PDA

View Full Version : Hoe een bluesy sound?



astair
20 februari 2012, 23:05
Hoi heb een vraagske, mijn amp is een Marshall MG50FX,en speel met een telecaster.
Hoe moet ik mijn amp afstellen om de meest bluesy sound er uit te krijgen?
Dank bij voorbaat en vriendelijke groeten
Freddy

Mr. Dynamite
20 februari 2012, 23:49
Zo dus. (danku mod?)

Je stelt een amp niet zomaar af op blues, je draait een sound in die jij lekker voor blues vind klinken.
Gewoon veel proberen dus, kijk ook eens wat op youtube rond naar een sound die je mooi vind en probeer die na te bootsen.

kidrock
21 februari 2012, 00:41
Ik zou zelf eerst proberen om een warme clean sound in te stellen of clean met een randje op je versterker. Dus geen high-gain achtige toestanden. Afhankelijk van de Tele die je hebt, zou ik denk ik het meest met de neck pickup spelen voor een wat vollere tone. De brug positie wordt al gauw te bijterig.
En ik zou zeggen, luister veel naar blues tracks die jij lekker vindt klinken en probeer daar je tone en inspiratie van te halen.

big dooley
21 februari 2012, 02:06
als er een muziekstroming is waar de sound hem vooral in de vingers zit, dan is het mijns inziens de blues wel...
je kan blues spelen in clean, crunch of high gain en alles wat daar tussen zit... het gaat om het gevoel wat je erin brengt... ik denk ook dat daarom deze stroming zo waanzinnig populair is bij gitaristen

Pepe
21 februari 2012, 02:37
Vergeet je amp, koop een rode gitaar pluis alle solo's van Buddy uit.


http://www.youtube.com/watch?v=Lj_a-eGVRgE&feature=related

Fragedallic
21 februari 2012, 07:41
Vergeet je amp, koop een rode gitaar pluis alle solo's van Buddy uit.



en mocht je nogsteeds niet in de buurt komen kun je altijd die Dr. Z. Maz 38 amp erbij nemen.
ps: kerel, wat een stem heeft die gast, zo gaaf!

Buzzel
21 februari 2012, 09:35
Dr. Z. Maz 38 amp

En die is mie verdomde lekker :P

lindstrom
21 februari 2012, 10:47
weinig gain op het 2e kanaal, mid helemaal open, en dan met bas en mids wat aanvoelen. Neckpickup gebruiken.

vergeet vooral de volumeknop op de gitaar niet!!!

Verder is het al gezegd, zelf de bluesfeel erin leggen met je spel... speeltechnieken zijn 80% van je bluessound.

guitarkid
21 februari 2012, 16:59
weinig gain op het 2e kanaal, mid helemaal open, en dan met bas en mids wat aanvoelen. Neckpickup gebruiken.
vergeet vooral de volumeknop op de gitaar niet!!!
Verder is het al gezegd, zelf de bluesfeel erin leggen met je spel... speeltechnieken zijn 80% van je bluessound.

Bijv:

http://i681.photobucket.com/albums/vv178/UCS/MarshallBlues.jpg

lindstrom
22 februari 2012, 19:04
Juist dat ongeveer, en dan volume flink hard.

astair
7 maart 2012, 00:28
sorry voor de late reactie aan ierdereen maar ben hier totaal nieuw en ben op zoek naar de juiste weg
maar hartelijke dank
Freddy

barno
7 maart 2012, 00:41
goeie sound voor blues? doet me denken aan een collega muzikant die graag beweert dat "blues een mooi nummer is"... terwijl er in mijn wereld tientallen genres blues zijn gaande van chicago over west coast, jazzy, funky, louisiana, rockblues enz enz... Vermits er sprake is van de marshall schat ik dat er hier wordt gemikt op een generische rockblues sound. lijkt me dat je de amp gewoon clean afstelt, een TS negen ervoor en klaar :)

Voor alle andere genres zijn er betere amps, maar als de vingers er zijn, is alles mogelijk

Braindead
7 maart 2012, 00:42
Juist. Te zacht en het is geen blues meer! :D

De juiste weg? Volgens mij is het belangrijkste dat je je blue voelt. Zorg dat je net ontslagen bent, je vriendin het uitmaakt (en voor je ogen door een ander genomen is) en je je laatste centen hebt vergokt. Ik denk dat je dan in een paar tellen de juiste sound op je amp hebt gevonden... Oh ja, en vergeet die fles Jack Daniels en een flink pak sigaretten niet.

ps: Don't try this at home.


Juist dat ongeveer, en dan volume flink hard.

Tabula Rasa
7 maart 2012, 08:25
Punaise in een van je schoenen zodat je mank loopt en pijn hebt en koop een donkere zonnebril.

Verder zou je de versterker eerst clean moeten instellen met een lekker volume en fratsen zoals distortion uitzetten en gewoon lekker gaan harken.

Eric van Esch
7 maart 2012, 09:15
http://www.youtube.com/watch?v=-zSWOAl5KSQ

http://www.youtube.com/watch?v=Aljsfi8qMmQ

Handleiding blues Gruppo Sportivo.....op twee manieren....