PDA

View Full Version : Waarom zijn bassnaren zo f#@c*&G duur?



telecastermaster
6 juni 2003, 13:29
Zo moeilijk is het toch niet om een snaar te maken?

AllodoX
6 juni 2003, 13:35
hehe en hoeveel werk denk je dat het is om zo'n ding te maken ?

prijs valt reuze mee.. en ZO vaak vervang je je snaren nou ook weer niet, dus een of twee keer per jaar een setje snaren van 25 euro.. dat moet er wel af kunnen eh..

basswasp
6 juni 2003, 14:36
...en op wat voor snaren speelt AllodoX?

Idd, Elixers; de duurste die er zijn :-?
Maar 'k heb nu zelf ook Elixers erop zitten en ik moet zeggen dat voor het weekje dat ik ze nu gebruik, ik ze erg goed vind :)

AllodoX
6 juni 2003, 14:38
ey.. ik hou nu eenmaal van goed geluid ;)
Je moest eens weten wat voor een verschil een goede snaar en een goede kabel kunnen maken op je geluid.

De Teng
6 juni 2003, 14:53
Eigenlijk de basis ja... cheap ass snaren met een steengoed element schakel je de laatste ook een beetje uit. Het ene verplicht bijna het andere om het maximale uit te halen. Overigens koop ik meestal van die aanbiedingssetjes bij de Feedback uitverkoopdagen, prima spul. Elixirs vind ik wel erg duur.

telecastermaster
6 juni 2003, 15:11
Oke, ik was eigenlijk aan het kijken naar een setje double ball end snaren. Aangezien die in Nederland moeilijk verkrijgbaar zijn (met name voor gitaar) wou ik ze online bestellen.

Aangezien er niet zo heel veel keus is voor double ball end snaren gaat de keuze tussen D'Addario en Elites (zie beneden).

Welke moet ik kiezen? Iemand ervaring met Elites (ik had er nog nooit van gehoord). Wel een behhoorlijk prijsverschil.

http://www.zencatalog.com/Stringbuster/Catalog_D_Addario_32.html
http://www.zencatalog.com/Stringbuster/Catalog_Elites_25.html

AllodoX
6 juni 2003, 15:18
Elites zijn crap, meer wil ik er niet eens over kwijt.. bah :o

bassopotmus
6 juni 2003, 15:58
second that

basswasp
6 juni 2003, 16:02
100% mee eens

Pöl
7 juni 2003, 10:34
...en op wat voor snaren speelt AllodoX?

Idd, Elixers; de duurste die er zijn :-?
Maar 'k heb nu zelf ook Elixers erop zitten en ik moet zeggen dat voor het weekje dat ik ze nu gebruik, ik ze erg goed vind :)


Wacht maar tot je ze drie maand derop hebt zitten, dan merk je pas een verschil met andere snaren, nog steeds zeer goede klank! :P

(na een tijdje kan het wel dat het nanoweb laagje op verschillend plaatsen begint af te schilferen, dit is echter geen indicatie om nieuwe snaren te steken, omdat die schilfers geen afbreuk doen aan je geluid.)

wim60
7 juni 2003, 11:07
Ik heb setje Elixir snaren voor 5 snarige bas gekocht met die Nanoweb coating, ze zijn lekker glad, geluid is ook goed ben benieuwd hoe lang ze meegaan ze klinken goed maar nu komt het : ze kosten:
!@%#$%# 77.50 pleuro,weet iemand ze goedkoper te krijgen???

Pöl
7 juni 2003, 11:10
Ik heb setje Elixir snaren voor 5 snarige bas gekocht met die Nanoweb coating, ze zijn lekker glad, geluid is ook goed ben benieuwd hoe lang ze meegaan ze klinken goed maar nu komt het : ze kosten:
!@%#$%# 77.50 pleuro,weet iemand ze goedkoper te krijgen???

In België, 58 euro, geloof ik 8)

bassopotmus
7 juni 2003, 11:28
Het lijkt me toch dat die nano's wat "kunstmatig" aanvoelen door zon laag, is dat zo?

Pöl
7 juni 2003, 11:36
Het lijkt me toch dat die nano's wat "kunstmatig" aanvoelen door zon laag, is dat zo?


Bon, ik weet dat ik overkom als een promotor van die snaren, maar ik vind ze echt arse kicken, dus:

Die nanolaag voelt net uitermate goed aan!! Echt stond er ook wat twijfelachtig tegenover, tot ik ze ging uitproberen in de fabriek :o
Die laag geeft je die gladheid die je nodig hebt om snel te kunnen spelen en voelt een beetje aan zoals snaren die na elke gig behandeld zijn geworden met een reinigings- en glijmiddel (grease, zeg maar).
Eens je met Elixir snaren speelt, geven andere snaren, hoe nieuw ze ook zijn, meteen een oude indruk omdat ze die gladheid missen.

Shit, ik lijk wel zo één of andere vette Amerikaan uit de shoppingchannel of zo... Mijn excuses daarvoor

AllodoX
7 juni 2003, 11:55
Dat wou ik net zegge..

