verder dan de eerste drie letter. ;)

Maar ik ga morgen inderdaad even langs le shop.

Dan moet je morgen wel bij de winkel zeggen dat je last van EHBBGAOESH hebt :seriousf:

Ace 1.15.19
28 februari 2012, 18:32
Zuiver een voedingsprobleem uit je amp.
Helemaal juist. Een amptech zei: negen van de tien keer is het een losse voedingselco. Die gaan redelijk snel los zitten, en zodra je de amp kantelt dan verschuift hij dus. Als je een beetje handig bent met de soldeerbout is het zo opgelost.

Bedacht me op de weg terug naar huis dat dit topic beter zou passen onder De Werkbank. Vraag wel even aan één van de mods of ze hem willen verplaatsen.

pimmetje
28 februari 2012, 20:06
Op verzoek van TS verplaatst naar de Werkbank.

matto
28 februari 2012, 23:12
Inderdaad. En ik maak ook wel gekke dingen mee met mijn amp. Tijdje geleden riep ik wat in de microfoon van de PA en ik had mijn delay aan staan. Ik hoorde mijn stem herhaaldelijk galmen op mijn versterker, en nee mijn pickups zijn niet microfonisch. Ik heb zelf altijd last gehad van TL buizen die mijn gitaarsignaal verstoren, maar niet de versterker zelf.

Ringleiding aanwezig in het pand waar je de versterker had opgesteld misschien?