PDA

View Full Version : Welke nummer was de trigger voor je latere muzieksmaak?



barno
21 februari 2012, 15:14
Herinner jij je nog het nummer dat je toevallig hoorde en waarna je wist: dit is mijn ding qua genre.

Kunnen er overigens meerdere zijn, als je zoals ik houdt van vele liedjes...

Heel jong: Elvis: such a night: op drie minuten tijd was ik fan for life van de man en van blues, rock 'n roll, rockabilly enz...
Ook nog jong: whole lotta rosie AC/DC of iets van de japan deep purple LP (kan ook Status Quo geweest zijn): plotse besef dat ik graag heel luide, strakke rock hoorde
Girls van Moments and Whatnouts: tiens: ik ben een soul fan ook en disco bij uitbreiding
Iets van Jim Croce: ik koop mijn eerste gitaar (en merk dat dat veelste moeilijk is om mee te beginnen)

Er zijn ook nog triggers geweest voor ska, reggea, jazz, zappa, Frans chanson, Arabische muziek, enz..maar dat herinner ik me niet meer.

Orgasmocaster
21 februari 2012, 15:41
Volgens mij vormt je muzikale smaak zich tijdens je tiener jaren... en daarna niet zoveel meer
dus hier (ongeveer) in chronologische volgorde:

1982: niet echt een nummer, maar een (gedeeltelijk) concert op TV: U2 Live in Hattum - "dus zo kan een gitaar ook klinken?"
1983: The Alarm - 68 Guns - "acoustiesche Punk met trompetjes? en dan dat Haar!!!!"
1984: Iron Maiden - The Trooper! - "Wow!! dubbele gitaartjes!!"
rond die zelfde tijd hoorde ik ook de Solo in Mr Crowley, fantasties!!
1985: Led Zeppelin - Kashmir en rond dezelfde tijd Stargazer van Rainbow.. ik ging terug in de tijd naar de jaren 70!
1986: Nog verder terug na het horen van Quadrophenia
1986/87-ish: ik weet niet meer of ik Heart of the Sunrise of Close to the Edge het eerst hoorde, maar ik was gelijk verkocht! en tot vandaag is YES nog steeds mijn favoriete band! (ook al ben ik een beetje boos op ze)

bass blom
21 februari 2012, 15:46
1e invloeden, beatles, maar toen speelde ik nog niet.
later, stones, clapton.

barno
21 februari 2012, 16:14
1e invloeden, beatles, maar toen speelde ik nog niet.
later, stones, clapton.

invloeden, oké, maar ik heb het over dat allereerste revelation-donderslag gevoel, soort openbaring bij een specifiek nummer waarbij je instant voelt: wow, dit is het.
enfin, mss heeft niet iedereen dat gehad, maar ik had het dus wel, bij dat nummer van Elvis.

't klopt ook want ik ben bijna hele leven daarna toch vooral met rootsmuziek bezig gebleven.
Dat hele blauwdruk in tienerjaren wordt gemaakt, geloof ik niet.
Bij mij is er later een zware dosis jazz bij gekomen, en dat was in mijn tienerjaren samen met opera toch enkele bruggen te ver.

Jasper.
21 februari 2012, 16:23
Mijn metal/hardrock smaak is allemaal ooit begonnen met Meatloaf - Paradise by the dashboardlight. Toen was ik denk ik een jaar of 12. En van daaruit is het verder gegroeid. (of afgetakeld, net hoe je het ziet)

barno
21 februari 2012, 16:31
Mijn metal/hardrock smaak is allemaal ooit begonnen met Meatloaf - Paradise by the dashboardlight. Toen was ik denk ik een jaar of 12. En van daaruit is het verder gegroeid. (of afgetakeld, net hoe je het ziet)

grappig: die LP heb ik ook grijsgedraaid. Maar ik ben er juist niet in doorgegroeid. het is waarschijnlijk de enige melodieuze rockplaat die ik nu nog altijd steengoed vind. Zag onlangs trouwens een heel goede making of docu over die plaat.

tidalwave_sideburns
21 februari 2012, 16:36
Ik weet nog dat ik dacht " dus er wordt toch wel zulke muziek gemaakt" toen ik " Cats like us" van The Hillbilly Hellcats hoorde. Die walking bassline, dat gitaarwerk en -geluid, die stem: de definitie van cool. The Girl in Blue van The Reverend Horton Heat is ook zo'n nummer, maar die hoorde ik later pas.
Break on Through van The Doors kende ik al wel, maar na die film van Oliver Stone moest en zou ik alles van ze hebben. Tijdloze muziek hoewel ik er nu wel met andere oren naar luister. Blijft ontzettend intrigerend.

Even kijken hoor: K&D Sessions remix van Surfer Rockers opende de deur van lounge muziek voor mij. Lekkere chillout, mooie geluiden, en niet zo trippy en zweverig als de ambient die ik daarvoor draaide.

