PDA

View Full Version : herfretjob from hell



wietse
21 februari 2012, 19:25
jawel daar ben ik nu mee bezig, kocht vanmiddag een el maya EM-1200voor 150 euro, en zag gelijk hier is iemand aan het prutsen geweest, ruwe ongelijke frets en zwart gelakt fretboard.
dus ik dacht effe herfretten en als alle frewts er uit zijn kan ik mooi het fretboard schoonmaken en ontdoen van de laag verf, na het schuren zag ik wel waarom ze de boel zwart geverfd hadden, zoveel stukjes heb ik nog nooit meegemaakt dat dat uit een fretboard miste en al die gaatjes zijn opgevuld met plamuur, godbetere het, er missen ook een paar grote stukken maar dat vind ik lang zo'n ramp niet lijm daar wel een stukje rosewood in, heb wel een plankje liggen alleen al die kleine splinters.
er mist zelfs een stuk uit over bijna de hele lengte van een fretvak.
ik zet er al jumbofrets in dus de kleinste splinters zie je niet meer maar toch enorm veel werk om weg te werken.
heeft iemand een tip hoe ik dit op kan lossen of wordt het echt overal een splintertje in lijmen en dan weer vlak schuren?

er zit wel meer werk aan deze el maya, hij is transparant overgelakt vol stof en de brug is helaas niet origineel en iets ofline gemonteerd, niet ernstig maar toch iets, jammer van de niet originele brug maar die slechte uitlijning en die lak is niet moeilijk te verhelpen.

maar goed ik werd verliefd en kon hem niet laten staan en nu is het dus tijd om hem weer nieuw leven in te blazen.

wie dit ding zo mishandeld heeft moeten ze al zijn gereedschap afnemen en hem nooit weer aan een gitaar laten werken, degene waar ik hem van kocht wist me te vertellen dat de gitaar helemaal zwart was gekwast toen hij hem kocht vorig jaar.
hij had zelf die zwarte verf verwijderd van de body.

obiwanjacobi
21 februari 2012, 19:29
Ben je niet sneller klaar door het hele fretboord te verwijderen en een nieuwe te plaatsen??

(niet gehinderd door enige kennis ;-)

Pirate
21 februari 2012, 20:01
heb je foto's? ik ben wel benieuwt!

bass blom
21 februari 2012, 20:08
balen man :grouphug:

barno
21 februari 2012, 21:14
houtpapjes / epoxy enz... ga je allemaal veel feller zien dan ingelijmde stukjes. gewoon rustig verder doen. Voor dit soort kloteklusjes helpt het als je ze niet te snel wil doen: gewoon af en toe als je er langskomt of tijdens een ander werkje enkele stukjes inlijmen en weer laten liggen.
na enkele dagen kan je de hele zwik schuren en ben je de moeite vergeten

jan jansen
21 februari 2012, 21:38
Ben je niet sneller klaar door het hele fretboord te verwijderen en een nieuwe te plaatsen??

(niet gehinderd door enige kennis ;-)

Dat was ook mijn eerste gedachte......

barno
21 februari 2012, 21:50
:stop: heb je wel es een fretboard van een ouwe gitaar verwijderd en vervangen? ...

wietse
21 februari 2012, 21:59
ooit geprobeerd, alleen van een egmond ging het zonder problemen, maar daar zat het fretboard ook van los, anders is het een duivels karwei, dan is rustig de boel opvullen met splinters nog een simpel klusje.
daarbij is een EM-1200 niet bepaald een standaard gitaar.

bass blom
21 februari 2012, 22:07
zeker een mooi ding, ik zou overwegen het pro te laten doen, gezien de waarde?

niekb
21 februari 2012, 22:22
Ik heb wel eens een fretboard losgestoomd. 2,5 uur toen was ie eraf. Dat was overigens geen oude fabrieksgitaar.
Het is te doen maar als het niet hoeft..

Succes man en foto's wil ik ook wel zien.

obiwanjacobi
21 februari 2012, 22:34
Ik zou denken dat je met een elektrische schaaf er zo mee klaar bent...
Op het laatste stukje na dan natuurlijk, dat wil je wel met de hand doen...

