PDA

View Full Version : Eerste buizen versterker: Wie Wat Hoe en Waar?



mitzdaking
19 februari 2012, 21:03
Hey guys.

Na een behoorlijk tijdje te spelen heb ik het gevoel dat ik toe ben aan mijn eerste buizen versterker. alleen er is 1 probleempje: ik heb totaal geen verstand van amps behalve hoe je de ideale dial-in krijgt voor de ideale sound op mijn huidige (roland cube).
Ik speel vooral blues/rock/metal maar wil een versterker hebben waar ik nog jaren en jaren mee vooruit kan en later evt maybe zelfs ook nog een beetje jazz op kan spelen als ik goed genoeg ben. een versterker op de ''groei'' zeg maar.
maar ik heb werkelijk geen idee waar ik op moet letten, wat ik moet kopen, hoeveel watt, ga zo maar door.
Ik zit op het moment te denken aan OF een JVM combo van 50 watt of een halfstack van 100 watt. voorlopig ben ik nog een bedroom-rocker maar ik sluit jammen met familie en vrienden binnen aanzienlijke tijd niet uit.
Dus de reden dat ik naar jullie kom is simpel: Wat is de beste amp voor mijn geld? Mijn budget ligt ongeveer tussen de 1000 en 1800 euro voor een amp waar ik nog een hele lange tijd plezier van kan hebben.

Alvast bedankt.
Mitch

jules
19 februari 2012, 21:10
pffff jeetje voor zon budget staat de wereld voor je open, ehh ik ben heel blij met mijn super klinkende en veelzijdige hughes and kettner statesman, maar jeetje voor dat geld heb ik helaas nooit voor een versterker mogen kijken

mitzdaking
19 februari 2012, 21:29
pffff jeetje voor zon budget staat de wereld voor je open, ehh ik ben heel blij met mijn super klinkende en veelzijdige hughes and kettner statesman, maar jeetje voor dat geld heb ik helaas nooit voor een versterker mogen kijken
Dat is ook echt mijn uiterste prijs, de Marshall MA50C is bijv ook interessant voor mij. maar ik wil wel wat ''bang'' voor mn buck.

Thiez
19 februari 2012, 21:36
Dat is heel erg smaakgebonden. Zoals jules al zegt kun je voor dat budget veel kanten uit. Ik zou zeggen, ga een keer de muziekzaak in en probeer alles uit wat je kan vinden. Blues/rock/metal is heel breed, dus hoogst waarschijnlijk kom je wel bij een channelswitcher.
Wat betreft wattage is thuis een buizenamp al snel te hard, maar zolang er een volume knop zit zijn de meeste amps thuis heel acceptabel te laten klinken. Als je iets veelzijdigs wilt is een JVM natuurlijk een mooie optie, maar ik zou je daar zeker niet op vastpinnen.
Merken waar je zeker naar kunt kijken zijn blackstar HT serie(heel veelzijdige amps voor leuke prijs en leuke lagere wattages), Engl souvereign, raiden, etc(mooie combootjes als de sound en voicing je aanstaat), Bogner shiva combootjes willen ook voorbij komen in dat budget maar weet niet of je daar echt metal mee kan halen, Rivera kom je niet veel tegen maar zeker leuke ampjes, Marshall vintage modern is ook zeer underrated, erg gave amps die niet veel kosten tweede hands etc, etc

Het belangrijkste om te doen denk ik is te beslissen of je een top of combo wilt, en vervolgens veel uit gaan proberen zodat je wat beter je smaak bepaald. Je merkt al vrij snel of je bijvoorbeeld een marshall sound lekker vind. Wanneer je hier komt met wat gerichtere smaak kan er beter advies gegeven worden.
En nog een tip is om niet te impulsief te kopen. je gaat van een cube naar een buizenamp dus ALLES is beter, laat jezelf niet te snel lekker maken ;)

beruk
19 februari 2012, 21:43
Omdat je waarschijnlijk de rest van je leven opzoek zal zijn naar deze combi een uitprobeer tip...
100 watt buizen op je slaapkamer?
Ik heb deze laatst ergens uitgeprobeerd (ENGL gigmaster):

http://www.youtube.com/watch?v=XuQL2Y1XKto
Erg veelzijdig... Ondanks de metul reputatie toch ook mooi clean uit te krijgen.

