PDA

View Full Version : Egmond: the return of the son of Egmond



zoon van Piet
17 februari 2012, 10:06
Vanochtend in mijn eigen ochtendblad, nog voordat de koffie zijn heilzame werking had kunnen doen, las ik dat er plannen zijn om een nieuwe lijn Egmond-gitaren los te laten op de wereld..

http://www.ed.nl/uitcultuur/muziek/10486105/Tweede-leven-lonkt-voor-Egmondgitaren.ece

In de krant stonden er plaatjes bij. Zal kijken of ik die vandaag ergens kan scannen. Maar waarschijnlijk niet, want vanaf vanmiddag ligt hier het hele leven stil.
Het gaat in ieder geval om aziatische gitaren, met absoluut aan Egmond refererende details als de metalen trussrodplaatjes ( waar nu hopelijk een echte rod onder zit :) ) en slagplaatjes vol schuifschakelaartjes. Pickups en hardware zijn gewoon t bekende spul: humbuckers, P90's, TOMs etc. Sommige oude Egmond bodyvormen komen ook terug, naast varianten op de min of meer verplichte nummers als 175, 335, LP en Strat..

barno
17 februari 2012, 10:11
Is er dan niks nog heilig ? :)
enfin, de kans is tamelijk klein, denk ik; dat de reissu's minder goed zullen zijn dan de originelen

wireman
17 februari 2012, 11:05
Stel dat je op zoek gaat naar een top egmond uit de gloriedagen.... Welke uit welk jaar moet je dan hebben? Ik ken het namelijk alleen als de 'rammelbakken' en gare gitaren..

bass blom
17 februari 2012, 11:10
een top egmond? :seriousf:

Misery Signals
17 februari 2012, 11:11
Ik wilde net zeggen... Nog slechter dan een oude Egmond? Dat kan bijna niet. Ik heb er ooit twee gehad, dat is gewoon voor mij de grootste zooi dat ik in mijn handen heb gehad. Het kan dus enkel maar beter haha!

MS

wireman
17 februari 2012, 11:20
wat ik zeg........

ieme
17 februari 2012, 11:21
jongens, kom op waar is jullie nationalistische trots!? afgezien van een Rus en een Canadees... hahaha
nevermind, t is nog te slecht om te branden!!!

bass blom
17 februari 2012, 11:25
vond ik wel grappig om gister een egmond buizenversterker te zien op MP, nooit geweten dat ze dat ook gemaakt hebben.

LemmyNL
17 februari 2012, 11:29
Ik vind het wel cool... kan ik ook weer gewoon met mijn ouwe Scout over straat:seriousf:

rijsberman
17 februari 2012, 11:35
Nou, de ene egmond is wel veel beter dan de andere.

Sommige knisperen nogal in het haardvuur, terwijl de andere mooi opbrandt.

yavin
17 februari 2012, 12:00
Over straat wel, ja... Maar spelen!??

Tenzij je splinters kan waarderen... ;);)

wireman
17 februari 2012, 12:08
Als we nationalistisch gaan doen... kom dan met een GIER... DAT zijn pas gitaren van neerlands trots!

frekie
17 februari 2012, 12:20
Op het hoogtepunt werden er in de fabriek in Best 125.000 (!!!) gitaren per jaar gemaakt, die over de hele wereld werden verkocht.


Toch respect! :rockon:

Hotpepper01
17 februari 2012, 12:33
Ha ha, Egmond revival. Wie had dat gedacht. Heel vroeger moet ik er wel eentje hebben gehad. Wat een draak van een ding was dat, zeg...Onmogelijk om die kwaliteit van toen nu te evenaren, de nieuwe kunnen niet anders dan beter zijn.

wietse
17 februari 2012, 12:38
Stel dat je op zoek gaat naar een top egmond uit de gloriedagen.... Welke uit welk jaar moet je dan hebben? Ik ken het namelijk alleen als de 'rammelbakken' en gare gitaren..

top egmonds zijn de gitaren uit de egmond fabriek waar geen egmond op staat maar miller, wilson, orpheum.
dat waren hun betere instrumenten, ik heb zelf een 12 snarige semi orpheum en daar is echt niks mis mee voelt degelijk aan en dat mist bij de meeste egmonds.
als je een egmond hebt uit hun nadagen dan heb je kans dat die nog redelijk is, hu halzen waren altijd het probleem vooral door het te jonge hot wat ze gebruikten en een niet juiste frezing van de trusrod.


vond ik wel grappig om gister een egmond buizenversterker te zien op MP, nooit geweten dat ze dat ook gemaakt hebben.
die waren trouwens van prima kwaliteit en waren ontwikkeld door philips en ook gebouwd met philips onderdelen, dingen zijn schaars maar klinken wel erg goed.

zoon van Piet
17 februari 2012, 12:46
Precies: Niet te negatief, jongens! De versterkers waren prima. En ik zag best wel eens Egmond slagplaten gemonteerd op duurdere gitaren, want ook de elektronica van Egmond kwam van Philips en die witte pickupslagplaten hebben wel wat..

In de echte papieren krant staan plaatjes. En Joep Egmond staat er met een ouwe Wilson (?) jazzbak, waarvan de body naar zijn zeggen door Hopf werd geleverd. Ziet er in mijn ogen eerder uit als Framus, maar goed, het was vast op zijn minst redelijk spul..
de andere 124,999 gitaren van dat jaar zullen minder goed zijn geweest.. :)

De reden voor de revival is wellicht dat Egmond met name in Groot Britannië erg groot was. menige rockster ( Sir Paul en Queen May, om er maar twee te noemen) is begonnen op Egmond. Het was zo'n beetje de enige betaalbare gitaar die op de Britse eilanden te krijgen was.

RUIS
17 februari 2012, 18:59
http://www.youtube.com/watch?v=-VjcMtVYdVk&feature=related


http://www.youtube.com/watch?v=I3BWD7orpsI

pueblo
17 februari 2012, 19:28
worden ze in nederland gemaakt?
en volgens de oude methode?

http://www.youtube.com/watch?v=E5_IpG9yzoo

Jay75
17 februari 2012, 22:21
Dan wil ik toch even een foto posten van mijn Lion foreign, ook uit de Egmond fabrieken!
Een fantastisch mooie Vox Phantom kopie, die op zich goed te bespelen is, al is het hard werken maar ik gebruik 'm live wel voor 1 of 2 nummers bij mijn beatbandje :)

http://i64.photobucket.com/albums/h181/Jizzo75/untitled4.jpg