Even kijken, wat nog meer: Ska via The Specials - Gangsters en Ghost Town natuurlijk. Madness Night Boat to Cairo en Baggy Trousers. Verder eigenlijk vooral bij deze twee bands gebleven. Die oude 50's potten-en-pannen ska van bijv the Skatalites luisterde ik ook graag.
Ace of Spades uit die Young Ones aflevering. Surf Rider uit Pulp Fiction. Born Slippy van Underworld uit Trainspotting. Acid Junkies op Lowlands 99 geloof ik.

Fireburst
21 februari 2012, 18:27
KISS Alive II !! Vind ik nog altijd goed trouwens, zo'n 30 jaar later... Wist ik veel dat het etters schijnen te zijn.

Nummer : Detroit Rock city (Intro : You wanted the best, you got the best. The hottest band in the world : KISS !)

bass blom
21 februari 2012, 18:35
invloeden, oké, maar ik heb het over dat allereerste revelation-donderslag gevoel, soort openbaring bij een specifiek nummer waarbij je instant voelt: wow, dit is het.
enfin, mss heeft niet iedereen dat gehad, maar ik had het dus wel, bij dat nummer van Elvis.

't klopt ook want ik ben bijna hele leven daarna toch vooral met rootsmuziek bezig gebleven.
Dat hele blauwdruk in tienerjaren wordt gemaakt, geloof ik niet.
Bij mij is er later een zware dosis jazz bij gekomen, en dat was in mijn tienerjaren samen met opera toch enkele bruggen te ver.

ik kan niet 1 nummer noemen, dan wel een hele plaat.. get yer yaya's (stones 1972 live) out :p

Tankman
21 februari 2012, 18:38
De combinatie van het nummer en de videoclip van Freak on a Leash van KoRn was een absolute keerpunt in mijn muziekleven. Sindsdien wilde ik niet anders dan zwaar overstuurde gitaren, het liefst een beetje downtunen.

driftkop
21 februari 2012, 19:10
Op de lagere school playbackten we Mud met een Dash ton en tennisracket. Ik kan me ook herinneren dat ik voor de eerste keer een typische Chuck Berry riff hoorde, al wist ik toen niet wat het was en duurde het weer een hele tijd voor ik weer zoiets hoorde. Later hoorde ik eens in de auto met mijn vader "Riders on the Storm", en ik was verkocht. Tot mijn grote verbazing zei mijn vader dat hij de LP "LA Woman" had. He-le-maal grijsgedraaid, vooral de bluesachtige nummers ("Cars Hiss by my Window", "Crawling King Snake" en "Been Down So Long").

@bass blom: "Ya-ya's" is al van 1970.

Jan Buurman
21 februari 2012, 19:14
Gary Glitter, Mud, The Sweet... Later Status Quo, Ten Years After, Deep Purple, Jimi Hendrix...

Maar specifiek welk nummer?? Pfoeh... dat is bijna een halve eeuw geleden... Ik heb het idee Crazy Horses van The Osmonds...

joeyonfire
21 februari 2012, 19:38
Ik luisterde op de lagere school voornamelijk naar pop-rockbands als nickleback/RHCP. Totdat ik bij mijn neef op vakantie was in spanje en daar de videoclip ST. Anger van Metallica op de spaanse MTV voorbij zag komen. Daar was ik om een of andere reden echt van onder de indruk.
De maand erna kreeg ik van een collega van mijn moeder een kopietje van een live opname in Parijs en toen is het echt eigenlijk begonnen.
Ik ben toen diezelfde dag nog naar de cd-winkel gegaan en heb daar 2 cd's van Iron Maiden en Ac/dc gekocht.
In de jaren erna echt alle cd's van Iron Maiden en Metallica gespaard. Sinds het einde van mijn middelbare school ben ik tot nog toe blijven hangen bij de melodieuze kant van het metalwereldje.

Mithrandir
22 februari 2012, 10:03
Poeh, ik denk dat het voor mij begonnen is met de soundtrack van de tv serie "Tour of Duty" die ik op bandje kocht toen ik een jaar of 10 was. Dat waren natuurlijk nummers uit eind jaren 60, nummers van The Doors, Cream, Donovan, Derek and the Domino's, Jefferson Airplane etc: http://www.musicmeter.nl/album/34502 "White Room" is absoluut het nummer waarbij ik dat "openbaring" gevoel kreeg.

Die liefde voor de (psychedelische) rock uit die periode is altijd gebleven en heeft zich ontwikkeld in mijn 20er jaren naar een grote liefde voor prog uit de periode na 1969 tot ongeveer 1977.

Midden jaren negentig was er een uitstapje naar de grunge en andere alternatieve gitaamuziek die zo typisch voor de jaren 90 is, maar ik zie dat eigenlijk ook als een vrij logisch vervolg.

