PDA

View Full Version : Blanke lak brokkelt van GIBSON inleg.



wireman
16 februari 2012, 13:12
Mensen..

Wat me vaak opvalt bij (met name de oudere) Gibsons is dat de blanke lak loslaat van de parelmoer inleg op de headstock. Uiteindelijk zie je soms bij de oudere exemplaren dat hele stukken van de inlay eruit dondert.. Bij oudere Gibs kan ik me daar nog wat bij indenken (hoewel ik het bizar vind dat dit gebeurt bij een gitaar van dat kaliber) Kennelijk is er op dat gebied dus weinig aandacht geschonken en heeft het met de finish uit die tijd te maken. Okee.... van je ´fouten´ leer je zou je denken..

Dit verschijnsel gebeurt echter ook bij mijn Nighthawk uit ´96.. en dat vind ik wel raar. Ik weet dat men bij de Nighthawks op de quality checks heeft bezuinigd en dat hierdoor de lak bij veel exemplaren niet goed, danwel gewoon slecht is. Dit is ook de oorzaak dat vele Night en Blueshawks craquele hebben. Iets wat je dus OOK bij oudere Gibs tegen komt. Nu weer dit.. En dus ook weer een flaw in de afwerking mbt de lak.. Ik heb dus een relatief jonge gitaar met allerlei ouderdomskwaaltjes en aftakeling.. (ik denk dat ik m Alzheimer ga noemen)

Is daar wat aan te doen om verdere afbrokkeling te stoppen?. De stukken lak peuter je er zo vanaf.. Is er iets aan te doen om dit verder tegen te gaan (buiten het over (laten) spuiten met blanke lak)

Zijn er paardemiddeltjes?

bass blom
16 februari 2012, 13:14
vind ik ook raar, bij mijn 1975 custom is dat niet gaande en bij een 2003 classic die ik onlangs even in huis had al wel.

wireman
16 februari 2012, 13:22
Hier een foto van mijn headstock. Bij de randen van het GIBSON logo zie je duidelijk dat de lak loslaat. Ook op de letters zie je een beginfase van afbrokkelende lak.

http://img832.imageshack.us/img832/609/foto14l.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/832/foto14l.jpg/)

Uploaded with ImageShack.us (http://imageshack.us)

Hotpepper01
16 februari 2012, 13:23
Ik heb dat fenomeen niet bij mijn eigen Gibbies. Zelfs niet bij die uit 1962. Het proces stoppen lijkt me lastig. Vertragen misschien.. maar geen idee waarmee. Misschien met een stevig soort haarlak? Maar ik heb geen flauw idee hoe zich de nitro zich dan gaat houden met haarlak erop. Gezien de gevoeligheid van nitro zou ik dat pas gebruiken als laatste ultieme poging.

wireman
16 februari 2012, 13:28
Grappig dat je het zegt... Haarlak crossed my mind.. Echter precies wat je zegt.. Ik weet niet wat de nitro gaat doen en Haarlak is plakkerig.. Is ie dalijk zo goor dat je het hele logo niet meer zie.. Dan maar een relic...

Ik zou dan eerder kiezen om de kop zelf met een bus blanke lak in te spuiten.. maar ja.. dat is toch ook vakwerk..

Hiro
16 februari 2012, 14:22
of een druppel secondenlijm achter de inleg, dan heb je iig inleg wat er niet uitvalt en de relic look, wat je niet tegen zal kunnen gaan (denk ik) tenzij je opnieuw gaat schuren en lakken

Rock Bottom
16 februari 2012, 15:38
beetje blanke nagellak erop

Tabula Rasa
16 februari 2012, 20:31
beetje blanke nagellak erop

KIJK UIT!!! Blanke nagellak bevat aceton en is prima geschikt om kleine deukjes etc in nitro te repareren. Doe dat vaker zo en het is zo goed al onzichtbaar, juist omdat het in de lak smelt. Aceton kan dus ook je laklaag oplossen en dan maak je er een grote uitgesmeerde bende van.

Wees voorzichtig met blanke nagellak. Het kan fantastisch werken, maar je kan er ook een onherstelbare klerezooi van maken.

Midwolda
17 februari 2012, 09:01
Vreemd hoor.
Hier staat een zwarte BluesHawk uit 1997, en die heeft werkelijk nergens last van, zit nog superstrak in de lak.
En op MP staat nu exact dezelfde gitaar, die staat stijf van de craquelee, zowel op de body als op de kop.
Vraag me toch af welke andere factoren in het spel zijn buiten de door Gibson gebruikte lak...

