PDA

View Full Version : Koch classic SE12 (model 2009)



desoto
22 februari 2012, 14:48
Sinds een week een Koch classic SE12 klein formaat dus model 2009.
Ik zocht een kleine amp voor kleine gigs en studio. Eerst op zoek naar een Fender vibrochamp EC signature.
Mooi versterkertje maar met het 8 inch speakertje toch bang dat dit niet overeind blijft in de door mij gewenste band situatie. En eigenlijk gemaakt voor single coil. Gaat bij stndje 4 al in het rood. Mooi tremolo effect, dat wel. Ook op mijn verlanglijstje kleine Marble versterkers (geweldige amps uit Nederland) of evt. Victoria en Kema van Anne Doedens(Mr Bassman in Eelde) maakt ook een mooie kleine 18 watt amp op verzoek. Maar mijn budget liet deze keuzes niet toe. Las een goede recentie van de Koch versterkers in Gitarre&Bass en in Hoogeveen bij Soundhouse stond een gebruikte. Heen gereden en getest. Voldoende kwaliteit in klank en power en niet vergeten de extraatjes van Koch line in en out en gain naast volume om mee te nemen.
Ik gebruik live meestal een Bad Cat classic de luxe 20 watt. Geweldig blackface versie van de makers die ooit begonnen met matchless. In de repetitieruimte een Mesa DC 3.
De Koch heeft de eerste bandtest met glans doorstaan. Getest met Gibson ES335 en Fender Telecaster en Stratocaster. Kan humbuckers ook goed aan. Heeft voldoende power ook in de low stand om mee te kunnen in een bandsituatie met drummer. De klank is direkt, vintage karakter met een lekker randje voor solo's. en bovenal rustig. Geen scherp hoog of rommelig laag. Dit betekent geen overbodige resonantie die je sound rommelig maken. Komt hierdoor mooi door de mix is altijd een voorwaarde voor mij. Dan hoeft je amp ook niet steeds harder om hoorbaar te zijn. Wel een kenmerk van kwaliteit. De andere bandleden reageerden verrast en vonden het een zeer goed en prettig klinkende versterker. Ik gebruik bij voorkeur geen effecten. Het ontbreken van galm heb ik niet als gemis ervaren. Heb er een JJ 12 AX7 ingezet en ga nog wat experimenteren met eindbuizen.
Plussen: sound, 12 inch speaker, (Sica Jensen) verschillende buizen mogelijk line in voor een voorversterker(mocht je dit willen) line/recording out(hier is koch gewoon goed in) bouwkwaliteit. Kan mee naar gigs. Power genoeg en blijft ook goed op hogere volumes. En dat kan de Fender absoluut niet, bovendien zijn humbuckers ook niet zijn ding.
Min: met 14 kilo eigenlijk wat zwaarder dan gewenst. Maar ja je kunt niet alles.
Tot slo. een versterker en de sound blijft een persoonlijke smaak. Er zullen ongtwijfeld lezers zijn die de Fender blues junior hebben gemist in mijn lijstje. prima ampje. Maar ik wilde gewoon kleiner. En eerlijk gezegd de Koch topt een blues junior. Maar is nieuw ook aanzienlijk hoger in prijs. Dus mag je dit ook verwachten.

Midwolda
23 februari 2012, 23:37
Mooie review, en ik kan me er helemaal in vinden, heb zelf de 2011-versie.
Hier geen ervaring met "door de mix prikken" maar wat je zegt over de klank klopt precies:
inderdaad een goed gebalanceerd geluidsbeeld wat geschikt is voor vele gitaren en speelstijlen.
Het experimenteren met buizen loont echt want daar reageert-ie heel uitgesproken op.
Mijne draait nu met een NOS Philips 12AT7 en een EHX EL34, lekker oldskool bluessoundje.
Reverb doe ik met een delay-pedaal, dat werkt toch wel erg mooi hoor.

Veel plezier gewenst met je Koch! :ok:

Ron Houben
27 februari 2012, 18:52
Ik heb vanmiddag ook de Classic SE 2011 gehoord. Man, man, wat een versterker! Dit was de grote versie met omschakeling tussen 6 en 12 Watt, 12" Jensen/Koch speaker. Heel dynamisch, lekker direct, heel mooi randje. Dit is eigenlijk de vintage sound die iedereen wil hebben, maar dan uit een nieuwe versterker. Alles werkt, geen problemen met 110/220 Volt omschakeling, oude onderdelen die op hun laatste benen lopen zoals dat met vintage versterkers vaak het geval is. Betrouwbaarheid van Koch is erg goed. Ik vertrouw niet zo op mijn oude versterkers. Ik heb al een tijd een Pro Junior met de blauwe AlNiCo speaker te leen. Die wil iedereen altijd kopen als ze hem horen. Deze Koch blies de Pro Junior weg. Ik wil altijd een versterker die goed met pedalen omgaat en dat doet de Koch ook heel erg goed. Die moet ik hebben en de Pro Junior kan terug naar zijn eigenaar.