PDA

View Full Version : Mark Knopfler



direstraits
5 juni 2003, 18:21
http://www.knopfler.net/pics/toronto2001_01.jpg

Fvddungen
5 juni 2003, 18:22
Dikke pafzak, die niet kan zingen, maar wel leuk gitaar kan spelen.

direstraits
5 juni 2003, 19:47
ja jij ook

Bates15
5 juni 2003, 22:10
zingen deed ie goed. paste bij zijn nummers.... geen slecht woord daarover.

Fvddungen
6 juni 2003, 07:53
Neuh, ik niet. Ik kan niet gitaar spelen. Voor de rest klopt het wel.


Maar MK goed zingen? Hij praat toch alleen maar tijdens zijn nummers?

Nemesis
6 juni 2003, 09:09
een van mijn helden, ik vind het alleen jammer dat hij telkens meer van die "amerikaanse" muziek maakt, doe mij maar vroegah in de goeie ouwe dire straits tijd(niet dat ik toen leefde maar ik vond het daar gewoon koeler)

moretel
6 juni 2003, 09:29
Maar dat zie je met al die mannen,
Sting, Peter Gabriel, leuke muziek maken ze nu maar het kan me niet lang boeien.

Neals
6 juni 2003, 13:07
Repect voor de gitarist, maar zelf zal ik er niet snel vrijwillig naar luisteren

delphiro
6 juni 2003, 21:32
ideale muziek voor in de auto, blik op oneindig en gaan :D
maar sommige nummers vind ik echt nog steeds erg goed (bv. Tunnel of Love). De gemiddelde gitarist kan dan misschien sneller spelen maar muzikale solo's zijn ook wat waard en dat kan die Knopfler wel.

Nash
7 juni 2003, 14:10
mwoah, kan er best naar luisteren. De man weet echt wel wat ie speelt.
Zn zingen vind ik met name functioneel. Past wel bij wat ie speelt.

Chris Wolstenholme
7 juni 2003, 14:24
zijn stem past perfect bij de dire straits vind ik, lekker laag :)

direstraits
7 juni 2003, 17:43
http://members.chello.nl/~k.wiersma/round79.jpg

BLOK182
7 juni 2003, 17:46
Stem en zang passen mooi bij mekaar, tis gewoon Knopfler, klaar! Prima muziek btw, al is zun nieuwe album af en toe een beetje aan de saaie kant.

mr.MojoRising
7 juni 2003, 20:54
vind ik ook

Super Slinky
9 juni 2003, 10:55
Kwam in de tijd van het eerste Dire Straits album met een verassend nieuw en spetterend gitaar geluid. En zijn speeltechniek viel iedereen op!
Geweldige catchy solo's enz.
Valt de laatste tijd te veel in herhaling vind ik. Veel Amerikaanse blues en ragtime deuntjes e.d. Ik heb Marks zang eigenlijk altijd vreselijk slaapverwekkend gevonden en heb daarom veel minder Dire Straits albums dan albums van andere gitaargrootheden.

john.3001
10 juni 2003, 17:36
Drie woorden:

Alchemy

Sultans of Swing

Schitterend

Elaine
11 juni 2003, 09:21
hij ruled

Kitaarhiero
13 juni 2003, 22:40
Ik vind er dus geen ene reet aan.

men doet ook zo enthousiast over zijn speelstijl. Alsof dat zo bijzonder is, met je vingers op elektrische gitaar spelen. Volgens mij zijn er zat gitaristen die met hun vingers elektrisch spelen. veel van de oude bluesmannen bijvoorbeeld.

Gewoon een overschatte countryrocker met een goed platencontract. ga naar Nashville en in elke bar speelt een 10x betere dire straits/Mark knopfler.

Het is ook echt van die muziek voor van die quasi-"muziekliefhebbers" die ook zoveel waardering hebben voor andere "degelijke" rockacts als the Counting Crows, Queen en Live.

Super Slinky
14 juni 2003, 12:48
Ik vind er dus geen ene reet aan.

men doet ook zo enthousiast over zijn speelstijl. Alsof dat zo bijzonder is, met je vingers op elektrische gitaar spelen. Volgens mij zijn er zat gitaristen die met hun vingers elektrisch spelen. veel van de oude bluesmannen bijvoorbeeld.

