PDA

View Full Version : RVS fretten



Eric van Esch
21 februari 2012, 16:03
Kort vraagje. Als je een gitaar herfret met RVS fretten, verandert de originele toon dan van de gitaar of is dit verwaarloosbaar?

bass blom
21 februari 2012, 16:06
elke herfret geeft kans op veranderende toon.
men zegt geloof ik wel dat RVS wat meer helderheid zou kunnen brengen.

jerome
21 februari 2012, 17:38
Ik heb ook begrepen dat rvs fretten meer helderheid geeft maar ook een killer geluid.
Maar omdat rvs een nogal hard en taai materiaal is gaan ze waarschijnlijk wel langer mee
Maar stel deze vraag eens aan een goeie gitaarbouwer of goeie gitaarreparateur, die kan je er waarschijnlijk veel meer over vertellen...

stijnkenens
21 februari 2012, 17:57
Het zal inderdaad wel veranderen, maar ieder zijn zin.
Doordat het zo hard is, slijten je snaren ook sneller, dus waaraan licht dan dat heldere geluid? Omdat je sneller nieuwe snaren steekt, of effectief aan het materiaal?

Ik heb hier ook nog een rol RVS of SS frets liggen. Maar dat is gewoon niet leuk om mee te werken.
Zeer moeilijk te buigen, en het gereedschap verslijt gelijk zot !!!
Dus als het van mij afhangt blijft die rol mooi aan de haak hangen, of de klant wil het persé, maar dan kan hij betalen !!!


s.

FreeGee
21 februari 2012, 18:06
Heb voor een vriend net een eerste re-fret gedaan met rvs draad. Viel 100% mee na alle verhalen op internet. Ik crown de frets met een diamant radius vijl (stew-mac) en dat ging net zo vlot als met gewone frets. Ook de eindjes bijwerken met gewone vijl, staalwol en fijn schuurpapier was geen probleem.
(Wat betreft klank kan ik geen nog geen oordeel geven.)