mitzdaking
19 februari 2012, 21:48
Een head en cab op zich lijkt me awesome,bij de niet te noemen grootste muziekzaak van europa hebben ze op dit moment een fraaie deal met een JVM 410 en een classic cab voor 1722 euro, maar dat is wel 100 Watt... mijn kamer is vrij groot. maar dit is veels te hard, of zie ik dit verkeerd?
aan de andere kant is een head en cab wel beter in termen van latere kosten, omdat als ik ooit eens een andere amp koop ben ik wel goedkoper uit (een JVM combo kost me 250 euro minder)

bass blom
19 februari 2012, 21:50
gezien je brede gebruik zou ik ook aan mesa denken.

beruk
19 februari 2012, 21:52
maar dat is wel 100 Watt... mijn kamer is vrij groot. maar dit is veels te hard,
Ja.
Ik heb uit zo'n zo'n grote Marshall nog niet mooie jazz geluiden weten te krijgen. Daarvoor ga je em niet kunnen gebruiken.
Dan gaat je Roland cube je nog een grote dienst bewijzen. Niet wegdoen dus.

mitzdaking
19 februari 2012, 21:56
gezien je brede gebruik zou ik ook aan mesa denken.

mijn budget is breed, maar niet zo breed ben ik bang.
anders had ik allang een dual rectifier of een diezel staan :')

mitzdaking
19 februari 2012, 21:57
en da's niet zo erg, liever dat hij prima blues/rock/en metal goed aankan


gezien je brede gebruik zou ik ook aan mesa denken.

mijn budget is breed, maar niet zo breed ben ik bang.
anders had ik allang een dual rectifier of een diezel staan :')

jules
19 februari 2012, 22:01
ik heb voor de statesman dual el34 gekozen omdat ik vind dat tie een heerlijk clean kanaal heeft dat je met een druk op een knoppie amerikaans of wat meer marshal achtig kunt laten klinken, zo'n clean kanaal vind ik ook belangrijk omdat dat het meest gebruikt word met je pedaaltjes, metal laten klinken doe je meestal toch met zon pedaaltje he.

Het scheur kanaal is erg sjiek, lekkere marshal scheur die toch mooi gedefinieerd kan klinken, met de boost knop kom je echt in het high gain gebeuren uit, echter voor soleren is deze functie geweldig veeel tone. Wat ik aan deze amp ook erg vet vind is dat hij nog een instelbaar 2de volume knoppie heeft voor het soleren, deze functie is met een potmetertje op de achterkant instelbaar, ook is de reverb balans instelbaar op de achterkant. Zo kun je instellen hoeveel reverb je op je clean, of gain channel wilt. De reverb is overigens een echte springreverb, van een bekend merk dat ik nu ff niet weet. :).

Verder heeft tie nog een schakelbare effectsloop, en kun je zelf kiezen of je die serieel of paralel wilt hebben. Als je het dus over een veeelzijdige amp hebt zo het wat voor je kunnen zijn, haha ik heb wel wat youtube filmpjes van onze band, haha maar ik ben niet echt een hele begaafde gitarist, maar heb die avond bijna zonder effect gespeeld. Hij is 50 watt maar ik heb hem eigenlijk nog nooit harder dan een kwart open kunnen draaien :)

mitzdaking
19 februari 2012, 22:48
Na wat gezoek op marktplaats zie ik dat er ook prima 2e hands Marshall stacks en combo's TK staan.
Ik heb helemaal niets tegen 2ehands op dit moment, maar kan ik dit wel vertrouwen? (buizen amps zijn en blijven gevoelige stukjes techniek), als ik dan een combo voor 500e heb ipv 1475 voor de nieuwprijs is voor mij de keuze snel gemaakt. maar als de vorige eigenaar er dan mee om is gegaan als bijv bijzettafeltje of gewoon ronduit onvoorzichtig is met zijn spullen ben ik al snel klaar.
heeft iemand hier ervaring met 2ehands?