Rizz
22 februari 2012, 11:28
Voor mij begon het met Level 42, die strakke bas wilde ik ook wel leren!! Maar toen nooit iets mee gedaan

De trigger voor gitaarspelen was toen ik veel later nog Pink Floyd leerde kennen.. Wish You were here was het eerste nummer wat ik leerde spelen en Is there anybody out there het tweede, vanaf die tijd ben ik ook bij akoestisch gebleven! Speel nu van alles, als het maar akoestisch is, maar luister toch heel veel naar (classic) rock

henkyray
22 februari 2012, 12:32
ben zelf opgegroei met nederlandse muziek, maar in 1975 was toen 14 jaar hoorde ik in groningen bij vera het nummer go your on way van fleetwood mack.
dat was voor mij de trigger voor mn verdere leven qua muziek

Pepe
22 februari 2012, 13:26
Van nature trek ik naar de arty ironie rock'n roll variant. Dat begon met het eerste album van Roxy Music, of misschien was het wel Ziggy Stardust, een lijn die ik een paar jaar later moeiteloos kon doortrekken naar Ultravox's HaHaHa album.
Ze zijn tegenwoordig dun gezaaid.... PJ Harvey, Radiohead, Gorillaz... de geflipte kunstacademiestudent gaat nu gelijk in de omscholing...

edje kadetje
22 februari 2012, 14:38
een gekke oom van me had 'relics' van pink floyd staan. Die gekke liedjes en de lange psychedelica hebben me niet meer losgelaten.

Dippides
22 februari 2012, 16:32
Volgens mij vormt je muzikale smaak zich tijdens je tiener jaren... en daarna niet zoveel meer
Klopt denk ik wel, maar ik merk wel dat ik veel milder wordt in m'n opvattingen. In m'n jeugd waren bepaalde soorten muziek gewoon "not done". Het hoorde niet bij "ons". Ik hou nog wel steeds het meeste van muziek die wordt gemaakt met handen, voeten en stembanden. Electronica, samples, .... bah.

Maar goed, bij mij begon het met de Beatles en Johnny Cash. Later geëvolueerd via de Rolling Stones, naar blues en (country)rock van allerlei artiesten.

Fender75
22 februari 2012, 19:58
Eigenlijk begonnen met Status Quo, AC-DC, U2 en daarna steeds harder. Grote helden die mijn muzikale smaak gevormd hebben; Living Colour, RATM, en nadat ik ben begonnen met gitaarspelen blues ontdekt. Maar eigenlijk vind ik heel veel muziek mooi.

LesPaul1612
22 februari 2012, 20:29
Ik weet het nog precies...

Op een maandagavond, na een sporttraining, keek ik met mams naar het programma "RADAR"
Dat moet een paar jaar geleden zijn, toen ik ongeveer 12 jaar oud was.
Er werd in het programma wat geziekt over een slechte ticketservice bij een concert van Metallica.
Tijdens de uitzending werd er nog een stukje van Nothing Else Matters afgespeeld.

Eigenlijk de eerste keer dat ik echt een goed stukje muziek had gehoord, ik ben echt opgegroeid in een muzikaal vacuüm.
Gelijk pc met youtube aangezet, en tot 12 uur allerlei rockliedjes geluisterd.

En ik doe nu, 4 jaar later, nog steeds niets anders :)

Dippides
22 februari 2012, 20:43
Trouwens niet echt over een nummer, maar wel echt kicken qua muziek vond ik het moment dat ik als jonge tiener voor het eerst stereo hoorde. Blew me away!

LGK
22 februari 2012, 20:56
na deze 2 nummers wist ik echt dat ik blues helemaal te gek vind!

http://www.youtube.com/watch?v=ai42442UTzU

http://www.youtube.com/watch?v=B0tzR34ZCVE

barno
22 februari 2012, 20:59
Vooraleer iedereen gaat posten welke groepen ie vroeger goed vond: het gaat in dit topic vooral om dat ene nummer waarmee alles begon. Donderslaggevoel. mss is het meer iets van vroeger, toen muziek schaarser was. Ik weet bv nog precies waar ik was toen ik die eerste Elvis song hoorde op de radio. In de keuken, soep aan het eten: moest van mama.

aaronstonebeat
22 februari 2012, 21:08
Ik denk dat het bij mij 'Blue Suede Shoes' in Elvis' versie was. Als eerste LP hadden mijn broer en ik samen Elvis Forever; ik vond het bijna allemaal fantastisch maar dat vooral. En dat draaiden we dan op een mono Philips-pickupje waarvan de luidspreker in het deksel zat.

LGK
22 februari 2012, 21:13
na deze 2 nummers wist ik echt dat ik blues helemaal te gek vind!

http://www.youtube.com/watch?v=ai42442UTzU

http://www.youtube.com/watch?v=B0tzR34ZCVE


Nee, wacht! Het was gewoon deze!

http://www.youtube.com/watch?v=A16-doc7mMk&feature=related

Plant
22 februari 2012, 21:42
Tja, het was niet zomaar 1 liedje. Het was meer gitaarmuziek in het algemeen.
Tegen 1980 hoorde ik op Hilversum 3 (heet al decennia Radio 3) rockmuziek als Bruce Springsteen (The River), Ramones (Rock 'n' Roll Highschool), Romantics (What I like about you), Cheap Trick (I want you to want me), Joan Jett (I love rock 'n' Roll), The Police (Walking on the moon), Fischer-Z (Marliese) etc... Niemand speelde thuis gitaar en er was er dus ook geen. Toen the Stray Cats (om toch maar een naam te noemen) op tv kwamen met 'Runaway Boys' en ik Brian Setzer met die vette Gretsch zag (wist ik toen natuurlijk niet) was het hek van de dam :p

driftkop
23 februari 2012, 02:53
na deze 2 nummers wist ik echt dat ik blues helemaal te gek vind!

