PDA

View Full Version : Interessant... zou dit ook werken voor muzikanten?



Pepe
18 februari 2012, 16:26
Een clip, een cd opnamen.. noem het maar op. Hou het in eigen hand. (http://eu1.tv/)
Ik denk sterk dat een cd opname nog geschikter is dan een hele film die moeilijker qua productie in partjes te verdelen is.

Naar aanleiding van het topic "Platendeal en je wordt er niet rijk van..".

Duhsjaak
23 februari 2012, 16:12
Hi
Voor het maken van een film of het bouwen van een schip, kun je een speciale VOF oprichten. De partcipanten in die VOF lijden dan verlies, iets dat voor een bedrijf (jij dus, als deelnemer in de VOF) helemaal interessant kan zijn.

Zeker als je voor deelname in die VOF een nieuw bedrijf start. Dan krijg je allerlei startersfasciliteiten en je valt 3 jaar in een beetje ruimhartig belasting regime.

Als je langer in buisines zou willen blijven kun je bepaalde verliezen compenseren met twee voorafgaande jaren en (ik meen) 7 toekomstige jaren met winst. Dus je verlies uit 2012 kun je in 2014 opf 2015 of zo ten laste brengen van je winst.

Hoe dat exact zit moet je van jaar tot jaar controleren vanzelf.

Hoe dat zit met het opzetten van een CD zou eens moeten worden uitgezocht. Anders zou het misschien de moeite kunnen lonen je CD te voorzien van een DVD met The Making of de CD of zo.

Wij zijn in NL tamelijk bangig uitgevallen. John Martyn, een van mijn zwak alcoholische vrienden uit da UK, zei al 'Thanks, but no thanks' tegen een bijzonder gunstige verlenging van zijn contract bij Island in 1985. Hij heeft sinds die tijd circa 40 albums in eigen beheer uitgegeven en er altijd van kunnen drinken.

De kunst is natuurlijk je geografische gebied een beetje uit te breiden, want alleen NL of NL/B is een beetje krappe markt.

Maar ik vind je idee een interessante gedachtegang.
Wordt vervolgd?
Vriendelijke groet, Gus

Pepe
23 februari 2012, 16:54
In feite heb je, anders dan voor een filmproductie, geen kapitaal nodig bedacht ik me. Opnemen, masteren, persen, design, printen, distributie... je kan het allemaal zelf door de digitale revolutie.
Wat je wel nodig hebt is iemand die je boven de concurrentie uit tilt. Zendtijd op radio en tv en de promotieplekken op Spotify en Itunes store bezorgt. In feite wat een media bureau doet.

Ik heb geen idee of al die ontslagen A&R managers en pluggers daar ingesprongen zijn? Mediabureau voor artiesten? Maar misschien zie ik het verkeerd...

Steven Otto
23 februari 2012, 17:16
Die website eu1.tv is een duidelijke kopie van kickstarter.com, maar dan specifiek gericht op de tv wereld.

Het is al mogelijk om eventuele muziekprojecten te kickstarten.
http://www.kickstarter.com/discover/categories/music?ref=sidebar

The Lo Lands
23 februari 2012, 17:29
In feite heb je, anders dan voor een filmproductie, geen kapitaal nodig bedacht ik me. Opnemen, masteren, persen, design, printen, distributie... je kan het allemaal zelf door de digitale revolutie.
Wat je wel nodig hebt is iemand die je boven de concurrentie uit tilt. Zendtijd op radio en tv en de promotieplekken op Spotify en Itunes store bezorgt. In feite wat een media bureau doet.

Ik heb geen idee of al die ontslagen A&R managers en pluggers daar ingesprongen zijn? Mediabureau voor artiesten? Maar misschien zie ik het verkeerd... Zolang je het low-budget houdt kun je veel zelf doen. Nu durf ik te zeggen dat ik een redelijk creatieve duizendpoot ben door mijn werk, maar geldt dit voor iedere muzikant? Ik ken er genoeg die niet verder komen dan de beheersing van hun eigen instrument en het vasthouden van hun biertje en dus bij dergelijke ondernemingen toch afhankelijk zijn van andere creatieve- en technische geesten. Een zekere ondernemersgeest en inzicht in de juiste processen en kanalen is wel vereist. Iedere discipline van opnemen, design tot het maken van een videoclip vraagt technische kennis en een creatief inzicht die je niet moet onderschatten. Daarnaast is voor iedere discipline hardware- en software nodig wat bij legale aanschaf al aardig in de papieren kan lopen! Zodra je zaken gaat uitbesteden gaat de kassa rinkelen en is een startkapitaal of lening wel vereist. Nadeel van alles zelf doen is ook tijd. Je zult een hoop geduld, doorzettingsvermogen en discipline moeten hebben om alles tot een succesvol einde te brengen. Het is mogelijk en ik heb veel respect voor bands of muzikanten die dit avontuur aangaan!

