PDA

View Full Version : Keyboardversterker voor elektrische gitaar?



Omnomnom
21 februari 2012, 02:13
Hi,

Het onderwerp zegt het al, ik heb een (behoorlijk oude) keyboardversterker, en om precies te zijn deze:

http://www.radiomuseum.org/r/klingentha_regent_225.html



Kan het kwaad voor mijn elektrische gitaar als ik deze versterker gebruik?

Wat is eigenlijk, voor een leek als ik ben, het grote verschil tussen een gitaarversterker en een keyboardversterker als we het hebben over puur thuis akkoorden oefenen?

bass blom
21 februari 2012, 09:08
nee dat kan totaal geen kwaad voor je gitaar. (niet 1 andere versterker trouwens)
hooguit voor je gehoor.
of je hoort maar weinig als die versterker op line level input gebaseerd is.

ninobkickass
22 februari 2012, 20:15
volgens mij kan dit geen kwaad.
op school bij mij gebruikte we altijd een keyboard versterkertje voor het keyboard uiteraard, gitaar, bas en zang en het klnkt allemaal prima en zeker als het alleen voor op je kamer is ;)

Nobler
24 februari 2012, 12:45
Ik ben geen keyboardspeler, maar volgens mij is het verschil vooral dat de bedoeling is van een keyboardversterker dat hij vooral clean (onvervormd) klinkt, terwijl gitaarversterkers meestal door een bepaalde mate van vervorming een voor gitaristen aantrekkelijkere klank geven. Je kunt dus gewoon met je gitaar via een keyboardversterker spelen, maar je zult pedalen nodig hebben voor een interessant geluid.

Terminus
24 februari 2012, 16:37
De speaker in een keyboardversterker is veel natuurgetrouwer dan die in een gitaarversterker. Je geluid zal een stuk helderder, meer hi-fi zijn. Als je een distortionpedaal gebruikt zal dit waarschijnlijk een heel schel geluid geven, omdat een gitaarspeaker het hoog veel meer afzwakt dan de speaker in een keyboardversterker.

Sarco
25 februari 2012, 11:24
Kan eventueel wel goed werken met iets van amp-simulatie zoals een POD of GT-10 ervoor...

Terminus
25 februari 2012, 12:58
Met een ampsim ingesteld voor direct signaal (dus met cabinet simulation) is een keyboardversterker een goed alternatief voor een gitaarversterker lijkt me.

geert1976
25 februari 2012, 13:12
Kan geen kwaad.

overigens werden in het verleden, met name in Italië en Duitsland buizenversterkers gemaakt, die geschikt waren voor orgels en gitaren.
Er zaten gewoon 2 tot 6 ingangen in voor gitaar, orgel, harmonica etc.

Zoek bijvoorbeeld maar eens op Hohner orgaphon.