Gewoon een overschatte countryrocker met een goed platencontract. ga naar Nashville en in elke bar speelt een 10x betere dire straits/Mark knopfler.

Het is ook echt van die muziek voor van die quasi-"muziekliefhebbers" die ook zoveel waardering hebben voor andere "degelijke" rockacts als the Counting Crows, Queen en Live.

:-D Heerlijk, zoals je ons weer met de neus op de feiten drukt!!!
Ik denk dat je gelijk hebt, maar MK is nou eenmaal bekend en daarom valt ie wat meer op met zijn stijl. Inderdaad zijn er evenveel onbekende gitaristen en bands die menig degelijke rockact overtreffen qua techniek en speelstijl.

direstraits
15 juni 2003, 19:00
dat zie ik toch anders.

maar smaken verschillen nu eenmaal.

Harry
16 juni 2003, 11:22
Ik vind er dus geen ene reet aan.

men doet ook zo enthousiast over zijn speelstijl. Alsof dat zo bijzonder is, met je vingers op elektrische gitaar spelen. Volgens mij zijn er zat gitaristen die met hun vingers elektrisch spelen. veel van de oude bluesmannen bijvoorbeeld.

Gewoon een overschatte countryrocker met een goed platencontract. ga naar Nashville en in elke bar speelt een 10x betere dire straits/Mark knopfler.

Het is ook echt van die muziek voor van die quasi-"muziekliefhebbers" die ook zoveel waardering hebben voor andere "degelijke" rockacts als the Counting Crows, Queen en Live.

misschien verlies je hier uit het oog dat de groepen die je hier noemt ook nog eens leuke liedjes kunnen schrijven. En dat dat in bepaalde kringen taboe is daar hebben jouw 'quasi-muziekliefhebbers' waarschijnlijk met alle plezier schijt aan.

moretel
16 juni 2003, 11:47
Sommige kennen ws.niet al het werk, met name in het begin.

Ik heb de Dire Straits in vroeger tijden als voorprogramma gezien, de hoofdact werd weggefloten nadat er weinig ruimte was voor een toegift van Dire Straits.
Momenteel zijn er toch weinig bands die een dergelijke prestatie neerzetten,
powerchords moeten het zijn, maar geloof me das echt ouwe koek, in de jaren 60 en 70 al veelvuldig toegepast in klassiekers maar tegenwoordig draaien ze aan het stemmechaniek zodat alles nog makkelijker te spelen is en dan maar zeiken op de echte helden.

alhambra
16 juni 2003, 13:47
Ik vind er dus geen ene reet aan.

men doet ook zo enthousiast over zijn speelstijl. Alsof dat zo bijzonder is, met je vingers op elektrische gitaar spelen. Volgens mij zijn er zat gitaristen die met hun vingers elektrisch spelen. veel van de oude bluesmannen bijvoorbeeld.

Gewoon een overschatte countryrocker met een goed platencontract. ga naar Nashville en in elke bar speelt een 10x betere dire straits/Mark knopfler.

Het is ook echt van die muziek voor van die quasi-"muziekliefhebbers" die ook zoveel waardering hebben voor andere "degelijke" rockacts als the Counting Crows, Queen en Live.

Wil jij GVD nooit maar dan ook nooit meer MK in het zelfde rijtje plaatsen als queen en live.

Trouwens wanneer ben jij voor het laatst in Nashville geweest ????

Overigens vind ik MK ook geen flikker aan, als muziek zelfs door je schoonmoeder nog beluisterd kan worden moet je toch oppassen.

Harry
16 juni 2003, 14:05
...........Overigens vind ik MK ook geen flikker aan, als muziek zelfs door je schoonmoeder nog beluisterd kan worden moet je toch oppassen.


poehh, daar kom ik nog net mee weg, mijn schoonmoeder vindt de Dire Straits wat aan de ruige kant.

atmosphere
20 juni 2003, 17:40
Geweldig!!!! als kind al boeide zijn me muziek me ontzettend .

Deze man heeft puur op de kracht van zijn muziek de top behaald!!
want van imago moet ie het niet hebben.