http://www.youtube.com/watch?v=ai42442UTzU

Wat een rare clip, hij beweegt helemaal niet :)

telecastermaster
23 februari 2012, 11:24
Geen nummer in het bijzonder maar Mink DeVille blew my mind.
In het bijzonder dit album.

http://d.yimg.com/ec/image/v1/release/32568202;encoding=jpg;size=300;fallback=defaultIma ge



http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=YUYnh--TgdY

Malle Eppie
23 februari 2012, 13:16
Luisterde in het begin van de jaren '90 voornamelijk Iron Maiden en Slayer tot dat ik op MTV Headbangers Ball een clip van Carcass voorbij zag komen. Grindcore. Niets was meer hetzelfde...

http://www.youtube.com/watch?v=d7oGGud2Jk4

terrasbeest
23 februari 2012, 13:31
http://www.youtube.com/watch?v=QoF-7VMMihA

En een maand of drie later kreeg ik m'n eerste gitaar.

wireman
24 februari 2012, 00:02
Bij mij begon het destijds met Pearl Jam.. gek genoeg 'WMA'... Toen ging ik naar het genre luisteren en kwam ik snel uit bij Live, Nirvana, Soundgarden, Alice in Chains en alle eendagsvliegen uit die tijd.. Toen ging ik de platenkast van mn ouweheer eens uit elkaar trekken.. (en draaide hij mijn cd's)
Toen kwam Pink Floyd.. Zeppelin, Hendrix, Ufo, Deep Purple, en een hele bek ruige blues.. tja.. toen werd ik verliefd op de gitaar..
Tussendoor mn horizon gaan verbreden met alles wat op mn pad kwam.. De doom achtige bands, Type O Negative, Paradise Lost, Moonspell, tot Sepultura, Fear Factory, naar Gary Numan en de electro achtige-nu-metal.. Maar ook 80's.. erg cool!
Een hoop zooi, maar een hoop goeie dingen.. Sevendust bijvoorbeeld.. vind ik nog steeds te gek! wat denk je van Tool... briljant! Ik vreet eigenlijk alles behalve de Jantje Shit, marianne weber, en die palingzooi.. (kroegenmuziek... walgelijk!)
Country zorgt ook voor vlekken in mn nek.. voor de rest sta ik open voor heel veel muziek..

beruk
24 februari 2012, 00:23
Rock and Roll: Rock around the clock, Bill Haley
Rock: Roll over lay down, Status quo.
Jazz: Blue rondo al la Turk, Dave Brubeck.
Klassiek: Bolero, Ravel
Hardrock: Child in Time, Deep Purple

Om maar wat te noemen. Veelal luisterend naar de radio. Bill Haley via grote zus. Klassieke muziek van de Readers Digest verzamel boxen van mijn pa.
Ik werd pas écht 'in de muziek'toen ik dit hoorde:

http://www.youtube.com/watch?v=BvndA7tfvz8
Iedere keer ik het nummer hoor, ruik ik de geur weer van het huis waar ik dat voor het eerst hoorde. Een mix van katten, pijptabak en bier in een studentenhuis aan de Nassaukade in Amsterdam, 1977.

BamBuFan1
24 februari 2012, 00:33
Ik meen dat het bij Vara's Vuurwerk was. Tussen alle gebruikelijke grafherrie kwam ineens een nummer zoals ik nog nooit gehoord had. Het waren stuk voor stuk geweldige muzikanten, maar wat ze nou precies speelden: metal, funk, soul, jazz???


https://www.youtube.com/watch?v=cdQtYfURhTM

ruudjes
24 februari 2012, 06:20
Mijn eerste hendrix lp in 1969, raakte me diep.

Harald
24 februari 2012, 08:46
qua fingerstyle was dit iets wat me ineens weer hard aan het werk zette


http://www.youtube.com/watch?v=Xe4dib97lVI

elektrisch, de Zappa halloween special die de VPRO uitzond, een band die met een rock attitude, en klassieke discipline speelde, en voroal de klankkleur bij de instrumentale stukken


http://www.youtube.com/watch?v=Lv1WYaFVvII

En dat langharig tuig met gitaar is een piepjonge Steve Vai. Die band ziet er sowieso uit als een zootje ongeregeld. Maar wel retestrak.

