PDA

View Full Version : Advies gevraagd over soleren in C tuning



zombiegitaar
19 februari 2012, 14:16
Hi Gitaarnet!
Ik speel al een lange tijd gitaar maar helaas heb ik me nooit verdiept in het soleren. Ik was goed op me plaats als ritmegitarist maar een tijdje terug is onze solo gitarist weg gaan en heb ik me gestort op het soleren.

Nu zou ik graag willen weten of ik op de goede weg zit en of er misschien iemand is die me een beetje op weg kan helpen met de theorie achter soleren enzo.

Wat informatie. m'n gitaar staat gestemd in deze tuning : C F B# E# G C

nu ben ik als een malloot de deze scales aan het oefenen :

http://tabs.ultimate-guitar.com/m/misc_scales/essential_scales_tab.htm

Mijn vraag is nu : ben ik op de goede weg?

Mijn theorie kennis is (heel slecht ik weet het) nihil op dit gebied dus kan ik bijvoorbeeld de verschillende scale variaties door elkaar gebruiken of moet ik er per solo bij eentje houden?

Nog een vraag : als er een ritme riff wordt gespeeld moet ik die dan 100% blijven volgen? Dus elke noot die wordt gespeeld hoort bij een bepaalde scale? of is er wat ruimte om hiermee te spelen?

Mijn doel is om leuke herkenbare solo te maken. Ik hoef geen Yngie Malmsteen te worden met sweeps en tapping etc, dat komt ooit later wel. Ik wil iig een goede basis neerzetten.

Alvast bedankt!

Harald
20 februari 2012, 08:53
Toonladders oefenen zorgt ervoor dat je vingers makkelijk noten kunnen vinden. In zoverre is dat nuttig. Pas wel op, als je ALLEEN toonladders oefent, ga je ook zo soleren... en dat is op goed nederlands SAAI! Dat geldt wat mij betreft ook voor het al te uitgekauwd afraffelen van pentatonisch gefiedel, maar hele volksstammen rennen achter iemand als Kirk Hammet aan. Zal dus wel aan mij liggen ;)

Leuke herkenbare solo's, heel ander verhaal. Kijk, die pentatonische clichee dingen hebben iig als voordeel dat ze herkenbaar zijn, en er zijn genoeg mensen die zoiets nog steeds willen horen. Maar het kan gewoon nog leuker. Om een solo te bedenken kan het soms handig zijn de gitaar even aan de kant te leggen en te luisteren. Zing dan eens een solo, en zoek uit hoe je dat op gitaar doet.

Probeer een balans tussen voorspelbaarheid en verrassing te vinden in je solo. Nog steeds, dit kan zonder theorie, en zelfs zonder gitaar.

Zoek daarnaast gewoon heel veel solo's die je goed vindt uit, dan gaan vanzelf elementen die je leuk vindt opvallen. Zoek ook eens zanglijnen van nummers die je goed vindt uit. Vaak zijn de basismelodiëen van nummers een stuk beter gecomponeerd dan de min of meer verplichte gitaarsolo die het nummer blijkbaar hoort te hebben.

De zanglijn kan sowieso een goed startpunt zijn voor je solo. Instant herkenbaarheid, een solo die bij het nummer hoort. Stip de lijn aan, herhaal elementen, of speel er omheen...

terrasbeest
21 februari 2012, 11:06
+1 voor wat Harald zegt.
Toonladders spelen is geen muziek. Toonladders kènnen en de samenhang tussen akkoorden en toonladders, dat is dan weer belangrijk genoeg om werk van te maken. Theorie dus.

Speel NUMMERS, speel melodieën na, het geeft niet welke.Als je theorie een beetje op niveau is, zal je ook zien hoe het komt dat melodieën bij akkoorden passen.

HaroldA
21 februari 2012, 11:11
Nog een tip: stop alleen een solo in een nummer als het nummer er echt om vraagt. Liever een solo minder.

zombiegitaar
23 februari 2012, 08:53
bedankt voor de tips, ga ik zeker wat mee doen! Toch denk ik dat een goede basis wel belangrijk is. Dus ik hoop dat iemand me nog wel kan zeggen of ik iig op de goede weg ben.

Ik ben zelf geen muziek professor. Ik wil gewoon leuke muziek maken en bij metal horen nu eenmaal gillende solo's. iig de metal die ik speel.

Analie-G
24 februari 2012, 01:35
Hoi,
Heb ff je ladders bekeken en er zitten voorlopig voor jou teveel onzinnige info bij..........

Om te beginnen :
- neem de C majeur ladder , Type 1t/m 5......oefen dat goed maar WEET ook hoe de noten heten op je gitaar..........
- Type 5 ervan is ook gelijk aan de A mineur toonladder , dus onthoud dat iedere majeur heeft een mineur ertegenaan : Cmaj = Amin
- Als je dit kent , is het een koud kunstje om afhankelijk van de toonsoort van andere songs , bovengenoemde Type 1/5 te te verschuiven en klaar ben je............Later als dit gaat vervelen , ga je andere ladders bestuderen...

