PDA

View Full Version : Beschadigde fretslot herstellen



BamBuFan1
18 februari 2012, 18:42
Ik heb de stoute schoenen aangetrokken en ben mijn eerste herfret aan het uitvoeren. Natuurlijk op een budget papier-maché gitaartje van een paar tientjes, maar met een specifiek probleem: zeer slecht fretwerk.

Eén fret is zo beroerd ingeslagen dat hij in feite deels 'dubbel is geslagen', dwz de schacht is aan één kant bijna 90 graden verdraaid bij het inslaan en heeft zo een stukje van het fretslot vervormd. Op de foto is het niet heel goed te zien, maar dichterbij kan ik met mijn powershot niet komen. Je kunt zien dat er onderaan, aan de linkerkant een driehoekje aan materiaal ontbreekt.

Wat is de beste manier om dit te herstellen? De tang van de oude, gemangelde fret had op die plek geen grip meer en stond dus omhoog.

http://i89.photobucket.com/albums/k206/Bambufan/Fretslotprobleem.jpg

Ike57
18 februari 2012, 18:47
Heb je al nieuw fretdraad besteld? Zo niet dan kun je proberen om fretdraad te krijgen met een dikkere tang en evt. wat secondenlijm gebruiken om de nieuwe frets vast te zetten.

BamBuFan1
18 februari 2012, 19:07
Heb je al nieuw fretdraad besteld? Zo niet dan kun je proberen om fretdraad te krijgen met een dikkere tang en evt. wat secondenlijm gebruiken om de nieuwe frets vast te zetten.

Ik heb nog niets besteld. Maar zorgt een dikkere tang er dan niet voor dat de rest van de fretten te stevig in de hals zitten en hem mogelijk verbuigen?

Ike57
18 februari 2012, 19:18
Normalerwijs zou ik zeggen: Haal een fretzaag door de bestaande fretslots maar ik zie dat deze hals een binding heeft, dus dat werkt hier niet. Je kunt het ook met "normale" tang proberen en dan het beschadigde slot wat extra secondenlijm geven.

Tabula Rasa
18 februari 2012, 19:44
Misshien een heel klein strokje fineer (alleen daar waar het breder is) in de slot lijmen en dan opnieuw zagen met een juniorzaagblad waar je 1 kant met die 2 puntjes vanaf knipt. k denk dat je dan keurig totaan de binding moet kunnen komen vanuit het midden

MartinL
18 februari 2012, 21:09
Normalerwijs zou ik zeggen: Haal een fretzaag door de bestaande fretslots maar ik zie dat deze hals een binding heeft, dus dat werkt hier niet.

Daar hebben ze het volgende voor uitgevonden:
http://guitarsupplies.nl/index.php?item=fret-slot-cleaning-saw-0_5mm&action=article&group_id=10000023&aid=3732&lang=NL

stijnkenens
19 februari 2012, 14:20
Fretten gewoon lijmen met secondenlijm en of epoxy. (veel opkuis werk, maar ze zitten tenminste vast ! )
En aanklemmen met een radius blok.
Zorg wel dat er een stuk flexibel metaal tussen zit, of je radius blok is naar de vaantjes !!!


s.

no 1 hops
19 februari 2012, 16:00
heb laatst een hoek van een luidspreker gerepareerd die afgebroken was.
daarvoor bouwde ik laag voor laag de rand weer op met de combinatie van secondelijm en zuiveringszout.

werkt prima dus zou mij kunnen voorstellen dat je (met handschoenen aan) de fretslot iets opvult met zuiveringszout, er dan druppels secondelijm aan toevoegt en dan direct daarna de fret erin duwt en laat uitharden.
je zou evt misschien beter eerst druppels sec. lijm in het slot kunnen laten vallen , dan de poeder er direct achteraan en dit weer aanvullen met lijm waarna je de fret erin drukt.

zo heb je meer kans dat de lijm ook het oude hout indringt en je een stevige houvast opbouwt.

het is maar zo een idee.

oigun
19 februari 2012, 17:45
De nieuwe fret dekt het beschadigingetje netjes af. Dus gewoon vastlijmen met sec.lijm De slots zien er ook uit alsof ze de frets goed vasthouden dus ik zie verder geen probleem. Ik fret altijd met huidenlijm behalve in maple. Secondelijm werkt ook prima. Mocht je toch een beschadiging weg moeten werken dan zou ik rosewood-schuurstof gebruiken en geen zuiveringszout tenzij je van een witte opvulling houd. (perfect voor bone nuts )