Bij mij trouwens vaker LP's dan losse nummers... Hendrix' Axis bold as love was er zo eentje. Little Wing, Axis Bold as Love... Dire Straits met Private Investigations

Aikara
24 februari 2012, 11:46
Als ik er zo eens over nadenk, en me enigszins wil beperken kom ik tot 3 nummers:

- Eye of the tiger van Survivor. Ik was 1 of 2 toen dat een hit was en schijnbaar zat ik te headbangen in de box...
- The final countdown van Europe. Ik was pas een jaar of 6, maar tja die solo....
- Child in time van Deep Purple. Ik raakte into Deep Purple toen ik een jaar of 10 was en die band is eigenlijk mijn vertrekpunt geweest voor het ontdekken van muziek. Child in time heeft daarnaast mijn voorliefde voor 'epic' nummers bijgebracht.

Thiez
24 februari 2012, 18:26
ik luisterde van jongs af aan lp's van me pa mee. Vooral bruce springsteen kon ik toen erg waarderen. Op mijn 8e of 9e kreeg ik 'let there be rock' van ac/dc. Sinds dien heb ik de hardrock niet meer met rust gelaten.

Metalhead6661
25 februari 2012, 09:45
Ik heb altijd wel van rock gehouden, sinds ik 6 was speelde ik guns n roses, nirvana enzo(het klonk altijd naar ruis maar ik had plezier :D) Ik ging me meer in metal verdiepen door het nummer "Nothing To Say" van het soloalbum van Slash met zanger M. Shadows van Avenged Sevenfold. Daarvoor moest ik helemaal niets hebben metal, maar nu staan er heel veel metal nummers in mijn 25 meest afgespeelde lijst. Door mijn zus ging ik me ook meer in filmmuziek verdiepen. Op nummer 1 in mijn top 25 meest afgespeelde staat een nummer uit Pirates of the Caribbean :)

The Unforgiven
25 februari 2012, 11:04
Ik was in mijn jeugd nogal een gamer, en speelde vooral vaak GTA. Daarin hoorde je dan nummers van Iron Maiden, Danzig, Twisted Sister en dergelijke. De rocksfeer was ik eigenlijk al betreden omdat mijn vader een groot fan was van Deep Purple, Pink Floyd en de Stones. Niet veel later hoorde ik het nummer Blood Brothers van Papa Roach, en heb ik jaren naar die band gelezen. Vervolgens ontdekte ik Metallica, en ben ik eigenlijk weer terug in de tijd gegaan langs Anthrax, Dream Theater en RHCP helemaal naar de Stones.

Kortom, ik houd werkelijk overal van, maar het feit dat ik gitaar ben gaan spelen komt toch vooral door Metallica.

Jasper.
25 februari 2012, 11:33
grappig: die LP heb ik ook grijsgedraaid. Maar ik ben er juist niet in doorgegroeid. het is waarschijnlijk de enige melodieuze rockplaat die ik nu nog altijd steengoed vind. Zag onlangs trouwens een heel goede making of docu over die plaat.

Ik luister hem nu praktisch nooit meer. Grappig is wel dat als ik in de kroeg ben en ik hoor hem dat ik dan de hele tekst van voor naar achter nog uit mijn hoofd weet. Er is wel een speciale band met dat nummer ofzo.
Ik weet nu ook weer dat het begonnen is toen ik mijn eerste mp3 speler kreeg. Ik wist niet wat ik erop moest zetten en toen kwam mijn vader hiermee volgens mij.

scar tissue
25 februari 2012, 13:25
http://www.youtube.com/watch?v=H2jCbXiEQI4&ob=av3n

deze. raar genoeg....

grayfink
25 februari 2012, 15:46
Ik heb een hele brede smaak, maar zo'n wow moment heb ik ook wel een paar keer gehad.
Bruce Springsteen - The River (Kant 1 album 1 die ik de platenzaak hoorde, lp gelijk gekocht)
Nirvana - Smells like teen spirit (Bij Toppop of zo)
Meat Loaf - Bat out of hell (het hele album, dat mijn broertje in Duisland kocht toen het in Nederland nog helemaal niet bekend was.)
En als puber/tiener luisterde ik veel naar Uriah Heep, Rainbow en Deep purple.
Dankzij Deep Purple - Made in Japan ben ik begonnen met gitaar spelen. Meer dan 30 jaar later lijkt het in de verste verte nog niet op Ritchie Blackmore. Zelfs niet op Jürgen Blackmore. :D


Edit: misschien moet ik Iron Maiden - Iron Maiden en RHCP - Blood Sugar Sex Magik ook nog even noemen.
Die platen hebben ook veel voor mij betekend.

Bijl
19 maart 2012, 10:24
Toen ik 3 jaar was: "Money" van Pink Floyd en "Black Dog" van Led Zeppelin
Toen ik op de basisschool zat: Kim Wilde, Bruce Springsteen, Blondie, Joan Jett, Bon Jovi, Survivor, Europe, The Scorpions en Iron Maiden

En ik denk dat ik door deze invloeden helemaal uit mijn dak ging toen ik 15 was, ergens in 1990, de radio aanzette, en Angel of Death van Slayer hoorde. :blast:

Dat was Vara's Vuurwerk met Henk Westbroek en dat nummer was het eerste dat uit de speakers van mijn Radio/Cassetterecorder kwam knallen. Dat moment heeft mijn leven veranderd op een onverstelbare manier en heeft er voor gezorgd dat muziek een heel groot deel van mijn leven is geworden. Een jaar later ben ik gitaar gaan spelen en uiteindelijk heb ik met mijn toenmalige band Brainshake een paar keer in een bomvolle Melkweg gespeeld.

