PDA

View Full Version : Iommy pickup



Ntentua
21 februari 2012, 13:53
Vraagje. Ben al tijdje aan spitten over dit type pickup, maar kan het niet vinden.

Ik heb een Epi G-400 maestro deluxe, die heeft origineel op de neck Alico Classic en op de brug Alnico Classic Plus.

Nu heb ik de brug vervangen door een Iommy pickup met een 500K push/pull knop voor coilsplit en op de neck de Classic plus laten zetten. (door een gitaar bouwer)

Nu heb ik al gelezen dat de Iommy niet zo heet is dat op de Gibson site staat, maar als ik naar de output bekijk op het zelfde volume met opname app. komt de Iommy niet in de buurt van de Epi alnico classic plus. Op schaal van 0-10 komt de Iommy op 6 tov van de classic plus op 10.

Ook zou hij heel donker moeten zijn, bij mij is het meer zuiverder tov de classic plus. Het klopt wel meer als ik de gain helemaal open gooi, dat dan de volume dichter bij elkaar komt en dat de Classic plus modderig gaat klinken en de Iommy veel helder. Maar ik mis toch dat donkere en volume.

Is dit goed, of niet?

DemolitionColorScheme
22 februari 2012, 22:04
Dat klinkt vreemd! De Iommi zou netjuist aardig high-output zijn.
Ik ben ook al een tijdje naar deze pickup aan het kijken, dus ook ik hoor dit graag.

Ntentua
23 februari 2012, 22:53
Schijnbaar, niemand die hier wat vanaf weet.........:???:

GretschGuy
29 februari 2012, 14:45
Ik ken die Iommi pu niet. Dus daar kan ik niet zo veel over zeggen. Ervan uitgaande dat 'ie niet is bedoeld om de sound van 't eerste Black Sabbath album te repliceren, neem ik aan dat 't de bedoeling is dat 'ie bij veel vervorming toch vrij helder en gedefiniëerd blijft klinken. Zoals Iommi's sound v.a. de jaren tachtig. Als je 't te helder vindt, draai de toonregeling op je gitaar dan eens wat lager.

Wel weet ik dat die Epi brug pu's 'n behoorlijk hoge output hebben. Uit je verhaal concludeer ik voorzichtig dat de output ongeveer gelijk is aan de Iommi. Als je pu's met gelijke output in brug- en halspositie zet, klinkt de hals pu veel harder. Als je 'm lager zet (als in: op grotere afstand van de snaren), trekt dat alles mogelijk weer in de juiste verhoudingen.

Ntentua
5 maart 2012, 17:26
Het kan idd wel kloppen wat je zegt, nou staat de neck pu al op z'n laagst en de brug op z'n hoogst. Alleen hoe meer gain hoe harder de Iommy. Hij blijft zuiverder in toon dan de epi, die op den duur gewoon blubberig wordt.

Kan het alleen helaas nog niet met een echte versterker uittesten, en ben alleen met Guitar Rig aan het pielen. Dat kan natuurlijk ook heel erg schelen.

GretschGuy
5 maart 2012, 19:13
Probeer je gitaar in elk geval op 'n echte amp uit voor je iets beslist. Denk er ook aan dat de pu zo laag mogelijk zetten eigenlijk 'n noodgreep is. Over 't algemeen: hoe verder van de snaren, hoe minder gedefinieerd 't klinkt. En die Epi pu's klinken toch al zo snel 'modderig', zoals je gemerkt hebt.

Je bent misschien toch beter af als je de hals pu weer op z'n plaats zet / laat zetten. Als je nog wat geld over hebt, ben je waarschijnlijk 't best af met 'n goede hals-pu met gematigde output. Kijk op Marktplaats e.d. eens uit naar b.v. 'n Seymour Duncan 59. Worden regelmatig tweedehands aangeboden, klinken prima.

Exi
5 maart 2012, 19:24
Kan het alleen helaas nog niet met een echte versterker uittesten, en ben alleen met Guitar Rig aan het pielen. Dat kan natuurlijk ook heel erg schelen.
Kijk dan eens naar de output settings van je interface en input settings van Guitar Rig. Daar kan je het eenvoudig mee fixen.

Fuhgawz
5 maart 2012, 19:51
Dus de klachten, na het installeren van een Iommi met coil split, is dat de output en bas minder is dan de humbucker die er eerst in zat. Is de meest voor de hand liggende oorzaak dan niet dat hij verkeerd is aangesloten, zodat er maar één van de twee coils actief is?

EDIT: trek anders eens aan die push/pull, merk je dan veel verschil in geluid?

Tankman
6 maart 2012, 19:21
Ik heb de Iommi pickups kunnen vergelijken met een groot deel van het Gibson pickup assortiment in dezelfde gitaar dankzij een geniale pickuptestgitaar van Gibson zelf. De Iommi's vond ik toendertijd ook tegenvallend zacht en dun klinken. Absoluut geen High Output pickup. Kan dus kloppen!

Fuhgawz
6 maart 2012, 22:05
Pickuptestgitaar? Nooit van gehoord, maar klinkt als een erg goed concept! Toch ben ik het totaal niet eens met je conclusie. Dit is mijn vegelijkingsmateriaal:
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-GZ7GLC4E.jpg

De Iommi's klinken in mijn ervaring vergeleken met andere pickups echt heel erg dik!

Tankman
6 maart 2012, 22:26
Ok, misschien is onze interpretatie van dik ff anders. De pickuptest gitaar is een Gibson Les Paul waarvan de pickups op blokjes hout gemonteerd zijn die je er zo in kan schuiven. Daarbij kreeg je nog een stuk of 12-15 verschillende pickups, voorgemonteerd op van die blokjes. Je kan uitwisselen hoeveel je wilt. Erg handig! Zouden het moeten gebruiken voor ander pickup merken.