PDA

View Full Version : Suggesties voor versterkers......



RedBuell
17 februari 2012, 10:38
Zoals geplaatst in het "gestolen" deel is bijna mijn hele gear pleite.
Heb alleen nog een charvel, een 2x12 cab en een 4x12 in de oefenruimte.

Ben dus in de markt voor een bijna geheel nieuwe set up, wil nu gelijk kijken of het ook anders kan dan dat het was.

Oude setup:

Peavey 5150II, Genz Benz gflex cab
Ibanez RG, LTD EC 1000 met dimarzio's
Dimebag wah
Boss CE 2
Korg DT 10 Tuner
ISP decimator
Bad Monkey
Boss DD6

Ik zit al een tijdje te denken aan die mini ampjes, zo'n Evh 5150III 50w zou dus een kandidaat kunnen zijn maar ook de Mini recto van Mesa. Ik was eigenlijk erg blij met mijn 5150II, wat beter kon was de clean en iets minder metal (of donker) zou ook fijn zijn maar overall een top ding maar misschien net iets te eenzijdig. Die mini ampjes zou ik puur voor het gewicht en het formaat willen omdat het makkelijk mee te nemen is en omdat ik na de inbraak die spullen niet meer in de woonkamer wil hebben waar ze redelijk voor het zicht staan, dat wordt dus trap op en af sjouwen.

Maar goed, als ik niet voor klein zou gaan dan zijn er ook nog zat kandidaten natuurlijk. Ik speel in een rock coverband. We spelen oa Black crowes, AC/DC, queen, Led Zep, Queens of the stone age e.d. waarbij ik de meeste leads doe en de scheur uit mijn amp haal. Graag zou ik wat ideetjes horen voor amps die ik kan gaan testen. Zat zelf te denken aan 6505+, een Marshall JVM (Satch sig komt uit) tweedehands mesa mark III, IV, V maar die lijken me verdomd ingewikkeld en net ff te duur.

Budget voor de amp is ongeveer wat ik ervoor terug krijg van de verzekering en dat zal denk ik tussen de 1200 en 1500 zijn incl de flightcase die ze ook meenamen.

The Unforgiven
17 februari 2012, 20:47
DV Mark Badboy 120? Je moet maar eens een demotje op youtube opzoeken, weet niet in hoeverre voicing je bevalt, maar ik vond hem erg lekker klinken. Daarnaast: amp en cabinet wegen samen slechts 20 kilo! Ligt geloof ik wel een stukje boven je budget.

Henri H
17 februari 2012, 22:33
En dan nu mijn tip, nadat ik eerst even je "gestolen-topic" heb opgezocht: Marshall JMP/JCM 800 2204/2203

Tja, ik heb de laatste jaren aardig wat versterkers gehad en getest, HOOK Captain 34, diverse Marshalls (waaronder JVM), Mesa Boogie Stiletto, maar kwam uiteindelijk weer terecht bij een JCM 800 2204.
Ik speel ook in een rock coverband, en een metalband.
Alles kun je d'r mee, zelfs jazz klinkt in mijn oren geweldig.
Als je echt clean wilt, zul je wel met single coils aan de slag moeten, maar dan is een draai aan je gitaar volume pot voldoende voor een mooie heldere en sprankelend clean.
Voordeel is ook dat zo'n 50 Watter toch net een paar kilootjes lichter is dan een 100 Watter, en genoeg power heeft om mee te komen met een stevig meppende drummer.

Ik moet zeggen, die 5150 III 50 Watter spreekt mij ook enorm aan, en ik heb ook nog steeds een Mesa Stiletto, ook een alleskunner in mijn ogen. De Stiletto heeft een hele goede master volume, en kun je ook thuis nog erg goed gebruiken. De EQ ervan is ook erg goed.

