PDA

View Full Version : BYOC od2



Tabula Rasa
18 februari 2012, 20:15
Happy New Overdrive Day. Vorige week een OD2 van BYOC in huis gehaald en vandaag in elkaar geprutst. Mijn inschatting is dat het niet het makkelijkste BYOC pedaaltje is om te bouwen.

Het is wel een verrassend lekkere Tubescreamer met veel mods al onder schakelaartjes op het pedaaltje. Er zit standaard een 3 standenschakelaar op voor Full/Normal/Fat en een 3 standenschakelaar voor de clipping (silicon/none/led). Intern nog eens 3 printpotmeters voor o.a. minumum en maximum gain voor de potmeter op de behuizing.

Trapdoosje is eigenlijk een gewone TS met 2 miniswitches met daarbij nog een verrassing: Een boost met eigen footswitch en potmeter.

Ik kan me herinneren dat de gewone TS van BYOC me behoorlijk tegenviel in vergelijk met de veel goedkopere Screamer van Musikding.

Deze OD2 is zo uitgebreid en goed instelbaar dat er voor iedere versterker en iedere gitaar wel een aantal bruikbare overdrives in zitten.

Ik heb hem vandaag gebruikt voor een cleane sound, die net een heel klein randje vuiligheid moest hebben.

De Boost vind ik eigenlijk nog het meest verrassend. Geen idee wat ze daarvoor gekloond hebben, maar dat ding is werkelijk geniaal!!!!

Ik had altijd het idee dat een boost je geluid wat inelkaar drukt en prakt en een accent legt een een bepaald deel van het bereik. Deze boost lijkt wel extreem te reageren op je spel en geeft een heel breedklinkend clean, bijna alsof er chorus en reverb overheen zitten.

Als je een lekkere OD zoekt, 90 euro over hebt en niet bang bent voor een soldeerbout..... echt een aanrader. (zelf gebruikt met een strat en een 5 watter SE versterkertje met 12" cab.)

HaroldA
18 februari 2012, 20:24
Nice! Heb je toevallig een schema van het geheel?

Tabula Rasa
18 februari 2012, 20:38
Nice! Heb je toevallig een schema van het geheel?

Helemaal onderaan deze pdf staat een schema:
http://buildyourownclone.com/overdrive2instructions.pdf

HaroldA
18 februari 2012, 20:42
Heb je de gewone of de mosfet boost gebouwd?

Tabula Rasa
18 februari 2012, 20:46
Ik heb gewoon de standaard versie aangehouden. Het mosfetverhaal heb ik links laten liggen. tweaken kan altijd nog, maar vooralsnog ben ik dik tevreden en is ie echt zeer bruikbaar. Herken jij de boost vanuit het schema toevallig? Vind hem echt heel erg lekker.

vandaag zitten spelen met Strat > OD2 > SE ampje... heel veel meer heb je eigenlijk niet nodig.

HaroldA
18 februari 2012, 20:48
Herken jij de boost vanuit het schema toevallig?

EHX LPB-1:
http://www.beavisaudio.com/techpages/blocksfragments/images/EHX_LPB_1_Booster_Schematic.gif

... maar dan met MPSA18, 470R aan de emitter en een grotere uitgangscap.

HaroldA
18 februari 2012, 20:51
De Mosfet boost lijk hier heel erg veel op:

http://analogguru.an.ohost.de/193/schematics/Zvex_SHO.gif

Tabula Rasa
18 februari 2012, 20:53
Linear Power Booster? Trekt die heel je geluid helemaal open? Dacht dat dat ding echt niets anders deed dan harder maken en een beetje samendrukken. Of zou het aan mijn versterker liggen dat ie lekkerder reageert op meer ingangsvolume. Merk daar maar weinig van bij mijn humbucker gitaar met SD Prails terwijl die strat 5.7k en 2x 5.4k heeft.

Tabula Rasa
18 februari 2012, 20:54
SHO heb ik al in een doosje samen met een OCD. Ook een lekkere combi.

Tabula Rasa
19 februari 2012, 10:22
Nieuwgierig naar de LPB en mijn bevindingen ben ik natuurlijk gaan googlen. Grappig is dat ik werkelijk niets vind dat mijn bevindingen kan onderbouwen. Heel vreemd.

Of het is net een hele lekkere combinatie met mijn versterker en heeft die gewoon een boost nodig omdat hij beter werkt met dat hogere ingangssignaal.

of:

Ik vind hem geweldig, omdat ik hem geweldig WIL vinden omdat ik hem zelf inelkaar gesoldeerd heb. Mensen hebben de neiging alles wat ze zelf doen/maken geweldig te vinden..... Ben benieuwd wat ervan over blijft na de "wittebroodsweken". Zouden mijn hersens mij gewoon bedonderen?

Net zoals veel HN X D-topic helemaal het product de hemel in prijzen terwijl het een paar weken later alweer op marktplaats staat als "niet helemaal mijn ding".

