PDA

View Full Version : Nieuwe Pup in Jackson Dinky Pro DK2, zat van kille nasale sound!



2e rocker
19 februari 2012, 21:01
Ik speel op een Jackson Dinky Pro DK2 en een Engl Steve Morse+ Engl Pro Cab.

Body material: alder
Top: Flamed Maple
Neck: Maple
Fret Board: Rosewood
(Dit is op de top na hetzelfde als een Fender Classic player '60s Strat)

De elementen:
Brug: Seymour Duncan JB (humbucker)
Midden/Nek: Seymour Duncan STK-1 (singlecoils)
Gewoon de standaard Pups

Het probleem is dat ik mijn gitaar nogal kil vind.
Vooral de humucker in de brug vind ik (zeker clean) niet mooi. Nog al moeilijk te omschrijven.
Als ik clean speel op mijn brug pup dan heb ik het gevoel alsof ik een wah net niet helemaal open heb staan. er zit iets in het midhoog (denk ik) dat een nogal nasale klank geeft.
Als ik dan naar de nek schakel is m'n toon gelijk mooi rond, goed gebalanceerd, maar helaas nogal kil. Natuurlijk snap ik dat de nek anders klinkt dan de brug, maar ik zou graag willen dat de mijn brug pup een beetje als een Nek pup gaat klinken, maar dan wel met het felle. Het moet immers wel de brug blijven

De ideale wensen samengevat: Pick-up's met een warme voicing. Gebalanceerd en een beetje rond geluid, waarvan iig de brug en nek clean/crunch heel goed klinken. De brug hoeft niet perse perfect clean te zijn, als een perfecte volle Rocksound het maar goedmaakt. Wel met een redelijke output: Zeg maar tussen de 10 en 17 kiloOhms. De style is Progressieve Rock, Hard Rock, Soft Rock, blues(rock) en Metal (maar dit is absoluut geen prioriteit).

Nu beweert mijn gitaarleraar, die absoluut een geweldige gitarist is en veel kennis heeft, dat ik met mijn Jackson nooit een warme sound krijg aangezien het een Metal gerichte gitaar is. Maar aangezien ik dezelfde planken heb als een Fender Strat classic player 60's denk ik dat dit niet klopt??

Mijn toekomstige sound:
http://www.youtube.com/watch?v=MidBaCYH65s
http://www.youtube.com/watch?v=3uwvBizKAwc
http://www.youtube.com/watch?v=YVw_58MdduQ
http://www.youtube.com/watch?v=pUGaQU0yTPA

Waar ik me momenteel blind op staar: De Bare Knuckle Nailbomb (Alnico), Dimarzio tone zone, alle Dimarzio's van Vai, LeoSounds Redzone H.
Waar ik absoluut NIET naar staar: EMG

Suggesties?

The Unforgiven
19 februari 2012, 21:19
De meeste gitaristen (in ieder geval ik) gebruiken de brugpickup ook niet om clean te spelen.
Dimarzio maakt over het algemeen erg goede pickups, ben zelf helemaal overtuigd van de Super Distortion, maar ik gebruik ze in gitaren van mahonie, dus dat zal bij jou anders klinken. Het probleem is dat je bij pickups eigenlijk nooit kan testen, zoek ze dus tweedehands op, dan kan je, als ze niet bevallen, ze weer doorverkopen zonder er verlies op te draaien.

Jasper.
19 februari 2012, 21:22
Zelf heb ik laatst ook nailbombs geinstalleerd. Ben er erg over te spreken. Clean vind ik zelf ook prima, maar ik ben daar niet zo'n toonexpert in.
Je zou ook kunnen proberen de Alnico magneet in je JB te vervangen voor een Ceramische. Dit vond ik een hele vooruitgang, werd hij een stuk warmer van.

RS-Rik
19 februari 2012, 21:29
Seymour Duncan Invader...warm!


Niet doen: Seymour Duncan Custom Custom (wtf?) die is n beetje kil. Dus als je dat niet wil. Moet je dat niet doen

Sanderltd
19 februari 2012, 21:48
Een custom custom kil??? Ik heb zelf een custom custom en die pick-up is één van de besten die ik ooit gehad heb. Ik gebruik hem in een alder strat met maple hals en klinkt perfect daar. Absoluut niet kil, zeker niet met de maple hals.
Ik zou dus hier net wél een custom custom (of variant) aanraden.

Ook een invader zou ik net niet aanraden in dit geval, omdat die clean nog slechter klinkt dan een JB. Door de grotere polepieces zal hij immers een hogere output hebben. Ik dacht dat hij verder redelijk gelijkaardig aan de JB was (zelfde spoelen).

Wat je ook nog zou kunnen doen is zo'n hybrid pick-up maken van een '59 en een Custom. Ik ben momenteel zelf daarmee bezig en ik verwacht er alleen maar goeds van. Ook de kritieken online zijn zeer lovend.

NB: Een Jackson is op zich zeker niet alleen bedoeld voor metal. De houtsoorten zijn idd gelijk aan die van een Fender strat. Die maple "top" is overigens ook maar een fineertje, dus dat doet niets met de klank. Hou in het achterhoofd dat Jacksons vroeger gewoon kopies waren van Fender stratocasters, maar dan wat meer metal-gericht (door tremolo, pick-ups, inlays, headstock, maar niet het hout).

2e rocker
19 februari 2012, 22:33
Zelf heb ik laatst ook nailbombs geinstalleerd. Ben er erg over te spreken. Clean vind ik zelf ook prima, maar ik ben daar niet zo'n toonexpert in.
Je zou ook kunnen proberen de Alnico magneet in je JB te vervangen voor een Ceramische. Dit vond ik een hele vooruitgang, werd hij een stuk warmer van.

Maar stel dat ik een Nailbomb in de brug positie stop en die dan gebruik voor de harde riffs en lead en dan de middel en de nek gebruik voor de clean, zou je dan een Nailbomb adviseren?
Btw, welke gitaar met welk hout en hoe zijn de bevindingen?

Jasper.
19 februari 2012, 22:38
Maar stel dat ik een Nailbomb in de brug positie stop en die dan gebruik voor de harde riffs en lead en dan de middel en de nek gebruik voor de clean, zou je dan een Nailbomb adviseren?
Btw, welke gitaar met welk hout en hoe zijn de bevindingen?

Uhm, ja. Ik vind ze super. Ik heb ze in een Gibson LP, helemaal van Mahony (studio faded).
Dit is ook het eerste pickupsetje waarvan ik de middelpositie erg bruikbaar vind. Vooral voor clean. Warme neck pickup, en in de middenstand is het wel warm, maar iets feller/brighter. Klein beetje stratachtig.
Ik heb ze er pas een week in. Heb wel de ceramische brugpickup versie.