Ik ken trouwens aardig wat mensen van rond mijn leeftijd(20-30jr) die zijn muziek echt goed vinden.

Zijn gitaar spel heeft veel dynamiek ,hij maakt er bewust gebruik van .
natuurlijk zijn er meer gitaristen die dat doen ,maar de manier waarop
hij dat doet spreekt me aan.
Een volume pedaal behoord daarom altijd tot de live uitrusting ,hiermee kan hij het gitaar op de juiste momenten laten oversturen of juist niet .
Alleen een gitarist is hij zeker niet , hij produceerd(ook nu nog film muziek) z'n eigen platen ook altijd .

Ik heb hem en z'n band in de Heineken Music Hall zien optreden zo'n 1.5 jaar geleden.
Deze muziekanten hadden duidelijk kaas gegeten van dynamiek!!! dat kan zoveel meer brengen. daar kunnen veel bands nog van leren
vind ik

Ik hou trouwens zeker niet van queen ,live of die ....Crows ,helemaal niet

Kitaarhiero
20 juni 2003, 20:26
Het is bijna van hetzelfde laken een pak (bij wijze van spreken natuurlijk).

Het is geen slechte muziek hoor, en ik kan me best voorstellen dat er (veel) mensen zijn die het prachtig vinden, het is immers heel makkelijk luisterbare muziek. maar als gitarist is hij helemaal niet speciaal.

Fvddungen
20 juni 2003, 20:33
Al was hij de beste gitarist ter wereld (en misschien is hij dat ook wel). Ik vind zijn muziek gewoon retesaai. Naar een concert van de Dire Straits gaan was 1 van de slechtste dingen, die ik ooit in mijn leven heb gedaan. Wat een gigantische afknapper was dat.

Het gaat er toch om wat je zelf goed en mooi vind, ook al is het niet gezegd dat het muzikaal gezien heel wonderlijk is ofzo.

Kitaarhiero
22 juni 2003, 14:55
Zijn gitaar spel heeft veel dynamiek ,hij maakt er bewust gebruik van .
Een volume pedaal behoord altijd tot de live uitrusting ,hiermee kan hij het gitaar op de juiste momenten laten oversturen of juist niet .
Alleen een gitarist is hij zeker niet , hij produceerd(ook nu nog film muziek) z'n eigen platen ook altijd .



:o een volume pedaal :o brilliant!!
Ja unieke dynamiek die gast!

tsss...

er zijn 1000en bands die gebruik maken van dynamiek. Hou toch op zeg. Juiste momenten oversturen of juist niet... kom op zeg. zo zijn er 1000en gitaristen die met een volume pedaal hun dynamiek regelen.
Niks bijzonders, niks speciaals.
Ook dat productie werk is niks bijzonders. hij is wederom niet de enige, en naar mijn inzien verdient hij daarvoor niet speciaal een schouderklopje.
Knap? jawel. Speciaal? Nee.

Face it. Dire Straits is helemaal niets bijzonders... misschien bijzonder rijk en bijzonder populair bij mensen die niet beter weten.

Bates15
22 juni 2003, 15:50
Kitaarhero, mag ik vragen waar jouw knappe platen blijven? Hoeft niet eens meesterlijk te zijn als je er maar een paar miljoen van verkoopt en als je maar een mega vette band als achtergrond gebruikt. Je hoeft van mij niet de helft van de muzikaliteit of goede teksten te gebruiken..... :)

hoofd
22 juni 2003, 15:59
Had je eerder op het forum moeten zijn, waren een paar brilliante mp3's te beluisteren van kitaar en zijn band :D.

Bates15
22 juni 2003, 19:12
Ik zeg ook niet dat ik mijn mening niet wil aanpassen, maar tot op heden heb ik wel van MK gehoord en eerlijk gezegd zegt K........ mij nog niets.... Stond hij ook in het lijstje van ondergewaardeerde gitaristen?

Kitaarhiero
22 juni 2003, 20:37
Had je eerder op het forum moeten zijn, waren een paar brilliante mp3's te beluisteren van kitaar en zijn band :D.

die waren van mij in m'n eentje.
en intussen ben ik weer wat ontwikkeld hoor ;).