Tankman
17 februari 2012, 22:46
Ik zat er ook aan te denken voor klein te gaan. De EVH 5150 50 watter was hiervoor zeker een optie. Ik heb inmiddels voor de minder metal avonturen een Peavey Classic 30 head. Deze zou ongeveer even groot moeten zijn als de 5150 micro. Toen ik die naar huis heb gesjouwd vanuit de winkel trok ik de conclusie dat dat kleine beetje kleiner en lichter echt niet uitmaakt. Ik had toen besloten voor de versterker te gaan die ik het beste vind klinken (voor metal). Heb nu een naar head omgebouwd 6505+ 112 combo. Ben aan het onderhandelen om deze door te schuiven naar een kennis om zo voor de 6505 head te gaan. Hij klinkt toch net ff anders en ik vind het extra vermogen ook erg fijn. Het clean is sowieso beter. Ik heb ook over de eerder door jou genoemde 3120 getwijfeld, maar ik heb de veelzijdigheid niet nodig. Voor clean neem ik de Classic 30 en de drive van de 6505 staat mij toch meer aan.

Ik zou je dus graag het advies willen geven om vooral te gaan voor wat je goed vindt klinken en niet alleen op formaat en gewicht te kiezen. De 6505's en 3120's zijn maar 22 kilo ongeveer. Valt reuze mee!

RoelSmoel
17 februari 2012, 23:23
Persoonlijk zou ik natuurlijk voor de EVH gaan, het is een ontzettend veelzijdige versterker.
De gain een beetje compenserend ingesteld heb je een prima clean geluid (vooral met singlecoils, smullen!), en er is ook een goede Marshall-achtige scheur uit te krijgen. Kanaal 3 gaat al gauw richting de hogere metal regionen, maar een stukje Alter Bridge is er zeker uit te pompen.
Heb zelf al sinds ik hem heb als ik hem uit ga zetten: nee, moet dat nu echt?
Met een chorus, reverb en delay heb je een ontzettend veelzijdige set.

Maar hier komt hij weer.. Ga vooral eens een ochtend/middagje bij eventueel een Duitse dozenschuivert in de winkel zitten met je gitaar en probeer alles uit om voor jezelf een helder beeld te krijgen wat nu echt goed besteed is.
Mochten er nog specifieke vragen zijn mbt. de EVH 5150 III 50 watt, dan hoor ik het graag, ben zeker bereid om op het een en ander dieper in te gaan!

RedBuell
18 februari 2012, 13:57
En dan nu mijn tip, nadat ik eerst even je "gestolen-topic" heb opgezocht: Marshall JMP/JCM 800 2204/2203

Tja, ik heb de laatste jaren aardig wat versterkers gehad en getest, HOOK Captain 34, diverse Marshalls (waaronder JVM), Mesa Boogie Stiletto, maar kwam uiteindelijk weer terecht bij een JCM 800 2204.
Ik speel ook in een rock coverband, en een metalband.
Alles kun je d'r mee, zelfs jazz klinkt in mijn oren geweldig.
Als je echt clean wilt, zul je wel met single coils aan de slag moeten, maar dan is een draai aan je gitaar volume pot voldoende voor een mooie heldere en sprankelend clean.
Voordeel is ook dat zo'n 50 Watter toch net een paar kilootjes lichter is dan een 100 Watter, en genoeg power heeft om mee te komen met een stevig meppende drummer.

Ik moet zeggen, die 5150 III 50 Watter spreekt mij ook enorm aan, en ik heb ook nog steeds een Mesa Stiletto, ook een alleskunner in mijn ogen. De Stiletto heeft een hele goede master volume, en kun je ook thuis nog erg goed gebruiken. De EQ ervan is ook erg goed.


Ik zat er ook al aan te denken om een basic rock setup te nemen met een strat, een lp, een JCM met BB preamp, een wah en misschien een paar basic effecten...

Hoe zijn die nieuwe JCM 800 2203 reissue's?

HaroldA
18 februari 2012, 14:30
Hoe zijn die nieuwe JCM 800 2203 reissue's?

Te duur.

Ik zou voor een oudje gaan! Het zijn hele simpele versterkers qua opzet en het enige wat slijt zijn de elco's en de buizen. Bij een 2e hands amp zou ik altijd de buizen vervangen en de elco's kosten ook maar een paar 10-tjes.