driftkop
20 februari 2012, 04:46
Na een behoorlijk tijdje te spelen heb ik het gevoel dat ik toe ben aan mijn eerste buizen versterker. alleen er is 1 probleempje: ik heb totaal geen verstand van amps

Beetje vreemde redenatie. Je wil iets heel graag, maar weet eigenlijk niet waarom. Is er een bepaald geluid dat je voor ogen (oren) hebt? Dat helpt vaak om de keuze wat eenvoudiger te maken. Verder doen wat je altijd moet doen in zo een situatie. Ga naar de lokale muziek winkel en probeer van alles uit.

Een tip: 20-30 W is in de meeste gevallen meer dan voldoende voor een klein podium (tenzij je drummer ongelooflijk hard slaat), op een groter podium gaat alles toch via de PA. Dus staar je niet blind op het vermogen.

crapton
20 februari 2012, 08:48
Er is heel veel keuze natuurlijk...

Ik zou niet meer nemen dan 50W. Dat is ruim en ruim voldoende, of je moet een gorilla op de drums hebben.

Ik heb een 50W head met 2x12 gesloten V30 kast en een 40W combo. Allebei hun specifieke geluid. Voor thuis en kleinere jam's is die 40W voldoende, voor live optredens beter de 50W head+212.

De 50W+212 heeft toch meer body, punch en laag tov de combo, die heeft maar 1 speaker dus dat is logisch. Op laag volume merk je het verschil minder.

Ik zou eens denken aan die Statesman EL34 (heb ik zelf ook) uitstekend voor rock en blues, en metal schijnt ook te gaan. Dan heb je nog die nieuwe EVH II 50W top, of een Marshall JVM 205H. Egnater hoor ik ook goeds over, ook Brunetti. Bogner en Mesa ook goed.

Wil je creme de la creme denk dan aan Hook ik denk dat is een amp-4-life en Nederlands.


Mbt die Marshall JVM 205H die is MIDI gestuurd en zou je bv dmv een Boss GT8 kunnen aansturen. Dat is meer voor live, maar toch voor thuis ook prettig als je meejamt met muziek kan je snel wisselen.

bass blom
20 februari 2012, 09:21
Beetje vreemde redenatie. Je wil iets heel graag, maar weet eigenlijk niet waarom. Is er een bepaald geluid dat je voor ogen (oren) hebt? Dat helpt vaak om de keuze wat eenvoudiger te maken. Verder doen wat je altijd moet doen in zo een situatie. Ga naar de lokale muziek winkel en probeer van alles uit.

Een tip: 20-30 W is in de meeste gevallen meer dan voldoende voor een klein podium (tenzij je drummer ongelooflijk hard slaat), op een groter podium gaat alles toch via de PA. Dus staar je niet blind op het vermogen.

helemaal niet vreemd, het is toch algemeen bekend dat buizen lekkerder klinken dan transistor?

en 30 watt en een keiharde drummer.. ik heb een JTM45 en een loeiharde drummer en de JTM staat niet half open.

en TS.. die geen geld heeft voor mesa? ergens vlak bij mij staat een F100 combo te koop voor 900..

http://link.marktplaats.nl/525021268

bass blom
20 februari 2012, 10:22
of deze

http://www.gitaarmarkt.nl/index.php?ct=gitvers&md=details&id=154671

mitzdaking
20 februari 2012, 19:39
of deze

http://www.gitaarmarkt.nl/index.php?ct=gitvers&md=details&id=154671

rectifier combo's kosten 3 ruggen nieuw. deze maar een derde van de prijs. het lijkt me dat er een addertje onder het gras zit.

RoelSmoel
20 februari 2012, 19:40
rectifier combo's kosten 3 ruggen nieuw. deze maar een derde van de prijs. het lijkt me dat er een addertje onder het gras zit.