Duhsjaak
24 februari 2012, 09:14
Hi
@Pepe
Dat kan heel goed, dat er maar een betrekkelijk klein budget nodig is. En: de wensen en noden van iedere band (en daarmee de omvang van het budget) liggen anders.

Snap wat je bedoelt. En ik pretendeer het ook niet allemaal te weten. Feit is dat er vaak niet creatief genoeg wordt nagedacht.

Ook hier geldt weer:
- Bepaal een doel
- stel vast wat er voor het realiseren nodig is
- denk daarbij aan mensen en aan middelen
- probeer een budget te begroten
- waaraan ga je dat uitgeven
- wie heeft er uiteindelijk casting vote

Een Olympisch kampioen is niet kampioen geworden door maar een beetje een rondje te gaan joggen en een afsprongetje te oefenen.
Daar is een planning gemaakt met inspanning en rust en een datum waarop diegene optomaal getraind moet zijn. En er wordt op voeding gelet.

Ik zou niet weten waarom dat niet zou moeten bij muziek.

Toen onze kinderen klein waren, is er een grote zaal aan de school gebouwd, met een podium en mooie verlichting etc.
In die tijd was de hypotheekrente 10 of 11%.

Door alle ouders voor fl 200,00 garant te laten staan, wist de bank 100% zeker dat het bedrag zou worden terug betaald en daalde de risico's enorm.

En daardoor de rente. Door alternatieve financieringen uit te broeden valt er een hoop te regelen. Die zaal staat trouwens in de stad van Lo.

Niet alleen de band zelf moet nodig eens wat concreter en creatiever zijn koers bepalen, ook een paar mensen in de periferie van zo'n band kunnen echt het verschil maken.

Er is geen eenvormig recept te bedenken voor hoe je dingen rond een band soepeler kunt laten lopen of kunt financieren. Dat verschilt per band.
Het is sterk afhankelijk van wensen, mogelijkheden en behoeftes. Maar dat er vééél meer mogelijk is dan nu, dat staat voor mij toch wel als een paal boven water.

Ik weet niet of ik de wijsheid in pacht heb (denk het niet eigenlijk) maar ik ben altijd bereid tot meedenken.

Die creativiteit moet je niet alleen in je muziek stoppen.
Dan is er veel mogelijk.

Ik heb een tijdje gespeeld met de gedachte over een financieel/juridische hoek hoek hier op het forum en voor dat laatste ligt de blauwdruk eigenlijk al klaar. Gezeik over wat Photobucket over beeldrecht in zijn voorwaarden zet heeft mij er tot nu van weerhouden. Misschien moeten we er toch nog eens over denken.
Vriendelijke groet, Gus

Pepe
24 februari 2012, 12:46
Je zegt het al, hier iets opzetten. De potentie van dit forum wordt misschien maar een fractie benut wat betreft collectieve kennis maar misschien is dat ook wel een goed ding.

Lo Lands heeft een punt; ik kom uit de DIY generatie waar vallen en opstaan en het wiel uitvinden de natuurlijk staat van de mens is maar niet iedereen zit zo in elkaar.
Wij, mijn band, hebben geinvesteerd in opname apparatuur. Paar goeie microfoons, een computer en software en wat hardware. Je doet 10 optredens en dan heb je 10.000 euro (of twintig.. whatever). Dan heb je niet veel anders dan waar een redelijke studio mee werkt zolang je het simpel en direkt houd. Dat spul staat bij een bandlid thuis.
Goed.
Heb je een idee voor een song dan wip je langs met een akoestische gitaar en dat mail je rond. Iedereen denkt na over zijn partij en komt dan langs om in te spelen. Er worden nog mensen uitgenodigd met banjo's, violen, flamencogitaren... alles wat ons leuk lijkt.. voor piano, hammond en drums pakken we het zaakje in om zelf langs te gaan. Zo stapelt het zichzelf naar een eindresultaat. Het is een proces van maanden. Nummers die al een duidelijk contour hebben nemen we soms al op in het live repertoire.