Mitch
19 februari 2012, 10:30
We kunnen hem later op de mini meeting nog wel even naast mijn BYOC Triboost houden, daar zit zowel een mosfet als een LPB in. Maar misschien dat -ie door de kleine tweaks een stuk lekkerder klinkt dan een standaard LPB. Zou zo maar kunnen.

Dirk_Hendrik
19 februari 2012, 15:05
Ik vind hem geweldig, omdat ik hem geweldig WIL vinden omdat ik hem zelf inelkaar gesoldeerd heb. Mensen hebben de neiging alles wat ze zelf doen/maken geweldig te vinden..... Ben benieuwd wat ervan over blijft na de "wittebroodsweken". Zouden mijn hersens mij gewoon bedonderen?

Net zoals veel HN X D-topic helemaal het product de hemel in prijzen terwijl het een paar weken later alweer op marktplaats staat als "niet helemaal mijn ding".

Wauw!
Als er eens wat meer tweakers, bouwers, modders en DIY-ers waren met deze gezonde nuchtere vorm van zelfkritiek zou er een stuk minder spul onterecht de hemel in geprezen worden. Kudo's!

Tabula Rasa
19 februari 2012, 15:15
Wauw!
Als er eens wat meer tweakers, bouwers, modders en DIY-ers waren met deze gezonde nuchtere vorm van zelfkritiek zou er een stuk minder spul onterecht de hemel in geprezen worden. Kudo's!

Nouja... ik meen het oprecht als ik de geluidsbeleving zo ervaren heb. Ik wist niet wat voor een kloon het was en ben eerst gaan bouwen en luisteren. Pas toen ik hoorde dat het een LPB was ben ik gaan zoeken en kon niets vinden over wat ik beleefde.... Ik weet 100% dat ik goed omschreven heb wat ik hoorde maar kan alleen maar tot de conclusie komen dat dat dus tssen de oren zit en dat je als bouwpakketbouwer nooit objectief kan zijn.

zoon van Piet
19 februari 2012, 17:56
Ik kan misschien weinig toevoegen aan de discussie..
Maar wil graag even kwijt dat ik twee oude LPB's heb, de 1 ( klein doosje) en de 2( die model stond voor wat nu de huidige LPB-1 is), die intern waarschijnlijk hetzelfde zouden moeten wezen, maar die totaal verschillend klinken..
en allebei goed, trouwens ;)

Tabula Rasa
19 februari 2012, 18:06
Ik kan misschien weinig toevoegen aan de discussie..
Maar wil graag even kwijt dat ik twee oude LPB's heb, de 1 ( klein doosje) en de 2( die model stond voor wat nu de huidige LPB-1 is), die intern waarschijnlijk hetzelfde zouden moeten wezen, maar die totaal verschillend klinken..
en allebei goed, trouwens ;)

oke, maar jij herkent waarschijnlijk ook niets van mijn eerste belevingen? Vond het opvallend dat ik het 100% hoorde, terwijl dat dus niet kan.

Mitch
19 februari 2012, 18:14
Mijn eerste kennismaking met een LPB1 circuitje was: goh, leuke korrel, jammer dat de dynamiek zo beperkt is qua volume. De dynamiek verschoof van volume naar crunch. Als in: de amp zelf (Rivera Clubster45) had een lekkere dynamiek in volume, maar met de LPB aan werd het ongeveer allemaal even hard en een crunch die afhing van de mate van aanslaan.
Daarna heb ik er nog eens één gehoord met ongeveer dezelfde ervaring, weet niet meer met welke amp. Nu heb ik er weer één in een TriBoost en verdomd: hier vond ik 'm een stuk aardiger. Maar dat was over de Class5, dus een non mastervolume single ended bakkie (jij hebt thuis ook single ended toch?). Maakte inderdaad wat meer 'breedte' in het geluid maar gek genoeg niet zo crunchy. Zat ook minder verschil met de mosfet boost dan ik me van de eerste kennismaking herinner. Onderdelen? Interactie met amp? Geen idee...

Tabula Rasa
19 februari 2012, 18:24
Nu heb ik er weer één in een TriBoost en verdomd: hier vond ik 'm een stuk aardiger. Maar dat was over de Class5, dus een non mastervolume single ended bakkie (jij hebt thuis ook single ended toch?). Maakte inderdaad wat meer 'breedte' in het geluid maar gek genoeg niet zo crunchy.

Dat is exact wat ik bedoel.

Zit je me in de maling te nemen? Lees dit namelijk nergens op het internet.

Mitch
19 februari 2012, 18:45
Nee, in de maling nemen doe ik liever op Facebook ;) Sowieso was de Triboost een herontdekking. Germanium boost (zowel treble als mid) was ineens een stuk zinniger met de non master Marshall. Mag 't een klein pestding zijn, maar de sound is old school en zo'n old school boost was ineens een stuk zinniger dan ooit tevoren.

zoon van Piet
20 februari 2012, 11:32
oke, maar jij herkent waarschijnlijk ook niets van mijn eerste belevingen? Vond het opvallend dat ik het 100% hoorde, terwijl dat dus niet kan.

