PDA

View Full Version : Tremelo plaat eraf halen



mullhollanddrive
21 februari 2012, 00:23
Wat is de reden dat sommige gitaristen hun tremelo plaat aan de achter kant van de strat eraf schroeven?

Dan kan er toch ook roest bij komen of is dit niet erg?

TimoSomers
21 februari 2012, 00:28
Ik persoonlijk omdat ik te lui ben om hem steeds open te schroeven.
(Bij gitaren met een floyd rose that is, iedere keer als je een andere snaardikte of stemming gebruikt moet je de veren weer aandraaien en bladiebla).

barno
21 februari 2012, 00:31
ik veronderstel dat je plastic cover bedoelt achterkant strat:

- makkelijker snaren vervangen
- veren weghalen/bijvoegen
- afstellen tremspanning dmv de ankerschroeven
- sommigen creëren sounds door op de veren te slaan
- om een relic/"stoere" look

enz...

edit: en vooral idd wegens luiheid - hier ook

mullhollanddrive
21 februari 2012, 00:33
ik veronderstel dat je plastic cover bedoelt achterkant strat:

- makkelijker snaren vervangen
- veren weghalen/bijvoegen
- afstellen tremspanning dmv de ankerschroeven
- sommigen creëren sounds door op de veren te slaan
- om een relic/"stoere" look

enz...

Maar is het niet erg als er dan vuil of roest in komt?
Ik bedoel kan het kwaad voor je strat? Of de sound?

TimoSomers
21 februari 2012, 00:40
Neuh.
Enige wat kan is dat je met je riem over je veren gaat en dat dat ongewenst geluid voortbrengt ofzo, verder is er niks aan de hand.
Ik heb zelfs gitaren waar heel de wiring en potmeters open ligt :D.

Braindead
21 februari 2012, 00:41
Tja wat versta je onder vuil? Als je er een bak modder achterin leeg kiept ga je dat zeker horen bij tremologebruik :D Het grootste probleem dat je krijgt is misschien wel dat je die schroefjes (of het plaatje) na een tijdje niet meer terug kan vinden. Dat is voor mij altijd al reden genoeg om hem er meteen weer op te draaien. Kijk ook maar eens hoe vaak het plaatje ontbreekt bij 2de handsgitaren.

@ Timo: supervette signature heb je laten bouwen! Had nog niet op je topic gereageerd maar vind hem echt ontzettend vet. Mooier nog dan de Richie Kotzen sig.

guitarkid
21 februari 2012, 07:52
Wat is de reden dat sommige gitaristen hun tremelo plaat aan de achter kant van de strat eraf schroeven?

Dan kan er toch ook roest bij komen of is dit niet erg?

Roest ontstaat, dat komt er niet "bij". En dat proces stop je niet met een afdekplaatje! Wel door de gitaar zoveel mogelijk in een constante temperatuur te houden en vooral weg van vocht (condens bijv.)
Als het daar zo gaat roesten dat je er last van hebt dan heeft de gitaar al wel grotere problemen, ben ik bang! :seriousf:

frekie
21 februari 2012, 12:01
(Opa vertelt over vroeger)

Ooit TC Matic live gezien, die gitarist ramde in de maat op de tremolo veren van zijn Strat in het nummer Putain Putain :metal:

Net mijn samengestelde Strat voorzien van 5 veren dus met de tremolo vast op de body. Meer sustain en laag maar de snaarspanning wordt zo wel hoger. Straks dus maar weer 2 veren eruit halen. Dus geen afdekplaatje erop.