Succes,
A+

RB-1
16 april 2012, 14:50
Wat informatie. m'n gitaar staat gestemd in deze tuning : C F B# E# G CB# & E#?:roll: Dat zijn nieuwe noten voor mij....:confused: En ik speel toch al een jaar of 45......:sssh:

ErikM
16 april 2012, 15:59
Geeft niet...
Officieel mag je in bepaalde toonladders de noten zo noemen...
Ik zou gewoon zeggen: B#=C en E#=F

Dat is een speciale stemming (CFCFGC) maarja, ik speel al jaren EADBGE (ongeveer 35) ... dus alle afwijkende zijn voor mij speciaal.

RB-1
16 april 2012, 19:04
Maar ja, ik speel al jaren EADBGE (ongeveer 35) ... dus alle afwijkende zijn voor mij speciaal.Mmm.:roll:
Als ik -naast banjo (gDGBD), mandoline (GDAE) of dobro (GBDGBD)- al eens een gitaar pak (hier (http://www.hangoutstorage.com/jukebox.asp?site=Banjo+Hangout&URL=http%3A%2F%2Fwww.banjohangout.org%2Fmyhangout% 2Fmedia-player%2Faudio_player.asp%3Fisjukebox%3Dno%26music ID%3D26108)op 0' 55") dan toch meestal EADGBE...;)

RB-1
16 april 2012, 19:42
Overigens is CFCFGC een hele noot onder de overbekende DADGAD stemming.
Je kunt dus alles wat daarvoor aan voorbeelden bestaat 1 op 1 overnemen.
Alleen alles klinkt een hele noot lager.
Waar nodig even met een capo aanpassen en gaan met dat ding....

aaronstonebeat
16 april 2012, 20:12
Niet om het een of ander maar de ladders die je als voorbeeld geeft op ultimate guitar gaan uit van standaardstemming. Gebruik je dan diezelfde vingerzettingen in jouw CFCFGC-stemming of werk je ze om naar die stemming?

En waarom speel je in die stemming? Alles is natuurlijk mogelijk maar het lijkt me knap lastig omdat sommige intervallen van snaar naar snaar zo ver uit elkaar gaan liggen.

EDIT:

In jouw stemming zou een ladder van C er zo uit kunnen zien:


C -----------------------------0-
G -----------------------0-2-4---
F ---------------------0---------
C ---------------0-2-4-----------
F -------0-2-4-6-----------------
C -0-2-4-------------------------

En een ladder van F bijvoorbeeld zo:


C -------------------------2-4-5--------4-5-
G -----------------------5-------of 5-7-----
F -----------------2-4-5--------------------
C -----------2-4-5--------------------------
F -----4-5-7--------------------------------
C -5-7--------------------------------------

(Best mogelijk dat ik me ergens vergis)

Het leidt natuurlijk ook tot andere mogelijkheden dan standaardstemming, maar voor een gewoon trapje naar boven en beneden moet je hier en daar toch flink heen en weer schuiven.

ErikM
16 april 2012, 21:55
Mmm.:roll:
Als ik -naast banjo (gDGBD), mandoline (GDAE) of dobro (GBDGBD)- al eens een gitaar pak (op 0' 55") dan toch meestal EADGBE...;)

Touché ;-)

RB-1
17 april 2012, 14:45
En waarom speel je in die stemming? Alles is natuurlijk mogelijk maar het lijkt me knap lastig omdat sommige intervallen van snaar naar snaar zo ver uit elkaar gaan liggen.

Het leidt natuurlijk ook tot andere mogelijkheden dan standaardstemming, maar voor een gewoon trapje naar boven en beneden moet je hier en daar toch flink heen en weer schuiven.Wat je niet uit het oog moet verliezen is dat de DADGAD stemming (CGCFGC is eigenlijk hetzelfde, alleen staan alle snaren wat losser, 1 toon lager) het meest werd/wordt toegepast bij begeleiding van folksongs, in (zonder capo) een beperkt aantal toonaarden.
Omdat de instrumentale muziek vaak in D is door bijv. het gebruik van uileann pipes en/of fiddle leent het gebruik van zo'n stemming zich bij uitstek voor het krijgen van een hele 'dikke' sound.
Helemaal als je beseft dat de gitaar ook de 'baspartij' moet leveren. Je hebt daarvoor dan relatief weinig vingers nodig.
Als vocalist dus ideaal als je alleen met je gitaartje op het podium staat.
Als enige reden om deze stemming in een popband te gebruiken kan ik bedenken, dat de gitarist altijd in DADGAD speelde en tevreden is met de beperkingen die algemeen gebruik met zich mee zou brengen.

ErikM
17 april 2012, 18:44
Of omdat je een andere akkoordligging kunt maken met bijvoorbeeld losse snaren... Ik maak zelf veel gebruik van losse snaren om complexiteit te maken of dissonante klanken...

Harald
17 april 2012, 22:03
Open stemmingen en alternatieve stemmingen, dat is een groot, heel groot gebied, waar werkelijk alles kan. Denk aan Michael Hedges, die soms gewoon meerdere snaren gelijk had staan. Of een nummer als Suite Judy Blue Eyes. Of iemand als Joni Mitchell

Maar dat staat natuurlijk helemaal los van de feitelijke vraag. Hoe maak je een goede solo. De stemming van de gitaar bepaalt alleen hoe je je vingers dan moet neerzetten. Een goede solo kun je ook helemaal zonder gitaar bedenken, en dan gewoon uitwerken. En de toonladders zijn het zelfde in elke stemming. Alleen je vingerzettingen zijn anders. Maar een vingerzetting is geen toonladder.