PDA

View Full Version : Marshall Silver Jubilee getest....



StevenStrat
20 februari 2012, 17:49
De 2550, dus de 50 watter.
getest op een mesa 4x12 met V30s. Gitaar was een 62 RI Strat.


De bevindingen....

bescheiden qua volume, geen ontembaar monster. begonnen met het clean kanaal, EQ ongeveer flat.
Mooie cleans, had ik niet verwacht uit een MV marshall ! Het heeft niet de complexiteit van een goeie blackface fender, maar dat is ook niet de bedoeling bij dit soort versterker. Ik ben wat verwend qua cleans met een two-rock, en deze jubilee stelde me niet teleur clean.

op naar het 2e kanaal, spannend...

en een klein beetje teleurstellend. de eigenaar wist me te vertellen dat de eindlampen niet vervangen waren, en dat kon je wel horen. De amp miste dat gigantische low-end dat je verwacht bij deze amp, en klonk vrij 'compact', niet erg breed. Dit kan te wijten zijn aan het verschil tussen de 50w en 100w.
Mooie crunch, ook met minder gain, en zeker een geluid waar je mee kon werken, maar niet zo dik. Dit exemplaar was volgens mij (en hopelijk) niet representatief voor de Jubilee sound.
Een groot pluspunt: heel dynamisch, in die zin dat het geluid heel goed clean werd bij het terugdraaien van je volumeknop.

De zoektocht wordt dus verdergezet. Ik had de Slash sig in gedachten, een 100w Jubilee reissue. Internet weet me te vertellen dat deze identiek is aan een 1987 Silver Jubilee ?

Mr. Dynamite
20 februari 2012, 19:00
Ik ben geen kenner hoor, maar hoort een jubilee heel vol met veel low end te klinken?
Als je slash z'n sound hoort dan snijd dat er wel behoorlijk doorheen.

StevenStrat
20 februari 2012, 19:11
http://www.youtube.com/watch?v=h-MvF6cYLDo


2:40, veel laag en dikke sound, maar nog altijd snijdend.

Erik70
20 februari 2012, 19:31
Heb je getest op "Bonamasa-volume??" wedden dat het dan al dikker klinkt??
persoonlijk heb ik zo mijn bedenkingen van de combi Mesa-cab met Marshall-amp.
Een "standaard" marshall-cab zou ook nog wel eens goed kunnen werken.
(Nee, de mesa is NIET slecht, vind het alleen niet zo passen...)

Erik70
20 februari 2012, 19:32
...en tja... een Les Paul.

Buzzel
20 februari 2012, 19:44
Die mesa kasten hebben juist een bak laag. Misschien toch wat te zacht staan :sssh:

Tristan
20 februari 2012, 20:13
Tja, dik en vol zijn nou niet echt dingen die gelijk in mijn gedachten schieten bij een Jubilee, hoewel in die video dat ding mijns inziens ook echt verreweg het lekkerste klinkt van al die amps (ik zal er niet verder op ingaan).
Ik heb op twee 50 watt heads gespeeld, eentje in de winkel en eentje tijdens een optreden, beide klonken ze niet lekker.
Daarentegen heb ik wel goede ervaringen met twee 50 watt 1x12 combo's, maar goed, in de ene zat een Blackback G12H en in de andere ik meen een G12-65.

Dus, ofwel de 50 watt head is gewoon de minst lekkere van het stel, of de amp/speaker/cab combi komt heel nauw bij deze amp, of beide natuurlijk.
Een Mesa cab met Vintage 30's lijkt me verre van ideaal in dat opzicht, een Vintage 30 is vrij schel en kan een rafelige sound opleveren met de Jubilee (beide 50 watt heads hadden daar in ieder geval duidelijk last van) en hoewel een Mesa cab veel laag heeft, heeft het geluid naar mijn ervaring ook een beetje de neiging in de kast te blijven hangen in vergelijk met bijvoorbeeld een Bogner.

the sure thing
20 februari 2012, 20:20
... en het argument van hard zetten snijdt ook veel hout. Oudere Marshalls vind ik echt beter klinken als het hard gaat. Dit vind ik bijvoorbeeld ook van de VintageModern van Marshall. Op laag volume kunnen ze "krasserig" overkomen, maar op standje buren-komen-met-honkbalknuppels-aanbellen blijf ik het één van de beste Marshalls vinden sinds de 1 kanaals JCM 800 modellen.

Ik zou Marshall ook niet snel met MESA kasten combineren. Welke speakers zaten er eigenlijk "origineel" in de 25 year anniversery kasten?

Mitch
20 februari 2012, 20:21
Ik wou net zeggen: een kennis van me had die combo en die klonk uitstekend. Maar geen bak laag.
Het is wel zo dat oude eindbuizen vaak ook een zwakke laag weergave als gevolg hebben.

StevenStrat
20 februari 2012, 20:28
hij stond best luid, daar zal het niet aan gelegen hebben.

overigens is de jubilee gevoiced rond V30 speakers...

hoe staan jullie tegenover de 100w vs 50w discussie bij de silver jubilees ? De ene zegt dat de 100w beter klinkt omdat hij dieper en groter klinkt, de andere zegt dat de 50w beter is omdat je hem wat verder kan openschroeven. Ik zou me eerder bij het eerste kamp aansluiten, zeker na mijn bevindingen met de 50w.

De amp had wel een circuit pre-002500, wat wil zeggen dat hij een ander circuit heeft dan de meeste jubilees, en daardoor dunner kan klinken. Sommigen zeggen dat het verschil subtiel is, maar ik denk dat het hier ook kan aan gelegen hebben.