Gitaristen die een grote invloed hebben gehad op mijn stijl:

Jimmy Page (Led Zeppelin)
Jerry Cantrell (Alice in Chains)
Page Hamilton (Helmet)
Larry Lalonde (Posessed, Primus)
Jeff Hanneman en Kerry King (Slayer)
J Yuenger (White Zombie)
Kim Thayil (Soundgarden)
Trey Azagthoth (Morbid Angel)
Chuck Schuldiner (Death)
Jesse Pintado (Napalm Death, Terrorizer)
Mitch Harris (Napalm Death, Righteous Pigs)
Stephen Carpenter (Deftones)
Rob Flynn (Machine Head)
Dino Cazares (Fear Factory, Brujeria, Divine Heresy)
Brian Welch ("Head" van Korn)
Amir Derakh (Orgy)
Mick Thomson en Jim Root (Slipknot)
Daniel Laskewiecz (The Acacia Strain)
Wes Borland (Limp Bizkit)
Trent Reznor (Nine Inch Nails)
Billy Corgan (Smashing Pumpkins)
Buckethead
Jason Becker en Marty Friedman (Cacophony)
Steve Vai
Patrick Mameli en Patrick Uterwijk (Pestilence)

Orpheo
19 maart 2012, 14:14
De aanzet was 'Black Shuck' van the Darkness, op permission to land, en de genadeklap was 2 liedjes later, growing on me. Sindsdien ben ik om voor glamrock.

Harry
19 maart 2012, 14:41
Tja, het was niet zomaar 1 liedje. Het was meer gitaarmuziek in het algemeen.
Tegen 1980 hoorde ik op Hilversum 3 (heet al decennia Radio 3) rockmuziek als Bruce Springsteen (The River), Ramones (Rock 'n' Roll Highschool), Romantics (What I like about you), Cheap Trick (I want you to want me), Joan Jett (I love rock 'n' Roll), The Police (Walking on the moon), Fischer-Z (Marliese) etc... Niemand speelde thuis gitaar en er was er dus ook geen. Toen the Stray Cats (om toch maar een naam te noemen) op tv kwamen met 'Runaway Boys' en ik Brian Setzer met die vette Gretsch zag (wist ik toen natuurlijk niet) was het hek van de dam :p

haha, herkenning!!!! Dat was ook de tijd dat ik de muziek van Herman Brood ging waarderen. Heb alles gekocht wat ik van hem kon vinden, mooi dat in die tijd de cassettebandjes met muziek erg goedkoop waren. Zo kwam ik de cassette van de plaat "Alive and Kicking'"" tegen met een concert van Brood, en 2 andere bands, waarvan ik de naam wel eens gehoord had. Na de 4 nummers van Brood kwam de Bo Diddley-cover "Let me pass" door de Bintangs, en dat was het! Die rauwe stem die het nummer aankondigde, dat bijna ongecontroleerde drumintro, en die bonkige bas en hoekige gitaren, en bovendien die aparte stemmen. Ik was verkocht!!

Harry
19 maart 2012, 14:46
Geen nummer in het bijzonder maar Mink DeVille blew my mind.
In het bijzonder dit album.

http://d.yimg.com/ec/image/v1/release/32568202;encoding=jpg;size=300;fallback=defaultIma ge



http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=YUYnh--TgdY

'Love and emotion' kan me nog steeds ontroeren. Naast dat het rauwe van de Bintangs me zo aansprak bleek ik ook een ietwat melancholieke kant te hebben.

Arvoitus
19 maart 2012, 14:48
Gelukkig ben ik met "goede" muziek opgegroeid omdat mijn vader een liefhebber is van muziek richting Dire Straits, Guns 'n Roses, Bon Jovi, Creedence, etc.

In het eerste en tweede jaar op de middelbare school ben ik heel erg afwisselend geweest qua muziek. Combinatie van Rammstein/Hardcore/Dance/Rap, ging eigenlijk nergens heen qua genre. Toen kwam het nummer Numb/Encore van Jay-Z en Linkin Park in de Top 40 wat ik een geweldig nummer vond en vervolgens ben ik helemaal fan geworden van Linkin Park. Ondertussen ook nog verkering gekregen met een alternatief meisje en door haar veel Slipknot/Nightwish/Evanescence/e.d. geluisterd.
Inmiddels zat ik wel in het alternatieve muziekwereldje genesteld en mijn klasgenoten probeerde mijn Nirvana cd's om te ruilen voor dingen zoals Cannibal Corpse maar die muziek vond ik niet echt bijzonder.

