PDA

View Full Version : Axis fuzz info



thekid
22 februari 2012, 17:11
Hey

Ik zou graag een axis fuzz bouwen. Ik heb de big muff maar deze is naar mijn ondevinden alleen geschikt als echte overdrive. Nu ik heb al wat schema's gevonden maar ik kom vanalles tegen. Met tone control, met andere componenten. Kan iemand mij wat wegwijs maken in het zoeken van de juuiste componenten en wat ik al dan niet kan toevoegen.

Alvast dank

Fuhgawz
22 februari 2012, 17:45
Een Big Muff een echte overdrive? Dan hanteren wij toch echt een andere definitie bij het begrip 'overdrive'! Of er is iets mis met je Muff...

Ik begrijp je vraag eerlijk gezegd niet zo goed. Wat wil je nou eigenlijk weten? Bij mijn weten is dit de originele Axis Face: http://fuzzcentral.ssguitar.com/axisface.php In de tekst staat over een aantal componenten uitgelegd wat de invloed daarvan is op het circuit. Een tone control op de Axis Face heb ik nooit van gehoord. Zou je daarom aub iets specifieker willen zijn wat betreft je vraag en je bronnen?

Wat betreft componenten bestel ik die meestal bij newtone-online.nl, net als veel andere mensen hier. Check ook het Newtone forum, daar staat veel info. Succes!

Dirk_Hendrik
22 februari 2012, 18:37
Bedoel je dat DIY produkt van Rogier Meijer?
Alleen al op google afbeeldingen kom ik ladingen hits tegen. Zonder tone control.

thekid
22 februari 2012, 19:01
Awel ja op fuzzcentral staan indd een uitleg maar daar staat dat je met transistors moet spelen/zoeken. en er staat ook de uitleg bij van de tone/smoothcontrol. Dus ik weet niet of ik deze zou integreren. dus ik wou weten of iemand hier ervaring mee heeft of niet.

En ik bestel zelf ook bij newtone echt wel content van.

En ik bedoel inderdaad de roger mayer axis fuzz

Der Groovemeister
23 februari 2012, 01:59
Er is een behoorlijk verschil tussen de Axis Face (is een verbeterde silicon fuzzface) en de Axis Fuzz. En dan heb je 2 verschillende Axis Fuzzen: De Roger Mayer en de Electro Harmonix. Die laatste was indentiek aan de Guild Foxey Lady.

thekid
23 februari 2012, 11:55
WOW het is toch niet zo simpel dan bovenstaande wist ik niet.
Ik zocht wel die van roger mayer. Het origineel is zoon spaceship achtig dingetje.
Maar ik zoek qua geluid een zachtere fuzz dan de big muff en kwam zo bij een face achtige.

Der Groovemeister
23 februari 2012, 14:21
Dan is de Axis Face waarschijnlijk precies wat je zoekt! Ik heb m ook gebouwd en hij is warm en rond. Nauwelijks verschil met een Germanium Fuzz Face.

thekid
24 februari 2012, 00:00
oke bedankt ik zal hem eens proberen. is dit een goed schematje? http://diy.suregork.com/wp-content/uploads/2011/04/Axis_face_vero.jpg of zouden jullie iets veranderen?

Der Groovemeister
24 februari 2012, 02:08
Die layout komt hier vandaan:
http://www.aronnelson.com/gallery/main.php/v/French+connection/Vero+Layout/Axis_face_vero.jpg.html?g2_imageViewsIndex=1
Alleen klopt de pinout van de BD139 niet!!! Die is ECB ipv. CBE. Als je een andere NPN transistor met dezelfde HFE waarde en CBE pinout gebruikt gaat het wel goed.
PM me voor de vero layout die ik gebruikt heb, daar kun je zo de BD139 insteken.

Hier is de uitleg:
http://fuzzcentral.ssguitar.com/axisface.php

Nagramoth
24 februari 2012, 10:09
Heeft deze een negative ground?

Der Groovemeister
24 februari 2012, 10:58
Ja hij kan zo aan je daisy chain, maar een fuzz face (achtige) klinkt gewoon beter op n batterij! Ik heb er dus geen externe 9 v aansluiting in gemaakt en ook geen ledje. Zo hoort een fuzz! ;-) En zo doet ie ook krankzinnig lang met een batterij.

Nagramoth
24 februari 2012, 11:32
Cool !

Was nog op zoek naar een goed klinkende low-gain fuzz, maar dan met neg. ground en zonder "moeilijke" germaniums...

Nagramoth
19 maart 2012, 16:59
Alleen klopt de pinout van de BD139 niet!!! Die is ECB ipv. CBE. Als je een andere NPN transistor met dezelfde HFE waarde en CBE pinout gebruikt gaat het wel goed.

Hihi, daar kwam ik dus ook achter. Heb het nu tijdelijk opgelost met een 2n3904 als Q2. Hfe is een stuk hoger dan die van de bd139, maar klinkt desondanks lekker warm en romig. De attack-knop ga ik nog vervangen door een 1k rev.log, waardoor de gain wat beter in te draaien is (zit nu vooral in het laatste 10%)

thekid
24 maart 2012, 14:06
nog eens een vraagje: op de layout kun je zien dat er onder de c3 en de r2 het veroboard moet worden doorgesneden en dit zal dan zijn op het bord nummer f9 en g9. enkel staat eronder bij "note cut traces at f10 and g10" terwijl hier al op gesoldeerdt zal zijn dan. is dit een foutje en moet ik toch gewoon op de f9 en g9 doorsnijden?

Der Groovemeister
24 maart 2012, 21:57
Inderdaad staat het er fout. Je moet onder C3 en R2 snijden, dus f9 en g9.

thekid
24 maart 2012, 23:02
oke thanx, ondanks tijdgebrek vandaag toch begonnen aan dit projectje

thekid
2 april 2012, 14:32
Oke, alle componentjes staan erop en de bedrading is klaar. maar nu moeten alle potmeters eraan en de inputs. Hoe sluit ik de potmeters aan op het schema staat 1 2 3, maar hoe moet ik dit zien op een potmeter? En bestaat er een algemeen schema hoe je dan alles aan elkaar hangt met footswitch enzo?

En nog een vraagje kan ik op dit momet door bv op twee punten te meten zien of alles werkt?

Der Groovemeister
2 april 2012, 23:18
Pot: http://www.modular.fonik.de/pix/PotLabelsWiring.jpg
Off board aansluitingen: http://www.newtone-online.nl/?Technische_vragen:Off_board_aansluitingen
Maar als je de led weglaat gaat ie jaren mee op 1 batterij. Klinkt ook beter met batterij ipv. adapter.

thekid
7 april 2012, 13:56
hey.

Ik heb hem vandaag afgewerkt en getest. de bypass werkt uitstekend. maar de fuzz zelf daar hapert wat aan. ik krijg een zeer zacht signaal. en een geluid dat ik omschrijf als scheterig en echt lo fi. het signaal sterft ook weg of valt gewoon weg. iemand een idee wat dit kan zijn of hoe ik zelf kan ontdekken wat dit is?


hey het is ondertussen al gefixt, ik was de trim pot vergeten open te zetten. hij werkt nu zoals het hoort.
Er staat op het schema dat de trim pot 4.5v moet leveren aan de collector van de q2 ho emeet ik dit juist?

flo123
7 april 2012, 15:21
Meet en post eens de DC spanningen op de transistor pootjes.
Staan ze op voetjes? Haal ze er dan uit en meet nogmaals de DC spanningen.