Zou je denken? Als je zo al elke aankoop in gaat, dan heb ik met je te doen hoor:makeup:

allochthomas
20 februari 2012, 19:42
rectifier combo's kosten 3 ruggen nieuw. deze maar een derde van de prijs. het lijkt me dat er een addertje onder het gras zit.
Ik zie helemaal geen addartje onder het gras, is een redelijk normale 2dehands prijs

Thiez
20 februari 2012, 19:44
rectifier combo's kosten 3 ruggen nieuw. deze maar een derde van de prijs. het lijkt me dat er een addertje onder het gras zit.

Hoeft niet, 2e hands markt is momenteel echt waardeloos door de economische crisis. En de meeste willen een mesa stack, dat is vinden ze bruter. Dus combootjes zijn minder gewild en als je dan niet omlaag gaat met je prijs, blijf je er mee zitten.
Ik zou hem dus zeker uit gaan proberen!

Thiez
20 februari 2012, 19:46
Dit zijn trouwens ook hele gave ampjes. Ik weet alleen niet of ze het naar de metal halen die je voor ogen hebt. De 80's metal gaat prima, maar echt bruut death metal geweldig is misschien iets minder.

http://link.marktplaats.nl/520206686

mitzdaking
25 februari 2012, 15:40
Hey guys, ik heb uiteindelijk toch besloten om voor 2e hands te gaan. dit is wat meer verantwoord in deze tijden lijkt me zo. (;
Nu zoek ik zoals ik al zei een amp die alles aan van, van de dikste metal tot een beetje heldere tonen (mega clean is niet nodig)
Nu is mijn oog gevallen op 2 amps, maar ik heb geen idee wat een betere deal is.
de 1e is: http://link.marktplaats.nl/523012302
en de 2e is:http://link.marktplaats.nl/527169484

de marshall kan ik voor rond de 600 krijgen en de ENGL voor 500.
Welnu, brand maar los :p

Baker
25 februari 2012, 15:57
Nou, je zet de discussie wel op scherp zeg. Het hangt voor een groot deel van smaak af welke van deze twee amps beter is. Ik zou voor de marshall gaan. Maar vele anderen hier zullen die Engl eraf pakken.

Ik zou zeggen, hou het geld nog even in de zak. Ga je eerst eens wat verder verdiepen in wat er allemaal mogelijk is. Probeer amps uit, ga naar winkels, leen versterkers van anderen etc etc, en vorm zo een beeld van wat je graag wilt. Beslis dan pas. Koop niet zomaar lukraak een tweedehands buizenversterker van marktplaats.

mitzdaking
25 februari 2012, 16:10
Nouja, ik weet al ongeveer wat voor sound ik wil. de Marshall toon staat me erg aan, maar dan is de vraag: kan ik met 100 wat wel op mijn gemak in mijn kamer oefenen zonder mijn trommelvliezen op te blazen, hoe is de algemene bouwkwaliteit, ga zo maar door.

kenx
25 februari 2012, 16:23
Dat kan zeker, het is zonde dat je hem niet kan open draaien, maar ik speel ook met mijn marshall DSL 100 watt halfstack op mijn kamer zonder problemen. (lees; kleine kamer)

Thiez
25 februari 2012, 16:46
Die amps is echt een groot verschil en een kwestie van smaak. Ik zou even naar muziekzaak gaan en beide proberen. Dan merk je snel genoeg wat je voorkeur heeft. En in het testhokje van muziekzaken merk je vaak snel genoeg wat te hard gaat voor thuis.
Ik vind persoonlijk de engl zelf wat veelzijdiger een een mooie compact dingetje voor thuis en repetities.

mitzdaking
25 februari 2012, 17:21
Tevens is er een muziekhandel in Utrecht die kan mij een Marshall MA50 en Marshall M412A spiksplinternieuw aanbieden voor 600 euro.
Heeft iemand ervaring met deze dingen?

kenx
25 februari 2012, 18:28
De MA50 is een redelijk recent model. Zelf heb ik er nog niet op gespeeld, maar wel al goede dingen over gelezen. Echter met jou budget kan je veel betere gear scoren. Lees ook wat topics hier op gitaarnet, daar wordt je snel veel slimmer door.

