PDA

View Full Version : Mening/feedback gevraagd



Danieldg
17 februari 2012, 23:42
Hallo iedereen

Ik ben al een tijdje op zoek naar een vlakbank/vlakschaafmachine (al dan niet in combinatie met een vandiktebank). Deze zal de volgende taken doen:

- Vlakken van de kanten van top- en bodydelen om deze te verlijmen (dus een rechte en haakse kant schaven)

- Vlakken van halzen en 'scarf joints' (via een hulpstuk: de hals rust op een steun die onder dezelfe hoek als de halshoek staat, hierdoor kan het 'scarf'-gedeelte gevlakt worden).

- Vlakken van hout voor toetsen, lamineringen en bindings

Hierbij ben ik uiteindelijk bij Güde uitgekomen. Zij bieden een vlakschaaf en vandikteschaaf gecombineerd aan:

http://www.guede.com/sys/media/art/55058.jpg

http://www.guede.com/cgi-bin/twinklecom.cgi?uniqueid=1329517841276&lang=0&param=SHOP&parameter=PAGE&level=2&tid=404610&caller=&limitstart=0&limitcount=0&#

http://debo-trading.be/index.php?main_page=product_info&cPath=3_55&products_id=1413

Ik ben vooral op zoek naar een machine waarvan de tafels en de geleiding zeer goed af te stellen zijn.

Waarom niet tweedehands:

- Versleten lagers

- Geen garantie

- Versleten motoren

- Versleten tandwielen en riemen

- Mogelijk 'misbruik' van de machine (omver gevallen, met als gevolg breuken in het gietijzer die ervoor zorgen dat de tafels niet meer goed af te stellen zijn etc.)

Ik ben van plan de machine nog een heel aantal jaren te gebruiken, maar wel met een lage gebruiksfrequentie (een paar gitaren per jaar maximum).

Heeft er iemand ervaringen met deze vlakbanken? Als ik me niet vergis is/was grizzly erg te spreken over hun lintzaag. Voor de prijs van ~=750 euro verwacht ik geen goedkope brol à la Spero, maar uiteraard ook geen industriële top-kwaliteit. Maar dus wel een machine die goed af te stellen is.

Mattia
19 februari 2012, 12:48
Ik zit in het gareel - ik ben het vlakken met de hand voor sommige onderdelen gewoonweg beu, dus wil ik een vlakbank - ik heb recent een vandiktebank (breed, 33cm) gekocht voor een ander project, van Axminster, die wel goed bevalt. Wat me bij de Gude apparaten zorgen baart is het aluminium. Voor dit soort zaken vind ik gegoten alu nogal, nouja, slapjes en vertrouw het niet op dezelfde manier als staal. 'Zeer goed af te stellen' zit er bij dit soort apparaten niet echt in is mijn ervaring, of tenminste niet heel goed/strak/geweldig.

Persoonlijk ga ik denk ik een Jet vlakbank kopen, is 'maar' 150cm breed, maar wel meer power, en kosten ongeveer hetzelfde, en tafels van staal en een vertrouwd merk.

Danieldg
19 februari 2012, 19:45
Vooral dat aluminium is momenteel hetgeen dat me het minst bevalt. Hoewel aluminium slechts iets elastischer is dan gietijzer (E=70 GPa tov gietijzer met E=100GPa), zet het "veel meer" uit bij temperatuurswijzigingen dan gietijzer (voor stukken van 1m lang): 0,023 mm/graad temp wijziging tegenover gietijzer met 0,009 mm/graad temp wijziging.

Daarentegenover heeft de Güde wel het dubbele vermogen van de Jet 54-A: 1,6kW t.o.v. de Jet met 0,8kW.

Gietijzer is stabieler dan aluminium, maar ik vraag me af of daar in deze situatie wel rekening mee gehouden moet worden: in de gitaarbouw worden geen zware balken gevlakt die voor elastische vervormingen van de tafels zouden kunnen zorgen.

Ik neig dus eerder naar de Güde omwille van het grotere vermogen (desondanks het gebruik van aluminium), maar ik kan geen enkele review ervan vinden. Ik heb een Duits topic gevonden, maar daar raden ze een Hammer aan. Uiteraard belachelijk want die kosten ongeveer 3X zoveel.

Mattia
19 februari 2012, 20:06
Wattage zegt ook niet altijd alles....verder is het een kleinere, minder brede machine, dus heeft minder vermogen nodig. Ook ga je steeds minimale hoeveelheden per keer 'afvlakken', geen milimeters per keer, dus ook daar valt het allemaal mee.