Hotpepper01
17 februari 2012, 09:39
Vreemd hoor.
Hier staat een zwarte BluesHawk uit 1997, en die heeft werkelijk nergens last van, zit nog superstrak in de lak.
En op MP staat nu exact dezelfde gitaar, die staat stijf van de craquelee, zowel op de body als op de kop.
Vraag me toch af welke andere factoren in het spel zijn buiten de door Gibson gebruikte lak...

Wellicht zonlicht en uv straling, temperatuurwisselingen, schoonmaakmiddelen, podia waar gerookt werd, mate van gebruik etc

bass blom
17 februari 2012, 09:41
ik vermoed temperatuurwisselingen en vochtigheidsgraad.
roken maakt niets uit, bij mij tenminste, dat vergeelt de lak alleen maar flink.

http://www.hetgelegevaar.nl/1975-76-headstock.jpg

wireman
17 februari 2012, 10:21
Vreemd hoor.
Hier staat een zwarte BluesHawk uit 1997, en die heeft werkelijk nergens last van, zit nog superstrak in de lak.
En op MP staat nu exact dezelfde gitaar, die staat stijf van de craquelee, zowel op de body als op de kop.
Vraag me toch af welke andere factoren in het spel zijn buiten de door Gibson gebruikte lak...

Bij iedere gitaar moet je zorg dragen en voorzorgsmaatregelen nemen.. Dat je met een Custom Black Beauty misschien anders omgaat dan een ´backup´ zou kunnen.. Ik zou er zelf nooit intrappen en al mijn gitaren worden met evenveel zorg behandeld.. Wat zo apart is, is dat het wel lijkt alsof juist dit type gitaar sneller last heeft van de gevolgen van temperatuur en vocht. Ik ken het fenomeen Craquele alleen bij hele oude Gibsons en met name de Goldtops.. Nou moet ik ook zeggen dat je Blues en Nighthawks ook niet zoveel tegen kom, maar het is toch op zn minst vreemd te noemen.. Wat al gezegd is in eerdere posts in andere topics over mijn gitaar.. Veel mensen WILLEN dit op hun gitaar en krijgen het niet voor elkaar. Het is ook een probeersel van Gibson..

rijsberman
17 februari 2012, 11:29
Zo zie je maar weer. Gibson is poep. Betaal je een godsvermogen voor zo'n ding, inclusief over de top 7 ply binding en kitsch kermis inlay, krijg je dit.

Mijn Fender doet dat niet. Klinkt nog beter ook.

iWishmaster
17 februari 2012, 12:20
Zo zie je maar weer. Gibson is poep. Betaal je een godsvermogen voor zo'n ding, inclusief over de top 7 ply binding en kitsch kermis inlay, krijg je dit.

Mijn Fender doet dat niet. Klinkt nog beter ook.

+1 :ok:

(tien tekens)

wireman
17 februari 2012, 12:37
oh god....... gaan we weer........ I've unleashed hell!!! :hide:

Ik ga er EEN ding over zeggen... Ik heb een strat.. en nu deze... ze hebben ALLEBEI hun kwaliteiten..

GEEN RUZIE KINDERS!! ;)

iWishmaster
17 februari 2012, 13:21
GEEN RUZIE KINDERS!! ;)

:D

On-topic: mijn oude burny had een deukje in de lak waarbij de bovenste blanke laag een 'chip' had en dat eromheen langzaam brokkelde. De lokale gitaar-tech heeft er een druppeltje zwart gekleurde hars op laten vallen en die 'kroop' als het ware onder de laklaag door, waardoor het stopte met verder brokkelen. Maar dit was midden op de body (black beauty), niet bij de inleg. Misschien is er ook zo'n soort hars maar dan transparant?

Oranjeaap
18 februari 2012, 00:25
Ik snap niet waar je je druk om maakt. Dat gebeurt nou eenmaal met gitaren met een goede nitro lak. Hoe meer je je er mee bezig houdt, hou meer je je er aan gaat ergeren.

wireman
18 februari 2012, 10:31
Ik hoef m echt niet in showroomstaat te hebben.. Ik erger me er ook niet aan en vind het nog steeds een hele mooie gitaar.. Ik zit er alleen niet op te wachten dat er straks hele stukken uit mn gitaar sodemieteren. Soms zie je letterlijk afgebrokkelde Gibson logo's en dat vind ik dus wel lelijk.. Het heeft ook heus zn charmes en ik weet wat je bedoel, maar voor een eind 50's Les Paul... Niet voor een '96 Nighthawk.. Dan komt het nogal afgeragd over.. Cosmetisch is ie mooi zoals ie nu is.. Maar de lak laat gewoon verder los.. Als ik een kleine 'mod' kan doen om dit te zekeren, dan is dat het enige wat ik wil.. Ik kan er nu niet eens een doekje overheen halen, omdat er dan stukken lak in mn doek blijven hangen.. Jij vind het prima... jouw ding.. Ik niet!