Het is onzin om te zeggen dat iemand een bekend artiest moet evenaren/overtreffen voordat hij deze mag bekritiseren.
Ik verkoop misschien wel geen albums (moet ze eerst opnemen), en heb nog geen tourende band, en middelmatige gear... maar ik heb wel veel kennis wat betreft muziek, muziekhistorie en gitaarspel. Ik weet wel wat bijzonder, knap of inventief is.
Mark Knopfler is een degelijke gitarist die degelijke muziek maakt. Helden verering vind ik bij hem niet op z'n plaats.
Mark Knopfler is toch wel een van de meest overschatte gitaristen die er zijn.

Vertel mij maar eens welke grootheden verder geïnspireerd zijn door Mark Knopfler en wat voor navolging hij heeft gehad.
Pascal Jacobsen van Blöf is op dit moment de enige die me te binnen schiet, en dat is ook niet zoveel soeps.

hoofd
22 juni 2003, 22:28
Die Kitaar toch, klinkt misschien wat indrukwekkend, maar dat heeft hij gewoon geleerd op de school van journalistiek.



maar ik heb wel veel kennis wat betreft muziek, muziekhistorie en gitaarspel.


Jammer alleen dat je die kennis niet goed weet toe te passen. Knopfler heeft volgens mij net zoveel mensen geinspireerd als Kurt Koppain, die volgens mij nog meer overgewaardeerd is dan Knopfler (komt waarschijnlijk doordat de Knopfler fans doorgaans wat ouder en wijzer zijn dan de 12jarige Cobain-aanhangers).

Bates15
23 juni 2003, 05:15
Amen, en cobain fans plegen geen zelfmoordals MK dood gaat. Zelfmoord zal MK toch niet plegen.

moretel
23 juni 2003, 09:55
[quote="KitaarhieroMark Knopfler is toch wel een van de meest overschatte gitaristen die er zijn.
[/quote]

Als je twintig gitaristen op een rijtje zet haal je Knoppler er zo uit,

wel wat anders dan al die post grunge powerchords gitaristen want daar gaan er 14 in een dozijn van.

atmosphere
24 juni 2003, 05:41
Zijn gitaar spel heeft veel dynamiek ,hij maakt er bewust gebruik van .
Een volume pedaal behoord altijd tot de live uitrusting ,hiermee kan hij het gitaar op de juiste momenten laten oversturen of juist niet .
Alleen een gitarist is hij zeker niet , hij produceerd(ook nu nog film muziek) z'n eigen platen ook altijd .



:o een volume pedaal :o brilliant!!
Ja unieke dynamiek die gast!

tsss...

er zijn 1000en bands die gebruik maken van dynamiek. Hou toch op zeg. Juiste momenten oversturen of juist niet... kom op zeg. zo zijn er 1000en gitaristen die met een volume pedaal hun dynamiek regelen.
Niks bijzonders, niks speciaals.
Ook dat productie werk is niks bijzonders. hij is wederom niet de enige, en naar mijn inzien verdient hij daarvoor niet speciaal een schouderklopje.
Knap? jawel. Speciaal? Nee.

Face it. Dire Straits is helemaal niets bijzonders... misschien bijzonder rijk en bijzonder populair bij mensen die niet beter weten.

Misschien ken ik wel veel meer gitaristen en heb ik veel meer muziek kennis dan jij hebt , misschien ook niet .
Je doet net of Knopfler een miljoenen-gift heeft ontvangen om muziek te kunnen gaan maken, en vervolgens het geluk dat er zomaar miljoenen domme mensen( waaronder Bob Dylan ,Clapton ,Atkins,Marvin) zijn muziek goed vinden.
Zijn gitaar partijen vind ik geweldig ! dat is een gevoel , dat kan ik niet technisch onderbouwen. Natuurlijk is hij niet de beste ter wereld(zelf zegt ie dat ie honderden betere heeft horen spelen) .
Dat jij er zelf niks in hoort ,ok prima . Geloof mij dan ook dat ik het wel speciaal en goed vind . en dat dat niet is omdat ik niet beter weet .

alhambra
24 juni 2003, 07:16
Zijn gitaar spel heeft veel dynamiek ,hij maakt er bewust gebruik van .
Een volume pedaal behoord altijd tot de live uitrusting ,hiermee kan hij het gitaar op de juiste momenten laten oversturen of juist niet .
Alleen een gitarist is hij zeker niet , hij produceerd(ook nu nog film muziek) z'n eigen platen ook altijd .