Thiez
25 februari 2012, 18:41
MA serie zou ik bij wegblijven. Die is echt op de markt gebracht als 'budget' buizenversterker. Wat kenx zegt, voor jou budget moet je gewoon gaan voor een degelijke buizenamp.

Ik zou ook echt zeker naar de blackstar amps kijken. Merk opgericht door ex-werknemers van marshall. Heel mooie combootjes, 20, 40, 50 en 60watt. In te stellen op USA en UK voicing. Heel veel sounds uit te halen en klinken heel aardig! Ik heb zelf thuis de HT5 (een vijf wattertje) maar heb ook de venue serie een keer uitgeprobeerd (de 20 watt combo) en dat was een erg gaaf dingetje.

Edit: http://www.blackstaramps.co.uk/products/ht-amps/index.html

mitzdaking
25 februari 2012, 18:41
De MA50 is een redelijk recent model. Zelf heb ik er nog niet op gespeeld, maar wel al goede dingen over gelezen. Echter met jou budget kan je veel betere gear scoren. Lees ook wat topics hier op gitaarnet, daar wordt je snel veel slimmer door.

True, maar als ik de marshall tone al voor 600e kan krijgen, waarom zou ik dan onnodig veel uitgeven. ga ik liever op vakantie :seriousf:

Thiez
25 februari 2012, 18:44
Marshall tone kun je voor 600 euro veel beter een 2e hands jcm 900 SL-X kopen of JCM800 (mits je geluk hebt). Of de vintage-modern van marshall. Ook erg vette amps.

Maar zoals hierboven gezegd, blackstar amps is gemaakt door ex-marshall medewerkers. En dus redelijk richting marshall alleen iets donkerder.

mitzdaking
25 februari 2012, 20:45
Marshall tone kun je voor 600 euro veel beter een 2e hands jcm 900 SL-X kopen of JCM800 (mits je geluk hebt). Of de vintage-modern van marshall. Ook erg vette amps.

Maar zoals hierboven gezegd, blackstar amps is gemaakt door ex-marshall medewerkers. En dus redelijk richting marshall alleen iets donkerder.

Dat begrijp ik wel, maar voor 600e heb ik geen amp+cab en ook geen goede combo (behalve die TSL) dus ik moet EN cab EN top hebben, en er is niemand die zo'n set voor die prijs verkoopt x)
behalve de MA50 set dus.

RoelSmoel
25 februari 2012, 20:54
Als jij die MA50 wilt, dan koop je die toch?
Ik vind het kutversterkers, de MG-serie van de buizenversterkers.
Clean ging nog wel, maar overstuurd was het net een radio die de zender niet goed te pakken krijgt.

mitzdaking
25 februari 2012, 21:19
Als jij die MA50 wilt, dan koop je die toch?
Ik vind het kutversterkers, de MG-serie van de buizenversterkers.
Clean ging nog wel, maar overstuurd was het net een radio die de zender niet goed te pakken krijgt.

Daarom kom ik juist naar dit forum toe, omdat ik zelf niet weet welk model beter is dan het andere.
En na wat reviews gelezen te hebben valt de MA serie dus af.
Ik zit persoonlijk aan een Marshall TSL602 te denken. maar of die heel goed is, geen idee.

The Running Man
25 februari 2012, 21:35
Een Laney GH50L kun je vaak voor 300 - 350 al krijgen (2e hands)
Zeer onderschatte amp, JCM800 on steroids
Paul Gilbert, Opeth, Timo Somers ...
Heb je ook nog doekoes voor een redelijke 4x12

Pepe
25 februari 2012, 21:41
`DAt "versterker op de groei" zou ik laten varen. Er is geen "one does it all". Sterker, hoe veelzijdiger, hoe minder goed in 1 specifiek ding.
Een Marshall is specifiek. Sommige Marshalls doen dingen beter dan welke andere amps ook maar ook hier geldt, het zijn de oude beperkte one trick pony Marshalls die een amp voor life zijn als je DAT geluid zoekt.