Mr. Dynamite
20 februari 2012, 21:44
Een Mesa cab met Vintage 30's lijkt me verre van ideaal in dat opzicht, een Vintage 30 is vrij schel en kan een rafelige sound opleveren met de Jubilee (beide 50 watt heads hadden daar in ieder geval duidelijk last van) en hoewel een Mesa cab veel laag heeft, heeft het geluid naar mijn ervaring ook een beetje de neiging in de kast te blijven hangen in vergelijk met bijvoorbeeld een Bogner.

Dit herken ik wel, en dan heb ik het over een 2x12 slanted mesa kast met v30's. Mijn 1936, met de zelfde speakers, klinkt een stuk opener. Maar heeft wel een stuk minder laag.

Joe heeft die marshall wel onmeunig hard staan, dat zal veel schelen. De juiste speakers, en dan natuurlijk die dikke les paul maakt het plaatje compleet. Vooral dat laatste.

the sure thing
20 februari 2012, 22:25
Tsja... een strat (met enkelspoelers) of een Les Paul maakt wel HEUL VEUL verschil uit. Ook in het laag....

Buzzel
20 februari 2012, 22:28
Tsja... een strat (met enkelspoelers) of een Les Paul maakt wel HEUL VEUL verschil uit. Ook in het laag....

Jah, net zo iets als motor rijden op een fiets :D

Misery Signals
21 februari 2012, 08:42
Ik vind de Jubilee/Slash ook erg teleurstellend tegenover bv een Marshall JCM800 2203. Een gitarist in de band waarbij ik speelde had ooit zo'n Slash. Rommelige sound met één van de meest onstrakke bassen dat ik ooit uit een amp heb gehoord (ok, de JCM900 MKIII was nog erger). Die had een paar maand na zijn intrede in de band toch een andere amp staan. Een amp dat alleen met twee cabs lekker klinkt, is voor mij ook geen goeie amp...

MS

Rick trodat
21 februari 2012, 08:56
Maar dat de eindbuizen niet te vervangen zijn>? :???: EDIT: Sorry ik lees het nu pas goed. ''Ze zijn nog niet vervangen''. Verse eindbuizen geven een vollere bas vind ik.

Verder vind ik maar weinig amps het echt goed doen op v30. Alleen als je met bakken gain speelt op hoog volume

big dooley
21 februari 2012, 11:56
overigens is de jubilee gevoiced rond V30 speakers...


dat denk ik niet... de jubilee's zijn er als een aantal cabinets met verschillende speakers uitgebracht: G12-70, G12T75 en ook V30's
dat marshall een versterker helmaal "voiced" op een bepaalde speaker lijkt me ook erg sterk... een erg leuk voorbeeld is de AFD100... je zou verwachten dat de allereerste demo specifiek met V30's opgenomen zou zijn, maar ze gebruikten gewoon een standaard 1960B hiervoor

ropp
21 februari 2012, 16:41
Ouwe buizen zullen niet hebben geholpen, maar volgens mij staan de silver jubilee's sowieso niet bekend om hun heftige bas.

Heb zelf een 2554 (50 watt 112 combo) en is niet bassig, meer mid-heavy, voor mij prima overigens.

Check ook Joe Bonamassa SJ setting:
presence 5 , bass 10 , mid 7.5 highs 4.5 master 10 , volume 5 and gain 5

Dat is volgens mij ook wel waar het op neer komt, master op 10 en kijken hoe ver je de volume knop durft te draaien.

Agent_Smith
21 februari 2012, 17:03
Dat is toch juist waar het imo bij een Marshall om draait: mids.
Icm v30's zelfs teveel van het goede vind ik. Voor echt veel laag moet je geen Marshall hebben.

E-J
21 februari 2012, 23:00
Ik heb hier ook een 2554 staan (leen hem van een vriend) en ik vind niet dat de Silver Jubilee veel volume heeft om goed te klinken. Sterker nog, ik vind hem erg lekker klinken op een laag volume. Het mooiste geluid komt mijn inziens als je het cleane kanaal pakt en de input gain knop uittrekt en dan de gain zo rond 6-7 zet. Er komt stukken meer bas uit als je die knop hoger zet. Er zit echt wel een bak laag in (maar niet boomy!), de settings die Bonamassa gebruikt vind ik niet lekker klinken. Maar hij gebruikt het cleane kanaal zonder de input gain knop uit te trekken, dus dat volume op 10 is vast om oversturing te krijgen. De Slash setting (gain 6, treble 4.5-6, middle 6-7, bass 6-7 en presence 8 ) vind ik daarentegen super. Met de Vintage 30 klinkt 'ie mooi strak en modern, met de Celestion G12M Heritage in mijn Vernet 2x12 cab klinkt 'ie wat ouderwetser. Super amp!

kassie
21 februari 2012, 23:12
De silver jubilee is naar mijn ervaring niet krasserig en dun, sterker nog één op één vergeleken met een jcm800 bij vergelijkbare settings en zowel de eigenaar van de 800 als ik waren het erover eens dat de silver jub een stuk vetter in de aanslag was en een vloeiendere sound had.. de 800 was daarentegen ook nog eens 100W en mijn silver jub 50.

Ook heeft de silver jubilee een dot meer bas. En klink hij wat meer boomy, wat je als onstrak zou kunnen omschrijven.. ik omschrijf het liever als vetter..

Als speakers gebruik ik gebruik dan wel niet V30's.. maar Eminence Delta Pro..

StevenStrat
22 februari 2012, 10:51
ik heb 'm ook geprobeerd met mijn 1x12 EVM12L cab (waar de delta pro op gebaseerd is),
klonk iets smoother, maar voor de rest geen wereld van verschil (afgezien van de verschillen tussen een 1x12 en 4x12)