PDA

View Full Version : Waarom radius rug akoestische gitaar ?



Zatar
17 februari 2012, 14:49
Men vraag zit eigenlijk al in de topictitel, maar lui zijn hoort er niet bij :soinnocent:

Ik had dus graag geweten waarom er juist een radius (nodig) is in de voor en/of achterkant van een akoestische gitaar.
Ik ben namelijk sinds kort begonnen aan een akoestisch oefenmodel... oefenen dan in de zin van "bouwen". De telecaster voor men lief ligt al een half jaartje stil en hier in huis kan ik enkel handschaven als de oudjes een avondje weg zijn, vandaar begonnen aan een akoestische.

Ik heb er al even naar gezocht maar kan het toch niet meteen vinden. Is het om de klank voller en luider te maken dat men dit doet? Of zijn er andere redenen aan ook?

Gezien ik dit jaar ook met de tdpri wedstrijd mee wil doen met een telecoustic achtig iets (heb hier nog een massa overschotten van men dooppeter -schrijnwerker- die eens in iets verwerkt moeten worden) leek het me wel handig om weten of daar ook een radius in de achterkant moet komen.

Het komt er dus op neer dat ik met 2 gitaren bezig ben en 1tje in planning heb voor maart (:crazyhappy:) en nog een massa te leren heb.

barno
17 februari 2012, 15:53
ik dacht dat voornaamste reden de extra stevigheid is van een bol blad. mss ook omdat achterblad het geluid dan beter projecteert?

Mattia
19 februari 2012, 20:12
Een bol achterblad is stijver, kan eventueel iets bewegen bij droogte zonder meteen te scheuren, en puur visueel ziet een vlak achterblad er 'hol' uit.

Zatar
19 februari 2012, 23:34
En is zo'n radius dish dan nodig? Of zou je de braces gewoon in vorm kunnen gieten -template plakken, zagen en schuren- en met voldoende klemmen aan het achterblad lijmen (zonder dus een dish om de vorm wat extra mee te geven)?

Mattia
20 februari 2012, 01:53
Dish hoeft niet, is wel makkelijker.