Maar je bent een beginner dus koop een amp voor een beginner zou ik zeggen. Naarmate je steeds meer weet wat je wil koers je die kant op. Uiteindelijk koop je een Deluxe natuurlijk maar een shortcut werkt niet in deze.

Thiez
25 februari 2012, 22:01
Blackstar HT-40: http://link.marktplaats.nl/530854300
Laney GH50L: http://link.marktplaats.nl/528226870
Marshall JCM 900 SL-X: http://link.marktplaats.nl/498745984
Marshall Vintage modern: http://verkopers.marktplaats.nl/944718
Marshall JCM800: http://link.marktplaats.nl/495052481
Sovtek MIG 60: http://link.marktplaats.nl/519162231
Mesa DC-3: http://link.marktplaats.nl/533687331
Mesa cabiler 50: http://link.marktplaats.nl/526454859
Laney GH100S: http://link.marktplaats.nl/529903207
En cabinetje hoeft ook geen zak te kosten opzich: http://link.marktplaats.nl/522020219

Genoeg te vinden 2e hands zie je wel. Nu eerst eens even gaan testen en kijken wat je gaaf vind.

Baker
26 februari 2012, 08:08
`DAt "versterker op de groei" zou ik laten varen. Er is geen "one does it all". Sterker, hoe veelzijdiger, hoe minder goed in 1 specifiek ding.
Een Marshall is specifiek. Sommige Marshalls doen dingen beter dan welke andere amps ook maar ook hier geldt, het zijn de oude beperkte one trick pony Marshalls die een amp voor life zijn als je DAT geluid zoekt.

Maar je bent een beginner dus koop een amp voor een beginner zou ik zeggen. Naarmate je steeds meer weet wat je wil koers je die kant op. Uiteindelijk koop je een Deluxe natuurlijk maar een shortcut werkt niet in deze.


Haha, je verwoordt precies mijn gedachten bij het lezen van dit topic.

lefthandstrat
26 februari 2012, 13:01
Dag Mitzdaking......je hebt training gehad met je open vragen "wie, wat, hoe en waar"..........maar volgens mij vergeet je de voor jou belangrijkste vraag: "waarom"? Je weet dat je er aan toe bent, maar je kan eigenlijk niet zo goed motiveren "waarom". Misschien een goed idee om een goede modeling amp te kopen. Bijvoorbeeld een Fender Mustang of een Vox VT of een Tech21 poweramp en daar een modeling unit bij te kopen. Misschien blijf je uiteindelijk telkens hangen bij dezelfde instellingen en dan weet je ook beter wat je werkelijk zoekt. 't Is maar een idee hoor. Veel succes gewenst met je zoektocht!

VLP
26 februari 2012, 13:09
Ik ben het volledig eens met lefthandstrat.
Je hebt nu een cube en wilt nu een amp van meer dan €1000 kopen ?
Ik heb het gevoel dat je niet weet wat je wil en als dit niet het geval is zou het dom zijn zoveel geld uit te geven.

Ik zou een goede buizenamp kopen van rond de €500.
Succes

Eric van Esch
26 februari 2012, 13:09
Versterker op de groei.....misschien nu wel vloeken in de kerk, maar is een Eleven Rack of een Axe-FX dan niet iets voor je? Goed in toom te houden op je kamer, maar als je straks wat meer wilt dan is dat ook prima mogelijk. Met jouw bugdet is de Eleven Rack nieuw en de Axe-FX tweedehands goed te scoren. Geeft je veel mogelijkheden en vrijheid.

geert1976
26 februari 2012, 13:29
Peavey Classic 30 zou misschien een goede versterker kunnen zijn.

Goed clean kanaal en goede crunch.
Daarnaast heeft de classic 30 ook een goede reverb.

Pedaaltjes vreten doet die ook graag, dus metall is ook geen probleem voor deze amp.

Ik gebruik deze versterker zelf ook en ik zit in een allround rock band (wij spellen allerhande rocknummers van 1960 tot nu) en ik kan tot nu toe met elk nummer die wij spelen goed uit de voeten met deze versterker.