Toen kwam ik het nummer "Lake Bodom" van Children of Bodom tegen, en ik was zo gefascineerd van dat nummer dat ik de eerste 50 seconden van dat nummer constant zat te herhalen (want de grunts vond ik nog steeds niks). Vervolgens werd ik te lui om constant de grunts door te spoelen, en toen kwam ik tot de ontdekking dat in het midden van het nummer ook geweldige gitaarstukken zaten. Toen wat meer nummers van dat bandje gedownload ... en andere nummers hadden ook geweldige stukjes met gitaar. Toen heb ik een paar maanden lang Children of Bodom geluisterd en toen wist ik het: ik wou die onwijs vette solo's kunnen spelen.

En nu 7 jaar later ... kan ik nog steeds niet die solo's spelen :sssh:

Martijn-w
19 maart 2012, 18:58
Bij mij is de "rock" ooit begonnen met The Beatles - She loves you. Daarvoor hoorde ik alleen maar tiroler muziek van mijn vader. Wat een openbaring was dat! Er bestond muziek die wel leuk was!

Daarna kwam ik erachter dat we ook lp's van Queen hadden. Dat vond ik ook tof.

lefthandstrat
19 maart 2012, 23:44
Mijn muzieksmaak is absoluut door specifiek deze nummers bepaald (dus ook in deze uitvoeringen. zie ook de volgende twee nummers): Cuby, Hendrix en de Stones met dank aan mijn broer, Ten Years After zelf ontdekt :-)


http://www.youtube.com/watch?v=EwQLA-OT02c


http://www.youtube.com/watch?v=G6OedBFkxWU

lefthandstrat
19 maart 2012, 23:49
En deze horen er ook nog bij (in precies deze uitvoeringen):


http://www.youtube.com/watch?v=YW0cVp0WWkk&feature=related


http://www.youtube.com/watch?v=LFpfureaCVs

mrweird
20 maart 2012, 08:44
Het begon bij mij mis te gaan toen ik oud genoeg was om de wekelijkse aflevering van toppop en countdown te zien.. Met The Who, met You Better You Bet begon de ellende toen ik 10 jaar was. Daarna ging het door naar m'n eerste singles kopen van m'n zakgeld van de Stray Cats, adam and the Ants. Allemaal begin jaren 80. Maar toen ik een jaar of 16 was ging het echt finaal mis en heb ik m'n eerste elektrische gitaar gekocht na helemaal idolaat geworden te zijn van:

http://www.youtube.com/watch?v=iyJEytBlp1I

mrweird
20 maart 2012, 08:46
Het begon bij mij mis te gaan toen ik oud genoeg was om de wekelijkse aflevering van toppop en countdown te zien.. Met The Who, met You Better You Bet begon de ellende toen ik 10 jaar was. Daarna ging het door naar m'n eerste singles kopen van m'n zakgeld van de Stray Cats, adam and the Ants. Allemaal begin jaren 80. Maar toen ik een jaar of 16 was ging het echt finaal mis en heb ik m'n eerste elektrische gitaar gekocht na helemaal idolaat geworden te zijn van:

Poging 2 ..


http://www.youtube.com/watch?v=iyJEytBlp1I&feature=related

Hoe krijg ik youtube filmpje embedded in dit draadje btw??

bass blom
20 maart 2012, 08:51
de gewone youtube.com link gebruiken die youtu.be links doen het niet.

mrweird
20 maart 2012, 09:55
de gewone youtube.com link gebruiken die youtu.be links doen het niet.

Wat voor tag en /tag moet er dan voor?

peter_heijnen
20 maart 2012, 10:31
Maar specifiek welk nummer?? Pfoeh... dat is bijna een halve eeuw geleden... Ik heb het idee Crazy Horses van The Osmonds...
+1!

Ik kan er nog aan toevoegen dat ik in mijn pyamaatje op de bank stond te springen en pissed was omdat mijn oudste broer stiekem de gitaar van mijn pa (pa en moe van huis) had gepakt en ik er van hem niet mee/op mocht spelen: olie op het vuur! :)

beunklats
20 maart 2012, 15:24
Voor mij:

Brothers in arms(album) in 2003
Just one van Hoobastank in 2005
Paranoid android van Radiohead in 2007(nu nog steeds me lievelingsband)
Sgt peppers lonely heard club band van de Beatles in 2008
En metropolis pt 1 van Dream theater in 2010

Jammer dat ik in 1993 ben geboren, had liever dat het 30 jaar eerder was geweest.
Wel een voordeel dat ik nu nog in de ontdek fase zit.

Plant
20 maart 2012, 18:37
Jammer dat ik in 1993 ben geboren, had liever dat het 30 jaar eerder was geweest.
Wel een voordeel dat ik nu nog in de ontdek fase zit.