Bmweber
21 februari 2012, 12:22
bij 1 idd luiheid bij de ander omdat het plaatje een scherp randje had en mijn shirts kapot maakte icm m'n riem

Braindead
21 februari 2012, 14:17
Interessant, die moeten we noteren als argument om geen tremolo te nemen. "omdat het plaatje een scherp randje had en mijn shirts kapot maakte". Dat is vast een nadeel van een tremolo op je gitaar waar Fender nog niet aan gedacht had. :)



bij 1 idd luiheid bij de ander omdat het plaatje een scherp randje had en mijn shirts kapot maakte icm m'n riem

Sanderltd
21 februari 2012, 14:38
Ik vind het gewoonweg mooier zonder plaatje!

zoon van Piet
21 februari 2012, 15:03
meest voor de hand liggend excuus: kwijt geraakt bij een hoogspanningssnaarwissel tijdens een optreden..
en het muzikale excuus, zie TC Matic maar ook ene J. Hendrix..

excuus om wel een plaatje te hebben: ik kom steeds met mn lul tussen de veren..
al levert dat wel een leuke stage act op..

snaarplukker
21 februari 2012, 16:12
....Net mijn samengestelde Strat voorzien van 5 veren dus met de tremolo vast op de body. Meer sustain en laag maar de snaarspanning wordt zo wel hoger. Straks dus maar weer 2 veren eruit halen. Dus geen afdekplaatje erop.Tremmelo vast op de body en hogere spanning op de snaren kan ik echt niet vatten. Maakt niet uit of je dan 3 of 5 veren er aan hebt hangen.

Heh, kan geen smilies plaatsen. Maar de I don't get it is hier van toepassing.

jze
21 februari 2012, 16:20
Tremmelo vast op de body en hogere spanning op de snaren kan ik echt niet vatten. Maakt niet uit of je dan 3 of 5 veren er aan hebt hangen.

Heh, kan geen smilies plaatsen. Maar de I don't get it is hier van toepassing.

Was ook mijn eerste reactie, maar nu ik er over nadenk:
Tremelo minder strak > bij benden komt de tremelo dan een beetje omhoog wat de snaarspanning vermindert.
Tremelo heel strak (Schroeven aangedraait) > Geen beweging bij benden met als bijkomend voordeel dat de andere snaren niet ontstemmen tijdens benden.

Dan denk ik nog dat de stugheid van de tremelo met name bepaald wordt door het aanpassen van de stelschroeven..

Tot zover de dinsdagmiddag overpeinzing...

bat
21 februari 2012, 16:25
Bij mij is het plaatje er ook af vanwege luiheid. Het gepiel met de snaren door die gaatjes vond ik drie keer niks, dus plaat is er 15 jaar geleden definitief af gegaan (ligt wel nog in de koffer). In die tijd geen noemenswaardige roest of verlies van tooooooone bemerkt, dus vrij risicoloos.

jahallozeg
21 februari 2012, 16:59
(Opa vertelt over vroeger)

Ooit TC Matic live gezien, die gitarist ramde in de maat op de tremolo veren van zijn Strat in het nummer Putain Putain :metal:



Ook vaak gezien meneer Aerts als ik me niet vergis, top band!!

Tabula Rasa
21 februari 2012, 21:50
Ik zit nog steeds te tijfelen tussen wel een plaatje en geen plaatje:

Het plaatje zorgt voor een veel betere sustain. Doordat de tremelocavity afgesloten is heeft het blok aan de voorzijde een luchtkamer en aan de achterzijde. Bij aanslaan van een snaar gaat het zwevende blok trillen, maar de beide luchtkamers (die overigens niet geheel afgesloten zijn (rondom het blok is ruimte)) dempen deze trilling wat af waardoor de sustain toeneemt. Zie het als een paddle door water heen slaan. je blok krijgt weerstand naar beide kanten toe.

Nadeel is dat het plaatje met 6 schroeven vast zit en dat de magneten van de elementen ook aan deze schroeven trekken, dat gaat ten koste van het magnetisch veld aan de kant van de snaren. Ben ernstig in dubio. Misschien non-ferro schroeven op het plaatje?

backplate is het meest invloedrijke onderdeel qua sound op een strat, na de elementen. (ohja... de zwarte klinken van nature donkerder dan de witte.)