:o een volume pedaal :o brilliant!!
Ja unieke dynamiek die gast!

tsss...

er zijn 1000en bands die gebruik maken van dynamiek. Hou toch op zeg. Juiste momenten oversturen of juist niet... kom op zeg. zo zijn er 1000en gitaristen die met een volume pedaal hun dynamiek regelen.
Niks bijzonders, niks speciaals.
Ook dat productie werk is niks bijzonders. hij is wederom niet de enige, en naar mijn inzien verdient hij daarvoor niet speciaal een schouderklopje.
Knap? jawel. Speciaal? Nee.

Face it. Dire Straits is helemaal niets bijzonders... misschien bijzonder rijk en bijzonder populair bij mensen die niet beter weten.

Misschien ken ik wel veel meer gitaristen en heb ik veel meer muziek kennis dan jij hebt , misschien ook niet .
Je doet net of Knopfler een miljoenen-gift heeft ontvangen om muziek te kunnen gaan maken, en vervolgens het geluk dat er zomaar miljoenen domme mensen( waaronder Bob Dylan ,Clapton ,Atkins,Marvin) zijn muziek goed vinden.
Zijn gitaar partijen vind ik geweldig ! dat is een gevoel , dat kan ik niet technisch onderbouwen. Natuurlijk is hij niet de beste ter wereld(zelf zegt ie dat ie honderden betere heeft horen spelen) .
Dat jij er zelf niks in hoort ,ok prima . Geloof mij dan ook dat ik het wel speciaal en goed vind . en dat dat niet is omdat ik niet beter weet .

Tssssssssss jij weet echt niet beter he !!!!

StefanR
25 juni 2003, 10:09
Uiteraard blijft het een kwestie van smaak, feit is dat hij een van de succesvolste artiesten allertijden is geweest. Die statistieken liegen niet!
En dat heeft hij bereikt door goed opgebouwde, dynamische muziek te maken met een niet alledaagse sound en zeer functioneel gebruik te maken van z'n gitaar. Tuurlijk, hij is niet de meest flashy en hij speelt geen 22 noten per seconde... Maar juist dat siert hem, minder is soms meer!
Iedereen die zegt dat ie de muziek niet mooi vindt, mag dat zeggen.
Maar zeggen dat hij niks bijzonders heeft gedaan.... mot z'n muil houwe!
De allergrootste wereldtournee in de vorige eeuw staat op naam van Dire Straits. En da's niet omdat de hele wereld "toevallig" daar was...

Kitaarhiero
25 juni 2003, 10:27
Dat mensen het leuk vinden moeten ze zelf weten.
Maar dat het een gitarist is die veel bands daadwerkelijk heeft beïnvloed zoals bijvoorbeeld Kurt Cobain... nee.
Dan kun je wel zeggen dat Knopfler daarom zo uniek is, en dat hij helemaal niet na te doen valt... tja. kan. Ik denk persoonlijk dat er wel wat heftigere muziek te maken valt (en nee dat hoeft niet persé grunge gebeuk te zijn. Dat kan ook rustige muziek zijn)

Hou het dan maar op smaak.

en wat de langste/grootste wereldtournee betreft: Is daar een hogere culturele waarde aan verbonden ofzo? Maakt dat hem als muzikant daadwerkelijk beter of alleen meer gewaardeerd door het publiek?

Harry
25 juni 2003, 10:43
Dat mensen het leuk vinden moeten ze zelf weten.
Maar dat het een gitarist is die veel bands daadwerkelijk heeft beïnvloed zoals bijvoorbeeld Kurt Cobain... nee.
Dan kun je wel zeggen dat Knopfler daarom zo uniek is, en dat hij helemaal niet na te doen valt... tja. kan. Ik denk persoonlijk dat er wel wat heftigere muziek te maken valt (en nee dat hoeft niet persé grunge gebeuk te zijn. Dat kan ook rustige muziek zijn)

Hou het dan maar op smaak.

en wat de langste/grootste wereldtournee betreft: Is daar een hogere culturele waarde aan verbonden ofzo? Maakt dat hem als muzikant daadwerkelijk beter of alleen meer gewaardeerd door het publiek?