Mijn beide LPB's zijn behoorlijk dynamisch, heel wat meer dan wat ik hoorde in een van die huidige LPB-1's ( eerlijkheidshalve: die heb ik maar een keer getest..). Maar om nou te zeggen dat het lijkt alsof er chorus en reverb bijkomt.. nee, zo goed zijn ze niet! ;)

Ze zijn van oorsprong gemaakt met de bedoeling non-mv amps hevig op hun donder te geven. Ze blazen het stof uit je amp.

Ik prefereer ze beiden boven bv een Micro amp. De oudste ( LPB-1 ter grootte van een luciferdoosje) heeft wat meer crunch dan de LPB-2 die cleaner blijft en nog wat meer dynamiek biedt. Beiden maken ze het geluid breder, in de zin dat ze een beetje kleuren. Meer body.

Maar ze zijn nogal verschillend, dus. En dat wijd ik aan die zes of zeven dingetjes die er in zitten. Ik maak me sterk dat bij zo'n schakeling ieder component een wezenlijk aandeel heeft in het geluid, dat ieder component dus telt en dat je daarom zelden twee hetzelfde klinkende exemplaren tegen zult komen. Zie ook bv de fuzzface.
Daarom kan de een goddelijk klinken en een andere volkomen kut. Dan kun je idd roepen 'terwijl dat dus niet kan', maar je kan beter Onze Lieve Heer, danwel een andere, door jou geprefereerde, godheid op je blote knietjes danken dat hij jou uitverkoren heeft om net die componentjes te mogen ontvangen..

Want voorwaar, Broeder, de wonderen zijn de wereld niet uit...

HaroldA
20 februari 2012, 11:40
Overigens vind ik de Xotic EP-Booster beter dan de LPB-1... Minder ruis, minder bijgeluiden, minder gesatureerd, meer definitie, meer "tone" ;)

Mitch
20 februari 2012, 14:11
Op je crunchende Marshall bedoel je, of in het algemeen? Ik heb die EP nooit gehoord zelf.

HaroldA
20 februari 2012, 14:19
Op je crunchende Marshall bedoel je, of in het algemeen? Ik heb die EP nooit gehoord zelf.

Inderdaad: op m'n crunchende Marshalls...

Mitch
20 februari 2012, 20:22
Ja, dan hoor je met germanium een bak ruis, een LPB een bescheiden beetje ruis en met FET boosts nagenoeg geen ruis...

Tabula Rasa
22 februari 2012, 15:33
D_H, Mitch, Zoon van Piet, een deel is bij toeval ontdekt en er zit niets "magsch" aan het pedaal, behalve dat het gewoon heel erg lekker klinkt:

Ik speel altijd in de woonkamer op behoorlijk laag volume en zit dan op een kist die recht tegenover de cab staat. Eigenlijk gebruik ik al heel lang geen pedaaltjes meer. Tussen de cab en het kistje zit maar heel weinig ruimte. Als ik een pedaaltje op de grond kwijt wil en het ook nog fatsoenlijk wil kunne bedienen, moet ik schuin op de kist gaan zitten en zit dan ineens onder een hele andere hoek tov de cab. Dit heeft (blijkt nu zonder pedaaltje) ook een hele grote impact op het geluid. Dit maakt de klank al een heel stuk breeder dan recht voor de speaker.

Achter de cab heb ik een geperforeerde plaat aluminium weggepropt voor een ander bouwprojectje waar ik mee bezig was. Plaatje stond schuin tegen de cab en de muur en resoneert op een of andere manier heel zachtjes mee en lijkt wat te galmen, dat geluid komt denk ik achter de cab langs omhoog..... heel wazig, maar recht voor de speaker, zonder de aluminiumplaat acher de cab, is het gewoon een goed pedaaltje, schuin naast de speaker is het een ECHT goed pedaaltje, maar niets echt extreems. Gewoon goed, flink bang for your buck, maar niets magisch.

De rest zal wel tussen de oren zitten.

Leuk hoe je jezelf kan foppen doordat je een andere plek hebt tov de speaker en er wat rommel meetrilt.

zoon van Piet
23 februari 2012, 09:27
Haha, zo leren we weer dat een subtiele verandering gunstig kan uitpakken..

.. en dat een aluminiumplaat wonderen kan doen voor je sound! Maar dan wel een geperforeerde plaat, net onder de optimale hoek onder de optimale afstand aangebracht :) en graag verneem ik nog even de diameter van die perforaties, dan kan ik zo'n ding custom laten bouwen voor mezelf ( vanzelfsprekend op passende grootte voor mijn big Marshall.. ;)

Mitch
23 februari 2012, 13:42
The Excite Enhancer!
After years of research... .... with skilled craftsmen.... ....using the best, carefully selected materials... ...join our waiting list now before we run out of supplies!

Ik zie er wel een markt voor.