BamBuFan1
21 februari 2012, 00:35
Het blijkt dat de gitaar voor LP-begrippen is voorzien van erg smalle fretten (2,35mm breed ipv de gangbare 2,7 of meer). Uitgaande van deze tekening voor Dunlop-draad kom ik voor mijn gitaar op B=2,35 C=0,85, D=0,51 en E=0,7. Als ik voor Dunlop 6110 ga met B=2,92 dek ik mooi het uitgelubberde fretslot af.

http://www.voxhumanawebstore.nl/webstore/info/pics/crown.jpg

Lijmen met secondenlijm/epoxy lijkt me voor mijn eerste refret geen geweldig idee: als ik een fout maak moet de zaak wel relatief eenvoudig te fixen zijn. Ik heb Titebond original in huis, zou dat iets doen of moet ik op zoek naar echte huidenlijm?

En is het verstandig om een bredere tang te nemen? Als ik met mijn voelermaten meet gaat 0,50 er makkelijk doorheen, 0,55 trekt heeeel iets en 0,6 gaat nog net.

oigun
21 februari 2012, 08:33
Titebond kan ook prima.

Nagramoth
21 februari 2012, 20:06
Wat Oi zegt, rosewood zaagsel erin, secondenlijm er overheen druppelen (wordt icm met zaagsel knetter hard) en dan schuren en met een fretzaag weer opkuisen.

BamBuFan1
22 februari 2012, 00:13
Ik heb (nog) geen officiële fretzaag, wel een nette Japanse zaag van de Lidl® die een mooie 0,51mm sleuf trekt. Maar die is helaas met geen mogelijkheid in combinatie met binding te gebruiken.

Ik ben meteen maar aan project 2 (LC Comet met een aantal beschadigde fretten) begonnen en daar werkt de zaag perfect om de fretslot schoon te maken.

Bestaat er trouwens een universele fretdiepte? Ik zie bij bijna geen enkel frettype aangegeven staan hoe diep de tang nu precies is.

En moet je bij een herfret een frettype met een bredere tang en/of haakjesbreedte kiezen om te voorkomen dat de fret geen grip heeft op de ietwat opgerekte fretslot? Vragen, vragen...

barno
22 februari 2012, 00:36
Ik heb (nog) geen officiële fretzaag, wel een nette Japanse zaag van de Lidl® die een mooie 0,51mm sleuf trekt. Maar die is helaas met geen mogelijkheid in combinatie met binding te gebruiken.

Ik ben meteen maar aan project 2 (LC Comet met een aantal beschadigde fretten) begonnen en daar werkt de zaag perfect om de fretslot schoon te maken.

Bestaat er trouwens een universele fretdiepte? Ik zie bij bijna geen enkel frettype aangegeven staan hoe diep de tang nu precies is.

En moet je bij een herfret een frettype met een bredere tang en/of haakjesbreedte kiezen om te voorkomen dat de fret geen grip heeft op de ietwat opgerekte fretslot? Vragen, vragen...

weet niet of er veel verschil zitten op diepte tang. Dikte: een iets dikkere tang kan handig zijn voor herfret. Wel belangrijk dat er niet te veel spanning in fretslot zit, dus moet toch wel passen en tegelijk wel grip hebben. Ik gebruik steeds zelfde fretdraad, maar bv bij een ebben toets zal ik de tandjes op de tang wat platter slijpen met een dremel. dat hout geeft namelijk minder mee dan Rosewood.

Tabula Rasa
22 februari 2012, 00:41
Twee kleine aanvullingen van mijn kant. Mijn fretzaag heeft een hele simpele dieptebeperking doordat er aan beide kanten een oud bankpasje aan gelijmd of geplakt is. Werkt perfect. je zaagd zo met de radius van de toets mee, en iedere sleuf is even diep.

Secondelijm is niet zo heel erg eng om mee te werken. je ramt eerst de frets erin en laat dan de secondelijm erlangs lopen. Op de een of andere manier trekt het door tot onder de fret. Hou wel een doek met aceton bij de hand om druppels direct weg te werken.