PDA

View Full Version : Heel veel ruis...



Emielio
22 februari 2012, 16:03
Goedendag mensen,

Weer eens een vraagje van mij. Ik kan zelf niet uitvinden wat het probleem is, want het enige wat ik van gitaren weet is hoe ik de snaren moet vervangen, hoe ik erop moet spelen, en hoe ik de gitaar en m'n effectpedaaltjes op de versterker aan moet sluiten.. De rest van het technische gedoe laat ik aan professionals over.

Maar goed, ik zit met een klein probleempje. Ongeveer een maand geleden heb ik de pickups in mijn Gibson Les Paul Standard 2008 laten vervangen. Het waren Burstbucker Pro's maar nu zit er een DiMarzio Air Classic in de nek en een DiMarzio Norton in de bridge. Mijn versterker is een Peavey Delta Blues 30 watt combo met 15" speaker, drie JJ 12ax7 buisjes en 4 JJ EL84's. Die buizen zijn ongeveer 2 maanden geleden vervangen. Verder heb ik een Carl Martin Red Repeat delay pedaal, een Carl Martin 2Wah en een Dunlop volumepedaal in de effect loop.

Met de oude elementen was er wel redelijk wat ruis, maar nu lijkt het veel meer.. Eerder kon ik m'n versterker ook laten "zingen" (feedback) met het volume op 4 (hij gaat tot 12), nu lijkt de sustain ook ineens een stuk minder, tenzij ik op hogere volumes speel. Ik heb de elementen iets verlaagd, en dat helpt volgens mij wel, maar nog steeds is er die grote ruis, en ik hoor ook af en toe wat getik en computer-achtige geluiden.. (ik moet er wel bij zeggen dat de computergeluiden er alleen zijn als ik in mijn kamer speel, waar ook een terrarium met warmtelampen, een tv, en een computer redelijk dichtbij staan; in de repetitieruimte is er alleen het geruis)

Nog een verandering sinds die tijd is dat ik een nieuwe kabel heb: eerst gebruikte ik een kabel van Bullet Cables van 7,5 meter, nu een Klotz La Grange van 6 meter. Alhoewel.. ik heb zowel met de nieuwe als de oude kabel gespeeld, en de ruis blijft even groot.

Ik ga sowieso een MXR Smart Gate kopen, om de versterker geschikt te maken voor de studio, maar toch wil ik graag even erachter zien te komen wat de ruis nu veroorzaakt. Als het namelijk een kapotte buis ofzo is, kan ik die natuurlijk beter zo snel mogelijk laten vervangen.

Alvast bedankt voor eventuele hulp!

Vriendelijke groeten,

Puppy

snaarplukker
22 februari 2012, 16:44
Misschien een domme vraag. Maar zit je versterker aangesloten aan een geaard stopkontakt?

Emielio
22 februari 2012, 16:53
Woops.. wacht eens even.. ons huis is best wel oud, en de stopcontacten zijn prut.. al 2 hebben het begeven.. We hebben regelmatig de stoppen eruit en de bedrading onder de weg die alle huizen in onze straat stroom levert is prut.. we hebben constant stroomstoringen in de hele straat, minstens 4 keer per jaar ofzo.. Thanks.. ik denk dat ik het probleem nu weet :P

Emielio
23 februari 2012, 13:24
Geprobeerd op een geaard stopcontact... Geen verschil. Nu weet ik wel waar het probleem zit, want ik heb ook even op m'n andere versterkertje gespeeld, en ook daar is de hevige ruis te horen.. Het klinkt ongeveer zoals een sissende bakpan met boter erin. Ik merk dat het minder wordt als ik mijn toonknoppen dichtdraai. Ik bedenk me net dat alle potmeters ook vervangen zijn, en er is een nieuwe printplaat in gezet.. Kan het daar misschien aan liggen? Ik weet nu in ieder geval zeker dat het probleem in mijn gitaar zit.

Weet iemand wat ik hieraan kan doen? Kan ik hem beter even bij een technicus brengen om het binnenwerk van m'n gitaar even te controleren? De elementen en de nieuwe potmeters zijn erin gezet bij Tonika in Groningen, dus mochten er reparatiekosten komen, neem ik aan dat ik die bij hen kan declareren.