PDA

View Full Version : HNGD Granada Les Paul uit 1971



yavin
22 februari 2012, 09:11
Sinds dit weekend in mijn bezit, een zwarte Granada Les Paul Custom uit 1971.

Afgelopen augustus heb ik al een wijnrode Granada Les Paul uit 1971 van marktplaats afgeplukt. Nooit eerder van gehoord, maar de prijs was interessant genoeg om er een gokje aan te wagen, en dit bleek een erg fijne gitaar te zijn. Goed, het is een budgetgitaar, maar komt dus wel uit de Matsumoko fabriek en speelt erg lekker, klinkt goed, en was naast een ton aan Mojo tot mijn verbazing ook nog eens voorzien van twee Dimarzio elementen. Nu kwam er een paar dagen terug weer een Granada op marktplaats, en puur uit een grap liet ik de advertentie zien aan mijn vrouw, die vervolgens mij overtuigde om ook maar een bod uit te brengen.

Ja, daar valt natuurlijk niets tegenin te brengen en ik heb de verkoper dan maar even gebeld om wat af te spreken. Na enig overleg heb ik een eindbod gedaan en ben in de auto gesprongen om ‘m op te halen.
Eenmaal daar gekomen bleek de beste man de gitaar in 1971 nieuw te hebben gekocht, en de gitaar was nog nooit ‘on the road’ geweest en dus nog in heel erg goede staat. Stemknoppen waren inmiddels al wel vervangen door Grovers, en hij had er lang geleden wat andere elementen in laten zetten.

…op dat moment kreeg ik het heel even warm, want toen ik beter naar de elementen keek zag ik de kenmerkende ‘T’ op de voorkant staan…

We hebben de deal snel gesloten en ik ben er snel mee naar huis gereden. Thuis gelijk even de schroevendraaier ter handen genomen en voorzichtig de elementen verwijderd. En ja hoor, patent no 27 37 842 op de onderzijde…! Originele Gibson T-Tops uit ’71…!

Gisteren ingeplugd in mijn AC30, en damn zeg, wat heeft dat ding een geluid!! Zijn gewoon geen woorden voor! Nu wil ik gelijk ook die elementen in mijn rode..!

Granada nr. 1 en nr. 2
http://img18.imageshack.us/img18/8099/lp2k.jpg

http://img46.imageshack.us/img46/8823/lp1b.jpg

http://img80.imageshack.us/img80/6935/lpkop.jpg

De elementen van de zwarte
http://img843.imageshack.us/img843/6563/lptt1.jpg

http://img267.imageshack.us/img267/5715/lptt2.jpg

Rock Bottom
22 februari 2012, 09:15
Ik gok dat je voor de complete gitaar minder hebt betaald dan wat veel amerikanen op ebay voor een setje oude t-tops durven te vragen

Gefeliciteerd met de nieuwe aanwinst.

yavin
22 februari 2012, 09:20
Yup...! Veel minder zelfs dan wat sommigen per stuk durven te vragen.... En de gitaar kwam ook nog met een koffer er bij... Prima deal dus.

LemmyNL
22 februari 2012, 09:24
Koffer? Koffer? Daar zei je niks over!

yavin
22 februari 2012, 09:26
....als ik die mee had genomen, dan had je het gelijk gemerkt. Nu duurde het een paar uur voordat je zag dat ik de zwarte bij me had in plaats van de rode. :sssh:

LemmyNL
22 februari 2012, 09:36
Jajajaja, whatever. Jij koopt een nieuwe gitaar en vertelt het niemand...

zoon van Piet
22 februari 2012, 10:04
Niks ten nadele van je mooie gitaren..
maar hoe stel je dat bouwjaar vast..? volgens mij dateren zulke japanse kopiegitaren van een paar jaar later. De vervangen elementen wijzen ook in de richting van de late seventies.
Niet dat het veel uitmaakt, maar meer om de tijdslijn van de Japanse gitaarindustrie vast te stellen..

Pepe
22 februari 2012, 10:08
Gezien de bouwwijze gok ik ergens tussen 74 en 76.

LemmyNL
22 februari 2012, 10:11
Hij heeft 't me laten zien, het staat er gewoon op. Té simpel.

yavin
22 februari 2012, 10:16
Ik had ook mijn twijfels bij de rode gitaar, maar die zwarte kwam van de eerste eigenaar. Hij heeft 'm persoonlijk in 1971 nieuw gekocht.

Als hij liegt, dan lieg ik ook natuurlijk....

