PDA

View Full Version : Stemmingsprobleem, wie het weet......



Eric van Esch
17 februari 2012, 14:22
Ik heb iets merkwaardigs. Als ik thuis speel speel ik over een Line 6 POD waar ik mijn gitaar mee stem. Als ik naar les ga neem ik mijn Vox Mini 3 mee en stem met een Korg AW-2 clip on stemapparaatje. Het blijkt dan dat de Korg veel hoger aangeeft dan mijn POD. Ook het tunerpedaal van mijn gitaarleraar geeft dezelfde waarden aan als mijn POD. Alles staat op 440Hz. Als ik mijn Korg dan kalibreer op 441Hz geeft deze dezelfde waarde als de POD en het pedaal. Nu meen ik me te herinneren dat 440Hz een zuivere A is, is dan de Korg met 441Hz een onzuivere A geworden?

Op zich kan ik nu zo wel de Korg gebruiken om te stemmen, maar het is me zo vreemd op deze manier. Wie heeft hier een theorie of verklaring voor?

Ace 1.15.19
17 februari 2012, 14:29
Heeft het niet gewoon te maken met temperatuurswisselingen, of begrijp ik je verhaal verkeerd?

Als je je gitaar thuis heb staan en je neemt hem vervolgens in de koffer mee naar buiten, dan naar een andere ruimte bij je leraar thuis dan kan hij wel eens ontstemd zijn ja.

Eric van Esch
17 februari 2012, 14:36
Je begrijpt inderdaad een beetje verkeerd, ik weet dat temperatuurwisseling verschil kan maken. Maar dat bedoel ik dus niet, het is echt een verschil in de apparaten. Als ik de Korg thuis gebruik en vergelijk met de POD dan is de Korg hoger (als ik volgens de POD juist stem) en dit is ook het geval als ik het vergelijk met het pedaal van mijn gitaarleraar (juist gestemd volgens pedaal, Korg geeft hoger).

Ace 1.15.19
17 februari 2012, 14:39
Ahzo, op die manier. Er zijn clip-ons die niet zo super van kwaliteit zijn (heb er zelf van het huismerk van Thomann, maar die komen er nooit meer) maar die AW-2 zijn toch eigenlijk mooi nauwkeurig. Waar het verschil dan in zit kan ik helaas niet zeggen, aangezien je aangeeft aan dat je alles op A = 440 Hz had ingesteld.

Eric van Esch
17 februari 2012, 14:53
Het gekke is dan als ik de Korg op 441Hz zet die wel in overeenstemming komt. Fail van de Korg?

nak
17 februari 2012, 15:19
Denk ook dat het aan de Korg ligt, aangezien de Pod van jou en je leraar wel goed/gelijk aangeven

Eric van Esch
17 februari 2012, 15:44
Enige verschil wat ik kan bedenken is dat het pedaal en POD via gitaarkabel werken en de Korg met een piëzo-element. Maar dan nog zou je er vanuit gaan dat 440Hz voor alles dezelfde waarde geeft.

Hotpepper01
17 februari 2012, 15:46
Ik heb ook verschil tussen de diverse stemapparaten. Op de versterker, op de pod en de losse Korg GA-30. Ik gebruik het stemgedeelte van de line 6 POD niet meer. Een A is echt 440 Hz en niet 441 Hz.

arcane
17 februari 2012, 15:57
Ik heb ook 3 manieren om te stemmen thuis. via de line 6 toneport gx, stempedaaltje en multifx. De toneport wijkt af van de andere 2. Ook alles netjes op 440 gezet.

Ace 1.15.19
17 februari 2012, 15:58
Conclusie: degene die bij Line 6 de tuners afstelt heeft een gehoorprobleem.

Eric van Esch
17 februari 2012, 16:01
Beetje kort door de bocht, als de Korg bij mij afwijkt van alle anderen kan ik niet zeggen dat Line 6 dus fout is.

Ace 1.15.19
17 februari 2012, 16:02
http://marbury.typepad.com/.a/6a00e5500eaa978834015432e52e92970c-500wi

Plant
17 februari 2012, 18:59
Conclusie: degene die bij Line 6 de tuners afstelt heeft een gehoorprobleem.

Eerder een verkeerde referentie ;) . Of Korg.
1 Hz afwijking lijkt me overigens te klein om een 'duidelijk' verschil te horen.

Maar ik heb ook wel eens met de band meegemaakt dat we ieder op ons eigen stemapparaat goed gestemd waren. Zodra we samen begonnen te spelen leek het nergens op. Allemaal met hetzelfde stemapparaat gestemd: zuiver! Het komt voor.

Vergeet ook niet dat je op veel stemapparaten tegenwoordig zelf een afwijkende referentie kan instellen. Wil jij 430 Hz als referentie 'A' , geen enkel probleem. Check dat dus even.

Einzeln
17 februari 2012, 20:03
Dat kan dus op die POD. Onze bassist heeft zijn tuner aangepast aan ons orgel dat lager gestemd is.

Eric van Esch
17 februari 2012, 20:06
Maar ook op mijn Korg, die heb ik nu aangepast door naar 441Hz te gaan en komt dan overeen met de anderen.

miyaru
7 maart 2012, 07:21
Ik heb een Korg racktuneren en een Line6POD v2. Ook heb ik een oud Korg stemapparaatje. Mijn POD wijkt af van de 2 Korgs, en ik vind als ik stem op de POD dat het net niet klinkt. Ik geloof eerder mijn Korgs.... maar dat ben ik!

Robin