BamBuFan1
21 februari 2012, 22:41
wie dit ding zo mishandeld heeft moeten ze al zijn gereedschap afnemen en hem nooit weer aan een gitaar laten werken, degene waar ik hem van kocht wist me te vertellen dat de gitaar helemaal zwart was gekwast toen hij hem kocht vorig jaar. hij had zelf die zwarte verf verwijderd van de body.

Als je ooit achter het adres van die misbruiker komt.... -> ElMayaSonderKommando@hitsquad.com

stijnkenens
21 februari 2012, 22:54
0,6mm eraf, en dan fineer erover?
of zelfs gewoon erover?
En dan de fretslots terug inzagen?


s.

barno
22 februari 2012, 00:30
Ik zou denken dat je met een elektrische schaaf er zo mee klaar bent...
Op het laatste stukje na dan natuurlijk, dat wil je wel met de hand doen...


no offence maar dat is een - how shall I put it politely - een niet heel slimme suggestie

Tabula Rasa
22 februari 2012, 00:49
Schaafmachine is een beetje lomp en grof geschut. Als je heel voorzichtig die binding los zou kunnen halen (zit toch een binding omheen bij de EM1200? Fender-achtige dots en binding als ik het goed heb), dan is de methode van Stein met het fineer wel heel erg mooi en snel. Vullen met op maat gemaakte splinters zou een rotklus zijn, maar moet wel een goed eindresuktaat geven. Spannend verhaal, mis alleen nog feauteaux.

no 1 hops
22 februari 2012, 07:33
tja wietse toch, liefde maakt blind,
de waarheid zit onder verf en plamuur
en na al het zien van al die rimpels ben je zuur.

werkelijk een klote klus, maar als de gitaar het waard is dan is dat dit geduldwerk wel waard.
succes

oigun
22 februari 2012, 08:29
Voor de kleinere beschadigingen: Rosewood schuurstof er in goed aandrukken en dan een drupje secondelijm er op, werkt snel en bijna onzichtbaar. Als het heel bar is zou je in sommige gevallen kunnen overwegen er een reepje van fret tot fret in te leggen, het zijn de kopse naadjes die het meest opvallen.

Javaca
22 februari 2012, 09:28
Gezeur achteraf, maar hoe heb je de frets verwijderd?
Als je de frets verhit met een soldeerbout en dan rustig omhoog werkt heb je minder kans op splinteren van de toets.

wietse
22 februari 2012, 21:08
Gezeur achteraf, maar hoe heb je de frets verwijderd?
Als je de frets verhit met een soldeerbout en dan rustig omhoog werkt heb je minder kans op splinteren van de toets.

begin topic wel gelezen?
dit kwam onder de verf vandaan waarmee ze hun prutswerk hebben gemaskeerd, er kwamen een paar splinters mee toen ik de fretten er uit trok(2) die heb ik op een stukje tape geplakt en lijm ik er later weer in.
dus ik ben niet verantwoordelijk voor de schade, moet wel eerst alle plamuur uit de gaten halen voordat ik kan gaan lijmen.
die truc met de soldeerbout werkt alleen maar als er lijm is gebruikt, bij 9 van de 10 oude jappen is dat niet het geval, ik gebruik het zelf ook nooit, ja alleen als er een fretuiteinde een beetje omhoog staat, druppie superlijm er onder laten vloeien en een minuutje de fret daar neerdrukken en klaar.
trouwens had ik hier de soldeerbout op gezet dan was de fret al weer koud geweest en de lijm weer hard voordat de frettang er grip had gekregen (als het gelijmd was geweest), zulk smal en plat fretdraad was er gebruikt.
dat hele dunne spul ken ik alleen maar van oude klassieke gitaren, ook was het erg zacht spul, de frettang hapte er soms gewoon een stukje af, troep dus.

effe een paar foto's van de schade, de grote stukken heb ik alweer plamuurvrij gemaakt.
alles wat je nog ziet als wit is plamuur en daar mist een splinter.

http://img.photobucket.com/albums/v497/wietse/mayafrets2.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v497/wietse/mayafret1.jpg

espike
24 februari 2012, 14:21
Hmm als ik dit zo zie, zie ik ook maar een paar opties:
of fretboard vlakken, en vervangen, met een nieuwe binding er tegenaan zie er dan niks van.
Of opnieuw een radius er in schuren zodat je t ergste er uit hebt, en t schuurstof gebruiken voor de overige beschadigingen.
De tweede optie kan best werken als t fretboard niet al te dun is.