PDA

View Full Version : Hagstrom XL 5 problemen met brug



JinXter
18 februari 2012, 17:31
Hallo iedereen!

Ik heb verleden maand een nieuwe gitaar gekocht namelijk de Hagstrom XL 5,
merk met toch een behoorlijke reputatie en niet al te duur! vooral voor lefties ;)
Door drukte had ik eigenlijk nog niet op mijn gitaar kunnen spelen :mmmm:
Nu ik wat meer tijd heb en mijn gitaar probeer op te stellen merk ik toch problemen.
Als ik de gitaar probeer te stemmen komt de brug erg hoog (vermoed ik) en ontstemt
hij vrij vlug, het is eigenlijk bijna niet mogelijk om alle snaren te stemmen. Iedere keer
als ik de ene correct stem gaat de andere weer ontstemmen. Is er iemand die weet waar
dit aan zou kunnen liggen? Voor deze gitaar speelde ik met een samick les paul en heb ik nooit problemen ondervonden.

Ook moet ik mijn Tremelo bar nog bevestigen maar het gat lijkt te klein? Moet je die daar echt in slaan of zie ik het verkeerd? :dontgeti:

Hier pics met de brug in beeld

http://img205.imageshack.us/img205/1354/mg65122.jpg
http://img593.imageshack.us/img593/9253/mg65102.jpg
http://img542.imageshack.us/img542/3279/mg65092.jpg



Merci!

pueblo
18 februari 2012, 18:29
Als je er nieuwe snaren oplegt is dat vrij normaal, maar als de gitaar eenmaal op stemming is zou het niet zo een probleem meer mogen zijn.

(op zich is het logisch: als je een snaar opspant komt er meer spanning op de veer te zitten, daardoor rekt die uit, waardoor de snaren weer wat losser staan.)

als je de tremelo echter niet gaat gebruiken, zou je die ook kunnen fixeren.

aaronstonebeat
18 februari 2012, 19:34
Bij zwevende bruggen is het normaal dat de spanning op de overige snaren omlaag gaat als je er één strakker zet. Dat kan stemmen tot een frustrerende klus maken.

Als ik zo'n gitaar moet stemmen, blokkeer ik de brug in de juiste positie en stem dan; kinderspel. Vervolgens haal ik de blokkering weg en verdraai de schroeven van de klauw totdat de stemming weer goed is.

JinXter
18 februari 2012, 19:40
thx voor de respons!

Als ik het dus goed begrijp is het normaal dat mijn brug zo hoog komt te staan,
alhoewel de snaren nog niet zijn ingespeeld, zijn ze nu ook wel niet meer nieuw te noemen.

Als oplossing stellen jullie voor om de brug te blokkeren en de Tremelo niet te gebruiken,
zou voor mij niet echt een rol spelen maar ik heb geen idee hoe ik hier aan begin...
Is dat moeilijk en bestaat daarvoor een stappenplan?

Merci!

aaronstonebeat
18 februari 2012, 19:46
Ik stelde voor om de brug alleen bij het stemmen te blokkeren. Maar het is net wat je wil.

Je kunt de brug blokkeren door een stukje hout tussen het blok en de body te plaatsen en de veren wat strakker te zetten zodat het blok tegen het hout wordt getrokken. Je kunt ook een stukje hout aan de andere kant plaatsen en de veren wat losser zetten.

In het eerste geval kun je met je vibrato de snaren wel nog omlaag drukken, in het tweede kun je ze nog omhoog trekken.

En overigens: welkom!

JinXter
18 februari 2012, 19:59
Bedankt voor de uitleg,
ik denk dat ik toch wel even op zoek zal moeten gaan naar een tutorial,
het lijkt me toch niet erg eenvoudig (voor de eerste keer)


Bedankt voor de verwelkoming!

aaronstonebeat
18 februari 2012, 20:15
Ach, het gaat eigenlijk helemaal nergens over. Aan de achterkant van de gitaar zit een klepje; als je dat er afschroeft, kun je bij de veren.
Je kunt de snaren ontspannen, de veren eruit halen en dan een blokje plaatsen:

http://t2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRfhWvWyHPtHVvpwcOHP3MnzNIn66N9f 2lx43-xG_z83lb7O8Sib0sHpcmX

Ik zoek of maak twee reepjes hout van de juiste dikte, steek die tussen te veren door zodat ze tussen het blok en de body komen te zitten (met een klein druppeltje houtlijm aan de kant van de body); zonodig draai ik de schroeven van de verenklauw wat verder naar binnen zodat het blok tegen het hout wordt getrokken.
(allemaal zodanig dat de brug mooi parallel met de body staat)

Dan ben ik verlost van de stemproblemen en kan de snaren nog steeds omlaag drukken.

JinXter
19 februari 2012, 12:00
Ok THX!
Ik zal het vandaag eens een poging geven