In het begin voel je het niet.. althans.. ik voelde weinig verschil tussen EB slinkies ( de groene ) en nanowebs.. tot ik een paar weekjes op die nanowebs speelde, en bij een winkel eens een willekeurige bass uit het rek trok. Mijn hemel wat had dat ding prikkeldraad erop zitten :o
Als je van gewone snaren naar nanoweb gaat, voel je het nauwlijks.. maar ga je daarna weer op een andere spelen, dan voel je het wel degelijk.. je mist de gladheid.. en dat gladde speelt nu eenmaal lekker..

een ding tho.. ga niet met een plektrum op nanowebs spelen.. dan scheurt de coating op den duur ( na maandje of 4 / 5 / 6 of zo )

Pöl
7 juni 2003, 12:06
Dat wou ik net zegge..

In het begin voel je het niet.. althans.. ik voelde weinig verschil tussen EB slinkies ( de groene ) en nanowebs.. tot ik een paar weekjes op die nanowebs speelde, en bij een winkel eens een willekeurige bass uit het rek trok. Mijn hemel wat had dat ding prikkeldraad erop zitten :o
Als je van gewone snaren naar nanoweb gaat, voel je het nauwlijks.. maar ga je daarna weer op een andere spelen, dan voel je het wel degelijk.. je mist de gladheid.. en dat gladde speelt nu eenmaal lekker..

een ding tho.. ga niet met een plektrum op nanowebs spelen.. dan scheurt de coating op den duur ( na maandje of 4 / 5 / 6 of zo )

Bwa, zowel slap als finger als pic op mijn nanowebs, de coating scheurt inderdaad ter hoogte de regio van aanslaan, maar das no biggie, klinkt nog steeds smooth :razz:

telecastermaster
7 juni 2003, 12:34
Ik heb setje Elixir snaren voor 5 snarige bas gekocht met die Nanoweb coating, ze zijn lekker glad, geluid is ook goed ben benieuwd hoe lang ze meegaan ze klinken goed maar nu komt het : ze kosten:
!@%#$%# 77.50 pleuro,weet iemand ze goedkoper te krijgen???

http://www.zencatalog.com/Stringbuster/Catalog_Elixir_39.html

29 GBP = ongeveer 40 Euro (+ 2,5 GBP shipping)

cheers

AntY
8 juni 2003, 18:47
kunen nze geen speciale pick elixirs maken MET nanoweb op de fretboard gedeelte maar niet in de picking area?

Pöl
8 juni 2003, 18:55
Ik zal 't eens voorstellen als ik nog eens langsga :razz:
Op zich geen slecht voorstel, maar dan schiet je het doel van nanoweb coating alweer voorbij..
De coating probeert vuil en huidresten vantussen de windings van de snaren te houden. Als je ter hoogte van je speelhand de coating weghaalt, kan daar wel vuil tussen zitten en wordt de snaar net zo snel dof als zonder coating.
Maar nogmaals: Die afschilfering van de coating heeft absoluut GEEN effect op je toon.
Trouwens, Elixir maakt ook electrische gitaarsnaren met dezelfde coating, ook daar geen problemen.
Dus gewoon lekker doorrammen met dat plectrum :-D

AntY
8 juni 2003, 23:09
t xshceelt toch de helft (van 1 hand??)

Laus
10 juni 2003, 17:46
klinkt leuk van die Elixers. Over een paar maanden maar eens opschroeven.

heb nu slinkies (de roze)... werden me aangeraden. 2x optreden en zo dood als een pier. bah. volgende keer die elixers of dr eens proberen. daarvoor heb ik altijd d'addarios gehad en die speelden in ieder geval erg lekker. die goedkope Carl Martin snaren zijn na 1 week al dood dus das echt niks.

basswasp
10 juni 2003, 18:08
De Elixers missen bij mij toch echt het "nieuwe snaren"-geluid, wanneer ik op net nieuwe snaren speel moet 't metallig knallen en dat missen de Elixers. DR's zijn de volgende snaren die ik ga proberen, die schijnen ook langer mee te gaan doordat de windingen dichter op elkaar zitten en er zo minder vuil tussen kan komen.

Iemand al ervaring met DR's?

bassopotmus
10 juni 2003, 18:09
hmm komen low riders op me jazz...als me elites (sorry voor het vuile woord)eraf kunnen

AntY
11 juni 2003, 00:46
ik heb DR sunbeams .x - .100 op me cort, vergeleken met de bass boomers die opp me aria zitten zijn t fantastische snaren, die bomers koop ik nooit meer

AllodoX
11 juni 2003, 07:51
Ik heb paar jaar geleden echt een shitload aan snaren geprobeerd, en degene die toen als beste voor mij uitkwamen waren Richard Cocco's, en ik blijf er nog steeds 100 % achter staan dat het gewoon simpelweg de beste snaren zijn die er bestaan. Maar helaas zijn de nickels niet makkelijk aan te komen in Europa.. de stainless-steels wel, maar de nickels niet :( dus ik ben voor alternatief gaan kijken, en kwam toen bij elixyr uit..

Slinkies ( de groene ) zijn prima snaartjes, DR's vond ik altijd te duur voor wat je krijgt, D`addario voelde niet lekker aan.. Gele warwicks zijn acceptabel.. zwarte warwicks zijn niet mijn smaak, Rode warwicks zijn gigantisch bagger ( heel slap ) net als Elites ( heel slap, lage output en voelen gewoon kut aan ). GHS boomers zijn te doen, maar ik mis er iets bij.. Rotosound vond ik ook maar matig ( voelde niet zo lekker aan )..