PDA

View Full Version : Rare goedkope gitaren die je mist.



Rock Bottom
22 februari 2012, 08:50
Ik weet niet of andere mensen het ook hebben maar soms besef ik me hoe erg ik het geluid van mijn uber low budget 60's/70's multiplex kawai telecaster achtige plank mis.
Het was een amper 3cm dikke multiplex plank met typische oude jappen trem en een paar rare single coils die zo microfonisch als de pest konden zijn maar het kon oh zo lekkere rockabilly, surf, garagerock, psychobilly, blues en punk geluidjes uitspugen, Vooral met het ongeveer even oude goedkope national versterkertje kwamen er de voor mij meest bruikbare tonen uit.
Op een of andere manier kon ie als een hollowbody klinken.

De plank is helaas overleden doordat het multiplex begon af te brokkelen langs de neckpocket en daardoor heel onstabiel werd.
Het halsje, de pups en trem heb ik nog en zal eens kijken of het een vergelijkbaar geluidje kan geven in een stuk echt hout.

Ik heb nog een redelijk aantal gitaren en er nog meer gehad van gibsons, epi's, high end jappen, betere squiers, goedkopere fenders,
RGtjes, vage italianen en merkloze holowbodys maar de enige gitaar die in de buurt komt is de harmony h78.

Daarmee bedoel ik niet dat de gitaar beter was dan bovengenoemde maar het was voor mij een oh zo bruikbaar ding.

Zijn er meer mensen die hun geen cent waard oude cheapo bakken missen en dan niet door sentiment maar voor het geluid?

Niet mijn gitaar maar wel precies de zelfde:
http://i714.photobucket.com/albums/ww142/kiyoto91/tele.jpg

Ijselrobo 07
22 februari 2012, 08:55
zoiets heb ik bij mijn EKO S-300.
voor mijn vorige band kreeg ik daar altijd het perfecte (dat is mijn mening) nirvana geluid uit. zeker met de gedropte tuning.
effe kijken of ik nog een video heb.
en diezelfde EKO ben ik nu aan het oppimpen. foto's zet ik later wel neer ;)

edit:

https://www.facebook.com/video/video.php?v=274369559294484

Duhsjaak
22 februari 2012, 09:00
Hi
Foto van je eigen gitaar? Een Tokai dan vermoedelijk.
De pups heb ik ook nog.
Het moet dat sentiment zijn (het jeugdsentiment) dat maakt dat er af en toe werkelijk achterlijke bedragen voor worden geboden.

Soms (zoals bij Hofner) komen bepaalde gitaren na god mag weten hoelang terug, en nog voor ze zijn ingeplugd weet je hoe ze klinken. Er deed een witte mee met 'de mooiste van 2011', die ik in het rood heb gehad. Ziet er prachtig uit. En klinkt echt nog 100% authentiek. Reden voor 'thanks, but no thanks'.

Dat soort spul wil ik liever niet meer op spelen. Ik was niet voor niets blij dat ik op iets anders kon gaan spelen. Al hoewel ik mijn voorlkiefde voor cheapo gitaartjes nooit kwijt ben geraakt.
Als je hem opnieuw gaat bouwen en je mist wat, laat effe een bericht achter. Kan zo maar zijn dat ik je verder kan helpen.
Vriendelijke groet, Gus

LemmyNL
22 februari 2012, 09:04
Ik heb ze allemaal nog!:seriousf:

Rock Bottom
22 februari 2012, 09:09
Ik heb ze allemaal nog!:seriousf:

Respect, de bovengenoemde plank was van zulk broos licht multplex dat het leek alsof het alleen bij elkaar gehouden werd door de dikke poly laklaag.

Ook mijn oude Klira holiday heeft de tand des tijds niet doorstaan.

Wel ben ik bezig om veel van de onderdelen her te gebruiken in nieuwe projectjes.

Ruud313
22 februari 2012, 09:52
Ik zag zoiets nog laatst bij een kringloopwinkel in Maastricht liggen voor vijf tientjes. Was een superdunne plank van het merk Kinor, die duidelijk betere tijden gekend had. Heb even getwijfeld of ik hem mee zou nemen, maar ik las ergens dat die dingen totaal ruk klonken, dus heb ik hem maar laten liggen

mrweird
22 februari 2012, 11:39
Jahaaa!!

Ik had deze in het zwart http://images.cloud.worthpoint.com/wpimages/images/images1/360/0411/28/360_34a13c8eda0f571b2e96556a027b81bd.jpg

Verkocht ooit en ik wil 'm weer terug.. Een Marlin Blue fin

sjoerd5
22 februari 2012, 13:12
Ik zag zoiets nog laatst bij een kringloopwinkel in Maastricht liggen voor vijf tientjes. Was een superdunne plank van het merk Kinor, die duidelijk betere tijden gekend had. Heb even getwijfeld of ik hem mee zou nemen, maar ik las ergens dat die dingen totaal ruk klonken, dus heb ik hem maar laten liggen


Ik heb zo'n Kinor.
Op de een of andere klinkt het ding echt als een klok. Ik snap er niets van: vage elementen, rare trem, enorme hals.
Als een slide te hand neemt weet je helemaal niet wat je overkomt.

Maar in bandvorm: langer dan 3 nummers achter elkaar wil je hem niet gebruiken. Dan heb ik het gevoel dat ik weer op een echte gitaar wil spelen.

Ace 1.15.19
22 februari 2012, 14:20
Zoiets (http://wietsesguitars.nl/pagina75.html) van Wietse z'n site vind ik vaak geweldig om te zien. Hoe fouter hoe gaver! En over rare pickups gesproken...

frekie
23 februari 2012, 12:56
Mijn 1e gitaar was waarschijnlijk een Klira strat achtige. Rode plastic bekleding om de body met een wit biesje. Vreselijk ding, heb ik geen jeugdsentiment naar. Al mijn latere gitaren waren gewoon goed tot zeer goed en van sommige verkopen heb ik wel spijt, Tokai GS strat, Yamaha SA2200, Ibanez AS200, GLP Custom 1974. Kan ik nu niet meer betalen.

geert1976
23 februari 2012, 13:04
heb de betreffende gitaar bij Wietse in handen gehad, dat ding heeft een hele dikke hals.

jahallozeg
24 februari 2012, 09:58
Vooral met het ongeveer even oude goedkope national versterkertje kwamen er de voor mij meest bruikbare tonen uit.


Kopen????,
is volledig ge "breaked in"met mijn bas in de vroege jaren 80 en doet nu nog dienst als oefenversterkertje van mijn zoontje

mesaman
24 februari 2012, 11:24
ik had ooit een witte universe, die mis ik nog wel eens.

Rock Bottom
24 februari 2012, 14:04
heb de betreffende gitaar bij Wietse in handen gehad, dat ding heeft een hele dikke hals.

Haha ik heb nog 2 nationals staan, het ideale surf geluid voor thuis.
De een gratis gekregen en de andere voor 15 euro meegenomen.

wietse
24 februari 2012, 15:04
was mijn eerste versterkertje zo'n national de reverb is zalig op die dingen.

Babelouba
24 februari 2012, 18:03
Om terug te komen op de eerste post.
Zoiets staat nu te koop op eBay:
http://www.ebay.co.uk/itm/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=290667509882&clk_rvr_id=318386784396&item=290667509882&lgeo=1&vectorid=229508