LemmyNL
22 februari 2012, 10:20
:seriousf:

yavin
22 februari 2012, 10:42
Uiteraard heb ik me wat meer verdiept in het merk, zeker na de vondst van de Dimarzio’s in de rode gitaar… die zijn van het type K-10, en die kan ik niet verder terug dateren dan 1976.

Op beide gitaren zit een sticker op de achterkant G71WI en G71B waarbij ik een voorzichtige conclusie trek dat dat staat voor ‘Granada 1971 WIne red’ en ‘Granada 1971 Black’. Vooral door het verhaal van de laatste verkoper die ook tevens de eerste eigenaar was ben ik er vrij zeker van dat ze uit 1971 zijn, maar uiteraard moet dit met de nodige slag om de arm worden aangenomen.

Mijn vermoeden is dan ook dat die Dimarzio’s er naderhand zijn ingezet, halverwege de jaren zeventig…

macwilliams
22 februari 2012, 10:49
Hardstikke mooie aanwinst. :ok:

zoon van Piet
22 februari 2012, 11:14
Larry Dimarzio kwam pas eind 70er jaren met zijn pickups op de markt. Als ik me goed herinner was dat in 77 of 78. Een paar jaar later vershenen die in grote getalen in Japanse Hondo- kopieën. De Japanse kopie industrie dateert van iets eerder, maar ik kan me niet herinneren zulke dingen gezien te hebben voor 1973 of zo. Ik zie geen verband tussen die typenrs en bouwjaar, want in 1971 was er volgens mij geen enkele sprake van Japanse 'immitatie Les Pauls'zoals ze genoemd werden. De Jappen maakten toen nog gewoon van die teisco en kawai frutsels..

frekie
22 februari 2012, 11:40
Ik heb begrepen dat Granada voor de Canadese markt werd geproduceerd, vooral voor muziekscholen. Matsumoku is eigenlijk altijd wel goed, veel sustain en "mojo" tja wat is dat. Gewoon een lekkere ouwe plank hout :ok:

yavin
22 februari 2012, 11:44
Ik heb begrepen dat Granada voor de Canadese markt werd geproduceerd, vooral voor muziekscholen. Matsumoku is eigenlijk altijd wel goed, veel sustain en "mojo" tja wat is dat. Gewoon een lekkere ouwe plank hout :ok:


Klopt, zo ver was ik inmiddels ook gekomen. De gitaren werden via de keten van de muziekschool verkocht.


Larry Dimarzio kwam pas eind 70er jaren met zijn pickups op de markt. Als ik me goed herinner was dat in 77 of 78. Een paar jaar later vershenen die in grote getalen in Japanse Hondo- kopieën. De Japanse kopie industrie dateert van iets eerder, maar ik kan me niet herinneren zulke dingen gezien te hebben voor 1973 of zo. Ik zie geen verband tussen die typenrs en bouwjaar, want in 1971 was er volgens mij geen enkele sprake van Japanse 'immitatie Les Pauls'zoals ze genoemd werden. De Jappen maakten toen nog gewoon van die teisco en kawai frutsels..


Zoals ik al aangaf heb ik die elementen uit de rode gitaar niet verder kunnen dateren dan 1976, dus dat strookt ook met jouw verhaal. Overige Granada’s heb ik op het internet ook gevonden van die periode, dus ik was er al een beetje van uit gegaan dat ze van halverwege de jaren zeventig zouden zijn. Het is alleen het verhaal van de verkoper waardoor ik toch op 1971 uit kom. Uiteraard valt of staat deze datering puur met de betrouwbaarheid van de verkoper.

In ieder geval zijn ze uit de seventies, daar ben ik wel zeker van. En of het nu 1971 is of 1979, het maakt mij niets uit, ze spelen beide in ieder geval geweldig..! :cooler:

wietse
22 februari 2012, 13:28
jaloers!!!
ik rij in een ford granada maar denk maar niet dat ik een granada gitaar heb, ja een spaans opknap geval, en jij hebt er 2!!
1971 betwijfel ik al maakten ze ze wel in die tijd bij matsumoku die kopietjes.
dat G71B staat gewoon voor, Guitar model 71 black, matsumoku had nooit het bouwjaar verwerkt in model naam of serienummer, 1971 betwijfel ik ook omdat de meeste granada's uit het midden van de 70er jaren stammen, het kan maar 2 uit hetzelfde jaar?

newbreed
22 februari 2012, 21:43
mooi mooi!!!
je was me net voor :-(
heb zelf ook uitgebreid contact met de verkoper gehad maar jij was iets eerder. dus....congrats

yavin
23 februari 2012, 07:00
Het spijt me dat ik 'm dan net voor je neus heb weggekaapt....

da Liks
23 februari 2012, 08:23
lekker hoor citizen!

frekie
23 februari 2012, 12:51
ik rij in een ford granada

Nog steeds? Maar goed dat de Noorder Gitaar Dag in maart is, al kan je dan ook nog nachtvorst hebben

frekie
23 februari 2012, 12:52
;)

(En ik wil mijn smilies terug!!)

geert1976
23 februari 2012, 13:03
foto's bekeken, mooie gitaar.