Als je een twintigtal nummers hebt maak je een selectie en die ga je masteren. Dat is het album. Een album is geen kwestie van een paar weken, het is een continue proces waarbij je af en toe zegt.. deze 12 nummers geven we een titel en brengen die uit. De vormgeving is ook een continue proces wat kan omdat je per nummer werkt. Er zijn geen deadlines, je werkt alleen wanneer je een idee hebt.

Ondertussen genereer je geld met optredens, om masteren, persen en drukken te financieren. Het album zelf is geslaagd als het zijn kosten terugverdient en is bovendien weer handig voor promotie en marketing van de band.

Zo doen wij het al een paar jaar. Ik zeg er wel bij, we zijn het idee voorbij dat we rijk en beroemd willen worden, ouwe lullen dat we zijn. Mooie dingen maken, jongensclub avonturen, lange avonden in restaurants met vrienden.. dat is het idee.

Thesandman
24 februari 2012, 16:15
Ik zeg er wel bij, we zijn het idee voorbij dat we rijk en beroemd willen worden, ouwe lullen dat we zijn. Mooie dingen maken, jongensclub avonturen, lange avonden in restaurants met vrienden.. dat is het idee.

Hier ga ik volledig in mee: 'Fun'... is het leukste met een groep.
Het idee van 'Glory' zijn wij met de band ook al uitgegroeid ;)

Duhsjaak
26 februari 2012, 21:54
Hi
Excuus aan de TS, en dat ben je zelf, want dit loopt langzamerhand wat uit de rails.
Maar wàt een mooie manier om muziek te laten ontstaan.

Je hebt fast food en slow food (echt waar!) en dit is slow food. Een schitterende en organische manier om muziek tussen een aantal mensen te laten groeien.

En dit is ook exact wat ik bedoel met het verschil tussen zoeken/ambachtelijk en creativiteit.

Hoe vreselijk goed ik de bijdragen van Aaronstonebeat aan dit forum ook vind (Pluimpje!!! Vlaggetje in je schrift! Lang niet genoeg bij stilgestaan), jullie manier van werken zouden wij aan de jongere garde moeten voorhouden. Op het gebied van componeren dus.

Veel naar oude helden luisteren is aardig, maar brengt je nooit verder. Dat is als zoeken met Google; je vindt alleen de dingen die een ander al heeft bedacht.

De kunst is dus om je open te stellen voor associaties, voor een goed gevoel en voor mooie dingen die binnen een songstructuur mogelijk worden.

Ik had er geen flauw idee van dat het componeerproces binnen je band op die wijze zich voltrekt. Een mooie organische manier van werken. Hyper creatief.

En een voorbeeld voor ieder, die naar manieren zoekt om te leren componeren.
Ik hoop alleen dat Aaronstonebeat mij genoeg kent om aan te voelen dat ik hem niet dis of zo.

Prachtdraad dit. Alhoewel ik mij afvraag of wij hierdoor dichter bij een antwoord op je vraag zijn gekomen.
Vriendelijke groet, Gus

Pepe
27 februari 2012, 00:08
Haha, nee, we dwalen af, mea culpa, but who cares. De link van Steven beantwoorde mijn vraag al of het iets voor popmuzikanten was.. nou, daar is het dus mee begonnen blijkbaar.

Het onderwerp songschrijven is oneindig veel interessanter. Ik heb nu een nummer uitstaan, crappy ingezongen ding op een Iphone, dat nu door iemand anders van een tekst wordt voorzien. Als die tekst terugkomt kan dat zomaar het hele nummer weer omgooien. Dat is spannend en leuk. Aan de andere kant krijg ik een nummer wat men te braaf en obligaat vindt en daar knutsel ik dan een rauw randje aan, dat gooi ik dan weer over de schutting terug.

De drummer mailde me van de week; ik hoorde net die opname waar je gitaar op hebt ingespeeld.. helemaal te gek man!
Het is motiverend, zo te werken.