Mark Knopfler was de Curt Kobain van 1978, hij heeft ook een ommezwaai in de muziek veroorzaakt

hoofd
25 juni 2003, 10:47
Ik heb het idee dat Kitaarhiero puur onzin uit z'n nek zit te lullen puur om de reacties die hij daarop krijgt...beetje net als mensen die beginnen over Avril, maar dan op een iets hoger niveau. Kitaar, zoek een andere hobby.

StefanR
25 juni 2003, 12:59
over de wereldtournee: dit heeft niks te maken met een een hogere culturele waarde ofzo, maar dit is bedoeld om aan te geven dat er érg veel mensen zijn die Dire Straits / mark knopfler waarderen en goed vinden!
in tegenstelling tot al de mensen jier op het forum die vinden dat hun favoriete gitarist, over het algemeen de op-de-hype-meesurfende-627263 in een dozijn-postgrunge gitarist toch echt wel beter vinden. Niet dat dit niet mag, maar dan wordt het verschil tussen deze groepjes/gitaristen en Knopfler wel erg duidelijk!

atmosphere
26 juni 2003, 12:51
Over het aantal noten per seconde ; en hoe snel iemand kan spelen .

Het is maar net welke noten, welke er tussen zitten , hoe je ze aanslaat,en in welke combinatie je ze speeld.

Knopfler speeld in sommige stukjes wel snel vind ik, maar hij gebruikt die snelheid heel gedoseert, niet overdadig.

De kunst van het weglaten ,las ik hier al . Ben ik het zeker mee eens .
Wanneer je een nummer heel eenvoudig(leeg,niet te veel noten) begint ,dan behoud je de mogelijkheid om het nummer te laten 'groeien',om zo naar een climax toe te werken. Het is zonde om gelijk al je pijlen te verschieten gelijk in het begin van het nummer.

Thomasvv
26 juni 2003, 14:32
Ik vind deze discussie zowieso nergens naartoe gaan.. As with all the smaak-related topics hier... Best dat je mensen duidelijk wilt maken dat je .... of ..... het beste vindt, maar op deze manier werkt het niet echt....

De Teng
23 juli 2003, 15:58
Heb je een punt, maar kun je daarom maar beter dit hele forum niet afschaffen, met uitzondering van de info topics? Anyway, ik discussieer graag, maar niet als er onzinnige praatjes uitkomen, dat bijvoorbeeld MK weinig voorstelt, zoals Kitaarhiero meent. Dan zou ik toch de goede informatie nog maar eens op gaan zoeken en het een en ander in de goede context gaan plaatsen.

Neem in zijn tijd eens de feiten door: synths waren in opkomst, je had dan hoogstaande popmuziek als The Police (wat door velen als voorgangers van de punk/ new wave wordt gezien: check het nummer Landlord bvb) dan de sex Pistols en daar komt een band als Dire Straits. Een compleet andere invulling van folk muziek, want dat is het echt wel...MK is daar compleet door beinvloedt. Nogal een 'shocking' event, in de ietwat 'ruigere' sfeer van toen. Menigeen is helemaal fan geworden van de virtuositeit van MK. Ik ben te laat geboren voor die band, helaas. Komt nog bij, dat de teksten veelal briljant waren, vaak ironisch. Misschien leuk voor Kitaarhiero te weten: zelf heeft MK journalistiek gestudeerd en is een tijdje leraar geweest. Talking about gathering information.

Voor mensen die maar drie of vier hitjes kennen van Dire Straits (en niet DE Dire Straits, iets waar ik bij wel een beetje aan kan irriteren eigenlijk -laat het lidwoord weg, thank you very much-) moeten de plaat Love over Gold eens beluisteren. Knappe jongen die nu een dergelijke titelsong in elkaar knutselt. Ik vind dat persoonlijk het mooiste nummer van hen ooit. Erg goed qua compositie, nog compact klinkend ook... je wordt bijna kwaad dat er een pauze tussen zit als je je Cd speler op 'repeat' houdt.