B-stone
22 februari 2012, 02:42
Ik zit nog steeds te tijfelen tussen wel een plaatje en geen plaatje:

Het plaatje zorgt voor een veel betere sustain. Doordat de tremelocavity afgesloten is heeft het blok aan de voorzijde een luchtkamer en aan de achterzijde. Bij aanslaan van een snaar gaat het zwevende blok trillen, maar de beide luchtkamers (die overigens niet geheel afgesloten zijn (rondom het blok is ruimte)) dempen deze trilling wat af waardoor de sustain toeneemt. Zie het als een paddle door water heen slaan. je blok krijgt weerstand naar beide kanten toe.

Nadeel is dat het plaatje met 6 schroeven vast zit en dat de magneten van de elementen ook aan deze schroeven trekken, dat gaat ten koste van het magnetisch veld aan de kant van de snaren. Ben ernstig in dubio. Misschien non-ferro schroeven op het plaatje?

backplate is het meest invloedrijke onderdeel qua sound op een strat, na de elementen. (ohja... de zwarte klinken van nature donkerder dan de witte.)

Hahaha, hoe zit het dan met die zogenaamde slagplaten? Ene meneer van halen speelde nooit met slagplaat. Hij had ook een van de beste gitaarsounds ever, daarom kost zijn frankie ook zo veel ( het geheim van geen slagplaat) . Die andere meneer ( jimi) speelt altijd met maar ik vind zijn sound altijd te iel, had hij toch voor een zwarte slagplaat moeten gaan?

rijsberman
22 februari 2012, 03:26
Ik heb hier nog een afdekplaat met sound chambers. Wereld van verschil op je Tone. Ineens sound met ballen.

Kopen? Niet duur qua financieel geld. Voor wat het is dan, he. Dit is geen spam he, alleen maar een stukje service naar de TS toe. Want ik hou 'm net zo lief zelf. ;)

guitarkid
22 februari 2012, 10:30
Nadeel is dat het plaatje met 6 schroeven vast zit en dat de magneten van de elementen ook aan deze schroeven trekken, dat gaat ten koste van het magnetisch veld aan de kant van de snaren. Ben ernstig in dubio. Misschien non-ferro schroeven op het plaatje?


Jemig, wat een onzin. Onderzoek uit 1955 heeft al lang uitgewezen (even googlen, ben even kwijt wie en waar) dat je de afdekplaat er af moet halen, maar je moet de schroeven er juist weer indraaien (Kooi van Faraday o.i.d.). En dan liefst schroeven van voor 1955! Daarom zijn die ook zo duur! Ik vind het echt absurd dat op een forum waar zo veel expertise aanwezig zou zijn dit niet bekend is. Ik zit er echt over te denken om mijn account op te zeggen. Ik zelf heb overigens al heel lang een slagplaat van mongolinium en dat werkt nog beter, maar dat ga ik niet eens meer probéren uit te leggen aan jullie! Bet-weters!

zoon van Piet
22 februari 2012, 11:17
Eindelijk een echt intrelexuele discussie over de meest fijnzinnige tone opties die een gitarist maar kan kiezen. Al weet iedere debiel dat je die rechtsdraaiende schroeven moet vervangen door linksdraaiende, natuurlijk..

bij voorkeur met europese draad..

Tabula Rasa
22 februari 2012, 14:24
zoon van piet: voor de volledigheid moet je wel erbij zeggen dat die linkse draad dus alleen werkt op het noordelijk halfrond en op een rechtshandige strat (onder de evenaar is het magnetisch veld anders en met linksom draaiende schroeven dus helemaal verstoord). Europese draadis sowieso beterderer, dat weet iedereen.

guitarkid
22 februari 2012, 14:41
zoon van piet: voor de volledigheid moet je wel erbij zeggen dat die linkse draad dus alleen werkt op het noordelijk halfrond en op een rechtshandige strat (onder de evenaar is het magnetisch veld anders en met linksom draaiende schroeven dus helemaal verstoord). Europese draadis sowieso beterderer, dat weet iedereen.

Soort van "Wet van Buys Ballot", maar dan anders. Dat weet toch iedereen...????
Staat in ieder gitaarboek voor beginners!





(Ik voel een slotje aankomen...... ;) )