PDA

View Full Version : Basisklank van de gitaar????



Jan Buurman
17 februari 2012, 20:19
Omdat ik van plan ben om elementen te swappen in mijn gitaren zou ik wat inzichten willen horen over de basisklank van de gitaren. Met name welke helderder zou kunnen klinken. Ik zou natuurlijk ad random kunnen demonteren/solderen/monteren en beluisteren maar dat koste erg veel tijd en mijn "tone-geheugen" is niet erg sterk.
Als iemand mij ongeveer kan vertellen wat de basisklank van een bepaalde gitaar is, zeker ten opzichte van elkaar, kan ik een beetje beredeneren welk element ik in welke gitaar ga monteren. Uiteraard blijft het per gitaar verschillen maar het gaat om de grote lijnen.

Het gaat om een Gibson Les Paul Custom (begin 90 geloof ik) en een Ibanez AR300 uit 1989. Welke van de twee zal in de basis helderder klinken?

aaronstonebeat
17 februari 2012, 20:24
Dat lijken me qua constructie en houtsoorten twee heel vergelijkbare gitaren.

Als er al een duidelijk verschil is, zou je het moeten kunnen horen als je ze onversterkt bespeelt.

Jan Buurman
18 februari 2012, 15:51
OK, simpel maar doeltreffend.
Qua houtsoorten vrij identiek inderdaad. Maar ik heb wel eens opgevangen dat single/double cut verschil zou maken. Ook zou de soort lak invloed hebben..
Maar als dat onversterkt te horen is moet ik daar wel uit komen.
Ik wil namelijk bepalen welk element (Rebel Yell, Holy Diver en JB-8) in welke gitaar gaat zonder eindeloze trail and error...

barno
18 februari 2012, 15:54
mss weet je 't al, indien niet: acoustisch vergelijken kan je doen door je oor tegen de body te houden, dan akkoord aanslaan.
Je zal dadelijk het verschil kunnen horen. Hardware speelt ook nog mee maar je zal zo toch snel kunnen merken welke body
bv meer hoog heeft enz...

Jan Buurman
18 februari 2012, 17:10
ThanX! .....

stijnkenens
19 februari 2012, 14:25
Single cut - double cut
Gaat niet echt meespelen in de klank van een elektrische gitaar.
En lak al helemaal niet (milimeters dikke epoxy lagen tellen hier niet !)

Dus inderdaad akoestisch luisteren, al dan niet met het oor tegen de plank.


s.