lindstrom
18 februari 2012, 11:39
Ook hier op een relatief jonge gibson (2001 volgens mij) dezelfde problemen. en ook ik wil niet dat straks de letters eruit gaan vallen.

http://img525.imageshack.us/img525/732/gibsono.jpg

bass blom
18 februari 2012, 11:50
die letters vallen er echt niet zomaar uit hoor :D
die worden niet door de lak vastgehouden..
het ergste wat je ziet is gewoon het ruwe uitgesneden gedoe wat met pulp is opgevuld voor het lakken.
die meukzooi gaat dus wellicht wel een keer er uit vallen.

lindstrom
18 februari 2012, 11:58
Wat je op mijn gibson ziet is lucht dat onder de lak zit.

Gearjunkie
18 februari 2012, 14:05
Ik snap niet waar je je druk om maakt. Dat gebeurt nou eenmaal met gitaren met een goede nitro lak. Hoe meer je je er mee bezig houdt, hou meer je je er aan gaat ergeren.

Haha, zo goed is die lak dus juist niet....

Oranjeaap
18 februari 2012, 15:05
Tja, wat versta je onder 'goede lak'? Juist dat nitro na een tijdje uiteen valt vind ik bijdragen aan het heerlijke gevoel wat een nitro heeft. Als je liever een dikke laag glimmend plastic op je gitaar hebt moet je inderdaad geen Gibson kopen

wireman
18 februari 2012, 15:14
Nitro geeft een gitaar karakter.. Dat is een ding wat zeker is.. De lak is ook erg zacht en playwear is snel zichtbaar. Mijn Fender '57 Reissue is uit 2009 en heb ik maart vorig jaar NIEUW gekocht. Hij wordt nu dus krap een jaar bespeeld heeft al een mooie doffe plek bij de brug en is al behoorlijk donker geworden (hij had al enigszins last van verkleuring, daarom werd ik er ook verliefd op). Het is van oorsprong een see-thru blonde en de achterzijde is vele malen lichter dan de top.. Ik vind dat ie daardoor leeft en ga me steeds meer hechten aan mijn strat.. Dat Nitro bepaalde eigenschappen heeft, dat hoor je te weten als je zoiets koopt vind ik.. Anders moet je een strat met kogelvrije polylak kopen.. Ik heb een strat plus uit '89 gehad.. man o man.. die was kneiterhard die lak.. Toch zweer ik bij Nitro.. Je hoort me ook niet over de craquele van mijn Gib.. Dat is de nitro.. Ik maak me alleen een beetje zorgen om de headstock. Nu tegengaan is beter dan straks repareren.. dat is mijn idee.. Als je van showroom houdt, is Nitro inderdaad kwaliteitief volkomen kut.. hou je van karakter.. dan is het geweldig! ieder zn ding..

Oranjeaap
18 februari 2012, 16:16
Het parelmoer logo zit gewoon vast gelijmd. Als de lak afbrokkelt gebeurt er niets met het logo hoor.

Watchmaker
18 februari 2012, 20:03
De zwarte kop-fineer is bij alle Gibsons van bakeliet. Misschien dat dit op termijn een of ander afstootmechanisme in gang zet tegen de lak...?

Ik klets ook maar wat hoor. ;) En dan zou 't bij elke gitaar moeten gebeuren.

RB-1
18 februari 2012, 20:43
Ach, na WO II was het toch een beetje afgelopen met Gibson als kwaliteits merk.:seriousf:;)

Kijk hier, uit 1937 en nog helemaal gaaf....
OK, ik ben er voorzichtig mee -stap er niet meer mee in een vliegtuig-....

http://www.earnestbanjo.com/1176-1peghead.jpg

zeiler
20 februari 2012, 10:16
haha... de mijne uit' 94 heeft 'r ook last van... de bovenste rand (net niet op de foto) zit bijna geen lak meer op),
maar wat een gitaar ;)...

https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hphotos-ak-snc7/386436_234414763300096_100001947214597_518357_1304 114129_n.jpg

p.s. ondduidelijk, maar niet alleen op de headstock :)!

https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash4/s720x720/382764_234414733300099_100001947214597_518356_7219 09455_n.jpg