Nou, dan heb je nog wel wat in te halen vanaf 1963! :)

Harald
20 maart 2012, 20:02
Deze sprong er wel echt uit, jammer van de brakke kwaliteit hier. De Little Wing versie op dezelfde LP is ook te gek! De manier waarop hier vrij gespeeld wordt... yum yum!


http://www.youtube.com/watch?v=YGDfgGAFulE

Dat chromatische stukje op 1'44'' :)

Of deze


http://www.youtube.com/watch?v=G6x8GGXrCFQ

Gewoon bands die lekker spelen, met de nadruk op 'spelen'

beunklats
20 maart 2012, 22:04
Nou, dan heb je nog wel wat in te halen vanaf 1963! :)

Dat heb jij goed gezien.

angel-eyes18
28 april 2012, 11:42
Deze gitarist deed mij besluiten om te starten met gitaar spelen...iets wat ik al heel lang wilde maar steeds maar op de lange baan schoof.


http://www.youtube.com/watch?v=uO3rJEpbmb8

Maar eigenlijk The Beatles , The Stones , en Pink Floyd vormden toch voor een groot deel mijn voorkeur voor muziek.

Pepe
28 april 2012, 12:10
Echt 1 nummer... geen idee. Ik had een paar singeltjes. Beatles, Tee Set, Schocking Blue.. er was niet veel te krijgen in het dorp. Een zaak met koelkasten en tv's die een rek platen erop nahield. Mijn vader had een pesthekel "aan die herrie" maar toch liet hij een jonge collega een bandrecoder tape maken met "herrie" erop. Voor mij. Begin zeventig was dat. Daar stond Voodoo chile op. En James Brown's Woman. Oh Well van Fleetwood Mac.
Met terugwerkende kracht moet het daar ergens begonnen zijn.

Kakihara
30 april 2012, 14:15
De trigger voor blues : toen ik een jaar of twee gitaar speelde, heb ik eens een live-opname van de bibliotheek uitgeleend. Van een optreden in Denemarken van Big Bill Broonzy. Daar was ik toch wel ondersteboven van en ik was bijgevolg een beetje ontzet toen ik het cassettebandje waarop ik die cd gekopieerd had, niet meer terugvond. Big Bill Broonzy vind ik nog altijd een ondergewaardeerd bluesman. Ik was eerder al onder de indruk van Howlin' Wolf en Muddy Waters (en de andere grote namen die je het eerst leert kennen), maar BBB deed me toch net iets meer, en overtuigde me ook van het verhalende aspect van de blues.
De trigger voor (hard)rock : toen ik nog jong was, stond The Final Countdown van Europe op 1 in de Radio2 Top 30. Dat vond ik wel een leuk nummer. Ik had een nonkel die dat grappig vond, en waarschijnlijk dacht dat hij mij eens deftige hardrock moest leren kennen. Hij kopieerde dan maar Masters Of Reality van Black Sabbath op cassette voor me (yup, veel maxwells versleten vroeger). En jongens, was ik me daar even weggeblazen toen ik Children of the Grave hoorde! Later heb ik de originele vinylplaat van hem gekregen. Die is zodanig veel uit de hoes gehaald (en er opnieuw ingestoken) dat die hoes nu met tape bij elkaar wordt gehouden. En ik heb ook nog een coole tante die me destijds de cd (!) Live after Death van Iron Maiden cadeau had gedaan. Daarop heb ik toch veel luchtgitaarconcertjes gegeven.
De trigger voor country : tot een paar jaar geleden vond ik country een oubollig imago hebben en interesseerde het me geen fluit. Zo'n beetje het idee van de cowboy die een beetje strumt bij een kampvuur met een overdreven snik in de stem. En plots zag ik Ticks van Brad Paisley op de tv. Weg was het beeld van de jodelaar met de Stetson. "Deze jongen kan een aardig potje gitaar spelen," dacht ik en ik ging op zoek naar meer recente countryartiesten.

Nog een hele hoop andere triggers : Buddy Holly, Little Feat, Tony Joe White, Clapton, DJ Shadow, Astor Piazolla en nog veel meer

michke
15 augustus 2012, 04:52
ik ben thuis opgegroeid met oldschool hairmetal (jawel, onze pa was ne metaller :-) , vind het nog steeds geweldige muziek, maar pas toen ik Nirvana voor het eerst hoorde had ik zoiets van..wtf...geweldig ! Ik was toen 13.

mrweird
15 augustus 2012, 08:44
You better you bet van de who was een van de allereerste denk ik. Toen ik een jaar of 10 was. Op de zwartwit televisie thuis in de voorkamer (da's dan 31 jaar geleden...

(Edit.. Is best oud topic zie ik nu.. Ik had al een keer gerageerd....)

swingdeparis
29 augustus 2012, 16:35
In mijn zoektocht, als destijds rockgitarist, naar nieuwe invloeden en gitaristen stuitte ik op een gegeven moment op Django Reinhardt. Het nummer dat me gelijk raakte was Minor Swing. Het geluid, de frasering, de beheersing van de gitaar was zo anders dan dat ik gewend was, het heeft me nooit meer losgelaten.
http://www.youtube.com/watch?v=VpmOTGungnA

caliban
1 september 2012, 19:43
Another brick in the wall hoogstwaarschijnlijk, vond ik als zesjarig kind geweldig (overige Pink Floyd heb ik pas jaren later leren appreciëren). Daarna Queen en Smashing Pumpkins maar ik zou niet weten welk nummer in het specifiek :).