Mijn Peavey moet echt alles vreten: Rickenbackers, Gibsons, 60's Epiphones, 60's en 70's cheapo Fenders en zelf bij tijd en wijle een Ovation en een 12 snarige Eko met een elementje.

Misschien vind je het niets, maar ik zou deze versterker zeker eens proberen, hij is de moeite waard.

Pepe
26 februari 2012, 13:44
De tip om iets met moddeling te proberen is helemaal geen slecht idee. Met moddeling kom ik ook op dezelfde amps uit waar ik in real live 30 jaar over gedaan heb. Of een 4x12 of een 1x12 beter bij je past. De heavy mids van een tubescreamer of de naturelle compressie van een tubedriver.
Eigenlijk zou elke beginner een paar maanden verplicht moeten moddelen voor hij hier vragen gaat stellen over amp keuze. Het kost ook drie keer niks, een Irig of Line6 geluidskaart met wat software. In ieder geval een stuk goedkoper dan een amp op de kop tikken en die na een paar maanden weer in te ruilen voor iets anders.

VLP
26 februari 2012, 15:56
Kan iemand even uitleggen wat een moddeling amp is dan kan ik terug volgen ? merci

Eric van Esch
26 februari 2012, 16:06
Kan iemand even uitleggen wat een moddeling amp is dan kan ik terug volgen ? merci



http://en.wikipedia.org/wiki/Amplifier_modeling

Even Google gebruiken, dan kom je echt wel meer te weten.

iWishmaster
26 februari 2012, 16:41
Een versterker kopen doe je met je oren, niet met je ogen. Een Marshall heeft niet 1 klank en iedereen heeft een ander beeld bij 'de Marshall sound'. Je moet echt gaan luisteren! Ga naar de winkel, sluit er 100 aan en koop er geen één (tenzij je opslag verliefd op een amp wordt). Lullig voor de winkel die tijd in je steekt, maar je moet toch echt leren wat je wilt horen voordat je iets kunt kopen.

Ik heb 2 jaar lang alle channelswitchers geprobeerd die ik kon vinden. Ik wilde fantastische cleans, rock crunch, ouwe hardrock, zingende leads en keiharde metal uit 1 head, het liefste zonder ook maar 1 pedaaltje te gebruiken. Ik ben erachter gekomen dat ik dan teveel compromissen moest sluiten op alle punten en dat zoiets niks voor mij is. Uiteindelijk heb ik een versterker voor keiharde metal gekocht en eentje voor lekker rock. Cleans leuk ik op met een pedaaltje (phaser, delay) en dan klinkt het goed genoeg, want ik speel toch zelde echt clean. Zingende lead maak ik met een boost pedaaltje en als het echt funky moet trap ik mijn wah in.

Tientallen mensen hier op het forum hebben jarenlange zoektochten ondergaan en sommige eindigen met een cleane fender en een bord vol pedalen waar uiteindelijk een overtuigendere Marshall sound uitkomt dan Slash had durven dromen (in hun oren althans). Andere eindigen met een garage vol versterkers van een tiental keren jouw budget. Ga iets kopen met je oren, want anders is de kans is groot dat wat je nu willekeurig koopt, over een jaar weer op marktplaats staat.

Pepe
26 februari 2012, 16:47
anders is de kans is groot dat wat je nu willekeurig koopt, over een jaar weer op marktplaats staat.

je doet nou net of dat een slecht ding is, voor sommigen is het a way of life :)

mitzdaking
26 februari 2012, 19:51
Nou, ik heb mijn eerste buizen amp :D
De keuze is uiteindelijk gevallen op een Marshall JCM2000 TSL602 2X12'' Combo.
Hij klinkt fantastisch. ik kan er een gigantisch scala aan sounds uit krijgen.
been zeer tevreden.

iWishmaster
26 februari 2012, 20:35
je doet nou net of dat een slecht ding is, voor sommigen is het a way of life :)

Daar heb je een punt. Ik geef de DSL een half jaar max :soinnocent:

SGbanez
26 februari 2012, 21:34
Hahaha, heel grappig dit. Ben al een hele tijd niet meer op Gitaarnet geweest, en nu is het eerste topic dat ik tegenkom het topic van degene die mijn versterker heeft gekocht! Goede keuze zou ik zeggen hoor :) Ik gebruikte hem zelf meestal de crunch channel, met de voorversterker wat verder open. Vond ik altijd erg fijn, hehe.