Idd is hij niet de snelste turbolickfanaat, maar probeer maar eens zijn solo's met dezelfde feeling te brengen als hij dat doet. Doe je nogal een tijdje over kan ik je zeggen. Mensen mogen zijn genre niet interessant vinden, maar erg goed is ie wel.

Maiden Michiel
23 juli 2003, 16:02
Zijn gitaar spel heeft veel dynamiek ,hij maakt er bewust gebruik van .
Een volume pedaal behoord altijd tot de live uitrusting ,hiermee kan hij het gitaar op de juiste momenten laten oversturen of juist niet .
Alleen een gitarist is hij zeker niet , hij produceerd(ook nu nog film muziek) z'n eigen platen ook altijd .



:o een volume pedaal :o brilliant!!
Ja unieke dynamiek die gast!

tsss...

er zijn 1000en bands die gebruik maken van dynamiek. Hou toch op zeg. Juiste momenten oversturen of juist niet... kom op zeg. zo zijn er 1000en gitaristen die met een volume pedaal hun dynamiek regelen.
Niks bijzonders, niks speciaals.
Ook dat productie werk is niks bijzonders. hij is wederom niet de enige, en naar mijn inzien verdient hij daarvoor niet speciaal een schouderklopje.
Knap? jawel. Speciaal? Nee.

Face it. Dire Straits is helemaal niets bijzonders... misschien bijzonder rijk en bijzonder populair bij mensen die niet beter weten.

Een spatie komt na de komma, maar goed...

Dire Straits is dus echt wel iets bijzonders, zeker als je kijkt naar de live concerten, geniaal gewoon!! En Mark Knopfler is zeker een goede gitarist, met een heel eigen geluid en stijl. Daar komt nog eens bovenop dat hij een geweldig songwriter is. Ik vind zijn solowerk niet zo, Dire Straits heerste echter!!!

De Teng
23 juli 2003, 16:07
Michiel... we waren redelijk tegelijk, lees ook ff mijn reactie op de vorige pagina. :)

Maiden Michiel
23 juli 2003, 16:17
Yeah!! Wij hebben gelijk!!

De Teng
23 juli 2003, 19:12
Ik heb altijd gelijk en jij dus ook. ;)

renier
25 juli 2003, 11:25
:Face it. Dire Straits is helemaal niets bijzonders... misschien bijzonder rijk en bijzonder populair bij mensen die niet beter weten.

die niet beter weten.... tsss.. ik heb toch wel medelijden met jou...

mijns inziens kun je knopfler in het bijzonder kleine rijtje van gitaristen plaatsen die daadwerkelijk iets te melden hebben met hun gitaar. zoals die vent een solo opbouwt: elke noot heeft een doel, en in elke toon klopt de duur, attack, opbouw en afronding perfect. dattie er geen 500 in een halve seconde frommelt spreekt alleen maar voor hem vind ik.

dus om je verhaal even om te draaien: als je er nu eenseen paar keer goed naar gaat luisteren, dan snap je mischien dat het brilliante in gitaarspel niet alleen maar zit in snelheid en leuke trucjes!

lekker kort door de bocht, maarja, dat was jouw reactie ook...

wingman
26 juli 2003, 13:14
Je kan van alles zeggen over deze man, uniek is hij zeker in de zin van een heel herkenbare stijl, voeg daarbij zijn meesterwerkjes als Private Investigations, Telegraph Road etc., waar je echt niet minderwaardig over hoeft te doen want zulke stukken schrijven en spelen is niet weggelegd voor zo zo heel veel mensen..
Of je het mooi vind is een andere discussie.

harrievandenberg
2 februari 2004, 21:23
wat vinden jullie het 'lekkerste' gitaarnummer van de Dire Straits? Ik ben bezig met een cd compilatie met gitaartoppertjes, ik vind persoonlijk Southbound again wel een erg lekker nummer.

maylingjv
2 februari 2004, 23:25
kitaarhiero of whatever hij is zeker uniek,probeer jij maar eens een solo te lappen terwijl je aant zingen bent,je hoort van verre dat het mark knopfler is die aan het spelen is en wie maakt er tegenwoordig nog zo'n prachtig nummer als bv private investigation zonder kitscherig te klinken,hij is natuurlijk geen paco de lucia ok maar daar draait het niet om,techniek is iets wat ze iedereen kunnen aanleren ,muzikaliteit is iets anders,

Nielsje
2 februari 2004, 23:42
Dire straits...


voor mij een begrip..

iedere keer als ik ook maar iets hoor van die band..bijv. sultans of swing, dan heb ik meteen de neiging met m'n handen mee te gaan doen, of een gitaar te pakken...

het mooie van dire straits vind ik vooral dat het gewoon klinkt als 1 geheel...