Henri H
18 februari 2012, 15:27
Ja, zo basic mogelijk is voor mij ook "the way to go".
Al die toeters en bellen schieten hun doel voorbij.
Toen ik de JVM kocht, dacht ik dat ik dan wel alle sounds voorhanden zou hebben, maar je raakt de weg gewoon kwijt, en bovendien zat er wat mij betreft maar één écht goede sound in die JVM (OD3 orange).
Met een 1 kanaals JMP/JCM heb je sowieso 2 a 3 perfecte sounds, alleen al door met je gitaarvolume te spelen.
De rest kun je perfect ondervangen met (een paar) pedaaltjes.

Wat betreft die JCM reissue, ik heb er 's één getest, maar dat was niet over m'n eigen gitaar, dus is niet echt objectief, maar ik vond hem zeker niet slecht.
Ik heb wel gelezen dat de meeste gebruikers ze uiteindelijk minder goed vinden dan de oudjes.
Op dit moment staat er een aantrekkelijk JCM 800 2204 op MP: http://link.marktplaats.nl/532164781

caliban
19 februari 2012, 14:58
Ivm die mark series, een III past normaal wel binnen je budget...

RedBuell
20 februari 2012, 13:18
Ik heb ook wat zitten kijken naar de Engl's. Zijn er Engl's in de prijsklasse van ca € 1500,- die voor mij erg bruikbaar zouden zijn?

Heb laatst een Peavey 3120, de opvolger van de XXX maar dan met el34's, aan de tand gevoel. Fijne amp die makkelijk en intuïtief werkt, maar af en toe moet hij ook echt lekker een strakke chugga chugga chugga sound aan kennen. Dat chugga chugga kan die 3120 wel maar volgens mij niet echt met een strak laag.

Tankman
20 februari 2012, 13:29
Strak laag zit hem ook in de speakers. De 6505 cabinet is hier ideaal voor. Op wat voor cabinet/speakers heb je hem getest?

interessander
20 februari 2012, 13:32
Wat betreft ENGL, ik zag net dit complete setje incl.s Midi en FX op gitaarmarkt voorbij komen: http://www.gitaarmarkt.nl/index.php?ct=gitvers&md=details&id=154705 ,dan zou je de 1,5W eindtrap van de 530 mooi voor thuis kunnen gebruiken bijvoorbeeld.
Qua gewicht natuurlijk een ander verhaal dan de mini-amps waar je het ook over hebt, maar als je aan de andere kant ook een strak laag ivm chugga chugga wil hebben dan is een wat zwaardere eindtrap ook wel fijn.

RedBuell
20 februari 2012, 14:12
@ Tankman: Op een 2x12 GenzBenz G-flex cab. Mjjn 5150II schopte op dat ding gewoon in je rug..., nu was het wat meer
snijdend, kan ook door de el 34's komen natuurlijk. De damping stond op mid.

@ Intressander: Rack heb ik me nooit zo in verdiept. Ik heb het liefst een simpele amp zonder al te veel toetsers en bellen.

interessander
20 februari 2012, 14:17
@ Intressander: Rack heb ik me nooit zo in verdiept. Ik heb het liefst een simpele amp zonder al te veel toetsers en bellen.

Snap ik, maar je noemde ENGL en ik zag deze, dan zou je wel in een keer klaar zijn met als bonus nog Midi en effecten.
Die GenzBenz was een ported cab toch? Dat maakt denk ik wel uit voor thuis op lage volumes.

RedBuell
20 februari 2012, 14:30
Hij heeft inderdaad het G flex systeem, ik heb hem echter niet thuis getest maar op behoorlijk volume...

caliban
20 februari 2012, 16:20
Die aanrader door interessander, al is het rack-spul, is een goeie aanrader. Die effecten zooi moet je er niet per se bijnemen. De ingebouwde mini poweramp in de e530 vond ik echt geweldig voor thuis gebruik.