Als ik zo kijk dateren deze uit de periode 1974-1976.

Indien de potmeters aan een printplaat zijn gesoldeerd kan het ook nog een vroege 77er zijn (in de loop van 1977 wijzigde matsumoku de headstock)

wietse
23 februari 2012, 13:59
Nog steeds? Maar goed dat de Noorder Gitaar Dag in maart is, al kan je dan ook nog nachtvorst hebben

dat ding heeft de hele winter geen enkel misslag gehad, starten en lopen en dat op LPG, ook niks vastgevroren gehad, heb zelfs meerdere auto's bij mij in de straat starthulp gegeven en ja dat waren auto's van een paar jaar oud.
alleen de kachel bleef wat koud omdat de thermostaat open blijft staan.
de granada's uit deze jaren zijn de betrouwbaarste auto's die ford ooit heeft gebouwd.
dus effe dimme ja :angry:

Orpheo
23 februari 2012, 14:01
De super distortion was er al in 1972... niks eind jaren 70, begin jaren 70!

yavin
13 januari 2015, 12:40
En hop! Even een bescheiden bump.
Nummer 3 heeft zijn intrede gedaan...

Dus, nu drie gelijke Japanse gitaren uit de jaren zeventig in huis. Gelukkig bieden ze voldoende verschillen qua klank, ik kan er eindeloos op blijven spelen! Zoals eerder te lezen viel heb ik er eentje met een setje T-Tops. De andere die ik al had heb ik voorzien van een SH-4 JB en een SH-1 Jazz. Nummer drie heb ik inmiddels voorzien van een setje GFS Mean90's. Alle smaken in huis dus...

http://www.mijnalbum.nl/Foto540-JK83QEQP.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto540-6ZG7CIYL.jpg

Duhsjaak
13 januari 2015, 15:54
Heel fijn. Gefeliciteerd.
Er loopt hier ook een draadje van iemand die vraagt wie er ervaring heeft met Mean P90's.
Misschiend dat je op een rustig moment even je licht erover kan laten schijnen.
Verder stil going strong met de Granada's. Kijk, dat spreekt mij alvast helemaal aan.
Vriendelijke groet, Gus

Eko
13 januari 2015, 16:33
Je bent toe aan een nieuw rek...........!

Little Jay
13 januari 2015, 19:06
Je bent toe aan een nieuw rek...........!

Welnee joh, dit is bescherming tegen GAS, een volgende past niet meer. Een extra belemmering om nog meer Granada's te kopen.

Dirk_Hendrik
13 januari 2015, 19:22
Geloof je dat nou zelf ?:seriousf:

yavin
14 januari 2015, 06:57
Ik sluit niets uit... Nieuw rekje is zó gekocht. :soinnocent:
(Heb trouwens al gereageerd op het Mean90 draadje)

da Liks
14 januari 2015, 07:08
Heeft je broer je GFS pups al afgekraakt :) ?

Tabula Rasa
14 januari 2015, 07:15
Yavin, heb je wat aan een rekje voor 7 stuks? Jij zit toch ook in Rotterdam? Staat bij mij in de weg.

yavin
14 januari 2015, 10:12
Heeft je broer je GFS pups al afgekraakt :) ?

Nope. Nog niet, maar hij heeft ze nog niet 'live' gehoord. Zijn opmerkingen gaan pas hout snijden als hij zijn eigen P90 projectje eens een keer af heeft, natuurlijk...



Yavin, heb je wat aan een rekje voor 7 stuks? Jij zit toch ook in Rotterdam? Staat bij mij in de weg.

Oei! 7 stuks... dan kan ik nog 4 Granada's kwijt..!

da Liks
14 januari 2015, 14:24
Nope. Nog niet, maar hij heeft ze nog niet 'live' gehoord. Zijn opmerkingen gaan pas hout snijden als hij zijn eigen P90 projectje eens een keer af heeft, natuurlijk...




Of het hout snijdt, doel ik niet eens op haha!