Ik maak van de gelegenheid maar gebuik om het topic te kapen haha :)

Ik moest het ding zelf kwijt vanwege een verhuizing (al een tijd geleden) naar een studentenkamer bij de Spaklerweg in Amsterdam. Aangezien ze vrij gehorig zijn heb ik de Marshall maar niet meegenomen.

Ik ben nu op zoek naar een klein bedroom versterkertje. Ik dacht zelf aan een Blackstar HT-5. Mitch suggereerde vanmiddag al een blackheart handsome devil. Iemand nog andere suggesties? Het gaat dus puur om geluidskwaliteit bij laag volume. Ik ben absoluut niet van plan om te gaan giggen met de versterker.
Iemand al ervaring met de Orange Micro terror? Die kwam ik vanmiddag tegen op internet...

VLP
26 februari 2012, 21:40
Hahaha, heel grappig dit. Ben al een hele tijd niet meer op Gitaarnet geweest, en nu is het eerste topic dat ik tegenkom het topic van degene die mijn versterker heeft gekocht! Goede keuze zou ik zeggen hoor :) Ik gebruikte hem zelf meestal de crunch channel, met de voorversterker wat verder open. Vond ik altijd erg fijn, hehe.

Ik maak van de gelegenheid maar gebuik om het topic te kapen haha :)

Ik moest het ding zelf kwijt vanwege een verhuizing (al een tijd geleden) naar een studentenkamer bij de Spaklerweg in Amsterdam. Aangezien ze vrij gehorig zijn heb ik de Marshall maar niet meegenomen.

Ik ben nu op zoek naar een klein bedroom versterkertje. Ik dacht zelf aan een Blackstar HT-5. Mitch suggereerde vanmiddag al een blackheart handsome devil. Iemand nog andere suggesties? Het gaat dus puur om geluidskwaliteit bij laag volume. Ik ben absoluut niet van plan om te gaan giggen met de versterker.
Iemand al ervaring met de Orange Micro terror? Die kwam ik vanmiddag tegen op internet...

Er is momenteel ook een topic over

SGbanez
26 februari 2012, 22:00
ok, dan zal ik stoppen met bumpen

mitzdaking
26 februari 2012, 22:30
Hahaha, heel grappig dit. Ben al een hele tijd niet meer op Gitaarnet geweest, en nu is het eerste topic dat ik tegenkom het topic van degene die mijn versterker heeft gekocht! Goede keuze zou ik zeggen hoor :) Ik gebruikte hem zelf meestal de crunch channel, met de voorversterker wat verder open. Vond ik altijd erg fijn, hehe.

Ik maak van de gelegenheid maar gebuik om het topic te kapen haha :)

Ik moest het ding zelf kwijt vanwege een verhuizing (al een tijd geleden) naar een studentenkamer bij de Spaklerweg in Amsterdam. Aangezien ze vrij gehorig zijn heb ik de Marshall maar niet meegenomen.

Ik ben nu op zoek naar een klein bedroom versterkertje. Ik dacht zelf aan een Blackstar HT-5. Mitch suggereerde vanmiddag al een blackheart handsome devil. Iemand nog andere suggesties? Het gaat dus puur om geluidskwaliteit bij laag volume. Ik ben absoluut niet van plan om te gaan giggen met de versterker.
Iemand al ervaring met de Orange Micro terror? Die kwam ik vanmiddag tegen op internet...
Haha, jezzir.
Ik moet zeggen. hij klinkt geweldig :D en hij is echt gebouwd als een tank (en weegt minstens net zo veel)
good luck met het vinden van een nieuwe amp!