PDA

View Full Version : De dual Champ van Nico



nicoverduin
5 juni 2003, 20:47
Na het bouwen van versterkers volgens specificaties (mijn Super Reverb en mij Marshall 18 watt), krijg je toch de kriebels om eens iets afwijkends te proberen. Verder werd het ook tijd om eens een versterker te bouwen die de buren wat minder op de kast kreeg.

Daarnaast struin ik nog wel eens bij BACO in IJmuiden die allerlei oude buizen heeft liggen. Daar vond ik eens een paar oude 12SJ7's aan die gelijk aan de 6SJ7 zijn met uitzondering van de gloeispanning (12 i.p.v. 6 volt). Nou maakt dat in de praktijk niet zoveel uit omdat de electronen emissie bij 6,3 Volt op een 12 volts buis nog ruim voldoende is om gewoon te werken.

Bestudering van de Fender boeken herinnerde mij aan het schema van de Champ 5C1. Dit was (wat ik begrijp) de allereerste of in ieder geval een van de eerste Fenders die gebouwd werden. De voorversterker bestond uit de 6SJ7 (BACO legerdump) en een 6V6 eindversterker (eveneens BACO.. en die bak is nu leeg!!).

Als gelijkrichter heb ik gebruik gemaakt van een EZ80 (ik had nog een paar voedingstrafo's hiervoor liggen). Om nog eens het geluid van zo'n oude versterker te horen heb ik de schakeling eerst gebouwd als prototype op een proto chassis.

Klonk eigenlijk best wel lekker maar ik wilde meer. Dus de volgende stap was dezelfde Champ maar nu met de laatste uit die serie het 5F1 schema. Dus als je beide hebt gebouwd waarom niet samenvoegen in een totale versterker. Dit heb ik gedaan door een schakelaar tussen de voorversterkers te bouwen en nu kan ik kiezen uit het oude circuit (donker vol geluid) en het nieuwe circuit (met een 12AX7) die veel helderder klinkt.

Toch viel hij mij nog wat tegen. Deels kwam dit doordat hij mij te gauw overstuurde. Ik heb dit deels opgelost door hier en daar wat weerstanden te veranderen (met name in de voedingslijn). Het resultaat werd beter maar nog niet naar tevredenheid. Totdat ik onlangs eens een partij trafo'sop de kop tikte met o.a. een zware SE trafo met "redelijke" impedantie. Het geluid was gelijk stukken beter. Totdat ik de oude trafo nader bekeek....Ik had het kunnen weten... Deze kon een normaal vermogen aan van 2VA (2 watt) en een 6V6 geeft toch wel iets meer.

Aan de andere kant is het wel zo dat mensen die de versterker oorspronkelijk gehoord hebben, hem juist vreselijk goed vonden klinken. Ik denk dat er nog wel een paar schakelaars bij gaan komen...

Overigens voor de schema's, foto's en dergelijke moet je maar even naar mijn site gaan (home.wanadoo.nl/nico.verduin) en dan naar de Champ link doorklikken.

Overigens de speaker is een hele hele oude Jensen 10" uit ofwel 56 of 66. Het juiste jaartal is niet te bepalen uit de oude kodering.

Verder is het een lekkere versterker om dingen uit te proberen.. andere type weerstanden, verschillende type kondensatoren, misschien een keer een diode gelijkrichter (of weer een extra schakelaar).

Ik ben al in overleg met iemand die eens een keer het geluid van al mijn versterkers wil opnemen op een aantal mp3's. Mijn gitaarspel is ondanks een jaartje les nog steeds kl...t...e.

Nico

Geert Teekens
5 juni 2003, 21:02
Dat van je gitaarspel is dan weer jammer, he? Maar wel cool dat je er zo mee bezig bent.

Ik vroeg me iets af.

Kan je een oude groene London City top makkelijk ombouwen tot een soort JCM800 kloon, of is dat echt een totaal andere amp?

Ik ga binnenkort een LC op de kop tikken, en het is fijn een oude buizenamp te hebben, maar ik heb gehoord dat dat ding zo clean als wat is. Dat wil ik niet, ik wil een sound die redelijk overstuurt. Ik heb het niet over NuMetal klinische megagain, maar gewoon een buizenamp die lekker dynamisch meevervormt met je aanslag, zoals bijvoorbeeld een single channel JCM800.

Kun je me hier iets wijzer over maken of niet?

nicoverduin
5 juni 2003, 21:13
In principe is de LC natuurlijk om te bouwen tot een JCM800. Echter het kan zijn dat de voedingsspanning te hoog is. Hij zal dan lager gezet moeten worden. Daar zijn echter wel truuks voor. Beide schema's moeten naast elkaar gezet worden en een keuze gemaakt worden wat er verandert moet worden. In het ergste geval is het gewoon alles eruit en opnieuw met zoveel mogelijk bestaande onderdelen weer opbouwen. Het laatste heeft overigens de voorkeur omdat je dan gewoon een JCM800 krijgt. Dit maakt toekomstig onderhoud wat eenvoudiger.

Wel een mooi klussie overigens.
Nico

EdJ
5 juni 2003, 21:54
Als je dan toch gaat klussen,de High Octane is een opgevoerde JCM800(de preamp dan nat.)Mischien is het wat voor je?Het dirty channel van de Renegade is in feite de high octane met de eindversterker van de JCM 800.Is allemaal te vinden op www.ax84.com
Daar is ook Dag Sunby`s powerscale truc te vinden.Ziet er zeer veelbelovend uit.Ik ben er momenteel wat mee aan het spelen.Als je je email adres geeft kan ik m` wel ff mailen.

nicoverduin
5 juni 2003, 22:49
mijn mail adres is nico.verduin@wanadoo.nl
Nico

EdJ
6 juni 2003, 08:50
Je hebt mail :cool:

EdJ
7 juni 2003, 19:54
Wat vind je ervan Nico?

EdJ
10 juni 2003, 04:26
Nico?

nicoverduin
10 juni 2003, 11:12
Ik had het artikel al eerder gelezen. Ik ben echter wel benieuwd voordat ik eraan begin wie hier eveneens ervaringen mee heeft. Zo te zien zou het moeten werken.
Nico