En het is inderdaad gewoon geweldige auto-rij muziek, vooral bij stukjes waar het fff sneller gaaat zoals bij 'where do you think you're going'.. op een gegeven moment gaat die drum lekker sneller, en die gitaar solo begint...dan kan ik het niet helepen dat ik terug schakel naar III, 80 km/h en doortrek naar 120...

en het mag dan saai zijn tijdens een concert... ik vind hem geweldig

Maiden Michiel
3 februari 2004, 10:36
Ik vind er dus geen ene reet aan.

men doet ook zo enthousiast over zijn speelstijl. Alsof dat zo bijzonder is, met je vingers op elektrische gitaar spelen. Volgens mij zijn er zat gitaristen die met hun vingers elektrisch spelen. veel van de oude bluesmannen bijvoorbeeld.

Gewoon een overschatte countryrocker met een goed platencontract. ga naar Nashville en in elke bar speelt een 10x betere dire straits/Mark knopfler.

Het is ook echt van die muziek voor van die quasi-"muziekliefhebbers" die ook zoveel waardering hebben voor andere "degelijke" rockacts als the Counting Crows, Queen en Live.

Wil jij GVD nooit maar dan ook nooit meer MK in het zelfde rijtje plaatsen als queen en live.

Trouwens wanneer ben jij voor het laatst in Nashville geweest ????

Overigens vind ik MK ook geen flikker aan, als muziek zelfs door je schoonmoeder nog beluisterd kan worden moet je toch oppassen.

Effe half-off topic: Muzikaal gezien was Queen echt geniaal hoor. De tijd ver vooruit.

BartL
28 mei 2004, 02:11
Effe topic omhoog kicken 8-)

Die Kitaarhiero...ofzo :roll:

Echt heel droevig, luister anders even naar Romeo & Juliet / Local Hero Wild Theme (live, encores) Sultans of Swing...money for nothing / Private Investigation / Brothers in arms...


Trouwens, heeft iemand het al gehad over de (vind ik) briljante timing van Knopfler? Ik dacht 't niet :-?

Kent iemand een live versie van Sultans of swing waar hij alleen met de bassist en tweede gitarist op het podium staat...met een wat jongere drummer erbij. Filename: 'Dire Straits-Sultants Of Swing(Live).mpg' Is nog niet oud...ik denk van rond 2000. Moet je echt ff downloaden met kazaa. DAT is pas dynamiek/opbouw/timing...alles. Voor MIJ is hij echt een van de beste muziekanten die er bestaan.

Nemesis
28 mei 2004, 07:44
dat kan best, maar als kitaar hem gewoon ballen vind mag dat toch wel, laat hem dan lekker :D , ik vind mark knopfler ook een goeie gitarist/muzikant, alleen z'n latere spul ben ik niet gek van....het word me toch net ietsjes teveel country

Harry
28 mei 2004, 08:21
ja, en dan de ergste country die er is, de Chet Atkins-country. Die heeft er alle ballen uit gehaald.

Maar die nummers die BartL noemt zijn prima.

BartL
28 mei 2004, 11:04
dat kan best, maar als kitaar hem gewoon ballen vind mag dat toch wel, laat hem dan lekker :D
Jah ok, maar hij noemt Dire Straits een matig bandje die eigenlijk gewoon geluk hebben gehad :o

Bigfoot414
28 mei 2004, 15:00
Als dat zijn beredenering is, dan is Good Charlotte een geweldige band!
Kom op man. MK is uniek, dan hoef je hem toch niet gelijk af te kraken?

BartL
30 mei 2004, 01:15
alleen z'n latere spul ben ik niet gek van....het word me toch net ietsjes teveel country
+1 Ben ik het helemaal mee eens